• 0

Wat is de beste manier van adverteren voor startend bedrijf met weinig voorraad?

Goedemiddag, 

Ik ben een bedrijfje gestart in home & living producten en wil graag een maandelijks adverteerplan maken. Ik weet dat ik sowieso Google ga gebruiken (insta ook maar Google het meest). Nu is mijn Merchant Center en Google Adds al geinstalleerd alleen ik wordt niet wijs uit alle opties. 

Wat zouden jullie adviseren? De artikelen die ik heb zijn max. 10 op voorraad. Het budget waar ik aan denk is rond de 300/500 in de maand. Graag zou ik willen berekenen hoeveel producten ik minimaal moet hebben/verkopen al wil het zin hebben te adverteren? Is daar een tool voor? Excuse me ik kom uit een totaal andere branche dus dit is nieuw voor mij. 

Met vriendelijke groet en alvast dank! 

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 1

Valt niets over te zeggen. Als je met 300/500 euro per maand op positie 1 komt in Google dan moet het lukken, maar zit je in bepaalde branches waar iedereen vecht om positie 1 dan zul je dat moeten nakijken.

Dus afhankelijk van o.a. branche moet je je adverteerplan opstellen.

• 1

Het eerste wat in mij opkomt is de vraag naar de marge op de producten. Home and living kan zowel Leolux als  Action zijn (ik noem er maar twee). En in het eerste geval zal het aanhouden van voorraad toch wat meer kapitaalbeslag leggen als in het tweede. 

Kortom, maak een businessplan en kijk naar veel meer aspecten. Marketing is meer dan promotie (via Google), er zijn nog minstens drie andere P's. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 2

Welkom op Higherlevel!

16 uur geleden, Siepje zei:

en wil graag een maandelijks adverteerplan maken

Een marketingplan is vaak onderdeel van je bedrijfsplan, heb je al iets op papier staan? Heb je een doelstelling/verwachting hoeveel omzet je gaat maken? En hoeveel stuks je daarvoor moet verkopen? En hoeveel marge je per product maakt?

Het budget waar ik aan denk is rond de 300/500 in de maand.

Een marketingbudget lijkt me geen logisch uitgangspunt. Je wil een bepaalde omzet/afzet halen en gaat dan kijken welke vorm van marketing je het beste kunt inzetten om dat te bereiken. Daarna kun je de conclusie trekken hoeveel budget daarvoor nodig is. Als je huidige/verwachte budget niet toereikend is kun je overwegen je omzetdoel bij te stellen, andere manieren van marketing vinden of op zoek gaan naar meer financiering.

Graag zou ik willen berekenen hoeveel producten ik minimaal moet hebben/verkopen al wil het zin hebben te adverteren?

In lijn met bovenstaande: je hoofddoel is niet om te kijken hoeveel stuks je moet verkopen om je marketingbudget op te maken. Bereken eerst eens hoeveel winst je op één product kunt maken en bekijk welke ruimte er überhaupt is voor uitgaven aan marketing.

• 3

Het fijne van Ads is: er is een pauze knop. Kortom: al heb je van een product slechts 1 stuk op voorraad: lekker adverteren, verkopen en dan die campagne pauzeren. 3 stuks inkopen en campagne hervatten. 

Bij adverteren kijk je naar ROAS (Return On Ad Spent). Bijvoorbeeld: voor elke euro die je aan Google advertenties uitgeeft krijg je €10 aan omzet terug. Dit is ook de reden dat je jouw ad budget nooit op een vast bedrag moet houden (bij jou 300-500): als jouw ROAS gezond is geef je het liefst zoveel mogelijk uit aan Ads. 

Even een snel voorbeeld: 

Stel je voor dat jij 50% op de inkoopprijs van jouw leverancier zet. 
Je een ROAS hebt van 1:10

Je gemiddelde order waarde €80 is. 

Als jij €500 aan ads geeft, krijg je gemiddeld €5000 omzet. Dat zijn gemiddeld  62 orders. Je inkoop kosten zijn €3333, je ads kosten zijn €500, je verzendkosten zijn €372 dus je brutowinst is €795. 

Hiervoor kan je een excel maken en makkelijk met bedragen goochelen om te zien welke ROAS je minimaal moet behalen. Geef jezelf een “leer” budget. Google is zelflerend en optimaliseert je campagne na verloop van tijd op basis van data waardoor het goedkoper en efficiënter wordt om te adverteren maar heeft wel data nodig om te kunnen leren. Geef het die tijd (betaal het leergeld) en oordeel pas na een maand of 3 of een euro of €3000 of het wat voor je is. 

