Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Beste mensen, Ik verkoop op bol.com en ik krijg pas op 1 januari van het volgend jaar een factuur van bol.com over de verkopen en kosten van het maand december in het jaar daarvoor. De factuurdatum is dus 1 januari. Nu is mijn vraag, voor de inkomstenbelasting omzet & kosten en voor de BTW aangiftes, hoort deze factuur (en dus de omzet, kosten en BTW) bij het maand december van het jaar daarvoor of januari van het volgend jaar? Bij voorbaat dank.
  3. Vandaag
  4. Het bestemmingsplan is bepalend. Als het daarin wel toegestaan is om een bedrijf op die plek te hebben, kan een gemeente het niet tegenhouden. Wel moet je voldien aan de Amvb voor garagebedrijven. Die bepaalt hoe je bedrijf ingericht moet zijn en wat wel en niet mag in de uitvoering van jouw bedrijfsactiviteiten. Houd er wel rekening mee dat er ook milieuzones gelden voor oude bromfietsen zodat je niet overal op straat mag komen.
  5. Helemaal niets mis mee, en het geeft inzicht in de (on)mogelijkheden. Vooral leerzaam voor werkgevers. Payroll is hier voor beiden een optie …het andere (ZZP’er worden inplaats van loondienst bij dezelfde werkgever) is uitgesloten.
  6. Beste Paul, Jij valt met het bedrijfsmatig uitvoeren van een bromfietsherstelbedrijf in milieucategorie 2. De mogelijkheden om zo'n bedrijf te vestigen in een woonwijk zijn afhankelijk van het bestemmingsplan en wat daarin is vermeld aan toegestane milieu categorieën. Mocht het bestemmingsplan dit toestaan dan heb je nog te voldoen aan alle milieueisen. Over die eisen en aanvraagprocedures kan je meer vinden op de website van het informatiepunt leefomgeving iplo.nl <leefomgeving><transport-logistiek> Succes !
  7. Het eerste antwoord is duidelijk … “Als reactie krijg ik te horen dat ze geen vergunning willen geven, vanwege milieu belasting.” De rest is een beetje autoritair en bureaucratisch, soms op het kinderlijke af … maar dat zien we steeds vaker bij gemeentelijke instanties. Er zijn allerlei voorschriften waaraan een onderneming moet voldoen. De locatie van de garage (woonwijk, industrieterrein, landelijke omgeving) bepaalt het pakket voorwaarden. Milieu-voorwaarden zijn daarin een belangrijk onderdeel, en als daaraan kan worden voldaan, dan is doorgaans dat probleem opgelost. Wederom in gesprek gaan is een optie, al zal dat tegenwoordig wat moeilijker gaan, omdat bijna alle correspondentie en bezwaar op afstand (digitaal) moet plaatsvinden. Afgezien daarvan, hebt je recht op een onderbouwing van de afwijzing en de mogelijkheid om alsnog aan voorwaarden te voldoen, maar dan moeten de voorwaarden natuurlijk wel bekend zijn. Een klein maar fataal probleem is het bestemmingsplan van de locatie waar de garage staat. Als het bestemmingsplan niet voorziet in dit soort activiteiten, dan houdt het verhaal op. Maar, dan kunnen zij dat “gewoon” mededelen. Een antwoord als “Bij navraag aan de gemeente wat ik zou moeten doen om wel te mogen starten krijg ik 0 medewerking, krijg alleen te horen : brommers zijn belastend voor milieu, dus mag per definitie niet.” is hierbij onprofessioneel en irrelevant.
  8. Het volgende komt wat hard over, maar is niet zo bedoeld, we kennen elkaar inmiddels een beetje. Hoe vervelend ook, er bestaat geen uitzondering op het DGA-loon vanwege langlopende ziektes. De BV had immers ook een andere bestuurder kunnen aanstellen, die geen potentiële arbeidsongeschiktheid kent. Omgekeerd, als het niet jouw BV was en je zou gevraagd zijn om als bestuurder voor de BV te werken, dan doe je dat ook niet gratis. Voor investeerders is er alleen het verhoogd risico dat jij uitvalt. Financieel kent jouw AO geen gevolgen voor de BV in de vorm van loondoorbetaling omdat jij niet sociaal verzekerd bent als meerderheids DGA. Er is dus ook geen directe noodzaak in de BV om extra buffer op te bouwen voor het geval je ziek wordt. Je zou kunnen overwegen om je aan te sluiten bij een broodfonds. Succes!
