Goedemiddag,

Ik ben recent gestart als ondernemer en heb direct de btw-aangifte voor Q1 ingediend, omdat ik dacht dat er geen nieuwe inkomende facturen zouden zijn.

Nu heb ik echter een inkoopfactuur ontvangen voor een bestelling die binnen Q1 valt, maar waarvan de factuur pas in Q2 wordt verstuurd. Hoe kan ik dit het beste verwerken in Moneybird, zodat de btw correct over de juiste kwartalen wordt verdeeld?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77582-inkoop-factuur-van-28mrt-na-aangifte-q1/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
9 minuten geleden, dinges zei:

Bij meer dan 1000€ (...)

De kans dat een startende ondernemer het feit dat hij/zij een investering van 5-6000 euro heeft gedaan en vervolgens was vergeten dat hij/zij daar dus ook een inkoopfactuur met zo'n € 1000 aan BTW had moeten ontvangen, is natuurlijk erg ver gezocht.

Maar niet ondenkbaar natuurlijk...

Gewoon de inkoopfactuur meenemen in het 2e kwartaal en verder gaan met het opbouwen van de nieuwe onderneming!

"What, me worry?"

• 0
2 uur geleden, Daanf28 zei:

Ik ben recent gestart als ondernemer en heb direct de btw-aangifte voor Q1 ingediend, omdat ik dacht dat er geen nieuwe inkomende facturen zouden zijn.

Waarom zo’n haast?
Je hebt de hele maand april de tijd om je btw-aangifte voor het 1e kwartaal in te dienen … wat als je plotseling toch nog iets wilt kopen of er in die laatste paar dagen nog meer facturen binnenkomen?

3 uur geleden, Daanf28 zei:

Nu heb ik echter een inkoopfactuur ontvangen voor een bestelling die binnen Q1 valt, maar waarvan de factuur pas in Q2 wordt verstuurd.

De bestelling mag best in Q1 vallen, maar wat is of wordt de factuurdatum?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
3 uur geleden, dArgent zei:

Je mag de btw in een volgend kwartaal corrigeren.mits onder de 1000€

3 uur geleden, dinges zei:

Bij meer dan 1000€ kan je een suppletie  formulier bij belastingdienst indienen 

Voor wat extra informatie …

Btw-aangifte corrigeren

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 1

Als je Moneybird hebt neem ik aan dat je ook via Moneybird je btw aangifte doet. De inkoopfactuur gewoon boeken zoals normaal, en bij de volgende aangifte die je doet zegt Moneybird automatisch dat er “correcties zijn geconstateerd”. Die verwerkt hij automatisch op de juiste manier. Mocht het wel meer dan €1000 verschil zien stelt hij automatisch voor een suppletie te doen.

Kortom: geen zorgen en gewoon rustig drie maanden afwachten. Dan komt alles goed.

• 0
Op 28-3-2025 om 23:50, Pieter__VH zei:

Kortom: geen zorgen en gewoon rustig drie maanden afwachten. Dan komt alles goed.

Nieuwe onderfnemer en alles heel goed willen doen. Inderdaad gewoon wachten. Elk goed boekhoudprogramma neemt dit gwoon volgend kwartaal mee in de aangifte. E-boekhouden in ieder geval ook. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar