• 0

Bbz krediet

Hoi,

Vier jaar geleden heb ik voor mijn bedrijfje wat financieel erg krap kwam te zitten bbz krediet aangevraagd en ook gekregen. Echter zat er tussen het levensvatbaarheidsonderzoek en de daadwerkelijke uitkering van het krediet erg veel tijd , waardoor ik klanten heb moeten afstoten. Helaas heb ik daarom korte tijd na het verstrekken van het krediet mijn bedrijfje alnog moeten afstoten. Nu na vijf jaar ondernemer geweest te zijn (en alles verloren te hebben) en inmiddels al weer drie jaar in loondienst ben ik nog steeds bezig het krediet af te lossen.

Laat dit een les zijn voor iedereen die een bbz krediet aanvraagt! achteraf had ik beter gewoon naar knoppen kunnen gaan en dan voor drie jaar in de schuldsanering. Nu ben je na het beeindigen van je bedrijf vijf jaar bezig de schuld terug te betalen. En geloof mij, als ik geen vrouw en kind had had ik me al lang opgeknoopt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar vragen borrelen bij mij op wat voor ons wellicht interessant is te weten.

 

Hoe vond je zelf achteraf dat je plan werd beoordeeld door bbz?

- Was je plan werkelijk haalbaar?

 

Welke faktoren waren het dat je plan in het water is gevallen?

 

Hoe was de begeleiding verder van bbz?

 

Wat had er moeten gebeuren om je bedrijf nu nog in de lucht te hebben?

 

Anderen hebben vast nog meer vragen...

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een paar vragen borrelen bij mij op wat voor ons wellicht interessant is te weten.

 

Hoe vond je zelf achteraf dat je plan werd beoordeeld door bbz?

- Was je plan werkelijk haalbaar?

 

Welke faktoren waren het dat je plan in het water is gevallen?

 

Hoe was de begeleiding verder van bbz?

 

Wat had er moeten gebeuren om je bedrijf nu nog in de lucht te hebben?

 

Anderen hebben vast nog meer vragen...

 

Perry

 

 

Hoi Perry,

 

De eerste keer dat het plan beoordeeld werd geloofde ik er zelf wel heilig in, het plan was ook echt haalbaar.

We maakte biologische bonbons en hadden een banketbakkerswinkel.

Door de snelle groei van afnemers (derden)en dus ook de debiteuren kwam ik financieel helemaal klem te zitten (meer voorraad, meer debiteuren etc.). We hebben nooit geen bank achter ons kunnen krijgen omdat zij het zagen als detailhandel food, echter was voor ons de productie voor derden belangrijker. Ik zag dit aankomen en heb syntens ingeschakeld, zij zijn voor mij op zoek gegaan naar inversteerders, toen we er twee hadden gevonden werd net onze enige concurent overgenomen door De Baronie. Hier durfde zij niet tegen op te boksen en lieten het er bij zitten. Daarna moest ik de schuldsanering in met het krediet van de gemeente , echter duurde het allemaal zo lang dat ik de levering aan 90 natuurvoedingswinkels en aan een groothandel moest stop zetten om mij verder alleen nog maar te concentreren op de winkel. De start van het bedrijf was vooral gebaseerd op productie en verkoop aan derde echter moest ik het nu alleen de boel bedruipen met de omzet van de winkel.

De tweede keer dat de man van mkb of iets dergelijks kwam om nog even een update onderzoekje te doen moest hij dus rekening houden met de verloren omzet. Had hij dit goed onderzocht had ik deze lening nooit gekregen, echter wil je als ondernemer maar één ding en dat is overleven, stom stom stom van mij en van hem.

 

Ik heb verder helemaal geen begeleiding gehad van bbz.

 

Als het allemaal wat vlotter was gegaan had ik de productie voor derden voort kunnen zetten en dan had het heel anders gelopen.

 

Het verhaal is natuurlijk veel complexer, maar is te lang om allemaal op te schrijven.

 

Het voor best wel vaak gepromoot om voor jezelf te beginnen, het kan goed uitpakken maar de gevolgen die er van kunnen onstaan is echt geen pretje!

