Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. empowertech werd lid van de community
  3. Beste @smokey bites , allereerst welkom op Higherlevel! Of je nu een investeerder of een lening zoekt: het begin is een goed plan en cijfers waaruit blijkt dat jij als ondernemer en jouw bedrijf de moeite van het investeren of lenen waard zijn. Waarom moet je blijven bijspringen? Weet je zeker dat meer geld dat probleem ook structureel oplost?
  4. Vandaag
  5. We zijn al tijden zelf aan het bijspringen met geld en zijn op zoek naar meer bestedingsruimte voor bijvoorbeeld aannemen van personeel, verhuizen en aanschaf foodtruck. Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? mod comment: tekst en titel aangepast aan forumregels (vragen om geld mag niet, vragen hoe aan geld te komen wel)
  6. Bram Kapteijns werd lid van de community
  7. smokey bites werd lid van de community
  8. Omzet voor de inkomstenbelasting is niet altijd gelijk aan omzet voor de BTW. Verschillen kunnen o.a. zijn: Onderhanden werk, vooruit ontvangen bedragen, nabetalingen over eerdere periodes etc. En eigenlijk moet de omzet uit de administratie blijken, niet uit een "berekening" door iemand. Op zich kan dat ook wel goed zijn, als er maar een administratie is waaruit je de omzet - met of zonder 'correcties' - kan herleiden. Dat zou de bewuste intermediair (makkelijk) kunnen uitleggen, lijkt mij.
  9. Ongetwijfeld...en mijn nuance zit in dat woordje "net" 😉
  10. Dat geldt waarschijnlijk, met een gezonde dosis survivor bias, vooral voor ondernemers die ondernemer blijven — en veel minder voor de andere helft.
  11. Nee, dat kantelpunt hebben we in 1986 al bereikt... Werknemer en ondernemer worden in (min of meer) gelijke mate weggevaagd door AI of en andere disruptie. Alleen is de gemiddelde ondernemer net iets beter in staat om om te gaan met verandering omdat ze niet alleen de bedreiging van veranderingen beter opvangen maar ook de kansen die die veranderingen met zich meebrengen sneller benutten. Intelligence is the ability to adapt to change. (Toegeschreven aan Stephen Hawking en Albert Einstein maar allemaal schatplichtig aan Charles Darwin: "It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.”)
  12. Je informatie roept veel vragen op. Was hij vijf maanden te laat in jouw ogen of in ogen van de belastingdienst? Boekhouders vragen vaak uitstel voor al hun klanten zodat ze geen piekmoment hebben in april en mei, maar dit over het jaar kunnen verdelen. Hij had dat misschien moeten aangeven, maar het is dermate gebruikelijk dat ik me kan voorstellen dat hij het is vergeten. Je verkoopt uitsluitend via Bol. In 2022 was dat 1x per maand een verkoopfactuur en 1x per maand een bijschrijving op je bank. Je spreekt dat het mis gaat aan de omzetkant. Maar in 12 bedragen optellen kan niet echt een fout gaan toch? Een boekhouder die inkomstenbelasting aangifte doet zal dit veelal doen met loonstroken bij sprake van loondienst of met jaarrekeningen in geval van ondernemingen. Als hij die zelf niet maakt kan hij eigenlijk alleen maar uitgaan van jouw input en/of administratiesysteem. Dus hoe heb jij de gegevens aangeleverd? Tja, mijn boekhouder zet voor mij een aangifte klaar. Die loop ik zelf door en pas als ik onderteken geeft hij hem door. Bij andere boekhouders die ik in het verleden heb gehad was dit niet anders. Ik denk ook juist om dit soort dingen achteraf te voorkomen. Zeg jij nu dat jouw boekhouder zonder jouw akkoord de aangifte heeft ingediend?
  13. 👴 In mijn tijd mocht je nog ondernemer worden als je gestudeerd had. Ik moest (en kon gelukkig) wel gelijk twee jaar studiebeurs terugbetalen.
