• 0

Mijn eerste internetbedrijf, T-shirt shop

goedendag iedereen,

 

Ik zal mijzelf even eerst kort introduceren.

Ik ben Jelmer v/d Kist 18 jaar, en ik studeer 1e jaar Sportmarketing op de HVA.

 

Ik heb altijd al in mijn achterhoofd gehad om ooit een onderneming te beginnen. Zo heb ik er altijd over zitten te denken om te beginnen met kitesurflessen geven ( ik kitesurf zelf) en overige strandsporten.

 

Maar nu helemaal nieuw voor mij, heb ik een idee om via internet kleding te gaan verkopen die ik goedkoop inkoop. Deze wil ik dan door verkopen of met ´gorrilla´ teksten laten bedrukken, of andere apparte prints.

 

Aangezien ik volkomen nieuw ben in het ondernemerschap, hoop ik dat jullie mij enige tips&tricks kunnen leren.

Op dit forum heb ik al met behulp van de zoekfunctie een website gevonden die goedkoop kleding verkoopt. Toch wou ik graag weten, of er nog ergens sites zijn waar ik goedkoop kleding kan zoeken. Of misschien eventueel een bepaalde manier van zoeken waardoor ik verschillende ´inkoop´ sites kan vinden om het maar even zo te noemen.

 

Mijn doel is dus om een webshop te starten, en naar mate mijn kapitaal stijgt, ik ook steeds meer wil uitgroeien.

Ik ben zoals ik zei geheel nieuw in het ondernemerschap, dus ook wat betreft de regel/wetgeving ben ik geheel nieuw.

Ik weet dat KvK moet regelen ( circa 90/100 euro geloof ik), en een btw nummer, hoe kan ik erachter komen wat van beide precies de kosten zijn.

Of zijn er eventueel nog andere kosten/regels aan verbonden?

 

Daarnaast zoek ik dus mensen die mij tips kunnen geven met het opzetten van de website, aangezien ik zelf totaal geen websites kan maken. En ik eigenlijk wel benieuwd ben naar de prijs om zoiets te laten maken, of misschien enkele voorbeelden/tips waardoor ik er zelf wat wijzer mee kan worden.

 

Daarnaast wil ik het gehele plan natuurlijk super perfect uitwerken, een begroting maken, en uiteindelijk nog aan enkele docenten laten zien zodat zij mij misschien ook nog verder zouden kunnen helpen.

 

Iedereen alvast bedankt voor de moeite!

 

groeten,

 

Jelmer v/d Kist

Edit: titel aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb altijd al in mijn achterhoofd gehad om ooit een onderneming te beginnen. Zo heb ik er altijd over zitten te denken om te beginnen met kitesurflessen geven ( ik kitesurf zelf) en overige strandsporten.

 

 

Ga iets doen wat je leuk vind, goedkope kleding zijn er al zoveel.

Een leuk kitesurf product verkopen is toch veel leuker ?

Kitewing

Link naar reactie
  • 0

Je moet denk ik een aantal dingen overwegen en een doel vaststellen.

 

-Wil je veel geld verdienen? of wil je een onderneming runnen?

-Wil je groot worden of klein blijven?

 

Je zegt zelf: Het is nog vrij onbekend en duur, en er moet veel in geïnvesteerd worden.

Je kan inderdaad zeggen nee ik wil dit niet.

 

Je kan ook zeggen: Ik vind dit leuk, dit is wat ik wil.

Ik breng het product kitesurfen aan de consument.

Ik zorg ervoor dat ik kan investeren.

Vervolgens plaats ik mezelf in de markt.

Als kitesurfen zo onbekend is, moet er iemand zijn die het bekend maakt en introduceert.

 

Moraal? Als je groot wilt worden moet je groot denken.

 

Zoals Merkava ook al zegt: er zijn al veel kledingwinkels.

