Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/10/25 in Berichten

  1. We zijn met zijn allen veel slimmer en sneller geworden denk ik. Toen ik ooit heel lang geleden als 16 jarige mijn eerste EHBO opleiding volgde, duurde die 16 donderdag avonden en werd die afgesloten met een officieel examen met een examinator van het Oranje Kruis. Na 40 jaar door de baas current te zijn gehouden bij Defensie (ZelfhulpKamaradenhulp van PAMAN ABS naar MARCH en nog een hoop andere BHV-achtige dingen; de frietpan doven blijft een klassieker, maar ik heb ook wel Ooit in Den Helder een enorme bak diesel staan blussen), vond ik het handig om mij als ZZP-er en verantwoordelijk burger ook regelmatig bij te laten scholen. De aanbieders buitelen inderdaad over elkaar heen. Twee uur online had ik nog niet gezien, maar BHV in drie uur kom je veel tegen. EHBO is er ook in alle soorten en maten, met de nadruk op hoe kort mag het zijn. We hoeven van mij niet terug naar 1976 met 16 oefen avonden, maar als je denkt dat je in drie uur en een volledige EHBO opleiding en brandbestrijding kunt doen, dan is dat een redelijke illusie. De vraag die je je als bedrijf moet stellen is of je alleen de tick in de ILT box wilt hebben, of dat je daadwerkelijk wilt investeren in de veiligheid en gezondheid van je personeel. Waarom is de reanimatie bijna gelukt? Nou de BHV-er had het YouTube filmpje in de online cursus niet echt goed bekeken.
  2. Ook leuk! Nog paar andere suggesties: Marjolein Bongers (linked In gebruik & beinvloeding) Remy Gieling ( AI, auteur van Boek AI Agents) Gerrit Hiemstra (duurzaamheid) En last but certainly not least als echte Higherlevel Royalty: Karen Romme ( marketing en ondernemerschap )
  3. Let bij het produceren van houten speelgoed voor peuters en kleuters op kleine onderdelen (verstikkingsgevaar), houten splinters en giftige stoffen in de lak. Raadpleeg de wetgeving voor speelgoed op de website van de Nederlandse Voedels- en Warenautoriteit en let als producent vooral op de Europese richtlijn 2009/48/EG betreffende de veiligheid van speelgoed.
  4. Na 15 jaar in loondienst was wel duidelijk wat ik wilde: zelf de regie voeren. Bij mijn laatste werkgever dreef ik al een mini onderneming binnen het bedrijf (intrapreneur), maar dan dus vooral voor de eigenaren. Toen de toezegging over vennoot worden weer in de ijskast ging, was voor mij de keuze helder: kies voor jezelf. Wat ik voor anderen kon doen, kan ik nog veel beter voor mezelf. Mooiste bijkomstigheid: mijn kind van 2 veel meer zien. Ik zag hem destijds pas als ik om 18.30 uit werk thuiskwam en dan tot 19 uur. In de ochtend was ik al weg. Weekenden waren top, maar elke maandag begon de afwezigheid weer. Vanaf de start van mijn bedrijf was dat meteen beter in balans en dat zal ik ook altijd zo houden.
  5. Superleuk om alle reacties te lezen en de reis die jullie hebben doorlopen 😄 Mijn passie voor koken en bakken en het gezonde element hierin wilde ik doorgeven aan de kinderen op de groep waar ik toen mee werkte. Dit was een peutergroep, dus je kunt je voorstellen dat dit best een uitdaging was, maar opgeven is geen optie dus ben ik gaan kijken naar wat wel kan. Van boekjes voorlezen tot van sinaasappels en blauwe bessen een vis maken, alleen het kennismaken met groente en fruit was al een feestje voor deze doelgroep. Toen mijn eigen kinderen naar school toe gingen merkte ik pas hoe weinig er op scholen wordt gedaan rondom een gezonde leefstijl (2019 was het toen). Mijn vuurtje in dat leren en plezier over gezond leven hand in hand kan gaan werd nog verder aangewakkerd. Dat is het moment dat ik mij ben gaan verdiepen in de doelen die binnen het onderwijs afgevinkt (ja echt dat is het gewoon) moeten worden. Vanuit daar ben ik lessen gaan schrijven over voeding en beweging. Na de corona periode kwam hier ook mentale gezondheid bij. Tot vandaag de dag zijn dat de pijlers waar ik mee werk en waar scholen, opvang en ouders voor thuis lessen in kunnen aanvragen. Van hobby --> bedrijf = echt mogelijk! 🙌
  6. Jaren '80 vorige eeuw was ik beroepsmilitair bij de Koninklijke Luchtmacht, maar ik merkte dat ik mijn blikveld wat wilde verruimen. Als 22-jarige kocht ik in 1982 mijn eerste (nieuwbouw-)woning, daar zat een zgn. 'Premie A'- subsidie op. Ik verdiepte mij in alles wat hierbij kwam kijken, ook de financiële kant, waaronder belastingen. Eenmaal het huis betrokken, moest ik natuurlijk aangifte doen en dat ging mij goed af. Als ik 'op verjaardagen' uitlegde hoe ik dat deed, merkte ik dat veel mensen daar moeite mee hadden. Lang verhaal kort (ik doe mijn best 😉): er was een lokaal 'sufferdje' waar je binnen een bepaalde hoeveelheid tekens gratis kon adverteren, dus ik plaatste daarin kosteloos elk jaar vanaf 1 februari regelmatig de tekst 'Uw A-, E- of T-aangifte geheel verzorgd vanaf 45,=, <telefoonnummer>' en voordat ik het wist, zat ik twee maanden lang elke avond aangiften voor heel veel mensen te verzorgen en had daar een leuk zakcentje aan. Zo begon het, maar al snel volgden vragen over verzekeringen en krediet, dat zocht ik ook uit en kon dat soort producten aan de man brengen. Een lokaal verzekeringskantoor wilde mij inlijven als vennoot en ik overwoog serieus hiervoor Defensie te verlaten. Gelukkig had ik die stap nog niet genomen, deze kantoorhouder was het om de inbreng van mijn portefeuille te doen, deed verder mijn opgebouwde, goede reputatie ook geen goed, dus ik haakte af en verkocht mijn portefeuille. Wel deed ik vaak nog wat cursussen en aan scholing, het werk bij Defensie werd echter steeds gevaarlijker en toen de eerste golfoorlog uitbrak, vond ik het leuk geweest en ben ik ander werk gaan zoeken. Dat werd een flitsende carrière bij de enige vergunninghouder voor casinospelen en daar ontving ik al snel een topsalaris, deed op een gegeven moment leuke marketingprojecten, initieerde en begeleidde transities naar meer gastgerichtheid, maar ging het toch ervaren alsof ik aan een 'gouden ketting' lag. Het bedrijf lag natuurlijk ook enorm aan de leiband van de politiek. In 2005 ging ik actief om mij heen kijken en had een aantal jaren eerder mijn HEAO afgerond bij een eredivisie voetbalclub met de opdracht de merchandising te professionaliseren en weer ontdekte ik dat mensen moeite hadden met ook dat soort materie; mijn idee om een gespecialiseerd marketingadviesbureau te beginnen, was geboren. Eenmaal opgestart als zelfstandige zocht ik actief naar opdrachten, vertoonde op allerlei plekken mijn gezicht, waarmee ik mijn netwerkskills aanscherpte en spoedig mocht ik mijn eerste factuurtje versturen. Via een netwerkcontact werd ik eens geattendeerd op Higherlevel, ging hier meelezen en in 2007 meldde ik mij aan als deelnemer. Via