Chriz

Super Senior
  • Aantal berichten

    137
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Adres
    Concordiastraat 68, Utrecht, 3551XA, Nederland
  • Land
    Nederland
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    We Are Media
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

Chriz's trofeeën

  1. Dank Bob! Kippenvel! @Twa, die stats zijn interessant idd. En ze kloppen ook. Al sinds Anne van Zalando (die wil ik heeeel graag nog eens ontmoeten). Maar er zit wel een houdbaarheidsdatum op dat soort tactieken. Data laat zien dat iets werkt dus we gaan het allemaal doen, wat ervoor zorgt dat we allemaal weten dat Anne eigenlijk niet bestaat, zeg maar (of al lang ergens anders werkt). Die online wereld is best een bijzondere collectieve leerervaring... Net zoals koud bellen vroeger de 'holy grail' was, maar we nu eigenlijk allemaal wel zover zijn dat we dat soort telefoontjes er redelijk makkelijk uit filteren...
  2. @TS, Heheh, herkenbare worsteling... Ik vergelijk het wel eens met die Tell Sell reclames uit de jaren ’90. Foei vervelend, maar het werkte wel. Je wil niet weten hoe graag ik die vlijmscherpe messen wilde hebben. Niet gekocht trouwens. Nog steeds spijt van. Nooit zal ik tomaten zo fijn en snel snijden als met de Miracle Blade. Iedere dag weer zag ik ze voorbij komen zo vlak voor McGyver begon (waarom hebben ze die serie nog niet op Netflix?). Maar zien we Tell Sell nog op TV? Nope. Of het moet komen doordat ik dus alleen nog maar Netflix kijk. En vlijmscherpe messen koop ik wel op een andere manier. Via een zegeltjes van een grote supermarkt bij voorkeur. 10 tips voor online greatness… Ze werken omdat ze concreet zijn. Maar de keerzijde is dat iedereen tegenwoordig aan 7, 10 of 21 tips doet en bij voorkeur een oneven getal gebruikt omdat dat psychologisch makkelijker te verwerken is. Maat dat maakt het format op termijn minder uniek en minder houdbaar. Net als Tell Sell trekt het de aandacht (Look at this, it’s amaaaazing), maar hoe vaker we het zien, hoe minder impact het maakt. Hoe graag ik uit nostalgie weer eens een Tell Sell aflevering met de Miracle Blade zou zien, als marketeer ben ik eerder verzadigd en minder geneigd om ergens op te klikken als ik "10 tips” in de titel zie staan omdat ik dat soort artikelen de hele dag al voorbij zie komen. Of misschien klik ik er toch op omdat ik benieuwd ben hoe het artikel is opgebouwd en wat voor oppervlakkige onzin er nu weer (her)verpakt zit in een artikel. Maarja, ben ik als marketeer representatief voor een focus doelgroep? Feit is dat er veel dingen zijn in de ’Amerikaanse’ aanpak die werken, omdat ze simpelweg uitgaan van een aantal bouwstenen die inspelen op de maner waarop wij als 'consument' beslissingen maken. Denk aan concreetheid, relevantie, urgentie, behoefte en social proof. Moderne online marketeers zien gelukkig steeds meer in dat ook waarde toevoegen, empathie en het zetten van stappen die de klant verder helpt veel belangrijker zijn dan het toepassen van alleen maar marketing trucjes. Ik zou me daarom in eerste instantie niet te veel richten op de vorm, maar meer op de onderliggende bedoeling van je online content. Hoe helpen jullie potentiële klanten verder? Welke waarde bieden jullie? En hoe help je ze om deze waarde zo goed mogelijk te omarmen? Als je dat op een oprechte manier doet dan komt de vorm vanzelf. En als 1 van je marketing uitingen blijkt een artikel te zijn waarin je 10 tips geeft voor…, waarom niet? :)
