• 0

Nieuwe regel belastingdienst kantoor aan huis...

Ten informatie;

 

Vandaag van een belasting inspecteur gehoord, voor mij nieuw en wellicht ook voor anderen. Op het moment dat men een kantoor aan huis heeft zonder aparte entree zijn al de spullen die erin staan ook niet op te voeren als bedrijfskosten. Dit ondanks dat je deze nodig hebt voor de uitoefening van je bedrijf. Deze regel zou vanaf 2006 gelden??!

 

Het is maar dat men het weet!

 

[titel toegespitst - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn boekhouder vertelde dat ik geen kantoor aan huis meer kan opvoeren mits het niet voldoet aan een eigen voordeur en een eigen sanitaire voorziening. Anders valt het gewoon onder de noemer prive inderdaad.

 

 

Hier is inderdaad veel onduidelijkheid over. Het zal niet lang duren voor hier jurispredentie over komt. Zou belachelijk voor woorden zijn dat je je eigen werkruimte niet op mag voeren als bedrijfskosten. Als je een beetje ongelukkig huis hebt en dus geen eigen ingang zou het prive blijven.

 

De reinste onzin!!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1 deur.. De voordeur van mijn huis. Zwart wit gesproken: ik mag niets meer opvoeren op de naam van de zaak.

 

Nu schijnt het in het leven te zijn geroepen omdat er nogal veel mee werd gerommeld. Sommige voeren een complete nieuwe inboedel op.

 

Aan de andere kant kunnen ze dat ook wel controleren lijkt mij..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1 deur.. De voordeur van mijn huis. Zwart wit gesproken: ik mag niets meer opvoeren op de naam van de zaak.

 

 

Klopt...alles wat je hebt staan aan pc's, laptop, printer etc. voor je zaak is dan niet meer op te voeren als bedrijfskosten. Ook niet het meergebruik van bv. energie.

 

Leuker kunnen we t niet maken...... :o

Link naar reactie
  • 0

In die situatie verkeer ik ook.

 

Ik zit hier prins heerlijk leuke dingen te doen voor de mensheid heb wel eens getracht in zo'n kantoortuin te vertoeven, maar leid mij veel te veel af, of is dood saai en rij onnodig veel kilometers.

 

Dat laatste is eigenlijk wel een heel belangrijk argument, enerzijds wil men minder mensen op de weg en anderzijds stimuleert men het weer.

 

Wat is nou de achterliggende gedachte dat dit niet meer kan. Wordt er echt te veel misbruik van gemaakt?

 

Ben niet zo'n actie man, kost allemaal onnodige veel energie, maar als het helpt, zouden we daar eigenlijk iets mee moeten doen. Grijs kenteken verhaal hielp toen ook.

 

 

Hoe zou je zo'n actie aan moeten pakken?

 

Daarnaast wat levert het eigenlijk op als we het weer terug gedraaid krijgen? Weet niet precies om wat voor bedragen het gaat.

 

Je zou toch gewooon een bonus moeten krijgen als je woonruimte goed benut, weinig kilometers rijdt en nog werk gelegenheid creeërt ook die weer van huis uit kan worden gedaan!

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben niet zo'n actie man, kost allemaal onnodige veel energie, maar als het helpt, zouden we daar eigenlijk iets mee moeten doen. Grijs kenteken verhaal hielp toen ook.

 

Hoe zou je zo'n actie aan moeten pakken?

 

Ik ben er wel voor .........

Volgens mij zitten er genoeg mensen op dit forum die hier last van krijgen.

Een draadje waarop iedereen zijn steun kan uitspreken voor een stelling dat dit teruggedraaid moet worden?

(Als het aanslaat zijn er vast een paar mensen die contacten weten om hier meer publiciteit voor te maken.)

 

Er zijn geloof ik ruim 300.000 ZZPers in Nederland. Volgens mij kun je op deze manier zonder veel moeite veel steun krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geloof ik ruim 300.000 ZZPers in Nederland. Volgens mij kun je op deze manier zonder veel moeite veel steun krijgen.

 

Oké maar die regel komt niet zomaar, die is er al een tijdje volgens mij. Vraag me af of we daar dan neit wat laat mee aankomen.

 

Verder wat levert het een ieder gemiddeld op? Waar hebben we het precies over, sorry ben geen boekhouder, kijk alleen maar of mijn bankrekening omhoog gaat :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus hierom inderdaad:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-10.html#P130_11179

 

Je hebt een eigen entree nodig EN je moet er minimaal 70% van je tijd wat verdienen.

 

Flauw wel!

 

Perry

 

Dat gaat dus over de kosten van de werkruimte, maar wat mij gisteren werd verteld was dus dat ook je apparatuur die je nodig hebt niet meer aftrekbaar is van de belasting.

 

Al met al een boel aftrekposten die je dus als zelfstandige kwijt bent als je kantoor aan huis hebt zonder eigen ingang.

 

En wat betreft zo'n actie, daar ben ik ook wel voor. Dit stimuleert het ondernemen niet en dat was toch wel wat de overheid wilde doen.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus hierom inderdaad:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-10.html#P130_11179

 

Je hebt een eigen entree nodig EN je moet er minimaal 70% van je tijd wat verdienen.

 

Flauw wel!

 

Perry

 

Dat gaat dus over de kosten van de werkruimte, maar wat mij gisteren werd verteld was dus dat ook je apparatuur die je nodig hebt niet meer aftrekbaar is van de belasting.

 

Al met al een boel aftrekposten die je dus als zelfstandige kwijt bent als je kantoor aan huis hebt zonder eigen ingang.

 

En wat betreft zo'n actie, daar ben ik ook wel voor. Dit stimuleert het ondernemen niet en dat was toch wel wat de overheid wilde doen.

 

De apparatuur is wel aftrekposten. Kosten voor huisvesting niet!!

Dit gaat natuurlijk echt wel protesten opleveren.

Balkenende moet wegwezen met zijn hele aanhang !!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus hierom inderdaad:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-10.html#P130_11179

 

Je hebt een eigen entree nodig EN je moet er minimaal 70% van je tijd wat verdienen.

 

Flauw wel!

 

Perry

 

Dat gaat dus over de kosten van de werkruimte, maar wat mij gisteren werd verteld was dus dat ook je apparatuur die je nodig hebt niet meer aftrekbaar is van de belasting.

 

Al met al een boel aftrekposten die je dus als zelfstandige kwijt bent als je kantoor aan huis hebt zonder eigen ingang.

 

En wat betreft zo'n actie, daar ben ik ook wel voor. Dit stimuleert het ondernemen niet en dat was toch wel wat de overheid wilde doen.

 

De apparatuur is wel aftrekposten. Kosten voor huisvesting niet!!

Dit gaat natuurlijk echt wel protesten opleveren.

Balkenende moet wegwezen met zijn hele aanhang !!

 

Volgens de inspecteur van de belastingdienst is de apparatuur geen aftrekpost zodra je kantoor aan huis is ( zonder die eigen ingang).

 

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens de inspecteur van de belastingdienst is de apparatuur geen aftrekpost zodra je kantoor aan huis is ( zonder die eigen ingang).

 

 

Dit leest meer als de interpretatie van deze inspecteur dan dat het een algemeen geldende regel is.

 

In principe kun je de volgende conclusie dan trekken.

Zonder eigen ingang en sanitaire voorziening kan geen sprake zijn van bedrijfsactiviteiten en zou dus een vast onderdeel moeten zijn van de aanvraag btw nummer procedure.

 

Zoals ik al eerder melde, zorg dat je deze bewering op paier hebt en neem direct contact op met van Gennip of Brinkhorst, al dat via via werkt niet, meteen naar de bron.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet handiger om eerste even te veriffieren hoe de vork in de steel zit. Als je dat uitgezocht heb kun je beter meteen met mevr van Gennip om tafel gaan zitten, en zorg dat je dan goed beslagen ten ijs komt.

 

Ja, daar zitten ze vast op te wachten. Een echte zelfstandige die weet hoe het zit. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog wel kantoorruimte te huur ;)

 

Het is een bij mijn weten niet echt nieuw, deze regel was al min of meer van toepassing wat betreft de kosten van de woning. De apparatuur en basale investering in bijv. printpapier blijven gewoon aftrekbaar ookal heb je geen bedrijfsvoordeur...

 

Daarbij is het een verdichting van de bug dat vorig jaar door jurispredentie was ontstaan, namelijk dat alle dingen / kosten die (ookal is het maar een klein gedeelte) die zakelijk worden gemaakt en ook privé worden gebruikt / gemaakt geheel aftrekbaar zijn (telefoonkosten, ed).

 

Vorig jaar was trouwens ook een topjaar qua starters, ws willen ze dat afremmen ;)

 

Anyway, protesteren tegen de belastingdienst doe ik altijd aan mee ;) Maar ik wacht het nog even af tot ik er meer overgelezen heb..

Link naar reactie
  • 0
Volgens de inspecteur van de belastingdienst is de apparatuur geen aftrekpost zodra je kantoor aan huis is ( zonder die eigen ingang).

 

Zeker wel. Van apparatuur kun je namelijk aantonen dat je het volledig voor de bedrijfsvoering gebruikt, los van wat marginaal privegebruik. Voor je huisversting geldt dat niet, en daarom zijn die kosten dus niet aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik me daar voor opgeven als ik vragen mag!!

Denk dat ik daar zeker geschikt voor ben!!

 

Als je een tijdje koel en nuchter en zakelijk en vriendelijk goeie antwoorden geeft op zulke vragen (liefst ook met links naar bronnen) dan wordt je bijna als vanzelf uitgenodigd.

 

In dit geval: klopt het dat de inspectie niet alleen naar de voordeur kijkt, maar ook naar de investeringen in de achterkamer? Sinds wanneer is deze wet en interpretatie van toepassing? Wie heeft dat door de kamers gekregen, en wie was er voor en tegen? Waarom hebben de belangenorganisaties en ondernemersclubs zich niet verzet? En tenslotte: wat is de achterliggende logica?

 

Okay, dat zijn wel veel vragen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij webgrrls/ondernemers was hier tijden geleden al discussie over, die dames zijn ook allemaal ondernemer aan huis, meestal als tweede verdiender en met weinig middelen, daar hakt het er extra in. Wat mij duidelijk werd uit de heftige discussie is dat je perse een eigen ingang moet hebben en een eigen toilet en zo, dat je in de kantoorruimte kunt komen en verblijven zonder in het woonhuis te komen. Er waren al dames met verbouw-plannen.

Maar is het onderwerp hier op het forum ook niet al 's voorbij gekomen?

Als er een actiegroep komt zal ik dat posten bij de webgrrls, heb je gelijk enige tientallen leden voor je actiegroep.

 

Het is een mooi voorbeeld van hoe de overheid de belastingen wel al te eerlijk wil maken. Men misgunt iemand een klein voordeeltje en de wetgeving zorgt dan dat de rest van de mensen er ook maar op achteruit gaat. Geen cup-a-soup automaten meer op kantoor, want dat zijn "maaltijden" en moeten in het salaris belast worden. Niet meer zakelijk rijden in je eigen auto want de vergoeding die de werkgever mag geven is nog niet eens genoeg voor de benzine. Dus een lease-auto, maar dat wordt ook lekker zwaar belast.

Volgens mij heeft het te maken met een gezonde calvinistische afgunst bij de mensen die niet een leaseauto/kantoor aan huis/cupasoup automaat hebben .

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we niet een omzeilingsconstructie bedenken? Net zoiets als een brievenbusfirma in Liechtenstein. Maken we een website met een foto van een kantoorkolos die geen ramen heeft maar een voordeur en zo'n 330.000 brievenbussen. De Coöperatieve Voordeur Vereniging voor ZZV'ers (zelfstandigen zonder voordeur) die kantoorruimte per vierkante milimeter verhuurt. Iets wat waanzinnig klinkt, maar wel rijmt met de wet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.