HL kwam ik in contact met iemand die pokerevenementen wilde organiseren en dit ook zelfstandig wilde doen. Dat mondde uit in een samenwerking, want poker en marketing hadden voor mij weinig geheimen, dat werd tijdens die pokerhype-periode belachelijk sucesvol en uiteindelijk legde dat weer het fundament om de Drentse boerderij van mijn vrouw en mij, met 3 kamers B&B, te verbouwen naar een evenementenlocatie. Dat werd het ook, inmiddels zonder de partner van de pokerevents, maar wel van alles voor groepen: bruiloften, familie-/vriendenweekends, teambuilding, vergaderingen, e.d. met volledige horeca erin, met mijn vrouw gingen we hierin samenwerken in een VOF. Dat beviel zo goed dat we in Groningen-stad nog een horecazaak overnamen. Daar hebben we ons wel eerst verslikt in een aantal (achteraf leerzame) dingen, maar toen zich in 2018 een overnamekandidaat meldde voor onze boerderij, kwam er zoveel kapitaal vrij dat we ons volop stortten op het zaakje in Groningen, met een nieuw concept dat meteen aansloeg. Helaas kwam zondag 15 maart 2020 het bericht dat we, zoals alle horeca om 18 u. gesloten moesten zijn. Toen hebben we daar na een aantal maanden, spijtig genoeg, 'de stekker uit moeten trekken'. Emotioneel zwaar, maar zakelijk het beste besluit. Ik was nog net 60 jaar en heb nog vaak met ideeën rondgelopen, ben toen aan een voltijd masterstudie begonnen, die ik na een studiejaar succesvol afrondde, heb inmiddels twee jaar lesgegeven op een Hogeschool en klus soms via verloning nog eens wat bij. Verder, na 18 jaar, ben ik nog steeds graag bij HL betrokken en probeer ik de gemeenschap hier en daar vrijwillig wat te dienen. Dat was het zo'n beetje...
  7. in 2006 bewust de stap vanuit loondienst gemaakt; ik was dit altijd al het plan om 3 redenen Zelfbeschikking. Ik wil mijn eigen toekomst zelf vormen en bepalen. Autonomie. Zelf beslissingen nemen en onafhankelijk handelen, los van externe sturing van anderen. Eigendom. Iets moois opbouwen en daar de vruchten van plukken, niet alleen een salaris voor de geleverde arbeid maar ook voor de overige inzet en het risico. Als ondernemer zowel goede als slechte tijden meegemaakt (en daarna weer goede😉), maar nooit een moment spijt gehad van mijn keuze.
  8. Tijdens mijn studie werkte ik als marktonderzoeker. In mijn vrije uren startte ik diverse projecten, waarvan er twee al snel inkomsten opleverden. Na mijn afstuderen combineerde ik een jaar lang mijn baan met het verder uitbouwen van deze ondernemingen. Uiteindelijk koos ik er vol vertrouwen voor om mijn baan op te zeggen en me 100% te richten op ondernemen; met succes. Dit is inmiddels alweer mijn 15e jaar.
  9. In 1984 op het hoogtepunt van de (een van de) crisis ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen. Op dat moment werkte ik bij een fotolaboratorium waar ik foto's ontwikkelde en afdrukte. Alternatief werk was niet voorhanden en met wat 2de hands machines ben ik samen met een compagnon een foto snelservice begonnen iets wat in de jaren 80 een grote groei doormaakte. Uiteindelijk samen met mijn vrouw doorontwikkeld tot fotozaak. In 2006 herhaalde de geschiedenis zich door digitalisering in de fotografie en verdween de vraag naar 1 uur fotoservice. Zaak gesloten en dan? Bij toeval baantje in de schoonmaak gevonden, begonnen met de "bezem" maar door mijn ondernemerservaring in no-time doorgegroeid tot rayonmanager met een omzet van een paar miljoen. Eenmaal ondernemer geweest is loondienst toch een te strak keurslijf en uiteindelijk de stap gewaagd met mijn eigen schoonmaakbedrijf. Ook hier weer begonnen met de "bezem" en uitgebouwd tot een goedlopend bedrijf. Na 39 jaar ondernemer geweest in december 2023 gestopt met de dagelijkse leiding maar incidenteel nog bij het bedrijf betrokken. Kijk er met plezier op terug en zou de ervaringen voor geen goud willen missen.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.