  14. Mtlbouw werd lid van de community
  15. Vink Fietsen werd lid van de community
  16. MetAmanda werd lid van de community
  17. Goedemiddag, Een aantal van onze medewerkers (consultants) moet regelmatig naar klanten van ons in het buitenland. Zij zijn daar dan één of meerdere dagen aan het werk. Sommige medewerkers gaan jaarlijks meerdere keren naar het buitenland en naar verschillende klanten. Nu moeten er A1 verklaringen worden aangevraagd. Volgens de informatie die ik heb gevonden kan dit op verschillende manieren: er kan per bezoek een verklaring worden aangevraagd. Nadeel hiervan is dat onze medewerkers ook vaak ad hoc naar het buitenland worden gestuurd en de verklaring dan niet tijdig binnen is verklaringen kunnen ook worden aangevraagd met een geldigheid van een jaar. Er worden dan geen specifieke reisdata ingevuld. Zoals ik het zie kunnen er dan op de aanvraag 10 klantnamen worden ingevuld. Ook moet hier een verblijfsadres worden ingevuld. De naam van het hotel weten wij niet ver van tevoren, deze worden pas kort van tevoren geboekt. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een A1 verklaring? En dan met name het aanvragen van een verklaring die een jaar geldig is? Alvast bedankt!
  18. MijkeH startte met het volgen van A1 formulier
  19. MijkeH werd lid van de community
  20. Dat kan onder andere door de gemaakte afspraken erop na te slaan. Als het alleen om vermoedens gaat en/of hij dit zelf niet goed kan beoordelen, kan TS: Om duidelijkheid vragen bij de boekhouder; Bij geen reactie of blijvende onduidelijkheid een andere boekhouder raadplegen. Extra kosten zijn in beginsel voor rekening van TS; Meer duidelijkheid over de vermeende fouten hier vermelden, zodat andere boekhouders erop kunnen reageren..
  21. Welkom op HL! Kun je eens concreter aangeven wat jij met deze vraagstelling hier hoopt op te halen? Je lijkt een relatie te leggen tussen studieschuld aan de start van je werkende loopbaan, en, als die start ondernemen zou zijn, de mogelijke schulden die daar bij kunnen komen kijken. Daarna zou je er op een gegeven moment achter kunnen komen dat jouw ondernemerspropositie door technologie (AI) wordt ingehaald, maar dat risico zie je ook weer bij loondienst. Klopt deze beschrijving en wat zijn nu jouw eigen ideeën hierbij?
  22. Als student zit je meestal met hoge studieschulden. Als je een eigen bedrijf start en geld leent zit je ook met hoge schulden. Hebben we momenteel het kantelpunt bereikt, waarin starten als zelfstandig ondernemer minder risicovol is dan vertrouwen op een vaste baan die niet te snel door AI of een andere disruptie weggevaagd wordt? Hoe denkt de jonge resp. oudere ondernemer hierover/ mvg, leo
  23. unitedstarters werd lid van de community
  24. Dank Norbert! Back on topic: Mijn ervaring is dat er naar papiertjes wordt gekeken als dat verplicht is, daarbuiten wordt er veel meer gekeken naar ervaring. Dus: wil je in de kinderopvang werken, dan gaat dat niet zonder diploma. Wil je een softwarepakket implementeren dan wordt er waarschijnlijk niet eens naar gevraagd.
  25. Mod commentaar: Off topic posts over mate van AI (91% volgens Quillbot) in de startpost verborgen. De combinatie nieuwe gebruiker, first post, 91% AI en een link riekt inderdaad al snel naar spam. Maar er kan ook gewoon sprake zijn van iemand die het Nederlands minder goed machtig is of om andere redenen zijn of haar vraag via AI heeft gemaakt of verrijkt (wat steeds vaker voorkomt) In dit geval hebben we te maken met een (voor mods) tot een persoon te herleiden profiel dat niet helemaal volstaat met links. Plus het is een best interessante aan ondernemen gerelateerde vraag, ook nog eens een vraag die niet al 10.000 keer gesteld en beantwoord is, én er hebben al meerdere leden inhoudelijk gereageerd. In dat geval verwijderen we alleen de link in de post, verwijzen we naar de forumregels en geven we verse leden een het voordeel van de twijfel en een warm welkom. En Bij twijfel over (AI)-spam kun je uiteraard een modmelding doen!😘
  26. @Signature hoe kom je erachter dat er terechte gebreken zijn zonder eerst een andere boekhouder in te schakelen om die terechte gebreken vast te stellen?
