Ik bied online cursussen aan voor mensen die last hebben van tinnitus in Nederland en internationaal. Als je hier last van krijgt, heb je 24/7 een geluid in je hoofd. Veel mensen hebben hulp nodig omdat het anders een enorme impact heeft op het werk en privé. De cursus wordt niet vergoed door de zorgverzekering.
Nederland
Stel ik verkoop de cursus nu voor €1000, dat is dan inclusief 21% BTW toch? Dan moet ik dus €210 per cursus afdragen. En de consument betaalt alsnog €1000. Als ik de prijs nou €1000 ex btw maak, dan betaalt de consument €1210.
Kan een particulier de BTW kosten terugvragen? Dan zou ik de prijs €1000 ex/ €1210 incl. btw kunnen maken zonder impact op de particulier.
Kan een ondernemer de BTW kosten terugvragen? Dat doen ze nu namelijk nooit, ze vragen me nooit om een factuur met daarop aangegeven de BTW. Dus als ik de prijs €1000 ex/ €1210 incl. btw kunnen maken zonder impact op de ondernemer.
Buitenland
Hoe zit het hier met afdragen/innen van BTW? Mijn cursus website (Thinkific) vraagt automatisch in sommige staten van USA bijvoorbeeld om VAT, ookal heb ik daar geen vestiging en sta ik daar niet geregistreerd. Zij zeggen: "A physical or economic nexus is required for there to be a tax liability. What's important to note here, though, is by US and Canadian tax laws, Thinkific is considered a Marketplace facilitator, so these jurisdictions don't look at your sales when considering tax liability, but they look at Thinkific's total sales among all our customers and place the tax liability on us. "
Wat ik nu doe is maar standaard 21% BTW afdragen in Nederland op mijn cursussen verkocht in het buitenland. Zie de bijlage voor een voorbeeld van een USA transactie.
Is dat correct wat ik doe?
Kan een buitenlandse particulier de BTW kosten terugvragen? Dan zou ik de prijs €1000 ex/ €1210 incl. btw kunnen maken zonder impact op de particulier.
Kan een buitenlandse ondernemer de BTW kosten terugvragen? Dat doen ze nu namelijk nooit, ze vragen me nooit om een factuur met daarop aangegeven de BTW. Dus als ik de prijs €1000 ex/ €1210 incl. btw kunnen maken zonder impact op de ondernemer.
Bedankt alvast!
aangepast door Hans van den Bergh Link website verwijderd
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rudi20
Rudi20
Hallo allemaal,
Ik bied online cursussen aan voor mensen die last hebben van tinnitus in Nederland en internationaal. Als je hier last van krijgt, heb je 24/7 een geluid in je hoofd. Veel mensen hebben hulp nodig omdat het anders een enorme impact heeft op het werk en privé. De cursus wordt niet vergoed door de zorgverzekering.
Nederland
Stel ik verkoop de cursus nu voor €1000, dat is dan inclusief 21% BTW toch? Dan moet ik dus €210 per cursus afdragen. En de consument betaalt alsnog €1000. Als ik de prijs nou €1000 ex btw maak, dan betaalt de consument €1210.
Buitenland
Hoe zit het hier met afdragen/innen van BTW? Mijn cursus website (Thinkific) vraagt automatisch in sommige staten van USA bijvoorbeeld om VAT, ookal heb ik daar geen vestiging en sta ik daar niet geregistreerd. Zij zeggen: "A physical or economic nexus is required for there to be a tax liability. What's important to note here, though, is by US and Canadian tax laws, Thinkific is considered a Marketplace facilitator, so these jurisdictions don't look at your sales when considering tax liability, but they look at Thinkific's total sales among all our customers and place the tax liability on us. "
Wat ik nu doe is maar standaard 21% BTW afdragen in Nederland op mijn cursussen verkocht in het buitenland. Zie de bijlage voor een voorbeeld van een USA transactie.
Bedankt alvast!
Link website verwijderd
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77206-btw-op-online-cursussen-in-nederland-en-het-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen