Ondernemers steunen elkaar in crisistijd

Aanbevolen berichten

Beste Louise,

 

Het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat ik uit dat artikel kan opmaken is het volgende: de lamme en de blinde ondernemer willen elkaar eerdaags dus een handje gaan helpen.

 

..............

 

Quote: ´Ruim de helft (59 procent) van de ondervraagden verwacht dat in 2009 de economische recessie niet hen zelf, maar juist de ketens en multinationals raakt.´

 

Misschien moeten die ondernemers zich eens laten testen op het tunnelvisiesyndroom, een bezoek aan een goede oogarts overwegen of een abonnement nemen op een betere krant. Ik noem een dergelijk cijfer ronduit schokkend. De collectieve domheid schijnt dus te zijn uitgebroken.

 

Maar aan de andere kant verbaast het me ook niets: op HL wil of kan 99% van de ondernemers niet eens nadenken over de ernst van de situatie, de onderliggende mechanismen en de dingen die nog komen gaan. Macro economische factoren? Nooit van gehoord.

 

 

bla bla..

 

er is geen crisis, deze word je aangepraat...

 

dat 99% niet nadenkt over de gevolgen?

denk het wel...onbewust, maar als je je daarover druk gaat maken, dan heb je geen leven!!

je hebt niet bepaald in de hand hoe een "crisis" verloopt...afwachten is de enige mogelijkheid.

 

"interessant" overkomende luxelulpraat zoals macro economische factoren helpen je geen r**t.

Link naar reactie

Hallo onbekende die claimt innovatief te zijn,

 

Ik heb wel eens van macro economische factoren gehoord. Wie nog meer? Sancho? Popma?

 

Wil je aub even uitleggen welk nut het heeft om na te denken over de mondiale situatie en onderliggende factoren voor kleine ondernemers die zich zo snel kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, dat zij zelf weinig (negatieve financiele) gevolgen daarvan hoeven te ondervinden en er ondertussen met een positieve insteek samen voor kunnen zorgen dat die recessie net ff wat sneller eindigt?

 

Is het collectieve domheid je hersencapaciteit te gebruiken voor zaken waar je veel invloed op hebt in plaats van deze te gebruiken voor het nadenken over ontwikkelingen waar je weinig invloed op hebt?

Lijkt me eerder effectief gebruik maken van je beschikbare tijd, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

 

Karen (die net een gezellig telefoongesprek heeft gevoerd met een mede-HLer die vast ook wel eens van macro economische factoren heeft gehoord)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

@Karen:

 

ik ben op de hoogte van macro economie en wat het allemaal moet voorstellen.

 

misschien ligt het aan m'n friese achtergrond...gewoon vrij nuchter.

macro economie is een hoop gegoochel met cijfertjes waar je alle kanten mee op kan.

 

simpel gezegd: 1 op de 10 mensen heeft 9 anderen om zich heen...

 

bovengenoemde kreet kan je nml ook op meerdere manieren bekijken...'t is maar net wat je wil zien.

 

cijfertjes en onderzoeken zeggen me kortgezegd he-le-maal niets!!

Link naar reactie

Quote: ´Ruim de helft (59 procent) van de ondervraagden verwacht dat in 2009 de economische recessie niet hen zelf, maar juist de ketens en multinationals raakt.´

 

Natuurlijk raakt die crisis mij/ons ook wel, evident in mijn branche, echter wel in veeel minder mate dan ik verwacht bij de genoemde ketens en multinationals. Op dit moment merk ik er nog niet zo heel veel van moet ik zeggen.

 

@Popma: Een crisis die is aangepraat is toch nog steeds een crisis? Alleen dan een "aangeprate"

 

@Karen : Ik sluit me aan bij de lijst van MEF-bewuste mensen

Link naar reactie

 

Misschien moeten die ondernemers zich eens laten testen op het tunnelvisiesyndroom, een bezoek aan een goede oogarts overwegen of een abonnement nemen op een betere krant. Ik noem een dergelijk cijfer ronduit schokkend. De collectieve domheid schijnt dus te zijn uitgebroken.

 

Maar aan de andere kant verbaast het me ook niets: op HL wil of kan 99% van de ondernemers niet eens nadenken over de ernst van de situatie, de onderliggende mechanismen en de dingen die nog komen gaan. Macro economische factoren? Nooit van gehoord.

