Wat was of is jouw motief om een eigen onderneming te starten?

Aanbevolen berichten

Mijn motief is dat ik bruis van de ideeen die ik gewoon moet uitvoeren. Moet. Inmiddels voelt dat niet anders meer en ik kan me niet voorstellen dat ik 40 uur per week ergens als slaaf aan de gang ga. Misschien zou ik het nog kunnen bij iets heel creatiefs of groots. Eigenlijk niet.

 

En inderdaad. Eigen baas zijn. Je moet wel oppassen als je denkt dat het vrijheid blijheid is. Ik heb lange maanden in Polen gezeten met werknemers en ik had daar geen sociale kring. Ik kom echt uit een trek-alles-alleen periode waar ik nu wel een beetje na-schokken van ondervind. En dat doet me soms ook voelen dat het ondernemerschap een beetje een gevangenis kan zijn. Heel soms denk je dan dat je hersenen ergens "onderweg" gesmolten zijn dat je aan het ondernemerschap begonnen bent. Ik heb ook al een paar keer net op het nippertje alle lonen kunnen betalen en dan dat zijn echt de momenten dat je met veel discipline jezelf erdoorheen moet slepen. En dat kan naar mijn mening alleen als het ook je passie is. Je moet echt leuk vinden wat je doet. Als je dan ook een onderneming start - denk dan na of hetgeen wat je de komende jaren elke dag doet echt je passie is. Er zullen periodes zijn dat je ergens doorheen moet beuken, maar je moet wel passie hebben voor je uiteindelijke rol in je eigen bedrijf. Datgene wat je elke dag doet. Dat heb ik althans. Ik word zelf enthousiast van mijn bedrijf, ook na 1,5 jaar. Ik zou het anders niet kunnen.

 

Ik wil ook veel geld verdienen om straks bij een nieuw project of iets van niets en niemand afhankelijk te zijn. Ik start iets als ik het wil. Maar geld is niet het hoofdmotief. Ik run tien keer liever m'n bedrijf op DGA salaris 2 jaar lang dan voor het dubbele of van mijn part driedubbele ergens anders wegrotten. Zelfs als het tien keer zoveel is. No brainer.

Link naar reactie

Bij een sanering van zustermaatschappij en holding werd ook mijn functie overbodig verklaard. Inmiddels 15 jaar ervaring in de branche en voor mijn gevoel alles meegemaakt (van operationeel tot strategisch niveau). Collega's in mijn netwerk die zeiden dat ik eigenlijk meer ondernemer was dan directeur. Dus gewoon geprobeerd, gestart en direct opdrachten (dankzij een actief netwerk dat ook weer een eigen netwerk had dat ook weer een eigen netwerk had). Kortom: geen klagen en ook wel een beetje het gevoel aan mezelf te moeten bewijzen dat ik heel goed in staat ben het als zelfstandige te rooien. Dat bewijs heb ik mezelf inmiddels wel geleverd. Hoezeer ik mijn vrijheid ook waardeer, af en toe heb ik toch de kriebels. Ik ben in mijn branche de afgelopen jaren namelijk niets meer tegen gekomen dat mij nog verraste. Ik kom binnen in een organisatie, "doe mijn kunstje" (zo voelt het) en ik ben weer weg, op naar de volgende klus en weer hetzelfde kunstje.

Inmiddels ben ik weer aan een studie begonnen, in een totaal andere maar zeker niet minder boeiende richting en ik heb heel sterk het gevoel mij hierin verder te willen ontwikkelen maar niet als eenpitter. Ik heb behoefte aan intellectuele uitdaging, aan stevige sparring partners, kortom aan nieuwe uitdagingen. In mijn huidige onderneming heb ik die domweg te weinig en dat mis ik. Hoewel ik in het begin ook sterk het gevoel had nooit meer in loondienst te willen werken sta ik daar nu veel minder afwijzend tegenover. Het biedt namelijk ook weer nieuwe mogelijkheden. En de realiteit: ik heb nooit last gehad van een baas. Een baas misschien wel eens van mij maar daar moest hij dan maar mee leren leven :)

Kortom: in deze fase is voor mij ondernemerschap ook mogelijk in loondienst.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Mijn motief: ik wilde hetzelfde werk dat ik in Roemenië voor 4 jaren heb gedaan, hier in Nederland blijven doen. Omdat een jaar geleden mijn Nederlands slecht was, ik kon hier een dergelijke baan niet hebben. Ik besloot dat het tijd was om wat ik wil te creeren, in plaats van om te wachten totdat dit voor mij zou gebeuren...

Link naar reactie

In twee jaar van Roemenie naar NL, de taal (zo te zien heel goed) leren en je eigen bedrijf beginnen?

Klasse

 

Dank je wel Frans ... :)

 

Sinds ik in Nederland woon had ik ook voor een jaar een fulltime baan als secretaresse en dan een andere parttime baan en in de tussentijd heb ik de bedrijf opgezet. Het leren van de taal was een van de moeilijkste uitdagingen, maar ik wist dat als ik dit toch niet doe, ik heb geen echte kans om een verschil te maken. En deinburgeringscursus die ik ook 1 jaar heb gevolgd heeft mij ook veel geholpen.

 

Ik ben eigenlijk begonnen met het leren van de taal half jaar voordat ik in Nederland kwam wonen en vervolgens heb ik elke dag 20 nieuwe Nederlandse woorden geleerd voor ongeweer een jaar. Er waren tijden waarop ik dacht dat ik nooit de taal zal leren...

Link naar reactie

 

Ik wil graag mijn eigen tijd indelen, veel geld verdienen, vrij zijn, eigen regels maken, eigen fouten maken.

 

Ik heb niet een mooi ideaal dat de wereld beter moet worden door mijn bedrijf. Ik ben blij als ik mensen aan de perfecte baan kan helpen, maar als ik er weinig aan zou verdienen zou ik het niet doen. Ik heb wel plezier in wat ik doe dus ga elke dag met een goed gevoel aan het werk. Succes staat op mijn "goal list" op nummer 1, succes in leven en in werk.

 

Succesvol worden bij een baas is moeilijk, en kost veel tijd. Ik hoop mijn doelen via mijn eigen onderneming sneller te bereiken.

Tja.. niet echt hele mooie, diepgaande dingen, maar wel de waarheid.

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie

Hier ook zeker geen diepgaande achterliggende gedachte.....

 

Na jaren te hebben meegewerkt (en nog steeds) in het bedrijf van mijn man en het opvoeden van twee kids (ook nog steeds alhoewel met minder resultaat tegenwoordig ;) was ik toe aan "iets voor mezelf".

 

Iets waarbij ik kon regelen, doen en beslissen over iets dat mijn passie heeft.....

 

Ik leer iedere dag, maak nog genoeg verkeerde beslissingen maar vind het zo geweldig leuk!!!

www.kikibags.nl

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Moet je of zou je een perfectionist moeten zijn om je bedrijf tot een succes te kunnen laten worden? Of is dat van ondergeschikt belang.. ;)

Link naar reactie

Zonder enig perfectionisme red je het denk ik niet. Maar nog belangrijker lijkt me dat je jezelf kent, je sterke kanten en minder sterke kanten. Ik weet van mezelf dat de pure financiële zaken me niet liggen. Dus heb ik - voor ik eigenlijk begonnen was - gelijk een accountant in de arm genomen. Gelukkig maar want van het formulier Startende Onderneming van de belastingdienst kreeg ik gelijk vlekken in de nek. Als ik dat zelf had moeten invullen, was er geen onderneming gekomen denk ik.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Zonder enig perfectionisme red je het denk ik niet. Maar nog belangrijker lijkt me dat je jezelf kent, je sterke kanten en minder sterke kanten. Ik weet van mezelf dat de pure financiële zaken me niet liggen. Dus heb ik - voor ik eigenlijk begonnen was - gelijk een accountant in de arm genomen. Gelukkig maar want van het formulier Startende Onderneming van de belastingdienst kreeg ik gelijk vlekken in de nek. Als ik dat zelf had moeten invullen, was er geen onderneming gekomen denk ik.

 

Ja je hebt ook gelijk, van belang is dus je eigen tekortkomingen erkennen en zo snel mogelijk oplossingen voor aandragen.

 

:)

Link naar reactie

Moet je of zou je een perfectionist moeten zijn om je bedrijf tot een succes te kunnen laten worden? Of is dat van ondergeschikt belang.. ;)

 

Ik denk dat dat afhangt van je motivatie. Als je je bedrijf gestart bent met de bedoeling over 10 jaar helemaal binnen te zijn en je terug te kunnen trekken naar een of ander tropisch oord, dan is de noodzaak om optimaal te presteren een stuk hoger dan wanneer je tevreden bent met rond kunnen komen - in het eerste geval lijkt perfectionisme me heel belangrijk, en in het tweede geval van ondergeschikt belang.

 

Ter verduidelijking: ik heb het hier niet over de kwaliteit van wat je doet, maar over je 'zakelijke efficiency'.

Link naar reactie

Ik denk dat perfectionisme is belangrijk, maar je moet ook prioriteiten stellen. Je kan niet perfect in alles zijn, we zijn mensen...

 

Ik ben ook niet goed met nummers. Als ik mijn winst moet berekenen, ik denk eenmaal in ronde getallen. Mijn partner is degene die de finishing touch doet, hij berekent de tarieven per uur, de reiskosten en andere financiële aspecten.

Ik heb ook geleerd dat, zelfs als ik met nummers niet goed ben, het is beter om een beetje daarover te willen leren. Daarom doe ik nu zelf de boekhouding voor ons bedrijf. Moeilijk, niet onmogelijk. Wat ik zeker weet is dat ik nooit perfectionisme met dit aspect zal bereiken.

 

Zelfs als ik niet perfect in alles wat ik doe kan zijn, sommige dingen vragen voor perfectie, teneinde tot succes te kunnen komen. Ik probeer perfectie te bereiken in de levering van mijn diensten en producten. Door mijn manier van werken probeer ik niet alleen precies wat ik beloofde aan de cliënt te leveren, maar meer dan zijn de verwachtingen.

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Moet je of zou je een perfectionist moeten zijn om je bedrijf tot een succes te kunnen laten worden? Of is dat van ondergeschikt belang.. ;)

 

Ik denk dat dat afhangt van je motivatie. Als je je bedrijf gestart bent met de bedoeling over 10 jaar helemaal binnen te zijn en je terug te kunnen trekken naar een of ander tropisch oord, dan is de noodzaak om optimaal te presteren een stuk hoger dan wanneer je tevreden bent met rond kunnen komen - in het eerste geval lijkt perfectionisme me heel belangrijk, en in het tweede geval van ondergeschikt belang.

 

Ter verduidelijking: ik heb het hier niet over de kwaliteit van wat je doet, maar over je 'zakelijke efficiency'.

 

::) is de zakelijke efficiency niet gelinked aan de kwaliteit van je werk?.. wanneer je dus geen "kwaliteit" kunt afleveren, ben je meer tijd kwijt het te herstellen of opnieuw te beginnen waardoor de zakelijke efficiency spaak loopt..

Link naar reactie

Het is een ziekte, een aangeboren afwijking, het zit in je DNA. Ieder weldenkend mens zou toch een vast salaris, een min of meer gegarandeerd pensioen, 28 vrije dagen per jaar en een middenklasser van de zaak verkiezen boven het leven van een vogelvrij verklaarde ondernemer?

Inderdaad, gewoon pech gehad denk ik ;)

Link naar reactie
::) is de zakelijke efficiency niet gelinked aan de kwaliteit van je werk?

 

Sorry voor de late reaktie - zie het nu pas!

 

Nee, met 'zakelijke efficiency' bedoel ik hoe hard je probeert te groeien, hoeveel werk je steekt in het vinden van nieuwe klanten, etcetera. Dat staat volledig los van de kwaliteit van het werk dat je aflevert.

 

wanneer je dus geen "kwaliteit" kunt afleveren, ben je meer tijd kwijt het te herstellen of opnieuw te beginnen waardoor de zakelijke efficiency spaak loopt..

 

Maar da's weer een heel ander verhaal dan waar we het hier over hebben. Als dit het geval zou zijn kun je beter stoppen met de tent. :)

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

::) is de zakelijke efficiency niet gelinked aan de kwaliteit van je werk?

 

Sorry voor de late reaktie - zie het nu pas!

 

Nee, met 'zakelijke efficiency' bedoel ik hoe hard je probeert te groeien, hoeveel werk je steekt in het vinden van nieuwe klanten, etcetera. Dat staat volledig los van de kwaliteit van het werk dat je aflevert.

 

wanneer je dus geen "kwaliteit" kunt afleveren, ben je meer tijd kwijt het te herstellen of opnieuw te beginnen waardoor de zakelijke efficiency spaak loopt..

 

Maar da's weer een heel ander verhaal dan waar we het hier over hebben. Als dit het geval zou zijn kun je beter stoppen met de tent. :)

 

Hi Peter,

 

Aha, oke duidelijk, ja die laatste quote is een voortvloeisel van het verkeerd interpreteren van het begrip 'zakelijke efficiency;

 

;D

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.