  3. Ha Willem, Ik denk dat je gevoelsmatig al de juiste stapjes in werking aan het zetten bent. Wellicht dt je wat aan onderstaande stappenplan hebt: 1. Optimaliseren van de randvoorwaarden (bijv: nieuw, representatiever pand, automatiseren terugkerende werkzaamheden) 2. Eigen tijd vrijspelen: minder in de uitvoering, meer ruimte creëren om je te richten op het uitdenken en uitvoeren van een nieuwe strategie 3. Het oriëntatieproces van jouw ideale klant in kaart brengen: -Wat zijn de kenmerken van onze ideale klant? -Welke hulpvragen hebben deze klanten? -Hoe helpen we hun hier (het beste) bij? -Hoe ziet hun zoekproces er uit bij het vinden van een aanbieder? -Via welke kanalen vinden ze een aanbieder en op basis van welke factoren maken ze een keuze? 4. Een klein succes creëren: pilot/campagne bedenken waarmee je doel is om bijv. 1 nieuwe klant buiten je huidige verzorgingsgebied te werven (kan via koude acquisitie, maar ook bijv. online marketing). 5. Bijhouden hoeveel tijd/uren/geld het kost om deze extra klant binnen te hengelen 6. Bepalen of je capaciteit kunt opschalen 7. Pilot opschalen of bij achterblijven resultaten nieuwe pilot starten Bedenk wel dat stappen 3 - 7 zwaar leunen op expertise in het vakgebied marketing en sales. Je zou kunnen investeren in het ontwikkelen van je eigen vaardigheden en kennis op dit gebied of zou eens met een externe expert kunnen gaan praten. Ik verwacht net als Ron dat het voor een stagiair alleen een te zware/complexe casus is om te dragen zonder begeleiding. In ieder geval heel veel succes!
  4. Kennis delen zonder daar direct iets voor terug te vragen kan erg goed werken. Ik geef zelf wel eens het voorbeeld van Jaap. Jaap heeft een klein auto montagebedrijf met 4 medewerkers in dienst. Hij heeft het moeilijk sinds de Kwik-Fit een vestiging bij hem om de hoek heeft geopend. Hij kan niet opboxen tegen de grote keten. Laat staan dat hij de tijd heeft om te gaan netwerken om zo nieuwe klanten binnen te halen. Nee. Jaap sleutelt liever aan auto’s en maakt flauwe grappen met z’n collega’s. Hele flauwe grappen. Ik bedoel, neem de meest flauwe grap in gedachten die je ooit hebt gehoord, vermenigvuldig die met 10 en nog niet kom je uit op het niveau van flauwheid waarop Jaap iedere dag een andere originele grap uit zijn mouw weet te schudden. Die grappen zijn zo flauw dat z’n collega’s regelmatig dubbel liggen van de slappe lach. Dat is niet goed voor de productiviteit, maar brengt de collega van Jaap (Remco) wel op een idee. De volgende dag vraagt Remco of Jaap ’voor de kijkers thuis’ in 3 minuten kan uitleggen wat hij aan het repareren is en filmt het met z'n iPhone. Hoe doe je dat nu eigenlijk zelf, een distributieriem vervangen? Jaap begint haarscherp uit te leggen hoe je zelf een distributieriem kunt vervangen. Maar uiteraard eindigt zijn uitleg met een flauwe grap waarvan Remco nog net niet in z’n blauwe overal moet piesen. Remco monteert een leuke intro en eindscherm aan de video met het logo van de zaak. Hij uploadt het op Youtube en deelt het via Facebook. De video krijgt binnen vijf minuten al een paar likes. Mooi zo. Remco gaat tevreden slapen. De volgende dag schrikt hij om 6.00 uur wakker van z'n wekker. Hij knijpt nog eens met zijn ogen wanneer hij z'n telefoon pakt om de wekker uit te schakelen. Z'n blik valt op iets afwijkends. Er staat vreemde getallen bij zijn Facebook icoontje (635). Het blijken likes te zijn op de video die hij de vorige dag heeft gedeeld. Die dag zien ze op de zaak het aantal volgers en fans van het garagebedrijf exponentieel toenemen. Oude bekenden, voormalig klanten, maar ook mensen die ze nog nooit hebben gezien. Bevlogen door het succes besluiten er een terugkerend item van te maken. Binnen drie maanden heeft Jaap meer volgers en Fans op Facebook en volgers via Youtube dan de Kwik-Fit. Zijn bedrijf heeft een rating van 5 sterren in plaats van de drie sterren waar zijn grootste concurrent het mee moet doen. Zijn omzet verdrievoudigt binnen het jaar. Zijn mensen massaal hun eigen auto gaan repareren na het zien van zijn filmpjes? Nope. Wel hebben ze Jaap leren kennen. Ze zijn hem leuk gaan vinden. Ze zijn gaan vertrouwen op zijn vaardigheid. En nu gunnen ze hem de business. Netwerken anno 2017 gaat niet zozeer over het leggen van contacten, het gaat om verbinden op persoonlijke kwaliteiten en om een persoonlijke of zakelijke klik met iemand hebben. Dat vind je niet door netwerkborrels af te lopen. Wel door zichtbaar te zijn. Waarde toe te voegen. Door anderen te helpen. Door kennis te delen.
  5. Even los van wat hierboven benoemd is: besef je dat een conversie (verkoop) gezet wordt op een productpagina. In theorie zou je dus prima kunnen beginnen met het testen of je lifestyle producten via dezelfde shop kunt verkopen, zolang je maar gericht verkeer naar de productpagina stuurt. De meeste kleine webshops moeten het niet hebben van bezoekers die via de main page een product zoeken en tot koop over gaan, maar van bezoekers die via andere kanalen direct op een relevante product pagina aankomen die aansluit bij hun koopbereidheid. Denk hierbij bijv. aan: - een zoekopdracht die iemand invoert in Google - een product dat iemand via Facebook voorbij ziet komen - een gerichte mailing die je verstuurt rondom 1 product of aanbieding Dus om even terug te gaan naar je originele vraag over strategie en tools: - begin klein, bijvoorbeeld met 1 of twee producten - optimaliseer de shit out of deze productpagina's (Het boven de fold stuk, SEO, CTA's, etc) - verwerk 'trust factors' in je shop (Veilig betalen, niet goed geld terug, SSL certificaat(!), enz) - bouw een mailinglist op/uit van je klantenbestand - stuur een gerichte emailing rondom dit ene product - bouw een following base op via Facebook - post je mooie nieuwe producten op Facebook met link naar de productpagina / geef deals / cadeau suggesties, enz - probeer een Adwords campagne uit - verbind offline met online (kortingskaartjes in de winkel om te converteren naar een online aankoop): als een klant eenmaal heeft gekocht, dan zal hij eerder tot herhalingsaankopen overgaan - evalueer, leer, rinse and repeat voor je overige producten - investeer je extra omzet in een betere uitgangspositie van je site op het gebied van structuur, usability en conversieoptimalisatie en trek je shops los van elkaar op het moment dat je het gevoel hebt dat dit rendabel is. Check trouwens ook even of je webwinkel voldoet aan alle richtlijnen (kun je vinden op acm.nl) Succes!