Heb alles verloren, mijn erfenis, de overwaarde van mijn toemalige woning, mijn spaarcenten en dan nog eens vijf jaar lang de gemeente afbetalen. En dan weer van NUL af aan beginnen. Totaal meer als tien jaar van je leven een rot tijd, dat gun ik echt niemand. Het is natuurlijk het risico van ondernemer zijn, maar ik heb echt vijf jaar lang 80 uur per week kei hard gewerkt, en als het dan zo afloopt dan is dat echt heel zuur!.

 

Maar goed vraag geen medeleiden maar wil mensen wel waarschuwen i.v.m het bbz krediet, het is namelijk heel verleidelijk om je bedrijf zo draaiende te houden. Maar doe het alleen als het echt haalbaar is, de handdoek eerder in de ring gooien had voor mij een betere oplossing geweest.

 

Groetjes,

 

Edit: quote aangepast

 

Link naar reactie
  • 0

Delicia,

wat erg zoals het gegaan is. Dank dat je het hier gepost hebt, ter lering van anderen. Het illustreert hoe subsidie- en kredietverleners zich weinig kunnen verplaatsen in de situatie van ondernemers.

 

Sterkte!

 

dagdag

Christine

Mijn consulent bij de gemeente was een partimer (twee dagen in de week) die met zijn geitenwollen sokken van Alphen aan de Rijn naar hoofddorp fietste om naar zijn werk te gaan. Voor mijn gevoel was hij niet Capabel om met zo iets om te gaan.

Ook de adviseur van ik meen mkb of iets dergelijks doet het alleen om financieel gewin en niks anders. De tweede controle betrefende de haalbaarheid had hij toch echt moeten afkeuren.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Er stond laatst een artikel in het Financieele Dagblad over een vrouw die ook een BBZ krediet had. Jarenlang in de bijstand gezeten, was keihard bezig om er uit te komen en dat ging ook lukken. Maar omdat het BBZ krediet 'even' 3 maanden later het geld wilde geven, kon zij weer helemaal van voren af aan beginnen: de afspraken met de afnemers en de bank kon zij niet langer meer rekken en mensen liepen weg.

 

Na 3 maanden kon ze de zaak wel open gooien, maar moest genoegen nemen met de 'restjes'. Ondernemersgeest, een goed plan in het bezit hebben, en dan zo een zeperd halen door het uitstel van het BBZ. Soms...

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Wat een vreselijk verhaal. Het onderstreept maar weer eens dat je als subsidie/krediet verstrekker heel goed moet weten waar je mee bezig bent. Het komt steeds vaker voor dat overheidsdienaren met al hun goede bedoelingen ondernemers van de regen in de drup helpen. Ik ondervind dat ook aan den lijve.

 

Tijdens veranderen. Een jaar of 6/7 geleden zijn er aardig wat bedrijfjes gestart met een BBZ krediet. Dat werkte toen ook goed. Sinds een jaar of 5 kalft dat helemaal af en nu blijkt zelf dat de toegevoegde waarde negatief is. "De markt" heeft zich razend snel ontwikkeld en de subsidie/krediet verstrekken houden het tempo absoluut niet bij.

 

Beste Delicia, ik heb met je te doen, want hoe kon jij nou weten dat "de overheid" je niet zou helpen, maar juist de das om zou doen. Helaas heb jij daar ni niets aan. Echter jouw "ontboezeming" is hopelijk een wijze les voor de anderen die na jou komen. Hartelijk dank daarvoor.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Delicia,

 

Waarschijnlijk heb jij mensen van IMK Intermediair op bezoek gehad, want zij adviseren de overheid op het gebied van het Bijstandsbesluit Zelfstandigen. Helaas is dat niet hun eigen geld, anders waren de zaken voor jou waarschijnlijk anders gelopen. Maar ja, dat is achteraf een koe...

 

Ik hoop dat jij als mens op termijn in staat bent zonder wroeging terug te kijken op deze periode in je leven en vooral te leren van de fouten van jezelf en anderen. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat er absoluut een zonnig (ondernemers)leven kan zijn na een faillissement en dat het een van je grootste levenslessen kan zijn.

