Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 03-10-19 in alle zones

  1. Als ondernemer zijn reiskosten ook onderdeel van jou beloning het is ook btw plichtige omzet voor jou. Dus nee het is niet handig dat je opdrachtgever jou een kaart geeft. Neem zelf een businesscard en declareer je reiskosten aan je opdrachtgever tesamen met je uren. Ik weet dat veel opdrachtgevers soms krampachtig doen over reiskosten en feitelijk je weer als werknemer gaan behandelen door alleen 19ct per km voor de auto of NS tarief te willen vergoeden voor OV, maar realiseer je dat ook dit onderdeel van je beloning is en dat je zelf bepaald hoeveel je daarvoor vergoed wilt hebben. Want naast de kosten van de treinreis of de auto ben je ook tijd kwijt die je niet aan andere klanten kunt besteden. Denk bij reiskosten dus niet aan een onkostenvergoeding (zoals een werknemer die ontvangt) maar bekijk het gewoon als onderdeel van je totale offerte wat je wilt verdienen en welke kosten terugverdiend moeten worden. Soms bied je een klant een tarief incl reiskosten en soms bied je een klant een uurtarief voor werkzaamheden en een reiskostentarief, waarbij je ook rekening houd met de reistijd, dat kan bijvoorbeeld handig zijn bij opdrachten waar je niet elke werkdag bij de klant moet zitten maar ook veel thuiswerk kan doen, zo kan de klant dus ook een beetje sturen op de totale kosten door jou alleen naar haar locatie te laten komen dat strikt noodzakelijk is. Waar ik toen ik in 2010 begin merkte dat men steeds meer een tarief incl reiskosten wilde zie ik dan men nu weer meer open staat voor reiskosten en tijd apart te betalen En ja, heel soms blijf je klanten houden die halsstarrig vasthouden aan die standaard "werknemers vergoedingen" en specificaties willen zien van je reiskosten. Prima hoor dan spreek je dat bij die klant zo af en probeer je de reistijd te verwerken in een wat hoger standaard tarief.
    2 punten
  2. Volgens mij doet Twalevel ook een concreet voorstel, waarom wordt daar niet op gereageerd, en blijven die randzaken zo opgeblazen worden?
    2 punten
  3. Heel algemeen gesteld, uit jou openingsbericht haal ik dat je feitelijk een Groothandel bent. Als je algemene branche cijfers bekijkt zie je dat de nettowinst van groothandels zo rond de 4% schommelt. Als je alle bedrijfstakken bekijkt dan schommelt dat percentage tussen de 4% en 10%. Als sturingsmiddel heb je er weinig aan.. jou bedrijfsvoering gaat niet verbeteren door te sturen op nettowinst. % Nettowinst is een kengetal dat vooral nut heeft in een een budgeteringsproces of meerjarige begroting. Waar je nadat elke afdeling binnen een organisatie zijn deelbudgetten heeft ingeleverd beoordeelt of het geheel ook aan de winstgevendheidsnorm voldoet. Nettowinst is een kengetal voor je Jaarrekening en aandeelhoudersvergadering, het laat zien waar je na alle inspanningen meevallers en tegenvallers op bent uitgekomen. Als jij je onderneming beter wilt aansturen dan moet je de primaire processen aanpakken / optimaliseren. Ik schrik dat jij 20% (volledige) incourantheid in je kostprijs op wil nemen. Als echt 20% van jou voorraad incourant wordt dan zit je ofwel in Hype - artikelen die de ene maand nog hot zijn en de volgende maand niemand meer wil hebben (Ik moet dan denken aan de fidget spinners een rage van jaar of 2 terug en de weggeef actie eerder dit jaar van een groothandel die met 1 miljoen van die krengen was blijven zitten) Ofwel overschat je (structureel) de vraag naar bepaalde goederen. Ik zou voor de dagelijkse sturing dus veel meer op kengetallen voor het primaire proces gaan zitten. Voor elk kosten element (kosten financiering, kosten opslag, kosten handling e.d. ) zou ik 1 of 2 kengetallen kiezen en daar op sturen. zodat je op tijd kunt ingrijpen als je debiteuren later gaan betalen of als je verkooporders ineens instorten. Voorraadkosten zijn voor groothandels vaak een hele grote hap post waar je op kan sturen. zie bijvoorbeeld dit artikel, https://www.logistiek.nl/warehousing/artikel/2006/02/componenten-die-de-voorraadkosten-bepalen-10112124 Er staat in dat artikel ook een klein algemeen staatje waaruit blijkt dat alleen al binnen de groothandel enorme variaties zijn in hoe die totale voorraadkosten zijn opgebouwd. In jonge en snelgroeiende organisaties is hoge(re) incourantheid geen onbekend fenomeen. maar je moet goed weten waarom dat is. - was het te hoge inschatting van de vraag, waren het niet de juiste goederen voor de markt. - wordt er te makkelijk een grotere hoeveelheid besteld omdat dan de volgende kortingsstaffel wordt bereikt. 3% extra korting op de inkoopprijs klinkt leuk maar is het niet als die extra bestelde hoeveelheid een half jaar in je magazijn ligt tegen voorraadkosten van 15% van de aanschafwaarde - wordt er een groter volume besteld om een container vol te krijgen, ook daar weer, volle containers zijn zorgen wellicht voor lagere transportkosten op die zending, maar als daar hoge voorraadkosten tegenover staan is dat het niet waard.
    1 punt
  4. Er bestaan helemaal geen gangbare percentages. Het zal best zo zijn dat bv een reisbureau of rijwielhandelaar daar bepaalde ideeën over heeft en zelfs dat branches tradities hebben, maar die verdampen als er category killers en discounters actief worden. Je moet dus je eigen doelen stellen. Omloopsnelheid is namelijk ook een factor. Als je elke week een exemplaar verkoopt met 5% winst, heb je aan het einde van het jaar 250% verdiend. Doe je daar een maand over, dan was het maar 60%. Je ziet zelfs dat het aandeel winkeldochters van jaar tot jaar fluctueert. Hoe kan een buitenstaander daar nou rekenmodellen van maken? Niet denken als stagiar, maar als marktkoopman. Zoveel mogelijk snel met winst verkopen en niet te lang op verliesgevende voorraad blijven zitten.
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.