 

 

Ik moet zeggen dat ik je vrij denigrerend over vind komen op je "collega's" hier op dit forum.....!

 

Quote Karen :

 

Is het collectieve domheid je hersencapaciteit te gebruiken voor zaken waar je veel invloed op hebt in plaats van deze te gebruiken voor het nadenken over ontwikkelingen waar je weinig invloed op hebt?

 

En ik denk dat daar de meeste ondernemers momenteel hun belang bij hebben... Gebruik je hersenen voor zaken waar je verstand van hebt, het ondernemen in je eigen toko, en zorg dat die overeind blijft !

 

 

Link naar reactie

En ik denk dat daar de meeste ondernemers momenteel hun belang bij hebben... Gebruik je hersenen voor zaken waar je verstand van hebt, het ondernemen in je eigen toko, en zorg dat die overeind blijft !

 

Motiverend gesproken ook!

 

Het is wellicht geen kwestie van de crisis ontkennen, maar wel kijken wat de gevolgen zou eigenlijk. Als los bedrijf kun je je aanzienlijk anders ontwikkelen dan de markt in brede zin. Het zal geen enorme uitzondering zijn dat bedrijven van HL'ers in een jaar 20% groei doormaken, terwijl de markt in dat zelfde jaar op 3% blijft steken. Analoog zou je dus ook best 14% kunnen groeien terwijl het geheel 3% krimpt.

 

Uiteraard is dat geen van beide eenvoudig te doen, laat staan vol te houden, maar of er nou een recessie is of niet, het blijft mogelijk.

Link naar reactie

Hier op HL 'helpen' ondernemers elkaar toch al?

 

Wat is nu het ergste wat je overkomen kan? Als bij mij de bank de stekker eruit trekt is het ook einde oefening. Maar om me daar nu elke dag zorgen over lopen te maken... ik heb wel wat beters te doen zeg. Ik heb vaker omzetdalingen en 'slechte' jaren meegemaakt en ook tijdig de bakens verzet. Als het ene niet lukt ga ik gewoonweg wat anders doen.

 

Weet je, als je op je sterfbedje ligt, waar denk je dan aan? Aan de kredietcrisis? Aan het raampje van je auto dat niet naar beneden wilde in 2007? Aan de grootscheepse complotten in America? Aan de rotsen die te hard waren, dat er teveel zand op strand lag... ;)

 

Ik maak trouwens handig gebruik van de crisis: op mijn raam staat momenteel 'kredietcrisisprijzen!'

 

 

 

 

Link naar reactie

Hè, wat heerlijk nuchter, zeemeeuw!

 

En ik sluit me aan bij wat de anderen al min of meer gezegd hebben:

Natuurlijk kun je niet verwachten dat de hele crisis aan je voorbij gaat. Iedereen zal er wel enigszins door geraakt worden, de één wat meer dan de ander maar voor mij geldt dat als iedereen nou maar een beetje normaal doet, gewoon door blijft ademen en doen wat je moet doen, dan komen we hier wel weer doorheen.

 

En het helpt echt niet als ik mij druk ga maken over macro-economie, voor zover ik dat al begrijp. Wat wel helpt is je eigen broek proberen op te houden en als het kan ook de broek van mensen in je omgeving. Je moet ergens beginnen nietwaar? Met azijnpissen komen we er zeker niet met positief en tegelijk realistisch denken denk ik wel!

 

Verder weet ik niet of je zo een onderzoek al te serieus moet nemen, idd:

simpel gezegd: 1 op de 10 mensen heeft 9 anderen om zich heen...

 

Link naar reactie

Nou, eindelijk hebben we een zenuw weten te raken :P

 

Tot zover vallen de reacties me nog behoorlijk tegen.

 

Quote: ´Ik moet zeggen dat ik je vrij denigrerend over vind komen op je "collega's" hier op dit forum.....!´

 

Ja dat klopt ook. Strakke analyse ;)

 

Ik ben hier ook niet gekomen om kleffe praatjes te posten of de kontlikkende diplomaat uit te hangen.

Op HL, net als in de maatschappij om ons heen, hebben mensen alle tijd voor trivia en excuseren ze zich als het gaat om wezenlijke dingen. Welnu, de trivia alhier interesseren me geen fluit.

