• 0

BTW ontvangsten + betalingen + overige belastingen

Hallo allemaal,

 

Sinds kort ben ik ook zelfstandig ondernemer, naast mijn studie en naast mijn kleine bijbaan bij een supermarkt. Op dit moment ben ik eigenlijk contstant aan het investeren, waardoor ik zowel BTW betaal, als ontvang. Ik heb de BD gebeld en zou een folder krijgen, alleen duurt dit zo verrekte lang en daar wil ik niet op wachten eigenlijk. Daarnaast vraag ik mij af, als je te veel BTW betaald, in vergelijking dat je ontvangt, krijg ik dan BTW terug of houden die slimmerikken dat?

 

Wat ik mij ook nog afvroeg, wat moet ik over mijn prijs precies aan belastingen doorberekenen naast de 19% BTW? Moet ik bijvoorbeeld zoals je dat in loondienst hebt, ook 34,3% aan loonheffing doorberekenen of hoe is dit anders geregeld. Wie kan mij dit concreet uitleggen?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarnaast vraag ik mij af, als je te veel BTW betaald, in vergelijking dat je ontvangt, krijg ik dan BTW terug of houden die slimmerikken dat?

 

Teveel betaalde BTW krijg je uiteraard terug.

 

Wat ik mij ook nog afvroeg, wat moet ik over mijn prijs precies aan belastingen doorberekenen naast de 19% BTW?

 

Aan klanten zet je op je faktuur enkel je eigen prijs, en daar 19% BTW over. Alle andere kosten die jij maakt zitten in je eigen prijs verrekend, daar heeft jouw klant niet zoveel mee te maken.

 

Overigens heeft de Belastingdienst ook een hele informatieve website waarop alle info uit elke folder te vinden is :)

Link naar reactie
  • 0
Moet ik bijvoorbeeld zoals je dat in loondienst hebt, ook 34,3% aan loonheffing doorberekenen of hoe is dit anders geregeld. Wie kan mij dit concreet uitleggen?

Om het duidelijke antwoord van Jeroen nog wat uit te breiden; jouw verkoopprijs (ex 19% btw) minus alle kosten realiseert een winst (dat is althans de bedoeling). En daarover ga je belastingen betalen.

 

Waar je dus voor moet zorgen is zoveel mogelijk winst te maken, maar daar had je waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht ;)

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Moet ik bijvoorbeeld zoals je dat in loondienst hebt, ook 34,3% aan loonheffing doorberekenen of hoe is dit anders geregeld. Wie kan mij dit concreet uitleggen?

Om het duidelijke antwoord van Jeroen nog wat uit te breiden; jouw verkoopprijs (ex 19% btw) minus alle kosten realiseert een winst (dat is althans de bedoeling). En daarover ga je belastingen betalen.

 

Waar je dus voor moet zorgen is zoveel mogelijk winst te maken, maar daar had je waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht ;)

 

 

Dat begrijp ik inmiddels ook, maar alle "winst" of geld dat ik over houd na aftrek van BTW + marge van 35% investeer ik in aankopen voor het bedrijf, omdat ik als jong ondernemer niet veel eigen vermogen heb en voor mijn sector niet zo snel een lening ed zal krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Marge = winst en daar betaal je in principe belasting over.

 

Dus zoveel mogelijk investeren. Daarnaast mag je als starter tegenwoordig zelf je afschrijvingstermijn bepalen.

 

Hier klopt werkelijk helemaal niks van. Je slaat met elke zin de plank mis. :-X

Als je ergens geen verstand van hebt, moet je mensen hierover ook geen "advies" willen geven

Link naar reactie
  • 0

Marge = winst en daar betaal je in principe belasting over.

 

Dus zoveel mogelijk investeren. Daarnaast mag je als starter tegenwoordig zelf je afschrijvingstermijn bepalen.

 

Hier klopt werkelijk helemaal niks van. Je slaat met elke zin de plank mis. :-X

Als je ergens geen verstand van hebt, moet je mensen hierover ook geen "advies" willen geven

Hoe is het dan wel?

Link naar reactie
  • 0

Hoe is het dan wel?

 

Hoe is wat dan wel? Uit je voorlaatste bericht is niet helemaal duidelijk met welke vraag je nog zit.

Alle "winst" of geld dat ik over houd na aftrek van BTW + marge van 35% investeer ik in aankopen voor het bedrijf, omdat ik als jong ondernemer niet veel eigen vermogen heb en voor mijn sector niet zo snel een lening ed zal krijgen. Mijn concrete vraag is hoe hoog is de belasting gezien ik alles investeer en waarover moet ik nu mijn belasting precies betalen?

Link naar reactie
  • 0

Alle "winst" of geld dat ik over houd na aftrek van BTW + marge van 35% investeer ik in aankopen voor het bedrijf, omdat ik als jong ondernemer niet veel eigen vermogen heb en voor mijn sector niet zo snel een lening ed zal krijgen. Mijn concrete vraag is hoe hoog is de belasting gezien ik alles investeer en waarover moet ik nu mijn belasting precies betalen?

 

Je betaalt belasting over de winst. Winst is omzet min kosten. Als je door veel investeren uitkomt op een lage winst, dan betaal je vrijwel geen belasting.

 

Maar let wel dat sommige investeringen fiscaal moeten worden afgeschreven over meerdere jaren (tenzij je willekeurig mag afschrijven als starter). Die investeringen gaan wel 100% uit je portemonnee, maar verlagen de te betalen belasting dit jaar maar weinig.

Link naar reactie
  • 0

Vaak wordt er (door starters) over "investeren" gesproken en het komt nogal eens voor dat achteraf blijkt dat het om handelsgoederengaat.

En die tellen niet als investering, maar moeten voorraad (inkoopprijs excl. btw) op de balans worden opgenomen. Alleen de goederen die zijn verkocht gelden dan als kosten, en verlagen dus de winst.

en dat geval hebben we ook niet te maken met afschrijvingen, tenzij de waarde van de voorrad benedne de inkoopprijs (bewijsbaar) is gedaald, dat er mag worden hergewaardeerd.

 

Fred londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Marge = winst en daar betaal je in principe belasting over.

 

Dus zoveel mogelijk investeren. Daarnaast mag je als starter tegenwoordig zelf je afschrijvingstermijn bepalen.

 

Hier klopt werkelijk helemaal niks van. Je slaat met elke zin de plank mis. :-X

Als je ergens geen verstand van hebt, moet je mensen hierover ook geen "advies" willen geven

 

Ik lees nog steeds niet wat er van mijn post niet klopt!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Marge = winst en daar betaal je in principe belasting over.

 

Dus zoveel mogelijk investeren. Daarnaast mag je als starter tegenwoordig zelf je afschrijvingstermijn bepalen.

 

Hier klopt werkelijk helemaal niks van. Je slaat met elke zin de plank mis. :-X

Als je ergens geen verstand van hebt, moet je mensen hierover ook geen "advies" willen geven

 

Ik lees nog steeds niet wat er van mijn post niet klopt!

 

Helaas kunnen sommige mensen zich niet beleefder uitdrukken.

Met de marge wordt meestal het verschil tussen de verkoop en inkoopprijs bedoelt. Voor de berekening van de inkomstenbelasting wordt de nettowinst gebruikt, dit nog even los van de ondernemersaftrek, de F.O.R. en nog een aantal andere zaken.

Uiteraard moet je niet zoveel mogelijk investeren om de willekeurige afschrijving (afschrijvingstermijn) te kunnen toepassen. Ziektekosten zijn bijvoorbeeld ook fiscaal aftrekbaar, maar dat betekent niet dat je vaker naar de huisarts moet gaan of je laat opereren wanneer het niet nodig is. Investeren moet je doen wanneer het wenselijk is. Daarbij kun je nog de vraag stellen of dat je de investering dit jaar moet doen of in het volgend jaar.

Ik denk dat jouw gedachte hetzelfde waren maar anders verwoord werden.

Link naar reactie
  • 0

Alle "winst" of geld dat ik over houd na aftrek van BTW + marge van 35% investeer ik in aankopen voor het bedrijf,[...]

 

Waarom hou je die 35% aan? Vaak wordt dat "apart gezet" om de belastingen te kunnen betalen op het moment dat er geld onttrokken wordt uit je onderneming, of als er geïnvesteerd wordt in zaken die je niet direct als kosten op mag voeren maar waar je over af moet schrijven. Als je de mogelijkheid hebt om willekeurig af te schrijven, dan kan je er voor kiezen niet af te schrijven, maar in een keer alles als kosten op te voeren. Dit betekent dat je die 35% niet hoeft te reserveren, maar ook kan investeren, waardoor dus meer kapitaal "voor je werkt".

Afhankelijk van je inkomen zou je ook naar die 35% kunnen kijken, want voor je een effectieve belastingdruk van 35% hebt, verdien je best al wel aardig, dit zou wellicht lager kunnen zijn.

Het is absoluut niet mijn bedoeling mensen aan te moedigen hun liquide middelen te minimaliseren, zodat ze in de problemen komen. Het is wel zonde om te zorgen dat je niet een "potje" creëert dat niet gebruikt wordt.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.