• 0

directie eruit wippen

Hallo, om te beginnen ik ben ruud, 26 jaar.

 

Zes jaar geleden heeft een goede vriend(hierna te noemen p, uiteraard is p directeur.) een bedrijf opgericht, 4 jaar geleden ging het mis en kwam hij in de shit terecht.

 

Een vriend van ons beiden(vriend s) en ik hebben toen besloten om hem te helpen, en hebben een aantal aandelen overgekocht, in totaal 60%(geld was bij beide geleend) we zijn altijd zogenaamd slapende aandeelhouders geweest.

 

Het ging beter en p besloot twee extra directeuren aan te stellen(wtf waarom) gezien wij allebei geen verstand van ondernemen hadden dachten we dat het wel goed zat.

 

Tot vorige maand we kregen van p de uitnodiging om eens op de zaak rond te kijken(we waren er nog nooit geweest en hadden een tom tom nodig :-[ ;D)

 

De rondleiding was wel interessant, echter wat nog interessanter was, waren 2 meiden die kennelijk kantoorwerk voor hem deden, we hebben deze mee uitgevraagd en van het een kwam het ander.

 

Twee weken geleden Kregen wij per post te horen dat de directie had besloten om niet uit te breiden(zonder enig onderzoek, dat is zeker),s en ik hebben het er ooit over gehad en dat de 2 meiden waren ontslagen.

 

wij vinden dit geen goed beleid gezien wij zelf onderzocht hebben of een uitbreiding een mogelijkheid zou zijn, en dat bleek zo en daarnaast vinden we het ontslag van meiden onterecht.

 

voor ons is dit het moment om de volledige directie aan de kant te zetten, wat zijn de stappen voor ons?

 

 

gegroet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees de statuten er even op na, want daar moet het in staan.

 

Over het algemeen is het zo dat directie beleid bbepaald en dat aandeelhouders directie mogen benoemen en ontslaan.

 

In dit geval hebben jullie de meerderheid van de aandelen. Slapend of niet, jullie kunnen de rirectie ter verantwoording roepen en eventueel ontslaan.

 

Dus de directie besluit niet om uit te breiden, maar de aandeelhouders.

 

Veel plezier overigen met deze zaak. Roep niet zomaar wat, maar haal de stukken er bij (dan bedoel ik natuurlijk niet die meisjes maar de statuten ;))

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

De rondleiding was wel interessant, echter wat nog interessanter was, waren 2 meiden die kennelijk kantoorwerk voor hem deden, we hebben deze mee uitgevraagd en van het een kwam het ander.

 

Twee weken geleden Kregen wij per post te horen dat de directie had besloten om niet uit te breiden(zonder enig onderzoek, dat is zeker),s en ik hebben het er ooit over gehad en dat de 2 meiden waren ontslagen.

 

wij vinden dit geen goed beleid gezien wij zelf onderzocht hebben of een uitbreiding een mogelijkheid zou zijn, en dat bleek zo en daarnaast vinden we het ontslag van meiden onterecht.

 

voor ons is dit het moment om de volledige directie aan de kant te zetten, wat zijn de stappen voor ons?

 

[Even helemaal off-topic:]

 

Sorry hoor, ik zal het allemaal wel niet snappen. Maar waar is jullie eigen zakelijk ethos? Je bent voor 60% eigenaar van een bedrijf waar je nog nooit geweest bent, stapt dan binnen omdat je wat nodig hebt (eens kijken of ik korting krijg, anders ga ik alsnog naar de MediaMarkt?) en je versiert dan een personeelslid van je eigen bedrijf, en dan wil je de directie er uit werken omdat ze je n**kertje heeft ontslagen? En dan beweren dat de directie niet getuigt van een goed beleid... [proest]

 

Ik vind het een beetje een mager verhaal, dat klinkt als een wraakactie. Maar dat zal natuurlijk wel aan mij liggen.

Link naar reactie
  • 0

De rondleiding was wel interessant, echter wat nog interessanter was, waren 2 meiden die kennelijk kantoorwerk voor hem deden, we hebben deze mee uitgevraagd en van het een kwam het ander.

 

Twee weken geleden Kregen wij per post te horen dat de directie had besloten om niet uit te breiden(zonder enig onderzoek, dat is zeker),s en ik hebben het er ooit over gehad en dat de 2 meiden waren ontslagen.

 

wij vinden dit geen goed beleid gezien wij zelf onderzocht hebben of een uitbreiding een mogelijkheid zou zijn, en dat bleek zo en daarnaast vinden we het ontslag van meiden onterecht.

 

voor ons is dit het moment om de volledige directie aan de kant te zetten, wat zijn de stappen voor ons?

 

[Even helemaal off-topic:]

 

Sorry hoor, ik zal het allemaal wel niet snappen. Maar waar is jullie eigen zakelijk ethos? Je bent voor 60% eigenaar van een bedrijf waar je nog nooit geweest bent, stapt dan binnen omdat je wat nodig hebt (eens kijken of ik korting krijg, anders ga ik alsnog naar de MediaMarkt?) en je versiert dan een personeelslid van je eigen bedrijf, en dan wil je de directie er uit werken omdat ze je n**kertje heeft ontslagen? En dan beweren dat de directie niet getuigt van een goed beleid... [proest]

 

Ik vind het een beetje een mager verhaal, dat klinkt als een wraakactie. Maar dat zal natuurlijk wel aan mij liggen.

 

Hear...hear..., dat waren precies mijn gedachtes. Ik vraag me echt af hoe jullie kunnen bepalen dat de uitbreiding er moet komen? Wat hebben jullie precies onderzocht dan? Ik lees nou niet uit het verhaal dat jullie zo betrokken zijn geweest bij het bedrijf, buiten de lakens om dan.

 

Op dit moment sluit ik me bij Ruben aan, het lijkt meer op een machtspelletje. Even met de spierballen rollen om te laten zien dat met jullie niet te sollen valt.

Link naar reactie
  • 1
goede vriend

 

M.i. gaan goede vrienden niet op deze manier met elkaar om. Ruud en S. hebben P. met hun actie kennelijk geschoffeert, P. reageert vervolgens ook overtrokken en nu willen Ruud en S. P. weer een hak zetten. M.i. doen jullie jezelf als aandeelhouder geen goed: het bedrijf gaat hier aan kapot.

 

Mijn advies: geen emotie maar ratio

tel tot 10 en reageer volwassen vanuit je belang als aandeelhouder en - voorzover nog mogeljjk - als vriend. Ga eerst eens met elkaar om de tafel zitten om de overduidelijk aanwezige onderhuidse spanningen en frustraties op tafel te leggen. Dit incident staat m.i. niet op zich maar is een exponent van iets omvangrijkers. Misschien is P. gefrustreerd dat jullie nooit naar 'm omgekeken hebben of nimmer hebben gecomplimenteerd met zijn succes. Of voelt hij zich minderwaardig omdat hij afhankelijk is/was van jullie als meerderheidsaandeelhouder. Wellicht zijn jullie jaloers op zijn huidige succes of had P. zelf een oogje op één van de dames (of beide voor mijn part).

 

Hoe dan ook: P. heeft dit bedrijf nu tot een succes gemaakt. Hem eruit zetten lijkt mij op het eerste gezicht de snelste manier om het bedrijf - en dus jullie investering - een snelle dood te laten sterven. Vergeet niet dat vreemd vermogenverschaffers, leveranciers en afnemers ook (overtrokken) kunnen en zullen reageren op al te rigide wisseling van de wacht.

 

Als de vriendschap niet meer herstelbaar is dan kun je beter op een zakelijke manier uit elkaar gaan. Het meest voordehand liggend (en ook in jullie belang als aandeelhouder) lijkt mij dan dat P. jullie uitkoopt of in ieder geval een meerderheidsbelang overneemt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zomaar 2 personeelsleden ontslaan is overigens wat vreemd. Daar moet dan tenminste een ontslagvergunning van het CWI of een uitspraak van de kantonrechter voor zijn. Ik kan me niet voorstellen dat aanpappen met de aandeelhouders een geldige reden voor ontslag is.

 

Overigens, ik zou daar niet op spelen. Je bent immers aandeelhouder en acties gaan de vennootschap alleen maar geld kosten

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Zomaar 2 personeelsleden ontslaan is overigens wat vreemd.

Niets gebeurt "zomaar". Ruud vertelt ook niet het hele verhaal.

 

Maar ongetwijfeld heeft Ruud geen inzicht in het type arbeidscontract dat de dames hadden: wellicht zaten ze beiden nog in hun proeftijd of liep het contract voor bepaalde tijd af. Ontslag zonder opgaaf van redenen is dan goed mogelijk, hoe onetisch dat ook moge zijn in dit geval (ik ken de specifieke motieven niet, dus kan en zal daar ook niet over oordelen)

 

Ook zou het mij niet verbazen als de dames via een uitzendbureau of payrollconstructie werkten. Kortom: ik vermoed niet dat het CWI of de kantonrechter er aan te pas is gekomen. En verder boeit dat ook niet: als de dames van mening zijn dat hun ook onrecht is aangedaan dan melden ze zich vroeg of laat wel weer.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, om te beginnen ik ben ruud, 26 jaar.

 

Een vriend van ons beiden(vriend s) en ik hebben toen besloten om hem te helpen, en hebben een aantal aandelen overgekocht, in totaal 60%(geld was bij beide geleend) we zijn altijd zogenaamd slapende aandeelhouders geweest.

 

Het ging beter en p besloot twee extra directeuren aan te stellen(wtf waarom) gezien wij allebei geen verstand van ondernemen hadden dachten we dat het wel goed zat.

 

Tot vorige maand we kregen van p de uitnodiging om eens op de zaak rond te kijken(we waren er nog nooit geweest en hadden een tom tom nodig :-[ ;D)

 

De rondleiding was wel interessant,

 

Het hele verhaal komt erg vreemd en verwarrend over. Losstaande van het feit of je kunt 'aanpappen' met twee werknemers van een bedrijf waar je zelf grootaandeelhouder van bent, vraag ik me af of je jezelf in deze (op zakelijk gebied) wel serieus neemt.

 

Ik ga hierin sterk met Ruben mee. Jullie steken 60% in een bedrijf waarvan je niet eens weet waar het zich bevindt (waarvoor anders die tomtom). Als uiteindelijk blijkt dat het bedrijf langzaam maar zeker met het hoofd boven het maaiveld uit weet te komen, wil je de persoon die hier verantwoordelijk voor is ontslaan.

Eerlijk gezegd vind ik het een tamelijk vaag verhaal, waar ik niets mee kan. Je bent 26 dus je hebt hopelijk nog zeeën van tijd om ervaring op te doen in het zakenleven. Vooraleer je iets gaat doen waar je later enorm veel spijt krijgt, zou ik adviseren....'ga eens langs bij de Kamer van Koophandel', daar weten ze wel raad met dit soort vragen en met startende ondernemers die denken het wel te gaan maken......

 

Sterkte

Karen

Focus op creatie

Link naar reactie
  • 0

 

[Even helemaal off-topic:]

 

Sorry hoor, ik zal het allemaal wel niet snappen. Maar waar is jullie eigen zakelijk ethos? Je bent voor 60% eigenaar van een bedrijf waar je nog nooit geweest bent, stapt dan binnen omdat je wat nodig hebt (eens kijken of ik korting krijg, anders ga ik alsnog naar de MediaMarkt?) en je versiert dan een personeelslid van je eigen bedrijf, en dan wil je de directie er uit werken omdat ze je n**kertje heeft ontslagen? En dan beweren dat de directie niet getuigt van een goed beleid... [proest]

 

Ik vind het een beetje een mager verhaal, dat klinkt als een wraakactie. Maar dat zal natuurlijk wel aan mij liggen.

 

Volgens mij wilden zij geen TomTom hebben, maar hadden zij hem nodig om de straat van het bedrijf te vinden.

 

Ontopic: Kunnen jullie niet beter eens om de tafel gaan zitten met de directie? Volgens mij hebben jullie dat nog niet eens gedaan......... Eruit wippen kost vrijwel altijd geld. Geld wat dus gewoon uit je eigen zak komt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.