 

Ik geef alleen mijn mening, ik hoop dat je er wat mee kunt ;)

 

Link naar reactie
  • 0

De kitewing is een geheel ander principe dan kitesurfen. En op zich is het wel bekend, maar ik bedoelde meer dat het niet veel wordt gedaan en niet heel populair is.

Daarnaast wil ik een onderneming runnen, en ik wil niet supergroot worden, maar van een klein bedrijf dat bijv. alleen wat t shirts verkoopt. Uitgroeien naar, meerdere soorten, maten, kleuren etc. etc. Zodat ik met een redelijk klein bedrag dat ik investeer, toch een onderneming kan laten uitgroeien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Ik weet dat KvK moet regelen ( circa 90/100 euro geloof ik), en een btw nummer, hoe kan ik erachter komen wat van beide precies de kosten zijn.

Of zijn er eventueel nog andere kosten/regels aan verbonden?

...

 

 

 

www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl . Een BTW nr is gratis, de fiscus wil graag weten waar ze later geld kunnen vangen ;D. Serieus, kijk goed rond op die sites en zorg dat je fiscaal alles goed opzet en op tijd betaalt. Voorkomt een hoop ellende later. Ik meen dat je zelfs een startersgesprek kunt aanvragen bij de belastingdienst.

 

Succes!

 

Een KvK inschrijving als eenmanszaak zal idd < 100 EUR zijn denk ik. Wel jaarlijkse bijdrage van rond de 60? EUR.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb je hier wat aan?

 

Trek er een paar uur of dagen voor uit en ga zoeken via google naar exclusieve spullen voor kitesurfen etc.

Toets wat je zoek uiteraard in het engels in.

Meestal kom je uit in de States voor benodigheden en/of merken die in Nederland niet leverbaar zijn of veel te duur, plaats die op je site en bij bestelling laat je de klant vooruit betalen.

Jij bestel deze goederen dan direct bij de leverancier die je gevonden heb, wel vermelden dat de levertijd uiterlijk 3 weken kan zijn, zo kan je zonder inverstering toch een exclusief aanbod aanbieden.

 

De T-shirts waar je het over had is kruimelwerk, wil je kwaliteit leveren dan moet je ze al laten zeefdrukken en dat is vanaf 50 stuks pas voordelig.

Altijd blijf je met een maat of kleur zitten of moet je net een maat of kleur extra bij laten maken.

Tevens is de kwaliteit van vooral de goedkopere merken slecht.

 

Ga in de benodigheden daar ligt de winst en je "vakkennis".

 

Link naar reactie
  • 0

Het is bijna startersdag van de KVK, ik zou zeggen ga eens kijken en neem een hoop papieren mee!

 

Wat betreft de kosten. Je zegt zelf geen verstand te hebben van het maken van websites, laat staan databases e.d. Het maken van een shop zal voor jou, zelfs met standaard open-source scripts daarom nog vrij lastig worden. Dit kunnen best hoge kosten zijn. Met name als je een shop wilt die geheel op maat is gemaakt. Daarnaast heb je ook nog kosten voor de webhosting en de domeinnaam. De laatste twee zijn relatief laag maar desalniettemin. Denk daarnaast nog aan je eigen bedrijfslogo, huisstijl maar ook marketing e.d.

 

Als ik jou was zou ik beginnen met een partij die een open-source shop voor je wilt installeren. Met een standaardlayout op een eenvoudige server. Om te beginnen voldoet dat prima en kun je de shop en de layout daar van mee laten groeien.

Link naar reactie
  • 0

...

Ik weet dat KvK moet regelen ( circa 90/100 euro geloof ik), en een btw nummer, hoe kan ik erachter komen wat van beide precies de kosten zijn.

Of zijn er eventueel nog andere kosten/regels aan verbonden?

...

 

 

 

www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl . Een BTW nr is gratis, de fiscus wil graag weten waar ze later geld kunnen vangen ;D. Serieus, kijk goed rond op die sites en zorg dat je fiscaal alles goed opzet en op tijd betaalt. Voorkomt een hoop ellende later. Ik meen dat je zelfs een startersgesprek kunt aanvragen bij de belastingdienst.

 

Succes!

 

Een KvK inschrijving als eenmanszaak zal idd < 100 EUR zijn denk ik. Wel jaarlijkse bijdrage van rond de 60? EUR.

 

Inschrijven eenmanszaak kost toch 0,-? Toch alleen jaarlijkse bijdrage??

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bij de Kamer van koophandel, kun je een soort kleine vragenlijst invullen en dan kun je zien wat je moet betalen. Het is voor een eenmanszaak rond de 70 euro dacht ik en daar zit het btw nummer al inbegrepen dus. Nadat je een product hebt gevonden, moet je nog een site maken? Wil je goedkoop uitzijn en het maken via een standaard progggamma? Of wil je echt een site laten maken en een paar honderd euro armer zijn? Dit zijn keuzes die je moet maken.. Ook moet je geld over houden voor promotie en marketing van je site als je ooit bezoekers wil trekken.

 

Ik raad je ook aan een ander product dan T-Shirts te beginnen (dit is mijn eigen mening), aangezien hier al veel grote sites van bestaan en tegen goedkope prijzen leveren. Als je het echt wil doen en daar het succes van inziet, gewoon doen.

Ik raad je aan via een standaard site, zoals mijnwebwinkel of wat dan ook te beginnen. Aangezien je nog nooit eerder een site hebt gebouwt of kan scripte. Dit is ook gemakkelijk en kost je minder tijd. Zelfs hiermee kun je redelijke leuke sites bouwen.

 

Ik wens je succes. ;D

Posters kopen bij Posters-kopen.nl, Aanbod van ruim 5.000 verschillende posters en schilderijen voor uw kantoor, bedrijf of huis.
Link naar reactie
  • 0

Een eenmanszaak kosten mij €44,- dit is een jaarlijkse bijdrage.

Maar ik las op de KVK site dat dit per stad verschillend kan zijn wat de preciese kosten zijn.

Ik weet dit omdat ik eind september mezelf heb ingeschreven en toen was ik €44,- kwijt.

Verder kost een BTW nummer niks, ik heb die aangevraagd en gekregen en ik heb geen acceptgiro ofzo gekregen.

Link naar reactie
  • 2
De T-shirts waar je het over had is kruimelwerk, wil je kwaliteit leveren dan moet je ze al laten zeefdrukken en dat is vanaf 50 stuks pas voordelig.

Altijd blijf je met een maat of kleur zitten of moet je net een maat of kleur extra bij laten maken.

Tevens is de kwaliteit van vooral de goedkopere merken slecht.

 

Om dit probleem op te lossen kun je het beste transfers laten zeefdrukken. Je krijgt de volgende ZEER grote voordelen:

 

- Geen bedrukte restpartijen.

- Eindeloze combinatie mogelijkheid textielkleur - maat.

 

Ik geef je hieronder even een rekenformule

4 soorten shirts X 5 verschillende maten X 4 verschillende kleuren.

4 x 5 x 4 = 80 mogelijkheden.

 

Je hebt dus dan van ieder shirt, in ieder kleur 1 maat. Hier doe je dus eigenlijk niet veel mee. Op zijn minst moet je als eens 3 van ieder hebben. Dit zou dus uitkomen op 80 x 3 = 240 shirts.

Bij zeefdruk word rechtstreeks gedrukt op het textiel. Dus loop je het risico 150 shirts bedrukt met een panter als restpartij te krijgen.

 

Bij de transfers krijg je gewoon losse vellen die kant en klaar zijn. Deze kun je vervolgens met een transferpers op een shirt drukken. Dus als iemand een T-shirt A besteld in het geel met als maat: XL kun je dit shirt gewoon zelf bedrukken op het moment dat deze besteld word.

 

Je koopt dan bijvoorbeeld 240 onbedrukte shirts en 10 verschillende ontwerpen gedrukt op transfers. Op deze manier heb je geen bijna geen restpartijen textiel en kun je onderling de shirts gebruiken op de diverse opdrukken.

 

Indien je meer wilt weten dan hoor ik het wel!

Link naar reactie
  • 0

Zelf geen geld voor een webshop en toch online willen verkopen.

Kijk dan eens naar Spreadshirt

Voor meer aanbieders gewoon even googlen.

 

Wat betreft die KvK bijdrage, die kan per KvK(regio) variëren, kijk daarvoor gewoon even op hun site.

BTW nummer vraag je kosteloos aan bij de belastingdienst, daar heeft de KvK helemaal niks mee te maken.

Link naar reactie
  • 0

...

Inschrijven eenmanszaak kost toch 0,-? Toch alleen jaarlijkse bijdrage??

 

Ja, klopt. Alleen mag je wel meteen het 1e jaar afrekenen, dat zat in mijn < 100 EUR ;)

 

Bij de Kamer van koophandel, kun je een soort kleine vragenlijst invullen en dan kun je zien wat je moet betalen. Het is voor een eenmanszaak rond de 70 euro dacht ik en daar zit het btw nummer al inbegrepen dus.

...

 

Ik weet niet of je dit zo bedoelt, maar voor de duidelijkheid: een BTW nr vraag je niet aan bij de KvK, maar bij de Belastingdienst. Inschrijven bij de een zorgt niet voor inschrijving bij de ander, maar je moet beiden doen.

 

EDIT: ik zie dat je tegenwoordig wel via de KVK je ook kunt inschrijven bij de BD. Mooi!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hee Jelmer,

 

Natuurlijk zijn er veel van dat soort bedrijfjes, maar dat maakt in principe niet zoveel uit. Zolang je maar goed nadenkt over het verdedigbaar concurrentie voordeel van jouw product/bedrijf. Dus stel je zelf de vraag 'waarom zou een potentiële afnemer bij mij een t-shirt kopen i.p.v. bij een van mijn (toekomstige) concurrenten?'

 

Let wel.. wat op voorhand een voordeel lijkt, kan in de praktijk een randvoorwaarde worden/zijn.

 

Dus ter illustratie. Een verdedigbaar concurrentie voordeel voor een jouw internet shop kan bijvoorbeeld zijn 'wij bezorgen binnen één dag'. Dat lijkt een goed punt, maar als jouw concurrenten dat ook doen, is het i.p.v een concurrentie voordeel een randvoorwaarde.

 

Tip 2. Wederom een simpele tip maar wordt vaak vergeten. Denk vanuit de behoefte van de consument. Wat wil men hebben; waar heeft men behoefte aan (marketing voor beginners dit, maar wordt zelfs nog vaak vergeten door de aller grootste bedrijven.)

 

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaaltje. Veel succes! :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Pieter Johannes,

 

dat verhaal over de randvoorwaarden kan zo makkelijk worden uitgelegd als de verzameling 2 blijft.

-edit: Oeps gedachtesprongetje.

Ik bedoel, jij vergelijkt onmiddellijk met 100%, en dat is niet fout. En je moet wel het gehele scala aan waarschijnlijkheden in ogenschouw nemen, anders klopt het toch niet?

-/edit.

Men zal eerst quantitatief vaststellen hoeveel concurrenten er zijn in de groep vergelijkbare webshops. Vergelijkbaar en overeenkomstig, qua functionaliteit, qua aanbod, qua voorwaarden. Vervolgens bepaalt de verdeling hoe randvoorwaardelijk het is. 40%, 60%, etc.?

 

Er zit altijd een concrete kant aan logica als men het kan toepassen. Denk daar aan en u zult vermogend zijn in de concretisering van uw leven.

 

Alle goeds, Stef Inform.

 

-edit: wat is het toch een moeilijke taal.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.