  6. Overal bij willen zijn, hard meewerken en een bepaalde mate van controle uitoefenen....herkenbaar, zeker wanneer de druk om te presteren hoog is. Wat ik echter wel heb geleerd is dat het op de lange termijn juist veel meer kan helpen wanneer je je rol als leider vanuit vertrouwen en openheid uitoefent. In de horeca werkt het bijvoorbeeld erg goed om "die betweterige" medewerker een eigen stukje verantwoordelijkheid te geven (over een bar, over een terras, etc.). Wanneer medewerkers verantwoordelijkheid, respect en vertrouwen voelen gaan ze door het vuur voor de zaak en ook voor jou. Zo een verandering kan soms lastig zijn en tijd kosten. Maar dat is helemaal niet erg. Je krijgt er namelijk een duurzame werkcultuur voor terug waarbij mensen meer in hun kracht komen en je als leider veel minder hoeft te managen, maar veel meer bezig kunt zijn met de grote lijnen, visie en coaching. Misschien wel inspirerend om eens wat te lezen over nieuwe vormen van organiseren die hier goed bij passen. Dit boek van Frederic Laloux is een goeie. Of browse eens door Nieuworganiseren.nu Heel veel succes in ieder geval. Het feit dat je je ervaringen deelt via Higherlevel geeft in ieder geval aan dat je open staat voor verandering. En dat is altijd stap 1:)
  7. Het kan zeer de moeite waard zijn over te stappen op een open source CMS. Je zou voor jezelf eens op een rijtje kunnen zetten wat de meest voorkomende wijzigingen zijn die op regelmatige basis doorgevoerd worden. Wellicht dat je met behulp van een nieuw CMS (een deel van) deze wijzigingen zelf kunt doen en op deze manier op termijn kosten besparen. Het kan ook een mooi moment zijn om je website eens goed te evalueren en zo een verse start te maken. Zo kun je nadenken over of er zaken geoptimaliseerd kunnen worden mbt. conversie en de boodschap die je over wil brengen. Ik ben zelf erg fan van open source oplossingen dus ben niet geheel objectief;) maar het zou je extra flexibiliteit op kunnen leveren en biedt vaak meer mogelijkheden om je website verder door te ontwikkelen (onafhankelijk van wie je developer is).
  8. Je zou widgets ("blokken") kunnen creëren op je website waar je vervolgens de social media feeds in kunt laden. Zoals Linda al aangeeft kun je dit in WordPress dmv. plugins doen, al is mijn ervaring dat wanneer je er een beetje een mooi gestyled geheel van wil maken je er niet aan ontkomt om hier en daar wat te customizen. Dus ja, het kan. Hoe makkelijk het gerealiseerd kan worden hangt oa. af van specifieke wensen, layout en het evt. CMS wat er achter je site hangt.
  9. Hahah ja hij was redelijk doorzichtig he:) Hoe denk jij hier over?
  10. Fooled by Randomnes van Taleb en alles van Malcolm Gladwell is ook een aanrader (vooral Blink en Outliers). Wat ik wel een interessante discussie vind is of Black Swans vooral door randomness (geluk/ongeluk) ontstaan of door een opeenstapeling van aannames en gedrag van de massa die iets als waarheid of als waarde ziet. Heb hier uiteraard wel een mening over, maar ben wel benieuwd naar die van jullie:)
  11. Ik denk dat je niet alleen moet kijken naar design, maar eerst een stapje terug moet doen naar hoe je het concept wil overbrengen en wat de onderliggende visie en boodschap is. Je stelt zelf al een aantal heel relevante vragen. De vragen die je stelt passen bij verschillende doelgroepen. De een wil kwaliteit, de ander wil snelheid, weer een ander is op zoek naar ROI. Wanneer je op een zo krachtig mogelijke manier wil communiceren dan richt je je bij voorkeur op een van deze doelgroepen en pas je daarop communicatiemateriaal aan (vormgeving, kleuren, design). Wanneer je alle doelgroepen wil kunnen benaderen dan doe je dit meer op campagneniveau en maak je de hoofdwebsite vooral toegankelijk met een betrouwbare uitstraling. Je hoeft je hier ook niet stuk op te kijken, B2B is naast betrouwbaarheid vooral het proces belangrijk; een goede gebruikersinterface, snelle (klanten) service, goede processen aan de achterkant. Een http://www.drukwerkdeal.nl/ doet bijvoorbeeld erg goed.
  12. Geen boek, wel iets anders;) Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van een framework voor het opzetten van online concepten. Het idee is dat je met behulp van dit model en door het beantwoorden van een set vragen inzicht krijgt in de bouwstenen van een online initiatief en een aantal stappen doorloopt om zo een goede basis voor strategie te leggen (en deze basis vervolgens uit te bouwen en te optimaliseren). Misschien dat je hier iets aan kunt hebben. Stuur me even een pm-metje als je geïnteresseerd bent, dan kan ik je wellicht een stukje op weg helpen in ruil voor je feedback;)
  13. Bedankt voor het delen, goed initiatief! Een paar opmerkingen die na het doorlezen bij me opkomen: - Naast de punten die opgenoemd zijn is het wellicht waardevol om een verdiepingsslag te maken. Hiermee bedoel ik eigenlijk het toevoegen van "innoverende politieke thema`s." Dit zijn thema`s die op zichzelf een innoverende impuls aan de politiek kunnen geven (en dus niet alleen aan innovatie zoals wij de term normaal gesproken gebruiken). - Mijn persoonlijke mening is dat er een paradigma shift nodig is in de politiek. Dat betekent niet alleen herprioritering van bestaande thema`s, maar oa. toewerken naar andere politieke structuren. Sommige items zouden het bewustzijn kunnen voeden dat een paradigma shift ook daadwerkelijk noodzakelijk is. Wellicht te vergaand voor een dergelijk manifest, maar om een boom te laten groeien moet er eerst een zaadje geplant worden;-) - Ik proef een licht negatieve ondertoon. Wellicht is het goed om sommige stukken te herformuleren, zodat een breder publiek zich aangesproken voelt en niet meteen in de verdediging schiet (ik denk namelijk dat veel standpunten ook gedeeld worden door niet-ondernemers) - Volgens mij moet je niet toe willen werken naar een "ondernemerspartij," maar naar een "partij voor ondernemende mensen." Boeiende materie in ieder geval!
  14. Ha Maurits, Dank voor je column. Ik moedig het erg aan dat jonge ondernemers hun visie delen en zeker met betrekking tot nieuwe media, en zeker wanneer ze social media in hun bloed hebben omdat ze geen wereld zonder kennen. Wanneer je wat langer bezig bent in de wereld van online marketing zul je leren dat er daadwerkelijk gemeenschappelijke delers zijn te vinden achter gedrag van individuen op social media. Je zult leren dat het `7 stappen lijstje` al op zichzelf een uitvloeisel is aan kennis op het gebied van hoe mensen informatie consumeren op het internet. Je zult leren dat er bewust gekozen is voor het getal 7, dat er een duidelijke ordening zit in goede webcontent (bijv. AIDA), je zult leren dat bepaalde branded content het relatief goed doet bij bepaalde doelgroepen en je zult leren dat klanten behoefte hebben aan onderbouwing van de producten die je aanbiedt. Je zult ook leren dat verschillende social media ieder ingezet kunnen worden op een bepaalde manier en om bepaalde doelgroepen te bereiken. Je zult ook leren dat social media management voor klanten en bedrijven ook gaat om integratie op bestaande bedrijfsprocessen en vaak ook samen zal gaan met veranderingen in bedrijfscultuur. Dat betekent dat je een ` gut feeling` maar moeilijk kunt verkopen aan de buitenwereld. Misschien dat dit over 20 jaar wel heel anders ligt, maar nu heb je te maken met ondernemers en bedrijven die houvast zoeken door middel van best practices en door middel van onderbouwing met data. Het mooie is dat je online alles kunt meten. Ga dus vooral door met uittesten, maar laat het niet na om de resultaten hiervan te monitoren, te meten en, jawel, te vertalen naar kennis die voor iedereen makkelijk te interpreteren is. En het is helemaal niet erg als je dat doet door middel van een column met 7 stappen ;-)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.