Gelukkig hebben die vrouw en kind je ervan weerhouden om er een eind aan te maken. Je bent ongetwijfeld een goede vakman en ooit had je een goed bedrijfsidee. Helaas heeft dat idee je niet gebracht wat je ervan had gedroomd. Dat betekent niet dat je in de toekomst niet nog meer goede (ondernemers)dromen kunt krijgen die misschien wel uitkomen. Die wens ik je absoluut toe en ik hoop oprecht dat je na deze 10 magere jaren binnenkort mag beginnen aan minimaal 10 rijke jaren.

 

Ik vind het in ieder geval dapper dat je hier zo open en eerlijk hebt verteld over je ervaringen om daarmee anderen te waarschuwen voorzichtig te zijn met overheidskredieten. Daarvoor bedankt.

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ter info:

 

een client van mij heeft in oktober 2005 een aanvraag gedaan voor een lening via het UWV (BSA regeling), dit positief beslist, hij heeft het geld, nog geen 10000 euro, nu in maart 2006 ontvangen ....

 

Hij heeft dit geld nodig om zijn bedrijf op te starten. Een nadeel van dergelijke regelingen vind ik persoonlijk dus met name het tempo (of juiste het ontbreken daarvan), een half jaar is natuurlijk erg lang.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Vier jaar geleden heb ik voor mijn bedrijfje wat financieel erg krap kwam te zitten bbz krediet aangevraagd en ook gekregen. Echter zat er tussen het levensvatbaarheidsonderzoek en de daadwerkelijke uitkering van het krediet erg veel tijd , waardoor ik klanten heb moeten afstoten. Helaas heb ik daarom korte tijd na het verstrekken van het krediet mijn bedrijfje alnog moeten afstoten. Nu na vijf jaar ondernemer ::) ::) ::) de schuld terug te betalen. En geloof mij, als ik geen vrouw en kind had had ik me al lang opgeknoopt!

Link naar reactie
  • 0

Delicia,

 

Dank voor je verhaal van begin dit jaar. Maar wat zuur en frustrerend allemaal. Hopelijk gaat je loopbaan nu weer goed.

 

Voor een nieuw project zijn wij ook in de problemen gekomen:

Eerst laten zien dat je erin gelooft; dat doe je dus.

Maar de tegenslagen in de pioniersfase zijn legio.

Wij hadden ze allemaal geloof ik....

 

Daarna ben je 'dom' bezig als je probeert verder te sjorren (betekent tenslotte pionieren) met als resultaat het etiket 'twijfelachtig' ondernemer door allerlei bankmensen en levensvatbaarheid onderzoekers.

Toch gaan wij door, simpel omdat de markt ons vraagt en zeer positief reageert. En wij als vakmensen het succes voorzien!

Maar het is en blijft bijkans onmogelijk om als ondernemer die nog niet geslaagd is, in de doorstart fase extern kapitaal te verzamelen.

Eigenlijk is ondernemen in Nederland dus voor de geslaagden onder ons. KAFKARIAANS dus en jammer van het potentieel.

 

PS ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen iha gebruik willen maken van een krediet als het Borgstellingkrediet.

En bij wie het lukte hiervoor in aanmerking te komen, bij wie niet en vooral waarom.

Maar wat doe je dan als 'ondernemer' met je idee/bedrijf/initiatief?

 

 

