• 0

Hoe het volgens mij niet moet: Ryanair wil geld vragen voor wc

Vandaag las ik het volgende in de krant:

 

AMSTERDAM - Ryanair wil geld gaan vragen voor het gebruik van de wc tijdens de vlucht. Topman Michael O'Leary van de prijsvechter denkt zelf aan ongeveer een euro per toiletbezoek.

De Ierse prijsvechter wil het geld door een slot op de deur te doen die pas opengaat als er een muntje wordt ingegooid. O'Leary denkt dat dit geen enkel ongemak oplevert voor de reizigers omdat volgens hem iedereen wel een muntje in zijn zak heeft zitten.

 

Deze week maakte Ryanair al bekend voor het eind van het jaar al zijn incheckbalies op luchthavens op te heffen en het grondpersoneel te ontslaan. Het bedrijf boekte in het derde kwartaal van vorig jaar een verlies van ruim 100 miljoen euro.

 

Ik ben van mening dat je dan zo ongelofelijk krenterig overkomt, dat mensen zelfs gaan afvragen hoeveel er ook op onderhoud bezuinigd word. Zelf heb ik dan veel liever dat een maatschappij gewoon zijn ticket 1 euro duurder maakt ipv een muntslot op de wc deur te plaatsen.

Overigens vliegt Ryanair wel met de nieuwste toestellen, maar het is maar de vraag of klanten dat zien

 

Graag jullie mening over mijn marketing visie :)

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Ryan Air is een budget luchtvaarmaatschappij, en je vliegt ermee omdat je goedkoop wil vliegen. Nu veel luchtvaartmaatschappijen in de sh*t zitten, kan ik mij wel voorstellen dat er maatregelen genomen moeten worden om het de goedkope tickets te kunnen handhaven.

 

Dit zal ongetwijfeld betekenen dat een aantal mensen met Transavia/Martinair/KLM zal gaan vliegen, maar Ryan Air biedt je als low cost aanbieder een goedkoop alternatief. Persoonlijk vlieg ik liever comfortabel, en vind het niet erg daar wat extra voor te betalen. Ik ken echter ook veel mensen die het zo goedkoop mogelijk maken, en ook één Euro liever uitsparen. Bij een vlucht van 4 uur kan je gemakkelijk vantevoren even naar het toilet, waarna je het wel uithoudt totdat je geland bent.

 

Ik denk dat het ook ten goede kan komen aan de hygiène van de toiletten. Nu jan en alleman constant naar de wc kan gaan, wil men zelfs tijdens lichte turbulentie nog wel eens staand proberen de wc te raken. Wellicht gaat straks iedereen zijn toiletbezoek wel inplannen op meer comfortabele momenten. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig zo een grapje....

EErlijk gezegt denk ik eerder dat ze zich bedacht hebben naar aanleiding van een hoop negatieve reacties op het plan.

 

Ik vind het echter prima, een bedrijf dat met zulke onzalige plannen komt zal ik bij mijn volgende boeking dus evengoed overslaan, ook nu het een "grapje"geweest zou zijn...

Link naar reactie
  • 0

Geweldig zo een grapje....

EErlijk gezegt denk ik eerder dat ze zich bedacht hebben naar aanleiding van een hoop negatieve reacties op het plan.

 

Ik ben bang dat het gewoon een uitgedachte marketingtruuk is geweest. Gratis nieuwsberichten en iedereen die het over je heeft. Hun hele concept maken ze zonder dat het ze iets kost overal bekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik had begrepen dat de eigenaar van Ryanair het wel grappig vond om af en toe maar wat onzinnigs te roepen, en dat dit zo'n geval was.

 

Ik quote mezelf niet snel, maar voor deze keer... ;)

 

Ja maar om nu iedere keer dat jij iets grappigs of onzinnigs zegt je te quote-en..... ;D ;D ;D

 

(je had dus weer gewoon gelijk...)

Link naar reactie
  • 0

Een kleine update op dit topic:

 

Ryanair wil pasagiers staand gaan vervoeren

http://www.nu.nl/economie/2036649/ryanair-wil-passagiers-staand-vervoeren.html

 

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij.

Aan de ene kant vindt ik sommige heffingen erg kinderachtig maar aan de andere kant zijn ze daar super slim bezig.

Men koopt binnenkort maar liefst 300 ! boeings erbij voor een schappelijk prijsje

Precies op het juiste moment dat Boeing vanwege de crisis de order voor die prijs wel moet accepteren :)

 

Het idee achter het betalen voor wc gebruik aan boord was om mensen te dwingen om voor vertrek naar de WC te gaan.

Dat scheelt weer gewicht

 

De vetheffing waarbij dikke mensen meer betalen dan magere, vond ikzelf zo verkeerd nog niet.

Waarom wel meer betalen voor een kilootje meer in je bagage, terwijl achter je een man staat van 120 kilo die zonder bijbetaling mag doorlopen?

Maarja een dergelijke regel moet dan wel door alle maatschappijen ingevoerd worden voordat zoiets algemeen geaccepteerd word.

 

Verder zijn ze ook druk bezig om bijv als enige maatschappij met 1 motor te taxiën.

En betalen de piloten hun eigen koffie :P

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

wat zou het volgende onzinnige idee van dit bedrijf gaan worden?

Passagiers moeten voortaan hun eigen zuurstof voorziening meenemen, hoeven ze de cabine niet meer op druk te houden.

Oja... natuurlijk moet je dan wel bijbetalen voor het extra gewicht van je zuurstof voorziening en moet je een aparte staanplaats daarvoor betalen.

 

Passagiers moeten het vliegtuig zelf naar de startbaan duwen?

 

Moet weer tickets gaan boeken voor een vliegreis binnenkort (2 x zelfs) maar weet het nu helemaal zeker, in tegenstelling tot eerdere boekings wordt het nu zeker geen Ryanair!

Link naar reactie
  • 0

Leuke discussie dit (zowel de wat oudere berichten als de laatste).

 

Zelf houd ik erg van bedrijven die hun strategie heel kernachtig kunnen verwoorden en heel doelgericht doorvoeren. Ryanair is daar een heel mooi voorbeeld van inclusief deze laatste (extreme) voorbeelden. De vraag wat mij betreft is of je te ver kan gaan in het doorvoeren van een goede (!!!) strategie (er zijn teveel bedrijven die een slechte strategie goed doorvoeren). Persoonlijk moet ik zeggen dat als je kijkt naar Easyjet versus Ryanair (beide een low-cost carrier strategie), dan heeft Easyjet wel een vriendelijker imago. Toch kan het best zo zijn dat Ryanair juist met deze agressieve manier van low-cost carrier zijn de goede strategie (voor hun bedrijf) te pakken heeft.

 

Mijn enige voorbehoud hier is dat ik vind dat er bij Ryanair teveel over dit soort ideeën gepraat wordt/naar buiten komt. Het idee van staand vliegen is al eerder door hun geopperd. Ik zou zeggen probeer het in de markt te zetten en laat het dan groot weten dat je nog goedkopere tickets hebt. Net als met betalen voor het toilet en de 'vetbelasting' creëren ze nu alleen maar onrust, doordat het voordeel voor de klant (nog) niet naar voren komt. Uiteindelijk draait het ook bij een low-cost carrier om het voordeel dat voor de klant gecreëerd wordt.

Link naar reactie
  • 0
Mijn enige voorbehoud hier is dat ik vind dat er bij Ryanair teveel over dit soort ideeën gepraat wordt/naar buiten komt.

 

Het is al een paar keer geopperd in dit topic, maar volgens mij heeft nog steeds niet iedereen het door: het zijn reclamepraatjes, al die ideeën, niet bedoeld om serieus te gaan doen. Puur bedoeld om reacties te scoren, aandacht op zich te vestigen en free publicity te krijgen. En dat doen ze vrij goed dus. Maar elk idee in dit kader blijkt telkens weer - verrassing! - regelrecht een hoax te zijn!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet alles een hoax noemen.

Natuurlijk is het een mooie kans voor gratis publiciteit.

Maar veel besparingen worden ook daadwerkelijk doorgevoerd.

 

Maar gezien de frequentie waarmee ze bepaalde plannen in het nieuws brengen, kun je inderdaad ook wel zeggen dat veel plannen grote onzin zijn.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

zouden er nu echt mensen zijn die vanwege dit soort berichten gaan denken van... he bij geenserviceair mag ik binnenkort blijven staan in het vliegtuig, moet ik betalen voor de wc en mag ik zelf mijn bagage sjouwen.... dat is nu echt het bedrijf waar ik mijn ticket wil boeken

 

Zou toch verwachten dat er meer mensen zijn die net als mij denken: wat een debielen, daar boek ik nooit meer!

Link naar reactie
  • 0

hmmm, betaald plassen in de vliegtuig??

 

ik ruik een kans...

 

hoeveel man gaat er in een vliegtuig?

 

300?

 

hoeveel van die driehonder moeten plassen?

 

dus hoeveel plasflessen zou ik nodig hebben om te verkopen??

 

;D

 

 

 

 

 

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Op zich grappig. Business modellen die afwijken van de norm kunnen juist daardoor heel succesvol zijn. Ryanair is daar een voorbeeld van. Lang geleden werd ook IKEA voor gek verklaard: eerst mensen dwingen om door een enorme showroom te lopen, vervolgens zelf alle dozen uit een magazijn te laten pakken om ze het vervolgens thuis in elkaar te laten zetten (denk aan Youp's stapelbed als voorbeeld). Compleet getikt zei men destijds... geniaal zo blijkt nu.

 

Maar als je het verhaal van Ryanair leest, doet het eerder aan een Hoax denken dan aan een geniale zet. Alleen is dat, net als in het geval van IKEA pas achteraf te beoordelen...

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als je het verhaal van Ryanair leest, doet het eerder aan een Hoax denken dan aan een geniale zet. Alleen is dat, net als in het geval van IKEA pas achteraf te beoordelen...

 

Is dat niet met heel veel, zo niet met alles, het geval?

achteraf is het makkelijk praten?

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Het aardige is dat iedereen weet dat het onzin is. (tenminste: ik denk dat iedereen dat wel weet, althans : ik hoop echt dat iedereen dat weet...)

 

Toch ga je Ryanair associeren met een bedrijf dat alles doet om goedkoop te zijn. En ik denk dat dat onbewust toch je keuzes gaat beïnvloeden, en dat het dus een erg goede marketing is.

 

Je weet dat je niets hoeft te verwachten vwb service, dus alles wat je erbij krijgt is meegenomen ("Jeetje, voor die prijs kan ik zitten, plassen en m'n koffer wordt aan boord gebracht") en lijkt dan al snel wél extra.

 

Beetje de analogie van wat hier eerder voorbij is gekomen:

 

Als je een duur product in de winkel wil verkopen moet je er een nog duurdere naastzetten waardoor de eerste goedkoper lijk.

 

Als je slechte vliegservice tegen een lage prijs wil verkopen moet je er nog slechtere service tegen een lage prijs naastzetten waardoor de eerste ineens geweldig lijkt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

dat heb ik ook met reclames, hoe iritanter de reclame hoe minder ik het product zal kopen/gebruiken

 

Inderdaad, dat ben ik met je eens.

Maar vaak, juist als reclames irritant zijn, blijft het in je hoofd hangen en praat je erover.

Juist dan, heeft de producent/het betreffende bedrijf bereikt wat ze willen, want uiteindelijk zullen mensen hun producten/diensten gaan kopen/gebruiken.

 

Stan

...doet veel met Internet marketing en muziek. Dubstep Tutorials

Link naar reactie
  • 0

Ik zal dan wel een uitzondering zijn die bedrijven met dit soort plannen juist nooit meer zal gebruiken.

Maar goed.... dat heb ik ook met reclames, hoe iritanter de reclame hoe minder ik het product zal kopen/gebruiken

 

Maar je praat er wel over (kijk alleen al maar naar dit topic), daar gaat het ze om. Alles voor de naamsbekendheid als goedkope aanbieder van vliegtuigreizen. Ik vind het heel knap hoe ze dat elke keer voor elkaar weten te krijgen en heb er best wel bewondering voor.

Link naar reactie
  • 0

maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze liever hebben dat mensen over ze praten in de trant van: nou bij hun moet je boeken, die zijn zo goed(koop)....

 

En niet zoals ik doe als bekende vragen waar ze het beste hun reis kunnen boeken: Ryanair moet je vermijden als de pest, dat is een absoluut waardeloos bedrijf waar je nog moet betalen als je naar de wc moet en in het vliegtuig moet blijven staan en zelf je koffers naar het vliegtuig moet slepen. Je kan veel beter boeken bij......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.