Ik ben al 14 jaar ondernemer in de particuliere en zakelijke dienstverlening, maar eens in de zoveel tijd heb ik gedoe met een boekhouder of een accountant. Dan heb ik het niet over de uitkomsten die ze produceren, maar over de afspraken die ik (inmiddels we) met hen heb(ben). Om vaak onverklaarbare redenen worden er facturen gestuurd waarbij je pas toelichting krijgt als je echt op je strepen gaat staan. Of ze zeggen gewoon hun contract op omdat ze je niet meer rekenen tot hun core business. Ik heb inmiddels een paar ervaringen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn ervaringen zijn dit.
1. Mijn eerste boekhouders was tevens een accountantskantoor. Mijn omzet van het eerste jaar was slechts €14000. Het tweede jaar had ik een omzet van €21000. We hadden afgesproken dat mijn "kleine" boekhouding voor €400 werd gedaan. In het eerste jaar hebben ze dat netjes gedaan. In het tweede jaar verhoogden ze dit tarief ineens naar €1200. Waar dat verschil precies in zat konden ze niet uitleggen. Feitelijk deed ik al het werk voor hun en zoveel facturen had ik niet eens (stuk of 20/30 destijds, inmiddels over de 200). Ik niet blij... en dus ben ik verder gaan kijken.
2. De tweede boekhouder werkte met simpele excelsheets. En je kon je map inleveren. Lekker simpel systeem, hoewel dat op den duur wel steeds vermoeiender werd om in te vullen. Er kwam iemand bij me werken (mijn latere zakenpartner) en de omzet steeg. Toen duidelijk werd dat deze medewerker ook mijn partner werd begonnen de problemen. Ze konden hem niet helpen met de boekhouding, want druk. Ook konden ze de (toen) VOF niet helpen. En mijn boekhouding wilden ze ook niet meer doen, want ze rekenden mij niet langer als creatieve ondernemer. Ik moest binnen een jaar weg. Dus... op naar een nieuwe boekhouder.
3. De derde boekhouder (en tevens huidige boekhouder / accountant) was een groot commercieel bedrijf. Je komt binnen met een mooi verkooppraatje, de 'gewone' medewerkers zijn wat minder proactief. En het systeem is in sommige opzichten wat statisch. Maar wel veel geautomatiseerd en veel inzage in de geldstromen. Niet bijzonder, maar alles werkte wel - en voor een vast tarief.
4. De vierde boekhouder / accountant (accountantskantoor) kwam op mijn pad door een derde zakenpartner en een nieuwe onderneming. Vanwege nieuwe zakenpartner kijken naar die nieuwe accountant. Een mooie kostenindicatie afgesproken, leek allemaal redelijk in orde. Hun systemen konden hetzelfde als de derde boekhouder. Maar de overgang ging totaal niet soepel. Contracten bleven uit. Systemen werden niet aangezet en op ons afgestemd. En pas na 3 maanden konden we factureren. En letterlijk alle kosten - inclusief hun eigen systeemstoringen - werden 1-op-1 aan ons doorbelast. Niet dat dat ergens stond, het gebeurde gewoon. Medewerkers konden niet verklaren waar die facturen voor waren en pas toen we bezwaar gingen maken op de facturen van honderden euro's per maand kwam er wat duidelijkheid. Hun systemen waren helemaal niet geschikt voor ons bedrijf en om het geschikt te maken rekenden ze torenhoge kosten. Nooit afgesproken, maar we moesten natuurlijk wel betalen.
Gisteren sprak ik een studievriend die inmiddels ook DGA is geworden. Ook zij hebben gedoe met accountant die voor iedere poep en scheet fors rekenen en waarbij ook niet alle rekeningen verklaarbaar waren. Zijn schoonvader kon er ook over meepraten. Het deed me denken: hebben meerdere mensen hier last van? Waar komen die hoge kosten vandaan? En zijn accountants allemaal zo vaag en onduidelijk?
Wij zijn inmiddels terug bij de derde boekhouder. Blij met hun systeem, maar op termijn kunnen we bij hen waarschijnlijk niet doorgroeien. Heeft allemaal te maken met "due dilligence" en complexere bedrijfsprocessen. Op zich wil ik daar wel voor een deel in meegaan, maar waarom is het zo lastig voor accountants om daar goede afspraken over te maken? Het lijkt er nu op dat ze maar wat rekenen. Hun vak is transparantie, maar in hun eigen diensten zijn ze vaak behoorlijk intransparant. Of heb ik gewoon pech gehad?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Operator_14
Operator_14
Dag forummers,
Ik ben al 14 jaar ondernemer in de particuliere en zakelijke dienstverlening, maar eens in de zoveel tijd heb ik gedoe met een boekhouder of een accountant. Dan heb ik het niet over de uitkomsten die ze produceren, maar over de afspraken die ik (inmiddels we) met hen heb(ben). Om vaak onverklaarbare redenen worden er facturen gestuurd waarbij je pas toelichting krijgt als je echt op je strepen gaat staan. Of ze zeggen gewoon hun contract op omdat ze je niet meer rekenen tot hun core business. Ik heb inmiddels een paar ervaringen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn ervaringen zijn dit.