  9. Dat klopt, mits het contractueel goed vastligt middels de juiste managementovereenkomst en arbeidsovereenkomst. Arbeid en aandelenbezit staan los van elkaar, dus ja
  10. Ik blijf sowieso met de hobby bezig, dat staat buiten kijf💪 Reden dat ik het beroepsmatig wil gaan doen is oa omdat er niks mooier is dan van je passie je beroep te maken, een onderneming op te starten, hard te werken en de onderneming zien groeien!
  11. Iboga Store werd lid van de community
  12. Gisteren
  13. fabiof werd lid van de community
  14. Ton Tempelman werd lid van de community
  15. Als hobby mag het wel, als bedrijf mag het niet. Blijf lekker met je hobby bezig. Wat is de reden dat je het beroepsmatig wilt doen?
  16. DaMedia startte met het volgen van Gemeente verleent geen vergunning
  17. Beste allen, Ik zit met een beetje speciaal geval waarvan ik nog nergens online een voorbeeld heb gezien. Ik ben DGA van een (start-up) werkmaatschappij en daarboven een holding. Binnenkort komt er een aandeelhouder (6%)bij in de werkmaatschappij dus tijd om zaken goed te regelen. Tot nog toe heb ik met eigen middelen alle activiteiten van de werk mij bekostigd maar we gaan binnenkort met medewerking van investeringsbank meer geld ophalen. Ik was tot voor kort werknemer maar vorig jaar augustus kreeg ik de diagnose darmkanker met uitzaaiingen naar lever en longen dus statistisch is de kans dat ik er over 4 jaar nog ben zo'n 3%. Maar onkruid vergaat niet 😉. De chemo is supergoed aangeslagen, de bijwerkingen zijn vooralsnog minimaal dus ik ben best druk met m'n project en bezig en team op te zetten voor als ik er niet meer ben. Ivm met dit alles is het plan om een management ovk te sluiten tussen werkbv en holding. Ook voor de nieuwe partner (tussen werkbv en zijn holding/persoon). Dat betekent voor het eerst - op papier - inkomsten voor de holding. Dus tzt zal BD zeggen: hoe zit dat met DGA salaris? Waarop ik zou willen stellen: dat kan niet want ik zit in de vervroegde WIA en kan niet beloven dat ik er over een paar jaar nog ben en me tegen arbeidsongeschiktheid verzekeren? Ik ben al 100% arbeidsongeschikt dus geen verzekeraar die mij gaat verzekeren. Maar ondertussen gaat mijn holding op papier wel een management fee ontvangen. Nu zou je kunnen zeggen: gewoon DGA salaris gaan uitbetalen want je stopt wel uren in je BV's. Maar ja, afgezien van de kosten lijkt het me naar toekomstige investeerders een forse liability dat er mogelijk hoge kosten aankomen voor iemand die wellicht over 2 jaar niet meer kan werken en inmiddels z'n WIA uitkering is kwijtgeraakt. Ik wil overigens geen dikke management fee gaan incasseren. Het gaat me vooral om dekken van onkosten. Op dit moment gaat al het geld in de ontwikkeling van ons project. Elk advies is welkom.
  18. Beste allemaal, In mijn werk-BV wil ik een compagnon 20% van de aandelen geven. Op dit moment verricht hij als ZZP’er werkzaamheden voor de werk-BV. De bedoeling is dat hij een holding-BV opricht, waarna deze holding de 20% aandelen in de werk-BV ontvangt. De werkzaamheden die hij voor de werk-BV verricht blijven relatief beperkt en staan niet in verhouding met een DGA-salaris van 56.000 euro. De werk-BV maakt voldoende winst. Klopt het dat, zodra hij via zijn eigen holding-BV werkt, de gebruikelijk-loonverplichting volledig bij zijn holding ligt en niet bij de werk-BV? Met andere woorden: de werk-BV betaalt enkel de facturen van de holding voor de verrichte werkzaamheden, en heeft verder geen verantwoordelijkheid voor het DGA-loon van mijn compagnon. Mag zijn holding-BV daarnaast de werk-BV maandelijks factureren voor bijvoorbeeld €1.500, ondanks dat zijn holding 20% van de aandelen bezit? Alvast vriendelijk bedankt!
  19. Chaffay werd lid van de community
  20. Max444 werd lid van de community
  21. Dat..en neem daarbij ook de veelal korte en fatale bezwaar-/beroepstermijnen in het bestuursrecht in acht.
  22. Zou voor twee dagen in de week werk zijn, maar betaal gewoon volle huur. Wat ik online heb kunnen vinden is niet betaalbaar voor me helaas.
  23. Welkom op HL Hallo Hans, bedankt voor de reactie. Ik neem aan dat als er meerdere redenen zouden zijn voor het niet verlenen van een vergunning, deze toch ook opgenomen zouden zijn in de brief die ik als reactie gehad heb? Anders kan ik vergunningen aan blijven vragen, als er elke keer een nieuwe reden opduikt. Wel goed verdienmodel, elke keer 355 euro aftikken 🤣
  24. Oh zit ik een lang verhaal te schrijven omdat ik even dacht dat schijnzelfstandigheid niet meer bestond na 67 jaar, afijn zie reactie Cosara kort en bondig. Het kan niet maar met dat argument erbij toch weer iets makkelijker om het rompslomp probleem bij je werkgever te laten. Stel je constructief op dat je voor een payroller wil werken of voor een collega bouwer die geen hoofdpijn krijgt van een loonstrookje meer of minder maar ga jezelf niet in allerlei fiscale bochten wringen om nog 5 maanden een klusje te kunnen doen..
  25. Hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het blijft een van de meest herhaalde broodje aap verhalen van het internet. Er is geen enkele wet die verbied om een document te sturen waarop staat hoeveel iemand moet betalen een factuur te noemen. Inschrijving KvK, wel of geen btwnummer, wel of geen IB ondernemer zijn compleet irrelevant. Stoor NOOIT een betaalbewijs of kwitantie voor een bedrag dat je nog niet hebt ontvangen. Met een betaalbewijs of kwitantie geef je de tegenpartij nu juist een documnet waarmee jij verklaart dat ze betaald hebben. En dus niet welk bedrag jij verwacht te ontvangen. Ja, want ondernemer voor de BTW ben je al heel snel een paar facturen of ontvangen bedragen personen of bedrijven die niet je familie of vrienden zijn en je neemt deel aan het economisch verkeer. Als je toch denkt dat jij wil mee wilt werken aan deze constructie van de bouwonderneming dan kun je kijken of je aan de voorwaarden van de kleine ondernemersregeling voldoet. Zeker zou dat eenvoudiger zijn voor jouw en voor de bouwonderneming er zijn zelfs speciale 65+ uitzendbureau's dan kun je als het leuk zo vinden ook nog eens een ander klusje doen, bijv surveillant bij universitaire tentamens En nee zo'n payroller snoept niets van jouw inkomen af, want jij zegt gewoon tegen de bouwonderneming, als jij mij niet wil verlonen, dan kun je een payroller inhuren die jij lekker betaald, jij hebt mij nodig voor mijn expertise, ik jou niet. Ik vind mijn werk hardstikke leuk en doe die extra opdracht na mijn pensioen heel graag voor je maar ik ga niet zelf kosten maken om betaald te kunnen worden.
  26. Denk je dat bedrijfsruimte te duur is, of weet je dat? Als je iets in een verzamelgebouw hebt kan het nog verrassend goedkoop zijn.
  27. Welkom op HL Je hebt een principe-beoordeling van de gemeente gehad en, als ik het goed lees, wil je een bedrijf aan huis beginnen wat o.a. met het oog op milieuaspecten niet haalbaar is. Ik vermoed zelfs dat een vergunning op nog meerdere aspecten vanuit de omgevingswet niet zal worden toegekend in een pand met woonbestemming. Als het voor jou geen optie is om het elders in een bedrijfsruimte voort te zetten, zal het bij deze beoordeling blijven, vrees ik.
  28. Ik zou maar eens een bestuursrechtjurist inschakelen want of die brommer wel of niet voor milieubelasting zorgt zegt niets over de milieubelasting door jouw bedrijf. Dit klinkt alsof er een beslissing is genomen op de verkeerde gronden. Straks mag je ook geen banketbakkerszaak of ijssalon meer beginnen, omdat mensen daar dik van kunnen worden en dat ongezond is.