  27. AliOsman werd lid van de community
  28. Mensen overschatten de rechten die ze hebben nogal eens als het gaat om het beheren van de Facebook-pagina. Sinds een aantal jaar is het toevoegen van personen en organisaties onnodig ingewikkeld/strikt gemaakt. Mocht je er echt niet uitkomen, kun je een zogenaamd 'facebook admin dispute' indienen, zodat eigenaarschap weer bij de juiste persoon terechtkomt.
  29. Het klinkt eigenlijk meer alsof er van oorsprong nog een ander account is om mee in te loggen. De accounts van vroeger zijn namelijk overgezet naar de nieuwe Meta-bedrijfsaccounts en denk dat het oude account nog altijd de hoofd eigenaar is en het gebruikersaccount enkel is toegevoegd als beheerder.
  30. Hi Jasper, is dit bij jou ook iets wat pas sinds kort speelt?
  31. Om te voorkomen dat sprake is van schuldeisersverzuim en dubbele kosten, is het ook belangrijk rekening te houden met je huidige overeenkomst met de boekhouder en juridisch advies in te winnen. Welke afspraken staan daarin over de looptijd, aansprakelijkheid en andere verplichtingen. Advies is om - bij terechte gebreken in de verleende dienst - je boekhouder eerst in gebreke te stellen en dus een uiterlijke redelijke termijn te geven om alles alsnog correct aan te leveren, conform de gemaakte afspraken, waarbij je aangeeft dat als dit niet gebeurt: de boekhouder in verzuim verkeert; je al je verplichtingen opschort totdat de boekhouder zijn verplichtingen nakomt; je de overeenkomst ontbind; je de boekhouder aansprakelijk houdt voor de geleden en nog te lijden schade; je een derde zal inschakelen op kosten van de boekhouder. etc..
  32. Nee … een goede boekhouder zal de hele administratie opnieuw willen inboeken, waarna een nieuwe aangifte gedaan kan worden. Het is in het verhaal onduidelijk hoe en wat voor gegevens naar deze boekhouder zijn gegaan. Hierbij is van belang dat er een volledige inzage komt in de gehele zakelijke administratie, en privé aangelegenheden die belangrijk en noodzakelijk zijn voor de IB-aangifte. Een aangifte IB omvat veel meer dan een omzetberekening. De zelf berekende en aangifte omzetbelasting zal in de administratie moeten worden opgenomen en als nodig gecorrigeerd moeten worden. Overigens zal een boekhouder nooit uw eigen ingediende btw-aangiftes klakkeloos overnemen. Half zelf doen en de andere helft door een boekhouder laten uitvoeren is vragen om problemen. Het is alles of niets. Het lijkt kosten te besparen, maar we zien nu dat het extra gaat kosten. Verkeerde zuinigheid aldus. Wat betreft de uitleg van de boekhouder of het gebrek hieraan … om een discussie te voorkomen is het vanzelfsprekend dat de opdrachtgever inzage krijgt in de verwerkte administratie en de uitleg daarbij. Blijft natuurlijk de vraag … wat is er nu eigenlijk aangeleverd?
  33. Doen wat je hieronder suggereert: eerst iemand die dit werk ook doet het opnieuw uit laten voeren op basis van a. de inhoud van de overeenkomst en b. de data die je aangeleverd hebt. Aansprakelijk stellen kan altijd en lijkt me op dit punt ook wel raadzaam: 'Zoals je weet heb ik het idee dat de door jou gedane aangifte IB niet klopt. Hierbij stel ik je aansprakelijk voor de schade die daarvan het gevolg is. Dat betreft niet alleen teveel betaalde belasting(rente), voor zover ik dat niet gecorrigeerd kan krijgen, maar ook de kosten die ik moet maken om de aangifte na te laten rekenen en hopelijk aan te laten passen'. Of hij 'grootboekrekeningen' aan moet leveren ligt eraan wat je afgesproken hebt. Je schrijft dat je hem ingeschakeld hebt voor de aangifte IB. dat is iets anders dan een boekhouding doen. Dat lijkt me lastig: een andere boekhouder zal toch echt de hele aangifte opnieuw door moeten rekenen, hij kan, zeker met het uitgangspunt dat de vorige boekhouder slecht werk geleverd heeft, niet een deel van die aangifte gebruiken als uitgangspunt voor een corectie.
  34. Hi allemaal, Voor mijn aangifte inkomstenbelasting 2022 heb ik een boekhouder ingeschakeld, maar die heeft er op allerlei manieren de pet naar gegooid. Zo was hij vijf maanden te laat met het indienen van de aangifte. Destijds had ik nooit verwacht dat hij de berekeningen óók verkeerd zou maken. Mijn bedrijf is uitsluitend actief op bol.com. Onlangs heb ik de aangifte nog eens goed bekeken, omdat ik altijd al het vermoeden had dat er iets niet klopte. Volgens zijn berekening had ik meer omzet dan ik zelf had uitgerekend (ik deed zelf de btw-aangiftes). Sinds dit jaar heeft bolmate.nl een tool die de omzet berekent. Ik heb die uitkomst vergeleken met mijn eigen omzetberekening en dat kwam vrijwel precies overeen. Vervolgens heb ik het zelf nogmaals nagerekend en nu ben ik er echt van overtuigd dat mijn boekhouder het verkeerd heeft berekend. Daarbovenop blijkt dat hij ook andere zaken onjuist heeft verwerkt, in mijn nadeel en met een hogere aanslag inkomstenbelasting tot gevolg. Ik heb de boekhouder hierop aangesproken, maar hij weigert mee te werken. Ook heeft hij niet eens grootboekrekeningen aangemaakt die ik kan inzien. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Het liefst krijg ik hem zover dat hij alles opnieuw bekijkt en corrigeert, maar dreigen met een advocaat lijkt geen zin te hebben. Misschien kunnen jullie meedenken over hoe ik dit het beste kan aanpakken. De boekhouder is eigenaar van één van de vele vestigingen van een grote franchiseformule. Ik heb een paar specifieke vragen en hoor ook graag algemeen advies van jullie: Hoe kan ik hem zover krijgen dat hij wél meewerkt om de fouten te corrigeren? Kan ik hem aansprakelijk stellen voor het niet zorgvuldig handelen? Hij kan bijvoorbeeld niet eens grootboekrekeningen aanleveren, terwijl hij die volgens mij wel zou moeten kunnen aanleveren. Hij kan geen enkele berekening overleggen aan mij. Kan ik het eventueel zelf (opnieuw) berekenen en de aangifte inkomstenbelasting en btw corrigeren? Hoe kijkt de Belastingdienst daar doorgaans naar? Ik heb geen zin om enorm veel tijd kwijt te raken aan een eventueel onderzoek hierdoor. Zijn er boekhouders die alleen naar de betwiste posten willen kijken, deze voor mij willen corrigeren en vervolgens de juiste gegevens indienen bij de Belastingdienst? Bij voorbaat hartelijk dank.
  35. Gisteren
  36. Ik vind het wel bijzonder dat in dit advies (heb even de stappen door gelopen), ze zo hameren op een telefonische 2 stappen inlogsysteem. Bij ons is juist de policy om dit niet te doen. Overal maar je telefoonnummer achterlaten bij organisaties die zeggen dat ze hun zooi in orde hebben. Terwijl er veel veiligere opties bestaan zoals via Authenticator of zelfs via hardware matige oplossingen.
  37. Er zijn veel mensen die werk doen waar ze geen diploma voor hebben, maar hoe zie je dat zelf? Je hebt HR ervaring, dus jij weet toch veel beter dan wij hoe organisaties tegen diploma's aan kijken?

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.