cora

Link naar reactie
  • 0

Bbz, Eerstens is een levensvatbaarheidsonderzoek niet verplicht, als de externe oorzaak van je probleem heel erg duidlijk is (bv. een jaar lang opgebroken straat voor je bedrijf) dan moet je heel voorzichtig daarop aansturen dat er geen onderzoek komt, dat bespaart veel tijd. Tweedens: IMK Intermediair. Tot 19 januari 1999 bestond Instituut Midden- en Kleinbedrijf, een B.V. eigendom van Economische Zaken, zeer kundig en betrouwbaar en vooral onder toezicht van E.Z. (de overheid). Op 19 januari 1999 is zij failliet verklaard. Uit dier ruïnes is IMK Intermediair, een commercieel bedrijf, ontstaan - niet meer onder toezicht van E.Z. - en naar mijn ervaring in de Haarlemmermeer, zeer ondeskundig. Het feit is dat mijn bedrijf in februari1999 NIET levensvatbaarheid verklaard, en dus kreeg ik geen Bbz. Na 2 rechtzaken werd mijn bedrijf in september 1999 opnieuw onderzocht en zeer levenasvatbaar verklaard. Ga eens na, tot september kreeg ik geen cent en dus verslechterde mijn situatie met de dag, en toch heel levensvatbaar! Grove ondeskundigheid dat is dus duidelijk. Onnodig te zeggen, dat mijn bedrijf inmidels heel goed draait. Voor een lening eiste de gemeente een hypothecaire zekerheid. Op 30 september 2003 oordeeld de hoogste rechter de Centrale Raad v. Beroep (CRB) dat een hypotheekeis in strijd is met de wet. Kortom SoZa mag geen hypothecaire zekerheid eisen van de ondernemer. Op 6 maart 2007 oordeelde de CRB dat de lening op je zakenbalans staat, wat niet kan en mag, en dus bracht een nieuwe in stuitende nepotisme in het voordeel van Soza. Nog sterker dit keer oordeelde de CRB dat de hypothecaire zekerheid (die niet mocht en ook niet bestond) ook op de bedrijfsbalans staat, terwijl het bedrijg geen onroerend goed had (niet ingebracht, want dat moch niet) en dus geen hypothecaire verplichting kan aangaan (louter omdat Soza dat vond). De rechters wilden de contracten en de hypotheekniet eens lezen. De verantwoordelijke Staatssecretaris Z.E. Aboetaleb, wast zijn handen in onschuld: hij zit op zijn post uitsluitend voor beleidskwesties, alsof deze twee niet uitvoerbare wetten niet tot beleidskwesties zouden behoren.

 

In jouw geval is de vraag of je geen recht hebt gehad op rentematiging c.q. omnbietzetting. Of heb je daar al gebruik van gemaakt? Je kunt 1 jaar - vervolgens nog 2 jaar - indien recht, hangt van je situatie af, een ondersteunende om niet zetting krijgen. De hoogte van deze is de jaarnorm, dus je hebt dan recht op jaarnorm-minus winst. Als je dus verlies hebt geleden, dan krijg je de volle jaarnorm. Je moet wel goed uitkijken, omdat Soza even opzettelijk wil vergeten (op advies van IMK!) dat je naast je bedrijf ook een privé bestaan hebt en menige kosten afgetrokken dienen te zijn van je bedrijfsinkomen. Volstrekt valselijk zegt de gemeente dat als je bedrijfssresultaten slechts Euro 10.000,-- zijn, dit je winst is voor de jaarnorm, en wil daarmee je overige kosten, waaronder ook de rente die je aan de gemeente hebt betaald, verduisteren. Volstrekt corrupt dus. Ogenschijnlijk bestaat alleen je bedrijf en jij niet.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Helaas treft mij eenzelfde lot. (vrkorte versie!!)

 

Nu meer dan een jaar gescheiden waardoor situatie dermate veranderde

dat ik mijn gedwongen zag om een BBZ aan te vragen om zo mijn (kleine)

maar groeiende onderneminkje te sparen en door te kunnen starten.

 

Op 11 januari jl aangevraagd, binnen 2 weken positief advies binnen van IMK.

Echter daarin is voorwaarde opgenomen dat er gesaneerd moet worden. Dus doorverwezen naar het SVO (stichting sanering voor ondernemers in Leeuwarden.)

Die zijn echter nu al meer dan 8 maanden bezig en stapelen fout op fout en begaan de ene na de andere blunder die ze ook nog eens doodleuk zwart op wit bevestigen zoals een aangetekende en aan mijn contactpersoon gericht schrijven dat na meer dan een maand nog niet gelezen was. En ga zo maar door. Algeheel gebrek aan communicatie vanuit het SVO met alle gevolgen van dien.

 

Dermate grote gevolgen dat ik dus per vandaag geen eigenaar meer ben van mijn eigen woning omdat die gedwongen vanuit de bank verkocht moet worden. Sterker nog. Na al die maanden proberen alle intanties ineens hun bureau leeg te vegen en mij met het probleem op te zadelen waardoor ik nu dus stukken verder terug ben dan een jaar geleden en alles maar dan ook echt alles kwijt ben of raak terwijl ik in alleen maar gedaan heb wat ze van me vroegen, alle aanbevelingen van het imk heb opgevolgd.