1. Mijn eerste boekhouders was tevens een accountantskantoor. Mijn omzet van het eerste jaar was slechts €14000. Het tweede jaar had ik een omzet van €21000. We hadden afgesproken dat mijn "kleine" boekhouding voor €400 werd gedaan. In het eerste jaar hebben ze dat netjes gedaan. In het tweede jaar verhoogden ze dit tarief ineens naar €1200. Waar dat verschil precies in zat konden ze niet uitleggen. Feitelijk deed ik al het werk voor hun en zoveel facturen had ik niet eens (stuk of 20/30 destijds, inmiddels over de 200). Ik niet blij... en dus ben ik verder gaan kijken.
2. De tweede boekhouder werkte met simpele excelsheets. En je kon je map inleveren. Lekker simpel systeem, hoewel dat op den duur wel steeds vermoeiender werd om in te vullen. Er kwam iemand bij me werken (mijn latere zakenpartner) en de omzet steeg. Toen duidelijk werd dat deze medewerker ook mijn partner werd begonnen de problemen. Ze konden hem niet helpen met de boekhouding, want druk. Ook konden ze de (toen) VOF niet helpen. En mijn boekhouding wilden ze ook niet meer doen, want ze rekenden mij niet langer als creatieve ondernemer. Ik moest binnen een jaar weg. Dus... op naar een nieuwe boekhouder.
3. De derde boekhouder (en tevens huidige boekhouder / accountant) was een groot commercieel bedrijf. Je komt binnen met een mooi verkooppraatje, de 'gewone' medewerkers zijn wat minder proactief. En het systeem is in sommige opzichten wat statisch. Maar wel veel geautomatiseerd en veel inzage in de geldstromen. Niet bijzonder, maar alles werkte wel - en voor een vast tarief.
4. De vierde boekhouder / accountant (accountantskantoor) kwam op mijn pad door een derde zakenpartner en een nieuwe onderneming. Vanwege nieuwe zakenpartner kijken naar die nieuwe accountant. Een mooie kostenindicatie afgesproken, leek allemaal redelijk in orde. Hun systemen konden hetzelfde als de derde boekhouder. Maar de overgang ging totaal niet soepel. Contracten bleven uit. Systemen werden niet aangezet en op ons afgestemd. En pas na 3 maanden konden we factureren. En letterlijk alle kosten - inclusief hun eigen systeemstoringen - werden 1-op-1 aan ons doorbelast. Niet dat dat ergens stond, het gebeurde gewoon. Medewerkers konden niet verklaren waar die facturen voor waren en pas toen we bezwaar gingen maken op de facturen van honderden euro's per maand kwam er wat duidelijkheid. Hun systemen waren helemaal niet geschikt voor ons bedrijf en om het geschikt te maken rekenden ze torenhoge kosten. Nooit afgesproken, maar we moesten natuurlijk wel betalen.
Gisteren sprak ik een studievriend die inmiddels ook DGA is geworden. Ook zij hebben gedoe met accountant die voor iedere poep en scheet fors rekenen en waarbij ook niet alle rekeningen verklaarbaar waren. Zijn schoonvader kon er ook over meepraten. Het deed me denken: hebben meerdere mensen hier last van? Waar komen die hoge kosten vandaan? En zijn accountants allemaal zo vaag en onduidelijk?
Wij zijn inmiddels terug bij de derde boekhouder. Blij met hun systeem, maar op termijn kunnen we bij hen waarschijnlijk niet doorgroeien. Heeft allemaal te maken met "due dilligence" en complexere bedrijfsprocessen. Op zich wil ik daar wel voor een deel in meegaan, maar waarom is het zo lastig voor accountants om daar goede afspraken over te maken? Het lijkt er nu op dat ze maar wat rekenen. Hun vak is transparantie, maar in hun eigen diensten zijn ze vaak behoorlijk intransparant. Of heb ik gewoon pech gehad?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77740-gedoe-met-boekhouders-en-accountants/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen