• 0

Sponsoring Sport & Goede Doelen

Aangezien ik het sponsorbeleid dat ik gemaakt heb voor onze vereniging wil optimaliseren en ik sponsoring een belangrijke schakel in marketing vind, wilde ik hier een discussie over sponsoring beginnen en enkele vragen hier stellen.

 

Heeft je bedrijf wel eens aan sponsoring gedaan?

 

Heeft je bedrijf een beleid t.a.v. sponsoring?

Zoja, hoe groot is het sponsorbudget ongeveer? (in

percentage van je marketingbudget)

 

Wie heb je gesponsord?

 

Waarom heb je sponsord? (promotie, business-club, imago opbouw & verbetering, enz.)

 

Zelf ben ik van mening dat sponsoring een effectieve en goedkope manier kan zijn mits goed toegepast (doelloos iemand sponsoren heeft weinig nut).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik sponsor een zgn LAN, georganiseerd door Exile. Ik geef hun 10% korting op hosting en meer dataverkeer / opslagruimte en zij plaatsen mijn banner en tekst op hun website. Ook zijn we overeengekomen dat ik hardware, software en casemodding onderdelen ga verkopen op hun LAN's en als tegenprestatie ik dan voor een prijs zorg voor de door hun georganiseerde wedstrijden.

 

Ik heb hierbij niet een beleid. Als mij een voorstel wordt gedaan, waar ik ook nog aan wat denk te kunnen verdienen én meer naamsbekendheid krijg is het wel ok. Budgetten ben ik niet mee bezig, daar heb ik te weinig geld voor :) of zegt dat nou juist wat over mijn budget...

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Dit vind ik een interessant topic aangezien ik ook bestuurslid ben van een sportvereniging uit mijn woonplaats. Sponsoring is voor ons een belangrijke bron van inkomsten.

 

Zelf sponsor ik de vereniging ook. Heel kleinschalig, d.m.v. een advertentie (halve pagina) in het clubblad dat maandelijks verschijnt.

 

Als organisatie heb ik daar geen beleid voor uitgestippeld.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Als mij een voorstel wordt gedaan, waar ik ook nog aan wat denk te kunnen verdienen én meer naamsbekendheid krijg is het wel ok.

Meet je die naamsbekendheid ook op de een of andere manier? Hou je bijvoorbeeld de website-statistieken bij en vraag je aan klanten hoe ze bij jou terecht zijn gekomen?

Hoe ben je eigenlijk benaderd door deze organisatie? Of heb je ze zelf benaderd?

 

Zelf sponsor ik de vereniging ook. Heel kleinschalig, d.m.v. een advertentie (halve pagina) in het clubblad dat maandelijks verschijnt.

Dus eigenlijk sponsor je deze vereniging omdat je er erg betrokken bij bent en je een beetje tot sponsoring verplicht voelt? Erg effectief is zo'n sponsoring denk ik niet, maar het is zeker begrijpbaar.

 

Zijn er ook bedrijven die niet sponsoren? En wat is daar de reden dan van?

 

Link naar reactie
  • 0
Erg effectief is zo'n sponsoring denk ik niet, maar het is zeker begrijpbaar.

hoho wat zijn dat voor voorbarige conclusies. (al plaatste je er een vraagteken achter ;)) Als ik er niet bij betrokken zou zijn, zou mijn advertentie dan ineens wel effectiever zijn? Want eigenlijk zeg je daarmee dus dat per definitie alle advertenties in ons clubblad waardeloos zijn en dat is gemakkelijk te weerleggen.

 

Nee ik voel me allerminst verplicht, als bestuurslid stop ik al voldoende tijd in de vereniging, denk toch niet dat ik me dan ook nog eens verplicht voel een financiële bijdrage te leveren. Nee ik denk dat de advertentie mij juist meer brengt. Mensen binnen de vereniging kennen me natuurlijk wel, maar weten niet wat ik doe. Op deze manier kan ik ze dat ook vertellen en dat draagt bij aan een betere naamsbekendheid, in combinatie met de goodwill, die ik hopelijk toch wel opbouw door mijn functie, kan dit leiden tot opdrachten. Allerminst een gevoel tot verplichting dus!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik van mening dat sponsoring een effectieve en goedkope manier kan zijn mits goed toegepast (doelloos iemand sponsoren heeft weinig nut).

 

..

 

Zijn er ook bedrijven die niet sponsoren? En wat is daar de reden dan van?

 

Je zegt het eigenlijk in je eerste post zelf al, het sponsoren moet wel een doel hebben. En je bedrijfsactiviteiten moeten zich er ook min of meer voor lenen.

 

Als B2B dienstverlener heeft het - denk ik - in het algemeen niet zoveel zin een locale sport- of hobbyclub te sponsoren, tenzij hun clubblad (oid) door veel ondernemers gelezen wordt.

 

Het kan dan wel weer zinning zijn een congres, evenement, beurs etc. te sponsoren, maar de bedragen die daarin omgaan zijn voor veel kleine zaken denk ik way off budget.

 

Gevolg van beide zaken is dat er als kleinschalige ondernemer eigenlijk niet zoveel te sponsoren valt, tenzij je je op consumenten richt.

Link naar reactie
  • 0
hoho wat zijn dat voor voorbarige conclusies. (al plaatste je er een vraagteken achter ;) )

De conclusies zijn inderdaad wat voorbarig, laat ik het zo stellen: als de sportvereniging een golfclub betreft, denk ik dat je sponsoring meer nut heeft dan bij een boksverening. (ik verwacht bij een golfclub meer mensen die in b2b diensten ge interesseerd zijn, dan bij een boksvereniging)

 

Als ik er niet bij betrokken zou zijn, zou mijn advertentie dan ineens wel effectiever zijn?

Waarschijnlijk niet, maar als je niet bij de vereniging zou zitten en je zou voor sponsoring gevraagd worden, zou je het dan ook doen?

 

Want eigenlijk zeg je daarmee dus dat per definitie alle advertenties in ons clubblad waardeloos zijn en dat is gemakkelijk te weerleggen.

Nee, dat bedoel ik niet.

 

EDIT:

Het kan dan wel weer zinning zijn een congres, evenement, beurs etc. te sponsoren, maar de bedragen die daarin omgaan zijn voor veel kleine zaken denk ik way off budget.

Je zou ook kleinere evenementen kunnen sponsoren en je zou deze evenementen ook met je eigen producten of diensten kunnen sponsoren in plaats van met euro's.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook kleinere evenementen kunnen sponsoren en je zou deze evenementen ook met je eigen producten of diensten kunnen sponsoren in plaats van met euro's.

 

Dat klopt inderdaad, en kan ook best aantrekkelijk zijn als je een beetje 'bij elkaar past'.

 

Ik dacht eigenlijk dat dit verhaal puur om financiele sponsoring ging.

Link naar reactie
  • 0

Het betreft in mijn geval een atletiekvereniging met circa 700 leden. Deze leden komen uit allerlei geledingen binnen de maatschappij, ook verschillende werkkringen dus.

 

Je hebt wel gelijk met de vraag/opmerking of ik ook gesponsord/geadverteerd zou hebben als ik niet bij deze vereniging zat. Ik denk dat ik inderdaad niet zou adverteren als de voetbalvereniging om een advertentie zou vragen. Maar dit heeft ook te maken met het voordeel dat ik denk te halen uit de wisselwerking bestuurslid en adverteerder. Iets dat ik bij de voetbalvereniging dus niet zou hebben ;)

 

Verder hebben we wel over andere vormen van sponsoring nagedacht. Bijvoorbeeld door websites uit te rusten met een gratis versie van ICStats. Dat leek ons uiteindelijk toch niets. (ivm doelgroep en kosten)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als mij een voorstel wordt gedaan, waar ik ook nog aan wat denk te kunnen verdienen én meer naamsbekendheid krijg is het wel ok.

Meet je die naamsbekendheid ook op de een of andere manier? Hou je bijvoorbeeld de website-statistieken bij en vraag je aan klanten hoe ze bij jou terecht zijn gekomen?

Hoe ben je eigenlijk benaderd door deze organisatie? Of heb je ze zelf benaderd?

Ik heb een aparte binnenkomst pagina voor de banner die op de website vermeld staat. Zo meet ik dus wel de visitors die het me opleverd. Aangezien mijn hoofd doel van deze sponsoring is, het verkopen van hardware en software fysiek op de LAN's van Exile vraag ik mijn klanten dan niet hoe ze bij mij komen. Ze kwamen bij mijn terecht via een kennis. Ze wouden hosten bij mij maar vonden de prijzen te hoog omdat ze nog aan het starten waren. Of ik ze korting kon geven. Dit heb ik dus gedaan, op voorwaarde van een banner op hun website én met de mogelijkheid om te verkopen op hun LAN's.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Het sponsorplan is niet volgens een bepaalde standaard volgorde gemaakt, ik heb erin gezet waarvan ik denk wat er zeker in hoort. Het is nog niet af.

 

Dit is wat er nu ongeveer in staat:

 

* Sponsoring, de visie van onze vereniging op sponsoring

- doelstellingen, wat wil onze vereniging bereiken met sponsoring.

- sponsormotieven, waarom zouden organisaties ons willen sponseren.

 

* Tegenprestaties, wat hebben we onze sponsors te bieden en wat vragen we ervoor? Alle sponsoringen worden op maat gemaakt, we hebben dus geen kant en klare paketten.

 

* Sponsormogelijkheden, waarmee kunnen bedrijven ons sponsoren.

 

* Intern sponsorbeheer

- wat komt er in de sponsordatabase te staan

- waaruit zal de presentatiemap voor de media bestaan

- sponsorwerving

- wat moet er in de sponsorbrochure staan

- eerste gesprek met sponsors

- sponsorcontract

- evaluatiegesprek.

 

--------------------------------------------------------------

 

* Taken pr functionaris(sen)

 

We leggen de nadruk vooral op een lange termiijn relatie met de sponsor.

Link naar reactie
  • 0

Daarmee bedoel ik dat als bijvoorbeeld een bedrijf jullie sponsort voor een aardig bedrag de mogelijkheid bestaat dat dit bedrijf het niet zo fijn zal vinden als jullie vervolgens ook een sponsor binnenhalen dat een concurrent is van dit bedrijf.

 

Bijvoorbeeld als hoofdsponsor een verzekeringskantoor en dan als shirt sponsor (of trainingspakken) een ander verzekeringskantoor.

 

Je zegt dat alles op maat gemaakt wordt, maar dat lijkt me nog al lastig. Er zijn nou eenmaal punten die maar 1 keer gesponsord kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het shirt, of een hoofdsponsor. Daar zul je toch rekening mee moeten houden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Er zal bij ons zeker rekening worden gehouden met concurrentie waar nodig.

 

Het betreft trouwens een Japanse cultuurvereniging. We laten ons in ieder geval niet sponsoren door bedrijven die bootlegs (illegale (anime) dvd's en merchandise). Hier willen we zelf en andere bedrijven zeker niet mee geassocieerd worden.

 

Als we bijvoorbeeld een avondje Japans koken hebben, waarvan een Japans restaurant de ingrediënten verzorgt, dan kunnen we natuurlijk niet met kookmutsen van de concurrent rondlopen.

 

En als bijvoorbeeld een winkel op een evenement bij ons producten wil verkopen, dan zullen we met deze sponsor duidelijk afspreken of er ook concurrenten dit evenement gaan sponsoren.

 

Met tailormade sponsoring bedoel ik dat we niet werken met kant en klare sponsorpakketten, maar dat we elke sponsoring apart met de sponsor bespreken.

Link naar reactie
  • 0
Met tailormade sponsoring bedoel ik dat we niet werken met kant en klare sponsorpakketten, maar dat we elke sponsoring apart met de sponsor bespreken.

 

Staat dat lange termijn sponsoring niet in de weg?

 

Japanse Cultuurvereniging, interessant zeg. Daar heb ik eigenlijk nooit van gehoord. Wat doen jullie naast koken?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom het sponsoring op de lange termijn in de weg zou kunnen staan.

 

Als je gebruik maakt van kant en klare pakketten, dan kan er ook iets in zo'n pakket zitten waar de sponsor helemaal niet in geïnteresseerd is. Ook beperk je de mogelijkheden dan enorm.

 

We hebben al een sponsor (terwijl we nog niet eens begonnen zijn) en daarbij werkte tailormade sponsoring heel goed. Voor die sponsor (een non-profit organisatie die een tijdschrift uitbrengt voor anime (japanse animatie), manga (japanse strips) en j-pop (japanse populaire cultuur) ) heb ik een poster ontworpen en zijn we een actie tijdens de introductie van de TU in Eindhoven gestart (zie: actieaniway).

 

 

We zijn nog niet officieël begonnen (subsidie aanvragen en statuten opmaken duurt maanden), maar onze doelstelling is:

"Het bevorderen van de interesse voor Japanse (pop)cultuur en het voorzien van haar leden in de middelen om deze interesse actief na te volgen. "

 

Dit is dus heel uitgebreid, hier vallen erg uiteenlopende dingen onder.

 

We hebben bij de geïnteresseerde, toekomstige leden gevraagd wat voor activiteiten ze willen doen, en dit leide tot onder andere de volgende activiteiten: Japanse vechtsporten, anime kijken, Japans koken, Baka sports (idiote Japanse spelletjes), wedstrijd noodle eten, manga tekenworkshops en het leren van de Japanse taal.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben binnen het bestuur van mijn faculteitsvereniging verantwoordelijk voor de bedrijfscontacten, waaronder de samenwerking tussen mijn vereniging (BIG) en het bedrijfsleven.

 

Ik noem het expres samenwerking, omdat wij ons heel bewust zijn van de wederzijdse belangen. Je moet weten wat je de sponsor kunt bieden en wat jou onderscheidt van een andere "club".

 

Sponsorpakketten stel ik ook het liefst vast, geen 'tailor-made sponsoring' dus. Dit omdat ik het idee heb dat je dan de indruk wekt alles helemaal uit te willen onderhandelen.

 

Ik ben op dit moment bezig om te kijken wat we voor MKB bedrijven zouden kunnen betekenen. Zouden de ondernemers onder ons ook eens aan kunnen geven of jullie er belang bij hebben om in contact te treden met ondernemers en zo ja, hoe?

Link naar reactie
  • 0

Sponsorpakketten stel ik ook het liefst vast, geen 'tailor-made sponsoring' dus. Dit omdat ik het idee heb dat je dan de indruk wekt alles helemaal uit te willen onderhandelen.

Dat is ook weer waar. Ik heb er nog even over na gedacht, maar ik kies toch voor tailor-made sponsoring, omdat onze targetgroup van sponsors uiteenloopt van kleine ondernemingen tot vrij grote ondernemingen met ieder aparte wensen en een verschillend budget.

 

Binnenkort gaan we eindelijk over tot het uitvoeren van het sponsorbeleid. Ik heb net een concept sponsorbrief opgesteld (een brochure was helaas te duur) en daarbij heb ik gebruik gemaakt van de handige tips uit dit artikel: http://www.sponsorplan.nl/documenten/PDF_sponsoring_sponsorplan.pdf

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van een sponsorplan. Ik heb wel een aantal hoofdstukken erin zoals:

 

- Doelgroep

- Doelstellingen

- Objecten die te sponsoren zijn (database)

- Benaderwijze

 

Maar er ontbreekt vast nog heel wat. Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij tips geven waar ik aan moet denken of wat voor hoofdstukken/ kopjes er in een sponsorplan niet mogen ontbreken.

 

Ik schrijf dit plan omdat ik aantal objecten heb (op toekomstige kleine golfbaan) die van een sponsor voorzien kunnen worden. Ik wil dit op een gedegen manier doen en schrijf daarom een plan. Alvast bedankt

 

Wouter Stemerdink

Link naar reactie
  • 0

Een sponsorplan zou iig moeten bestaan uit de volgende elementen

 

- Inhoud

Die moet er natuurlijk altijd in!!

- Inleiding

Vertel hier over u golfclub, een stukje historie wanneer het is ontstaan en ook hoe het is ontstaan

- Recente ontwikkelingen binnen de golfclub danwel vereniging

Vermeld hier wat je onlangs ondernomen hebt, activiteiten enz. Alles wat maar kan helpen ter profilering van u golfclub

- Waarom zou u sponsoren

Voor bedrijven is sponsoring een instrument om communicatie doelstellingen na te streven. Dit kan zijn: vergoten naamsbekendheid, vervullen maatschappelijke verantwoordelijkheid, het verhogen van de omzet, persoonlijke motieven enz

Vermeld duidelijk kenmerken waarom het voor een sponsor interessant is om geld of goederen in uw golfclub te investeren.

Verplaats je in de sponsor

- Public Relations

Vermeldt hier wat je gaat doen aan pr en hoe je dit ook in stand houd

- Meerjaren beleid

Laat zien wat je van plan bent de komende jaren. Sponsors willen weten waar hun geld voor wordt aangewend

- Accommodatie

Vertel iets over de accomodatie

- Golfclub is meer dan alleen maar knikkeren zonder te bukken

Laat zien hoe dynamisch de onderneming is, het is niet alleen golven maar heeft ook andere functies? (indien van toepassing)

- Vormen van sponsoring

Spreekt voor zich

- Informatie en kosten

Spreekt voor zich

 

 

Nu is dit niet helemaal mijn ding, maar heb toch 2 jaar een sponsorcommissie van een studentenvereniging voorgezeten. Als ik me goed herinner hadden wij ook zoiets!

Kijk maar of je er iets mee kunt!

 

Groeten Frans

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.