 

Baal er behoorlijk van. Al was het alleen al omdat de leveranciers die al maanden geleden akkoord gegaan waren met het schikkings voorstel op deze manier wel een heel harde schop na krijgen. En dat je gedwongen wordt om een traject in te gaan waarin je niet meer kunt doen waar je goed in bent, namelijk datgene dat je met je bedrijfje probeert te bereiken, en dat je dat ook gewoon maar even voor de eerstkomende 3 jaar wordt ontnomen. Dat terwijl ik een jaar geleden al heb aangegeven dat mocht het advies negatief uitpakken ik dat zou opvolgen en mijn huis dan wel zou verkopen wat de schade aanzienlijk had beperkt!

 

Weest dus gewaarschuwd! Je kunt zelfs niet op de instanties die er zouden moeten zijn voor je hulp vertrouwen.

 

Misschien tijd voor het SVO om de naam te wijzigen in Stichting ter Vernietiging van Ondernemers

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jaap-a, Delicia, en toekomstige slachtoffers van vertragingen.

 

GEEN besluit nemen is OOK een besluit!

 

De gemeente als Bbz verstrekker is gebonden aan termijnen. Binnen dewelke een besluit genomen dient te worden. Bovendien is zij de enige aanspreek-partner. IMK en SVO zijn uitvoerders van de gemeente. Haar huurlingen.

 

Als het niet wil opschieten, kun je je niet kapot laten gaan door de laksheid van anderen. GA naar de RECHTER - Bestuursrecht. De griffierechten kosten een paar tientjes, maar je krijgt het vermoedelijk terug. Ideale zou zijn als je de beste advocaat zou kunnen afhuren, maar dat kun je niet betalen. DOE het zelf (dat mag). Ik heb in 1999 slechts één vraag aan de rechter gesteld: rechttijdige besluiten nemen.

 

De rechter: "De rechtbank gaat er daarbij vanuit dat de verweerder (gemeente) ten aanzien van het besluit de nodige voortvarendheid zal betrachten".

 

En inderdaad de gemeente hield zich daaraan, ondanks de "ingebouwde" schijven, van externe adviseurs.

 

Ik leef met jullie mee.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas neemt het aantal BBZ aanvragen momenteel toe waardoor de doorlooptijd voor een kredietaanvraag alsmaar zal toenemen.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

www. watjenietzoumoetendoen punt nl ;D

 

Nieuw de nieuwe trend "regelingen toepassen met terugwerkende kracht" ???

 

Een jaar volledig zelfstandig werken en na een jaar wel positief advies van het IMK, maar nu wordt die met terugwerkende kracht toegepast ???

 

Overigens wel in een bezwaar procedure en met een eigen onafhankelijke deskundige rapport >;(

 

Die later overigens wordt afgekocht, weer een onafhankelijk bedrijf minder.

 

Totaal zijn er in mijn geval 5 rapporten geschreven (1 tegen rapport van mijzelf) en 1 aanvullende opmerkingen geschatte kosten 5.000,00

 

hoeveel BBZ aanvragen per jaar?

Link naar reactie
  • 0

>:( Tip kijk ook eens op watjenietzoumoetendoen punt nl

3 jaar geleden (2003) heb ik in mijn ondernemersplan geschreven dat de economie aan zou trekken. Maar volgens het IMK was dat niet zo. Kijk die Nijrode gladjakkers moeten het altijd beter weten. :o

Als het even kan ga dan nooit met het IMK in zee. Allemaal betweters die zelf nooit een bedrijf hebben gehad en ook nooit zullen hebben omdat zij de capaciteiten missen. Zij baseren alles op eigen theorietjes. Jaren geleden was IMK van de overheid, en jaren later is er nog steeds niets veranderd. Ze hebben het voor zichzelf wel voor elkaar natuurlijk. De gemeenten zijn verplicht tegen vele duizenden euro's een IMK rapport op te laten stellen voor eenieder die een BBZ krediet wil, goede handel toch? Ben je het niet eens met hun advies..... jammer, take it or leave it.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.