Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een goedkope wagen, die ik kan gebruiken als werkauto. Ik werk als ZZP'er en moet soms veel kilometers maken.
Ik rij zelf een Tesla (prive) en heb dat tot nog toe gebruikt als werkwagen. Echter is een sierpaard geen werkpaard. Naast dat het ontzettend duur is om met een Tesla deze kilometers te maken, vind ik het ook zonde. Nu wilde ik de auto van mijn vader (ander huishouden) overkopen. Dat is een youngtimer.
Is het mogelijk om dit te doen van een particulier/familielid, of zitten er haken en ogen aan dergelijke transacties?
En als ik het goed heb begrepen, is de bijtelling van youngtimers 35% over de dagwaarde.
Als ik het dan een dagwaarde van 5000 euro voor de auto neem, betekent dit dan dat ik 0,35x5000 = 1750 euro bruto bijtelling betaal, wat neerkomt op
1750x50% inkomstenbelasting = 875 euro netto bijtelling per jaar?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wizzle
Wizzle
Beste deskundigen,
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een goedkope wagen, die ik kan gebruiken als werkauto. Ik werk als ZZP'er en moet soms veel kilometers maken.
Ik rij zelf een Tesla (prive) en heb dat tot nog toe gebruikt als werkwagen. Echter is een sierpaard geen werkpaard. Naast dat het ontzettend duur is om met een Tesla deze kilometers te maken, vind ik het ook zonde. Nu wilde ik de auto van mijn vader (ander huishouden) overkopen. Dat is een youngtimer.
Is het mogelijk om dit te doen van een particulier/familielid, of zitten er haken en ogen aan dergelijke transacties?
En als ik het goed heb begrepen, is de bijtelling van youngtimers 35% over de dagwaarde.
Als ik het dan een dagwaarde van 5000 euro voor de auto neem, betekent dit dan dat ik 0,35x5000 = 1750 euro bruto bijtelling betaal, wat neerkomt op
1750x50% inkomstenbelasting = 875 euro netto bijtelling per jaar?
Klopt deze berekening of maak ik ergens een fout?
Alvast dank voor de toelichting.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77498-auto-op-de-zaak-van-particulier-kopen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen