• 0

Kleinbedrijf met een super idee

Ruim twee jaar geleden heb ik een nieuw adverteerkanaal voor internet bedacht. Het is volgens mijn onderzoeken een super idee die ik nog niet (wereldwijd) ben tegengekomen. Ik ben er van overtuigd dat ik het bij een succes kan verkopen aan Google. Maar hoe ga ik als klein internetbedrijfje de markt op met dit super idee? Hieronder alvast mijn eigen bevindingen...

 

Het liefste wil ik het zelf ontwikkelen en de promotie/verkoop uitbesteden. Hiervoor is veel geld, maar ook de juiste kennis voor nodig. De bank wil geen risico lopen en een formal investor ken ik (nog) niet. Gezien de bank je alleen geld geeft, gaat mijn voorkeur uit naar een formal investor met internetkennis. Deze mensen hebben doorgaans meer affiniteit met hun geld en kunnen je daarom adviseren bij (dure) beslissingen. Een andere oplossing die ik kan bedenken zou een samenwerking met een grote internetprovider zijn (bijvoorbeeld KPN), want hun hebben alle ingredienten (budget, capaciteit, klanten, marketing, etc). om er een succes van te kunnen maken. Het idee is dus eigenlijk voor mijn bedrijfje te groot om het zelf te doen. Hoe pak ik dit aan? Het idee presenteren en de internetprovider doen overtuigen, vervolgens het kantoor uitlopen en het risico lopen dat ze het idee van je afpakken? Nee bedankt! Ik kan toch geen rechtzaak betalen, dus het idee ben ik sowieso kwijt. En waarom zouden ze met een klein bedrijfje in zee gaan en een aandeel laten houden in de winst?

 

Dus moet ik er eerst voor zorgen dat ik een octrooi heb, zodat internetproviders (of investeerders) een octrooilicentie kunnen kopen. Allemaal leuk en aardig, maar dat schijnt (alleen) in Nederland een probleem te zijn, omdat mijn idee met de "vrije internetmarkt" te maken heeft. Ik zou misschien de nieuw te ontwikkelen software kunnen beschermen. Ook dat geef onvoldoende zekerheid volgens het octrooicentrum, want met een kleine aanpassing in het octrooi kan een andere partij het ook beginnen. De kosten voor (wereldwijd) octrooi zijn schrikbarend en duurt minstens 10 maanden onderzoek, dus daar schiet ik voorlopig ook niets mee op... Een geheimhoudingsintentie zou een goedkopere oplossing zijn, maar hoe vertrouwelijk is dat?

 

Het verbaast me dat het idee nog niet bestaat. Alhoewel de tijd begint te dringen. Ik wil het niet langer uitstellen, heb er al veel tijd (= geld) ingestoken. Het is een nieuw adverteerkanaal via internet, dus volgens diverse adviseurs (bank, Syntens, etc.) is het niet slim om het eerst kleinschalig of regionaal aan te pakken. Wat moet ik met mijn idee gaan doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Ideeen zijn in het geheel niet waardeloos. Wat je bedoelt, denk ik, is dat je meer hebt aan een goed team met een slecht idee dan andersom.

 

 

 

Ik denk dat ideeen op zich niet zo veel waard zijn.

Stel Deen zou bij Google aankloppen met de tekst. Ik heb een idee voor een advertentiekanaal. Maar het is er nog niet. Dan denkt Google waarschijnlijk. Oh al het werk moet nog gedaan worden. Tijd, geld, testen, bijstellen, opschalen enz. Dank u voor het idee kunnen wij zelf ook.

 

Stel Deen zou bij Google aankloppen met de tekst. Kijk een heb een nieuw advertentiekanaal gemaakt en heb al vijf klanten. Dan denkt Google. Das nog niet zo gek. Als ik het in ons systeem plak kan ik er xx omzet mee generen. Beste Deen hier heb je een zak geld graag even dit contract tekenen.

 

Ik heb ooit een keer in de computer game industrie gewerkt. En daar heb je heel veel mensen met ideeen voor games (hoe kan het ook anders) een dame van een groot Amerikaans gamepublishing bedrijf heeft toen eens tegen mij gezegd. Ideas are cheap, production is hard.

Dus des te verder dat Deen het kan schoppen zonder hulp van derden des te sterker hij staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb ooit een keer in de computer game industrie gewerkt. En daar heb je heel veel mensen met ideeen voor games (hoe kan het ook anders) een dame van een groot Amerikaans gamepublishing bedrijf heeft toen eens tegen mij gezegd. Ideas are cheap, production is hard.

Dus des te verder dat Deen het kan schoppen zonder hulp van derden des te sterker hij staat.

 

 

Mooie one-liner! Stel voor om die aan onze database toe te voegen.

 

Wens een ieder een prettige jaarwisseling toe!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ideas are cheap, production is hard.

 

Lieve Jaguar, ik denk niet dat we het erg oneens zijn daarover. De Amerikaanse dame had je ook kunnen vertellen dat als je een idee hebt dt je wilt uitvoeren, in een markt met veel dreigende concurrentie, je het snel moet doen. "Snel" betekent met behoorlijke funding.

Deen kan beter bij een VC aankloppen dan bij Google, omdat die VC het zonder Deen niet kan en Google wel.

 

Ik ben niet een Amerikaanse dame, maar wel een beetje, en ik weet uit geheel eigen ervaring het verschil tussen het in de markt zetten van een product met wat geld in kas (de amerikaanse manier), en hetzelfde zonder enige reserves (de nederlandse manier). Ik kan je verzekeren dat het laatste niet fijn is, en ook tot minder resultaat leidt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet in zee gaan of beter in contact treden met VC's - ze hebben hidden agenda's en vaak loopt het op niets uit. Het beste om geld op te halen is niet bij onbekenden, maar bij bekende die iets in je zien als persoon en je idee. Grotere slagingskans, echt !

 

Ik neem aan dat je veel ervaring hebt met funding door VC's? En funding door vrienden en bekenden? Zodat je het verschil goed kunt beoordelen?

 

Link naar reactie
  • 0

Echt, zorg eerst voor geld voor een adviseur. De rest komt later.

 

Een adviseur is iemand die je precies vertelt hoe het moet maar die niet de nare gevolgen ondervindt als het mis gaat. De meeste adviseurs hebben het diploma "stuurlui aan de wal" op zak.

 

 

Au!

 

Nee, Edo, Ties, natuurlijk is er ook koren onder het kaf. Als je maar niet blindvaart op adviseurs en ze heel nauwkeurig kiest.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Echt, zorg eerst voor geld voor een adviseur. De rest komt later.

 

Een adviseur is iemand die je precies vertelt hoe het moet maar die niet de nare gevolgen ondervindt als het mis gaat. De meeste adviseurs hebben het diploma "stuurlui aan de wal" op zak.

 

 

Au!

 

Nee, Edo, Ties, natuurlijk is er ook koren onder het kaf. Als je maar niet blindvaart op adviseurs en ze heel nauwkeurig kiest.

 

 

 

Christine,

 

Ik schreef bovenaan " Timmer de zaak juridisch gezien zoveel mogelijk dicht, zoek een adviseur die alles weet van het beschermen van ideeen..."

 

Jij citeert enkel de laatste regel van mijn bericht.

 

Het is duidelijk dat je weinig op hebt met adviseurs, maar dat is nog geen reden om selectief te lezen ;)

 

En ik was zo stom om zonder adviseur te gaan praten met multinationals. Dat heeft me veel geld gekost.

Link naar reactie
  • 0

Is Elisabeth121 nou boos geworden of is ze door de moderator verwijderd? Ik mag toch wel mijn gebruikelijke reactie geven als iemand over "adviseurs" begint?