  29. Hallo, mijn naam is Paul crooijmans, en ben bezig / van plan om van mijn hobby mijn beroep te maken. Ik sleutel al jaren in mijn garage aan oldtimer bromfietsen, en zou dit graag omzetten in een (kleinschalige) onderneming naast mijn reguliere werk. Bedrijfsplan etc liggen allemaal klaar, en ik heb melding gedaan bij de gemeente. Als reactie kreeg ik te horen dat ik een vergunning aan moet vragen hiervoor, dus dat gedaan (concept verzoek). Als reactie krijg ik te horen dat ze geen vergunning willen geven, vanwege milieu belasting. Verder geen enkele uitleg. Bij navraag aan de gemeente wat ik zou moeten doen om wel te mogen starten krijg ik 0 medewerking, krijg alleen te horen : brommers zijn belastend voor milieu, dus mag per definitie niet. Is dit een gangbare manier bij het aanvragen van vergunningen? Heeft iemand zoiets vaker meegemaakt, of wellicht ideeën van stappen die ik nog zou kunnen ondernemen? Andere opties? Bedrijfsruimte huren is geen optie, financieel niet te doen omdat 't maar kleinschalig zal zijn (zeker in de opstart fase) Groet, Paul
  30. Paul_623 werd lid van de community
  31. Frank Meeuwsen wijzigde zijn profielfoto
  32. c02153930 werd lid van de community
  33. Geen crux, maar "gewoon" een verlenging van het dienstverband, oftewel schijnzelfstandigheid.
  34. Ik zie niet in wat de 'rompslomp' van verlonen zou zijn, een loonstrook kost ongeveer 15 euro. Of je wel of niet BTW belast factureert, als je dezelfde werkzaamheden voor je oud-werkgever doet ben je geen ondernemer maar werknemer. Hoeveel een payroller rekent moet je aan die payroller vragen. Maar dat dat van die 40 a 45 per uur krap wordt, dat snap ik.
  35. Beste leden van Higherlevel, Ik schets eerst even mijn situatie en kom van daaruit tot enkele praktische vragen. Uiteraard heb ik eerst op het forum gezocht. In 2026 bereik ik de pensioenleeftijd. Ik ga in dat jaar voor ongeveer zes/zeven uur per week, gedurende maximaal vijf maanden ondersteunend ecologisch werk doen voor een onderneming op gebied van bouw, architectuur en advies op voornoemde gebieden. Fiscaal gezien zal ik géén ondernemer zijn, en er bestaat ook geen plicht om me - gezien de omstandigheden - in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Mijn (bij)verdiensten vallen fiscaal onder "Inkomen uit Overig Werk". Ik heb hetzelfde werk in het afgelopen jaar voor dezelfde onderneming gedaan. Toen in loondienstverband. Echter, dit loondienstverband brengt zoveel administratieve rompslomp mee dat de onderneming nu wil dat ik op ''factuurbasis'' ga werken. Ik gebruik de aanhalingstekens omdat daar precies de crux zit. Praktische vragen: Ik ben geen ondernemer en heb geen KvK-nummer, kan ik toch een soort van "factuur" maken die de betreffende onderneming in de boeken kan opnemen? Ik heb ergens gelezen dat je ook een soort van betalingsbewijs kunt sturen, en dat dit document dan in de boeken kan worden opgenomen door de bouwonderneming. Ben ik verplicht om BTW in rekening te brengen? De verwachte omzet zal ongeveer €6000/7000 bedragen in het komende jaar. Zou het eenvoudiger zijn om via een payroller of verloningsbedrijf te werken, of snoept zo'n club dan teveel van het uurtarief af? Iedereen bedankt voor het meedenken!
  36. Ik heb een hele kundige advocaat gevonden voor het nakijken van onze contracten. Was wel wat duurder dan iemand die alleen jurist is, maar deze kwam hoog aangeschreven op dit gebied. Deze adviseerde mij het niet op te nemen in het arbeidscontract maar in het handboek, zo is het makkelijker aan te passen, zonder dat er opnieuw contracten moeten worden gemaakt. Ook gaf hij aan dat het niet verplicht is, maar wel duidelijkheid geeft het gaat bij ons uiteindelijk ook om maar 6, niet aangesloten, weken.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.