 

Nogmaals, quote: ´Ruim de helft (59 procent) van de ondervraagden verwacht dat in 2009 de economische recessie niet hen zelf, maar juist de ketens en multinationals raakt.´

Ondernemers die dat beweren, die zijn wat mij betreft echt compleet hersendood. Hier op HL is m.i. dat percentage dus nog wel wat hoger. Kortom: onder zombies en studenten van het Maximillianus Ignorantius College heb ik me nog nooit lekker gevoeld. Dan is het tijd om te vertrekken.

 

Nog een klein weekje en dan hou ik het hier voor gezien.

Misschien zelfs al wel eerder.

Over een week start ik met een interim klus, bij een coöperatie op het Groningse platteland.

In het land dus waar men nog gaat voor echtheid, helemaal niets weet van website beoordeling of koning spelen in eigen toko.

 

Ajuu alvast!

 

 

Zogenaamd Innovateur.....

 

Voordat je met de Noorderzon vertrekt, naar het beloofde land Groningen...

 

Ik vind het echt bijzonder kwalijk hoe jij over je medemens, je "collega's" (wie dat dan ook mogen zijn) en over de mensheid in het algemeen denkt. Iedereen is dommer dan dom, en niemand is zo slim als jij.

 

Wanneer iemand met beide benen op de grond staat, weet zo iemand ook een ander op waarde en kwaliteit te schatten. Een ieder mens heeft iets goeds en wellicht een slimme persoonlijkheid, ieder op zijn eigen vlak.

 

Zeker MKB-ers die achter de toonbank staan, ZZP-ers, mensen in de dienstverlening, zullen zich aanpassen aan de persoon en mens in hun omgeving. Dit zijn kwaliteiten die je niet kunt en mag onderschatten, maar die jouw pet waarschijnlijk te boven gaan.

Wij gaan om, en willen ook omgaan, met mensen uit alle rangen en standen, en hoeven niet persé hoog van de toren te blazen. Wij weten ook wel taalgebruik wel en / of niet toe te passen bij alle rangen en standen. Dit zijn menselijke kwaliteiten die jij vergeten bent, of door je hoogindebolslaandedoordravendheid niet meer kunt terugvinden in de grijze massa bovenin.

 

De manier waarop jij met mensen omgaat en ze "te kakken zet" getuigt niet van een mensenkennis, zoals jezelf denkt te bezitten.

Wanneer je er dan nog trots op gaat ook, denigrerend te zijn tegenover HL leden, en ondernemers in het algemeen, ben ik bang dat er hier maar één iemand hier "zich moet excuseren, wanneer het gaat om wezenlijke dingen" !

 

Gelukkig ben ik met mijn 37 nog niet zo'n "ouwe lul" als jij, en ben wél bereid nog veel van de wereld te leren.

 

Doe je me één plezier, alsjeblieft ? Ajuu.....!

 

Marcel

 

Link naar reactie

Beste Innovateur,

 

Je reactie op mijn bericht kan ik ontzettend waarderen, waarvoor dank en reus.

En onderstaande opmerking snijdt wat mij betreft ook hout.

 

De economie draait onderhand totaal de soep in en op HL heeft ondernemend Nederland het dagelijks veel te druk met website beoordelingen

 

Vr. groet,

 

Innovateur.

 

 

 

Vind in ieder geval je woordkeuze een stuk fijner te lezen, dan voorgaande berichten.... ;)

 

Marcel

 

Link naar reactie
De burger heeft aan het eind van de maand namelijk geen geld meer. Hoe komt dat zo? Onze politici hebben namelijke besloten dat onze energie, kabel en waterleidingmaatschappijen geprivatiseerd moesten worden. En dat is dus een van de voornaamste redenen dat veel kleine ondernemers het niet meer redden. De gemiddelde hardwerkende burger heeft gewoon geen geld meer voor extra´tjes. We betalen veel te veel voor allerhande niet noodzakelijke lasten.

 

Mag ik gemeentelijke belastingen (van OZB en rioolheffing tot parkeergelden) en kosten voor kinderopvang nog even aanvullen? Stijging waterschapsbelasting is bij mij verontrustender dan de rekening van het waterleidingbedrijf, probleem daarnaast zijn de voorgelegde vaste kosten en mutatiekosten. Nederland is niet flexibel en mobiel genoeg.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Natuurlijk is het van belang te focussen op de kosten die zowel prive als ondernemingstechnisch in de hand gehouden moeten worden en liefst zo laag mogelijk moeten zijn.

Wil je alleen invloed hebben op de kosten die innovateur noemt dan moet je toch echt de politiek in, verkozen worden en hier een speerpunt van maken.