De belangrijkste les: meten is weten. Staar je niet blind op gemiddeldes maar kijk na verloop van tijd per product of het het waard is. Blijf kijken of er onderaan de streep genoeg overblijft. 100 orders per dag klinkt leuk, maar als je er per pakket 50 cent aan overhoudt adverteer je alleen maar voor arbeidsverschaffing tegen een vergoeding onder het minimumloon. 

• 1

Echt afhankelijk van je producten, dus lastig te zeggen. Dacht voor de branche waar je in zit nog wel aan Pinterest.

Veel mensen doen daar hun inspiratie op.

• 1

Het is maar de vraag of je je hele marketingbudget moet uitgeven aan ads voor individuele producten. Je hebt ook marketingbudget nodig voor branding: bijvoorbeeld Nike maakt vooral heel veel reclame voor Nike en maar een beetje voor Nike Air Max 1 Essential maat 45.

Daarnaast heb je bij een webshop marketingkosten die uniek zijn voor online marketing, zoals kosten voor linkbuilding, affiliatemarketing en social-media influencers.

Voor kleinschalige marketing geldt vaak een 90/10-regel: je kunt het beste één marketingactiviteit heel goed doen en daar 90 procent van je tijd en budget aan besteden. Inventariseer daarom eerst wat je mogelijkheden zijn en welke daar voor jou met kop en schouders bovenuit steekt.

Welkom op Higherlevel.nl.

• 1

Met een minimaal budget zou ik denk ik goed beeldmateriaal fixen en deze via Social Media pushen. Lijkt home en living mij echt geschikt voor, maar beginnen met een degelijk marketingplan lijkt mij de eerste stap.

Samen op ons best | Blog | Trein België | Trein Duitsland

• 1

Prima om te starten met Google Ads. Let erop dat je goed bekijkt onder welke zoektermen je website allemaal zichtbaar is, omdat je niet op alle woorden gevonden zou willen worden. Kortom, zorg ervoor dat je het budget zoveel mogelijk ook effectief wordt ingezet, dit zie ik vaak nog wel eens fout gaan, door maar zo breed mogelijk te adverteren. Sluit dus termen uit waar je sowieso niet zichtbaar op zou willen zijn en bekijk gewoon dagelijks op welke termen je allemaal bent gevonden.

• 0
Op 5-2-2025 om 23:42, Siepje zei:

Goedemiddag, 

Ik ben een bedrijfje gestart in home & living producten en wil graag een maandelijks adverteerplan maken. Ik weet dat ik sowieso Google ga gebruiken (insta ook maar Google het meest). Nu is mijn Merchant Center en Google Adds al geinstalleerd alleen ik wordt niet wijs uit alle opties. 

Wat zouden jullie adviseren? De artikelen die ik heb zijn max. 10 op voorraad. Het budget waar ik aan denk is rond de 300/500 in de maand. Graag zou ik willen berekenen hoeveel producten ik minimaal moet hebben/verkopen al wil het zin hebben te adverteren? Is daar een tool voor? Excuse me ik kom uit een totaal andere branche dus dit is nieuw voor mij. 

Met vriendelijke groet en alvast dank! 

Je kunt het beste starten met Google Shopping en zoekadvertenties voor je producten. Met een budget van 300-500 euro kun je beginnen met 5-10 euro per dag adverteren. Een gemiddelde conversieratio is 2-3%, dus voor 10 verkopen heb je ongeveer 500 bezoekers per maand nodig. Gebruik de Google Ads Performance Planner om te zien hoeveel bezoekers en verkopen je zou kunnen verwachten. Zorg ervoor dat je producten goed geprijsd zijn, zodat je winst maakt (lijkt me logisch, maar niet iedereen snapt dat :thinking-face:). Begin klein en pas je advertenties aan op basis van je resultaten. Belangrijk is ook dat je webshop conversietechnisch goed in elkaar zit. Als je nog vragen hebt stel ze gerust!

Veel succes!

• 0
(aangepast)

Google Ads is prima om mee te beginnen.

Wat ik persoonlijk altijd fijn vindt is om eerst een "test" campagne te draaien om te zien waar nu daadwerkelijk zoekvolume op zit.

De keyword planner zit er vaak gigantisch naast en als je niet al te veel concurrentie hebt wordt je ad relatief veel vertoond waardoor je deze waardevolle informatie krijgt.

Ook zijn er verschillende soorten zoekwoorden. Oriënterende zoekwoorden, educerende zoekwoorden en zoekwoorden met koop intentie. Het is even de vraag waar je mee wilt beginnen.

Een tip, negeer de automatische optimalisatie tips. Is naar mijn idee vooral bedoelt om de portemonnee van Google te spekken, niet die van jou.

aangepast door Rvds86

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar