• 0

Ik heb een opdrachtgever buiten de EU (Groot Brittanië), maar de materialen worden geleverd in Kopenhagen (Verhuur materialen)
Ik denk dat ik met een geldig BTW nummer van mijn klant de BTW mag verleggen via een Intracommunautaire levering.

Maar vind de informatie op de website van de belastingdienst een beetje vaag als het gaat om Groot Brittanië. 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77747-btw-opdrachtgever-buiten-eu/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Is een ingewikkelde waar ik ook wel eens tegenaan loop. 

Ik gebruik het hulpmiddel btw bij diensten in en uit het buitenland van de belastingdienst en volg de uitkomst. 

(https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021)

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Dan krijg ik deze uitkomst:

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

Dat ga ik toch echt niet doen. Hadden ze maar in de EU moeten blijven.

• 0
(aangepast)

De dame bij de britse belastingdienst is het niet met deze stelling eens en zegt dat we geen BTW in rekening hoeven te brengen. En dat dit valt onder een  intracommunautaire levering, omdat het eindadres zich binnen de EU bevindt. De afnemer hoeft geen BTW te betalen omdat de producten de EU niet verlaten.

Het zou zo fijn zijn als belastingdiensten het eens zouden zijn met elkaar....

aangepast door Jasper S.
  • 0
(aangepast)

Het UK is geen onderdeel van Europa voor de belasting.

Vanaf 1 januari 2021 zijn leveringen aan het VK geen leveringen binnen de EU meer. Een levering aan het VK is vanaf dan: uitvoer buiten de EU. Vanaf 2021 geeft u de btw voor uitgevoerde goederen naar het VK aan in uw btw-aangifte: dat doet u bij rubriek 3a 'Levering naar landen buiten de EU'.

aangepast door dArgent
  • 0

Ik lever aan niet aan de UK.

Joost Rietveld gaf dit als uitleg:

Je levert een dienst, geen goederen. Dat doe je altijd aan de afnemer, tenzij er sprake is van een uitzondering. Die zijn: 

* diensten die te maken hebben met onroerende zaken
* diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs
* verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes
* personenvervoer
* restaurant- of cateringdiensten

Dat is allemaal niet aan de orde, zodat de BTW verlegd wordt naar de Britse afnemer.

Hij moet in de UK btw aangeven wegens het "importeren" van jullie diensten en vervolgens aftrekken omdat het btw op zijn kosten is

Je brengt geen btw in rekening (maar je zet "reverse charge" op je factuur. De Britse afnemer moet dit allemaal zelf in de UK regelen

• 0

Hangt van de goederen af en of het bedrijf uit de VS zich in Spanje geïdentificeerd heeft voor de btw.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/omgaan-btw-goederen-leveren-buitenland-vanaf-1-juli-2021

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Je moet dit even navragen, maar wat ik van andere hierin Spanje heb begrepen is dat het soms fiscaal interessanter is om via Nederland te laten komen. Omdat de handelsovereenkomsten tussen Spanje en de VS nooit echt goed uitgewerkt zijn.
Als dit een vaste klant wordt is dat misschien interessant om uit te zoeken.

• 0
5 uur geleden, Jasper S. zei:

Je moet dit even navragen, maar wat ik van andere hierin Spanje heb begrepen is dat het soms fiscaal interessanter is om via Nederland te laten komen. Omdat de handelsovereenkomsten tussen Spanje en de VS nooit echt goed uitgewerkt zijn.
Als dit een vaste klant wordt is dat misschien interessant om uit te zoeken.

Bij mij zijn het gewoon leveringen vanuit Nederland in Spanje en de klant komt in dit geval van buiten de EU. Als ik de link van @joost volg dan doe ik het correct.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar