Als ik jouw epistel(s) teruglees, kom ik steeds uit op de gedachte:
"Die jongen is gemotiveerd, maar VERSPILT VEEL TEVEEL aandacht, energie, tijd en geld aan de verkeerde dingen."
Met het onderstaande wil ik je proberen te helpen er wat meer structuur in te brengen, in plaats van uren hier op HL te schrijven wat je allemaal bezighoudt, veel liever lees ik over een tijdje een berichtje terug met minder op detail en een stuk beknopter hoe je ervoor staat, hoe je daar gekomen bent en wat je nog wilt gaan doen:
TAFEL:
Met het 'Tafelvoorbeeld' probeer ik je een methode aan te reiken om het e.e.a. te rangschikken en de juiste prioriteit te geven aan de waslijst van gedetailleerd en uitgebreid beschreven 'problemen en uitdagingen'. Zo gedetailleerd en uitgebreid dat het bij jou ook moet gaan duizelen als je het terugleest, of niet?
Terwijl ze allemaal te maken hebben met die 4 'poten'.
Eerst zou dat dat duizelen moeten stoppen, dat is eigenlijk ook de boodschap uit andere, gegeven reacties.
Om je een beetje op weg te helpen om van dat geduizel af te stoppen, een aantal tips:
PRODUCTSTRATEGIE:
Google eens op 'BCG-matrix', deel jouw producten eens in op de (potentiele) groei en op het huidige aandeel in de omzet, deze kun je vertalen in vier product-strategieën:
1. 'Ster': daar zitten hoge verdiensten in, dus aanhouden
2. 'Cash Cow', daar zit vast inkomen in, hieruit blijven oogsten zolang het wat oplevert
3. 'Vraagteken', beoordelen of je hier nog aan kunt ontwikkelen of niet
4. 'Dog', Afbouwen, stoppen
ORGANISEREN:
Kijk ook eens naar hoe doelgericht, doeltreffend en doelmatig je werkt en georganiseerd bent. Als je ergens mee bezig bent, wat wil je er dan mee bereiken, bereik je dat dan ook en zet je hierbij jouw investeringen in Geld, Energie en Tijd op de juiste manier in? Of ben je geneigd in sommige zaken teveel G.E. & T. te investeren? Organisatie gaat over 3 dingen:
1. De menselijke inzet (bijvoorbeeld: ben ik daar geschikt voor of is een ander daar beter in?),
2. de inzet van Middelen (Investeringen, Kosten, Apparatuur, enz.), en
3. de Manier van (samen)werken. (Deel ik mijn tijd goed in, ben ik met de juiste dingen op het juiste moment bezig, moet ik dit wel doen? enz.)