• 0

Nieuwe auto: Krediet bij bank of financial lease bij dealer

Ik heb sinds een halfjaar een eenmanszaak. Aangezien mijn auto over een halfjaar wel aan vervanging toe is ben ik van plan om half december eens wat rond te neuzen bij dealers (i.v.m. aantrekkelijke kortingen bij dealers die hun bonus van de importeur moeten binnenslepen). Voordat ik me laat inpakken door een slimme autoverkoper vraag ik daarom jullie advies. Wat is naar jullie mening het meest gunstig en slim. De auto deels financieren met een krediet bij de bank, of d.m.v. financial lease bij de dealer.

 

Wat zijn de eventuele fiscale voordelen, moet ik rekening houden met de kredietcrisis, etc... Ter info, het zal gaan om een auto van ca. € 35.000 en ik verwacht voor mijn huidige auto minimaal € 5000 terug te krijgen.

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Meest gunstig en slim?

 

Je rijdt nu in een auto met een waarde van 5000. Blijkbaar is dat voldoende om van A naar B te komen, dus de rest is luxe. Spaar wat centen bij elkaar en koop een auto van 15000 ...

 

Je financiele ruimte gebruiken om iets te kopen wat sterk in waarde verminderd (een auto) heeft zakelijk niets met gunstig en slim te maken.

 

Die 20000 ruimte die je over hebt kun je gebruiken om zakelijk te investeren. Als je het slim doet heb je in 3 jaar die 35K cash bij elkaar verdiend. Koop je dan die mooie bolide.

 

Je moet ongeduldig zijn wanneer het gaat om geld te verdienen en geduldig wanneer je ze uit gaat geven ...

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je rijdt nu in een auto met een waarde van 5000. Blijkbaar is dat voldoende om van A naar B te komen, dus de rest is luxe. Spaar wat centen bij elkaar en koop een auto van 15000 ...

 

 

Die optie overweeg ik inderdaad ook. Ik rij ca. 60.000 km/jaar. Dus dan zal het een occasion moeten worden met max. 125000 op de teller waar ik dan nog een tijdje mee door rij. Belangrijk is wel dat het een betrouwbare bolide is. Ik neem aan dat als ik een occasion koop voor 15000 het slimmer is om deze dan prive te rijden of niet? Ik baal er nu iig van dat ik bijtelling betaal over de nieuwwaarde van mijn auto. Beetje het gevoel dat ik 1 auto 2 x betaal..

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

60000 km is een behoorlijk aantal natuurlijk. Dus dan is het de aandacht van een nadere analyse wel waard.

 

Er is al geschreven over auto's en kosten hier op HL, wanneer je gaat zoeken kom je onderwerpen in alle smaken tegen.

 

Verder vind ik het rekenmodel van een mede-HL-er zeer handig als je de scenario's een keer wil doorrekenen:

 

http://www.esset.nl/autovandezaak.htm

 

Het lastige van die zakelijk te gebruiken auto is dat er emotie om de hoek komt kijken. :) Maar het bloed moet tenslotte ook blijven stromen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Puur zakelijk gezien zou ik prive een luxe maar niet nieuwe auto kopen, zeg 1 a 1.5 ton op de teller. Een benzine motor haalt wel 2.5 ton, een diesel zeker 3.5. Ongeveer 3-5 jaar oud. Luxe omdat je aardig wat tijd doorbrengt in zo'n auto met 60.000 km / jaar. Zakelijke kms zijn 19 ct/km. Geen gezeur met bijtelling. Als hij 2 a 3 jaar meegaat prima, maar 1 jaar is ook goed. Bij enige mankementen meteen verkopen en een andere zoeken. Tijd is te kostbaar om te verdoen aan garagebezoekjes.

 

En ja, als ik genoeg geld verdiend heb, koop ik een nieuwe C6 ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Mmh, als ik die rekenmodule invul komt zakelijke nieuwe auto als meest voordelig uit de bus. Verbaast me, gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat een jonggebruikte auto per saldo het voordeligst is. Lastige keuze, als starter zijnde is een occasion kopen zonder financiering de beste keuze. Maar het hoge kilometrage per jaar, en dus vereiste betrouwbaarheid en luxe laten me weer meer neigen naar een nieuwe auto.

 

Ik denk dat ik het volgende ga doen (medio december). Langs een paar dealers om te kijken waar ik op uitkom met inruilen van mijn huidige auto tegen een nieuwe auto geheel naar mijn wens. En vervolgens als vergelijk kijken wat ik terugkrijg voor mijn huidige auto als ik ga voor een jonggebruikte occasion die van alle door mij vereiste gemakken is voorzien. Een auto met meer dan 100.000 km valt wat mij betreft eigenlijk af, geen zin om elk jaar een auto te kopen.

 

Maar de bovengenoemde overweging buiten beschouwing latende nog even de vraag: Stel ik kies ervoor om een nieuwe auto aan te schaffen, waarvoor ik dan verwacht € 15.000 bij te moeten lenen, wat is dan volgens jullie de beste keuze: bank of financial lease?

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

Hopla, heb nog wat zitten rekenen en rondgezocht op autotrack.nl en ben tot het volgende inzicht gekomen. Ik ga geen nieuwe auto kopen, zodat ik geen financiering nodig heb. Wat ik wel ga kopen zal zijn, een luxe auto van ca. 4 jaar oud met ca. 100.000 km. Waar ik nog 2 jaar zorgeloos mee vooruit kan.

 

Dit financieringstopic mag dus op slot. Er is wel een nieuwe vraag verrezen. Namelijk hoe dit aan aan te pakken boekhoudtechnisch voordat ik mijn huidige auto ga inruilen. Huidige auto staat immers op zaak, en de volgende wil ik prive gaan rijden. Hier verder: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=21335

 

 

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0
Je kunt ook eens naar operational lease kijken.

Je behoudt dan je liquiditeit en bent verzekerd van betrouwbaar vervoer.

Het lijkt duurder maar is het vaak niet als je alle kosten meeneemt.

 

Hallo, ik ben vorig jaar gestart. De leasemaatschappij wilde een aanbetaling van € 8.000,-. voor een nieuwe Mondeo, full operational lease inclusief verzekering enwinterbanden. Daarnaast € 500,- zakelijke maandlasten en bijtelling van de privé-gebruik en extra kosten meer/minderkilometers. Voor € 12.000,- een goede 2e hands gekocht: bevalt prima en is echt stukken goedkoper.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Financial lease bij een dealer is vrijwel altijd duurder dan financial lease bij een bank. Een financial lease is niets anders dan een lening met als onderpand in dit geval een auto. Ik heb begin vorig jaar een financial lease afgesloten voor 4 auto's en een automatiseringssysteem. Het loonde hierbij de moeite om mijn eigen huisbank te vergelijken met een andere bank welke laatste een aanmerkelijk lagere rente vroeg!

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0
Financial lease bij een dealer is vrijwel altijd duurder dan financial lease bij een bank.

Dat klopt, maar de financieringsmaatschappij van de dealer accepteert - tot op heden - makkelijker; daar betaal je een prijs voor in de vorm van een renteopslag.

 

Een financial lease is niets anders dan een lening met als onderpand in dit geval een auto

Met 1 subtiel verschil: er wordt ook rekening gehouden met de slottermijn (de verkoopwaarde van de auto na einde van de overeengekomen financieringsperiode). Over deze slottermijn betaal je geen aflossing, alleen rente.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.