• 0

Vals geld - wat doen we ermee?

Gisteren verkocht ik mijn oude auto (of wat er van over was) en ik kreeg twee briefjes van 100 waarvan er minstens eentje vals blijkt. Toch heb ik alle kenmerken gecontroleerd die je met het blote oog kunt zien.

 

Wat ik me nu afvraag is het volgende. Hoe kan het dat de overheid geld in omloop bent waarvan je als burger niet kunt zien of het vals is of echt? Waarom hebben winkels apparaatjes om te zien of geld echt is en heb ik dat als burger niet? Wat moet ik met geld waarvoor ik zo'n apparaatje nodig heb? Waarom zijn er coupures van 100, 200 en 500 als de overheid niet kan garanderen dat ik als burger de valse biljetten van de echte kan onderscheiden? Waarom schaffen we de 100, 200 en 500 dan niet af? Dat zou ook het criminele geldcircuit een slag toebrengen, en het witwassen moeilijker maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goeie vraag. Waaruit biljkt dat het tóch vals geld is?

Eén voordeel; je kunt het weer uitgeven. Als jij er in staat van opperste paraatheid al 'intrapt' dan lukt dat vast nog wel een keer :P

Nou, dat ga ik niet doen, kan ik niet met mijn geweten in overeenstemming brengen. Dan zadel ik iemand anders met het probleem op. Ik weet van wie ik het heb gekregen, die heb ik gemaild dat ik er werk van ga maken, en hij belde dat hij de briefjes terug wil hebben en het geld naar mijn rekening overmaakt. Hij had inmiddels nog een valse ontdekt en zou er zelf werk van maken, het is een handelaar.

 

En rijst toch ook de vraag wat je in 's hemelsnaam voor barrel hebt verkocht? ;D

 

Een Volvo 240 Polar die ik twee jaar geleden voor € 3000 had gekocht en waar nu bijna zo'n bedrag aan reparaties voor nodig was. Ik wil het ding helemaal niet, dus weg ermee, via speurders. Had 'm gekocht toen mijn toenmalige vriendin ineens twee honden had, dan was zo'n stationwagon wel handig, zeker met een weekendhuisje in Friesland waar de katten ook mee naar toe gingen. En als je dan steeds wat krap zit, dan is zo'n 240 niet erg gek. Kort daarna einde relatie (na 8 jaar), weg honden, en wat doe ik met die auto?

Einde relatie had erg te maken met ondernemerschap, krap zitten ook.

 

Dus rij ik nu een een astraatje (short lease, want gewone lease krijgen we niet omdat we nog geen vol jaar winst hebben gemaakt).

En woon ik in een waardeloos huis (ook zo'n move met de honden), maar ik hoop binnenkort naar een veel mooiere locatie te verhuizen.

 

(wie zei ook weer dat je perse ondernemer moest worden?)

 

:-)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zijn er coupures van 100, 200 en 500 als de overheid niet kan garanderen dat ik als burger de valse biljetten van de echte kan onderscheiden?

 

Met kleinere coupures is het net zo moeilijk, al zullen meer mensen vervalsingen spotten omdat ze vaker met de biljetten in aanraking komen. Biljetten van 200 of 500 kom je sowieso nauwelijks kwijt in het normale betaalverkeer, al zal dat ook wel van doen hebben met gebrek aan wisselgeld.

 

Maar hoe ben je er nou achter gekomen dat 1 van die biljetten vals is? Opgemerkt bij een poging om het uit te geven, of thuis alsnog uitgevogeld met een UV lampje ofzo?

 

Vervalsingen zijn er natuurlijk in kwaliteiten, iets maken wat bij vluchtig betaalverkeer niet opvalt is eenvoudiger dan een kwaliteit vervalsing waar zelfs een bank in trapt. Het laatste is extra moeilijk omdat er een aantal kenmerken in de biljetten zitten die niet openbaar gemaakt zijn.

Link naar reactie
  • 0

Waarom schaffen we de 100, 200 en 500 dan niet af? Dat zou ook het criminele geldcircuit een slag toebrengen, en het witwassen moeilijker maken.

 

Zie http://www.nu.nl/news/779135/30/Minder_valse_bankbiljetten_in_Nederland.html.

 

Het briefje van 20 euro wordt het meest gekopieerd, dus met het afschaffen van 100, 200 en 500 biljetten los je het probleem helaas ook niet op...

Link naar reactie
  • 0

 

Jij kon de bron nog natrekken, maar veel ondernemers kunnen dat niet. Dan sta je voor de keuze: aangeven of doorgeven?

 

Wat gebeurt er als je aangeeft: ben je die inkomsten dan kwijt? Lijkt me wel, want als aangifte vergoed wordt, beloon je uiteindelijk de valsemunter. Voor de ondernemer wordt het dan echter wel verleidelijk om zo'n zwarte piet door te schuiven.

 

Interessant wordt het als blijkt dat grote banken en winkelketens meedoen aan dat doorschuiven...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel te maken met contant geld en heb een geldverzekering, die wisselt de valse briefjes om voor legitiem geld...

 

Wie biedt dat aan, zo'n geldverzekering? Even Googlen. Goh, zowel ING als ABN, wat een gemak. Nooit van gehoord, dat die bestond. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie biedt dat aan, zo'n geldverzekering? Even Googlen. Goh, zowel ING als ABN, wat een gemak. Nooit van gehoord, dat die bestond.

 

Jazeker, geldverzekering nu met gratis kleurenprinter en photoshop-currency-re-enabler software ;)

 

Wat gebeurt er als je aangeeft: ben je die inkomsten dan kwijt? Lijkt me wel, want als aangifte vergoed wordt, beloon je uiteindelijk de valsemunter. Voor de ondernemer wordt het dan echter wel verleidelijk om zo'n zwarte piet door te schuiven.

 

Interessant wordt het als blijkt dat grote banken en winkelketens meedoen aan dat doorschuiven...

 

Dat doorschuiven zal zo snel niet gebeuren. Vooral banken zullen niet snel vals geld aannemen, die zijn goed in staat het met de juiste apparatuur te controleren en sturen iemand die het wil storten gewoon weg.

 

Ik geloof trouwens niet dat er iets vergoed wordt als je bent belazerd met vals geld. Het lijkt me wel logisch dat degene die je ermee betaalde feitelijk zijn verplichtingen niet voldaan heeft en je de rest alsnog moet betalen, maar of dat praktisch haalbaar is is een andere kwestie.

Link naar reactie
  • 0

De briefjes waren door de koper teruggenomen en ik heb geld op de bank gekregen. Wel netjes. Daarnet belt de koper op, dat de bank de briefjes gewoon heeft geaccepteerd en dat ze toch echt zijn. Moet ik nou bij de supermarkt klagen dat ze mij ten onrechte hebben beschuldigd van het willen uitgeven van vals geld?

 

 

 

Het lijkt er eerder op de supermarkt medewerkers twijfelden aan de echtheid van het geld. Door daar de bedrijfslijder op aan te spreken kunnen ze hun klantvriendelijkheid verbeteren.

 

In principe is er een hele procedure voor vals geld.

Daarvoor wordt er aangifte gedaan bij de politie, die komt vervolgens bij jou op de stoep om te vragen kijken waar het geld vandaan komt. Je zou immers zelf de valsemunter kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ze hadden een apparaatje en dat gaf aan dat het geld vals was. Maar misschien dat het meisje aan de kassa het niet goed deed.

 

Of misschien dat het apparaatje defect is?

 

Overigens -kan- echt geld best voor vals worden aangezien. Als je bijvoorbeeld een fluorescerende stof (zijn er meer van dan je verwacht) op een biljet knoeit, valt dat direct op bij een UV test. Het biljet is er dan niet minder echt om, maar je zult er toch mee naar DNB moeten om het voor een onbesmet exemplaar te ruilen.

Link naar reactie
  • 0

 

Of misschien dat het apparaatje defect is?

 

Kan. Maar dan moet het apparaatje van de koper ook defect zijn. Misschien is het allemaal niet zo nauwkeurig, of was het apparaatje bij de bank stuk en waren ze toch vals, of heeft de koper me toch niet helemaal juist voorgelicht.

 

Overigens is je karma precies 100. En ik kan het laten flippen tussen 100 en 98, maar niet op 99. Grappig.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.