 

En ik dacht dat ik een heel klein beetje had duidelijk gemaakt dat je er niet zo zwaar aan moet tillen?

 

 

Die heeft haar eigen account opgeheven.

Wordt ik nie zo blij van, omdat het toch een teken is dat dit forum voor sommigen nogal vijandig overkomt. Ik had namelijk wel het gevoel dat deze elisabeth iets te melden had, jammer dat er dan mensen overheen gaan schreeuwen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allemaal,

 

Ik lees een tijdje dit forum en kan als lezer bevestigen dat het af en toe vijanding overkomt. Ik ben zelf veel moderator and administrator van fora geweest. Veel van de ''vijandigheid'' heeft te maken met aan a priori houding om onwetenden aan de schandpaal te nagelen. Het komt wat arrogant over. Er wordt snel aangenomen dat als iemand iets vraagt, diegene er niets aan gedaan heeft om elders antwoord te krijgen. Echter, zoals in mijn geval, zou ik naar aanleiding van talloze threads te hebben gelezen op het forum, een paar meningen willen horen van de mensen hier. Wat ik ook met enige regelmaat merk is dat posts niet goed worden gelezen. Mijn tip is: als je de boel niet even aandachtig kan lezen of tenminste volledig kan lezen, doe dan geen moeite om te reageren. Al helemaal niet als je een grote mond gaat opzetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit forum komt niet vijandig over...

Een forum heeft natuurlijk altijd last van enkele be(d)(t)weters die denken alles zo goed te weten dat ze alleen aan HUN posting denken .. maar de vragensteller "vergeten".

 

Wie de schoen past :-X

 

M'n karma staat ineens boven 5.. en ik kan wel een tikkie hebben ;D

 

Cor

realiseert zich terdege dat een inhoudelijke posting beter is .. maar leest met plezier veel postings van goedwillende forum leden.

 

Prettige jaarwisseling allemaal !!! ;D

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Op mij maakt het ook geen vijandige indruk.

 

Het is natuurlijk wel een forum voor ondernemers. Vaak toch een beetje kordate types.

 

Bovendien denk ik dat een succesvolle ondernemer ook tegen een stootje moet kunnen en zich niet snel uit het lood moet laten brengen.

 

Overigens had ik ook de indruk dat Elisabeth iets te melden had. Dus jammer.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik lees inderdaad de krant! googlen kan ik inderdaad ook. Maar jullie site is er toch voor om sneller een antwoord te krijgen dan een halve dag googlen. Dat is toch waarom jullie deze site ooit begonnen zijn?

 

Meent een student die binnen een dag drie vragen stelde en ontevreden was toen ze doorverwezen werd naar Google. Daar dient dus wat kordater tegen opgetreden te worden (HL is geen studievraagbaak) maar dat kan uiteraard wel op een vriendelijke toon. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
maakt dat wat uit ? HET gaat toch over innovatief ondernemen ? :-X

 

Klopt. Maar dan moet je niet hier op het forum een aantal simpele danwel vage vragen neerplempen die je heel eenvoudig met wat meer moeite zelf had kunnen beantwoorden. En dan moet je al helemaal niet gaan zeuren als je daarop gewezen wordt.

 

Houdt de letterlijke betekenis van het woord 'ondernemen' gewoon even in je achterhoofd! ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me oprecht af wat HL zou zijn zonder een vaste basis van mensen die de kwaliteit van de content/vragen.. Als je al even meedraait dan zie je vaak dezelfde vragen voorbij komen. Daarnaast vergt het veel toewijding om het forum op niveau te houden. Het is vervolgens niet vreemd dat het enkelen aan hun hart gaat als er weer een vraag wordt gepost waarvan het antwoord zo met google is te vinden. Dat sommigen dat als 'negatief' ervaren, tja dan zou ik zeggen, lever zelf eens een inhoudelijke bijdrage en 'vraag' niet alleen maar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.