Ik ben van plan om een nieuw bedrijf te starten. Dit wil ik graag samen met een huidige collega doen.
Toen ik ging kijken in mijn contract wat er stond om eventueel in de toekomst andere collegas over te nemen in het nieuwe bedrijf kam ik op de volgende clausule van mijn huidige contract:
Verbod Benadering Werknemers
De werknemer onthoudt zich direct en indirect gedurende een periode van ### na het einde van de arbeidsovereenkomst van het in dienst nemen van, inhuren van, economisch samenwerken of het op andere wijze aangaan van een financieel-economisch verband met werknemers of personen die in het laatste jaar voorafgaand aan het einde van de arbeidsovereenkomst met de werknemer, een arbeidsovereenkomst hebben of hebben gehad met de werkgever.
De werknemer zal voor een periode van 2 jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst op geen enkele wijze met werknemers of personen in contact treden teneinde een zakelijke relatie met hemzelf of met een derde partij aan te gaan dan wel hen aan te zetten tot het beeindigen van de relatie met de werkgever.
Dit contract is 10 jaar geleden opgesteld (contract onbepaalde tijd) en sindsdien is de wetgeving rondom concurrentie beding en relatie beding volgens mij een stuk strenger geworden. Over dit beding kan ik echter weinig vinden online. het staat als een los hoofdstuk na het relatiebeding.
Geld het samen een bedrijf opstarten (tegelijk ontslag nemen en dan samen starten) ook onder dit beding en hoe lang zou zo'n beding mogen gelden wettelijk gezien?
Zoals ik het lees zou samen een bedrijf starten onder "economisch samenwerken" vallen. Dit beding houd ons dan tegen om samen een bedrijf te starten. Valt dit niet onder "recht op vrije arbeidskeuze" en "ondernemingsvrijheid"
Naast het beding is er ook een boeteclausule. Deze is een X bedrag bij overtreding en een Y bedrag voor elke dag dat de overtreding voortduurt. Zou bij dit soort overtreding dan eenmaling bedrag X verschuldigd zijn of ook nog Y voor zolang we samen het bedrijf zouden runnen. (Een bedrag X valt nog te overzien)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
GCloud
GCloud
Ik ben van plan om een nieuw bedrijf te starten. Dit wil ik graag samen met een huidige collega doen.
Toen ik ging kijken in mijn contract wat er stond om eventueel in de toekomst andere collegas over te nemen in het nieuwe bedrijf kam ik op de volgende clausule van mijn huidige contract:
Dit contract is 10 jaar geleden opgesteld (contract onbepaalde tijd) en sindsdien is de wetgeving rondom concurrentie beding en relatie beding volgens mij een stuk strenger geworden. Over dit beding kan ik echter weinig vinden online. het staat als een los hoofdstuk na het relatiebeding.
Geld het samen een bedrijf opstarten (tegelijk ontslag nemen en dan samen starten) ook onder dit beding en hoe lang zou zo'n beding mogen gelden wettelijk gezien?
Zoals ik het lees zou samen een bedrijf starten onder "economisch samenwerken" vallen. Dit beding houd ons dan tegen om samen een bedrijf te starten. Valt dit niet onder "recht op vrije arbeidskeuze" en "ondernemingsvrijheid"
Naast het beding is er ook een boeteclausule. Deze is een X bedrag bij overtreding en een Y bedrag voor elke dag dat de overtreding voortduurt. Zou bij dit soort overtreding dan eenmaling bedrag X verschuldigd zijn of ook nog Y voor zolang we samen het bedrijf zouden runnen. (Een bedrag X valt nog te overzien)
aangepast door GCloudLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77383-met-huidige-collega-bedrijf-starten-niet-toegestaan-verbod-benadering-werknemers/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen