• 0

Beschuldigd van datafraude

Hallo alllemaal, mijn werkgever heeft mij vandaag beschuldigd van datafraude terwijl ik altijd correct de gegevens invoer, toen ik om bewijzen vroeg kon hij die niet leveren.

Toch heb ik een officiele waarschuwing hier voor gekregen, kan een werkgever dit zo maar doen, ik wil niet dat ik hier in verband mee wordt gebracht is hier iets tegen te doen.

 

Alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dit is eigenlijk een werknemer/werkgever kwestie, die niet echt op z'n plek is op een ondernemersforum. Misschien is het echter toch interessant. Wat is datafraude? Is dat bewust verkeerd invoeren (bv om je commissie te verhogen) of kan dat ook het kopiëren van bv naw-gegevens zijn voor een evt toekomstige eigen bedrijf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik werk bij een call centre en daar moet ik mensen naar gegevens vragen zoals geboortedatum, de branche waarin in ze werken en het aantal uren.

Als zij dan in de doelgroep vallen mag ik een brochure toesturen die gaat over pensioenen.

Nu wordt mij verteld dat ik mensen die niet in de categorie vallen brochures toestuur en daarbij bewust de gegevens aangepast heb om mijn target te halen.

Mijn werkgever noemt dit datafraude.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk bij een call centre en daar moet ik mensen naar gegevens vragen zoals geboortedatum, de branche waarin in ze werken en het aantal uren.

Als zij dan in de doelgroep vallen mag ik een brochure toesturen die gaat over pensioenen.

Nu wordt mij verteld dat ik mensen die niet in de categorie vallen brochures toestuur en daarbij bewust de gegevens aangepast heb om mijn target te halen.

Mijn werkgever noemt dit datafraude.

 

 

Dit is gewoon te triest voor woorden..

 

Als het al zo is dat je een target hebt voor het aantal te versturen brochures, dat je dan ook nog de boel moet wijzigen om aan die target te komen...

 

Vraag is heb je wel of niet met die data geknoeid en wat maakt dat dan uit?

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Als er geen bewijs is MOET je eisen dat de aantekening uit je dossier verwijderd wordt. Dat kan je niet over je kant laten gaan, zo'n aantekening kan een eigen leven gaan leiden en je carriére schaden

 

 

Poot stijf houden en desnoods een jurist inschakelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me het beste de gedachtengan van msteer te volgen.

Om er nu een jurist bij te betrekken zoals Nils de Wiite schrijft lijkt me wat overtrokken.

 

Je weet zelf of er sprake is van fraude ..zoniet.. gooi dat dan op de tafel bij je werkgever.

 

Cor

 

Ik ben het eens met Nils.

Valse beschuldigingen die niet weerlegd worden kunnen je carrière schaden, geen zaak om al te lichtvaardig over te denken. Tenzij je het niet erg vindt dat je niet meer aan de bak komt omdat je te boek staat als iemand die fraude pleegt uiteraard.

 

Link naar reactie
  • 0

@Annedien.. wie heeft het hier over "vals" ??

Als werkgever weet ik dat je zo'n beschuldiging niet zomaar plaatst.

Ik blijf de lijn volgen van Msteer...opbouw van...

Het is aan dcommander om dat te weerleggen...

 

Je hebt gelijk, ik formuleer het graag nog even correct:

 

Beschuldigingen die niet bewezen kunnen worden maar wel in je paper trail terechtkomen kunnen je carrière schaden.

Daarom is hiertegen optreden belangrijk.

 

Ik ga er wel voor het gemak graag van uit dat de topicstarter ook echt valselijk beschuldigd wordt zoals hij zelf beweert; het is niet aan mij om dat hier te betwijfelen. Mensen die hierover zouden liegen hebben daar uiteindelijk alleen zichzelf mee.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meteen een jurist inschakelen is een goed advies.

Echter indien dcommander een rechtsbijstandverzekering heeft is hij zelfs verplicht om deze beschuldiging van datafraude direct bij verzekeraar te melden om niet het risico te lopen dat deze zaak straks niet meer in behandeling wordt genomen.

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken ben ik geneigd om iedere vraag die niet aansluit op de aard van dit ondernemersforum af te sluiten. Terecht merkt Twalevel op dat vragen van werknemers niet thuishoren op dit forum. Omdat dit echter een voor het forum nieuw onderwerp is, met ook voor werkgevers interessante aspecten, laten we het onderwerp voor verdere discussie staan.

 

De stevige beschuldiging van werkgever raakt kant noch wal. Datafraude is een kreet die waarschijnlijk uit de hoge hoed van de werkgever komt, het is in ieder geval geen juridisch begrip aan de hand waarvan kan worden getoest of de beschuldigingen gebaseerd zijn op de juiste gronden.

 

Gesteld dat er fraude zou zijn gepleegd dan is dat op zich een reden voor ontslag op staande voet.

 

Desalniettemin een reden om je als werknemer zorgen te maken, in het bijzonder voor wat betreft de vraag wat de ondernemer daadwerkelijk drijft. Zoals Msteer en andere al hebben opgemerkt is het raadzaam om zorgvuldig en gedetailleerd een dossier op te bouwen. Begin inderdaad met een samenvatting en vraag de werkgever om zijn stelling schriftelijk toe te lichten. Wat je ook doet in het vervolgtraject, vermijd iedere vorm van discussie. Ontken, maar ga niet in de verdediging. Voor je het weet kan uit de beide dossiers worden geconcludeerd dat er een onwerkbare verhouding is ontstaan en geef je de werkgever alsnog een stok om je mee te slaan.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.