Voor de meesten van ons is dat niet weggelegd, deels omdat ze niet de kwaliteiten hebben, deels omdat ze de ambitie niet hebben en deels omdat ze de tijd niet hebben in verband met het runnen van de eigen toko.

 

Een andere manier om een structureel hoger kostenniveau te bestrijden is het realiseren van meer inkomsten. Meer omzet, hogere marges, andere markten. Ofwel creatief ondernemen.

Ondernemers zoeken daarbij klankborden in de omgeving om ideeën te toetsen en nogmaals te toetsen.

 

HL is een forum dat zich voor een deel op het tweede deel van crisisbestrijding richt. Omzetvergroting of omzetconsolidatie.

Om die reden is het beoordelen van websites voor veel ondernemers of ondernemers in spé een nuttige mogelijkheid waar voor die ondernemer vaak waardevolle opmerkingen gemaakt worden.

 

Daar kun je denigrerend over doen, maar dat vind ik niet terecht. Je kunt er ook eens vanuit een ander perspectief naar kijken.

 

Neemt niet weg dat aandacht voor de kosten, belastingen etc. zeker een plek op HL verdient, maar dan bij voorkeur niet in algemene termen maar maar voorzien van alternatieven.

 

Als ondernemer signaleer je toch niet alleen problemen, maar zoek je toch ook naar manieren om met die problemen om te gaan, cq. naar alternatieven?

Link naar reactie

Beste Frans,

 

met het tweede deel van crisisbestrijding zoals je het noemt, ben ik het als ondernemer helemaal eens, voorzover dat voor iedereen haalbaar zou zijn. Echter, soms dreig ik met Innovateur in een stukje doemdenken te vervallen dat privatiseringen en verkopen aan buitenlandse partijen niet zo zeer het algemeen belang dienen, niet het belang van kleine ondernemers en hardwerkende burgers in particuliere sectoren, maar dat deze een zeker apparaat draaiende moeten houden. Laat ik het uitverkoop noemen.

 

Strategisch gezien snap ik niks van de verkopen van Essent en Nuon met de aanleg van windmolenparken in de Noordzee. Ik ben benieuwd hoe de eigendomsverhoudingen van diverse terminals in Rotterdam Rijnmond in de nabije toekomst liggen. Verkoopopbrengsten van nutsbedrijven zijn niet direct voor lastenverlichting ingezet, waarmee ik het belang voor kleine ondernemers en simpele burgers betwijfel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Je dicht me nogal wat negatieve karaktereigenschappen e.d. toe en ik denk dat je daarover geen uitspraken kunt doen.

 

Toch wel, uit hoe iemand schrijft kun je best een aardig beeld krijgen over zijn karakter. Er zijn natuurlijk ook wel keyboardridders die in het echt anders zijn dan ze zich voordoen, maar op een behoorlijk serieus forum als dit durf ik wel conclusies te trekken op basis van wat mensen schrijven:

 

- gaat iemand respectvol met de mening van anderen om op dit forum? Zo niet dan is de kans best groot dat dat in real life ook zo is.

- komt iemand arrogant over? Er kan een vertekening zijn omdat je iemands nonverbale communicatie niet kan waarnemen, maar als iemand consequent zo overkomt, durf ik ook die conclusie wel te trekken. 'If it walks like a duck and talks like a duck, it's a duck'.

- komt iemand alleen maar halen en niets brengen op dit forum? Hoe groot is de kans dat dat in real life andersom is?

- geeft iemand vaak incorrecte informatie? Dan zou ik in het echt hem ook niet serieus nemen als expert.

 

...

Niettemin heb ik wel het recht om te claimen dat 99% van de mensen op HL, egocentrisch denken en zich louter met triviale zaken bezig houden. Als ik echter aantoon dat burgers en ondernemers, in dit land, jaarlijks ca. 2,5 miljard teveel aan energielasten betalen, dat vanaf nu jaarlijks 2,5 miljard de grens over gaat, het geld dan forever foetsie is en dat dit uiterst schadelijk is voor onze nationale economie, dan is de respons hier bijna nul. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Dat de respons bijna nul is, zegt 0,0 over de mensen van HL. Ten eerste lezen mensen niet alles (en dat topic was verstopt in het Bosse draadje), ten tweede zullen veel mensen kunnen denken, 'Ja klopt maar kan ik er iets aan doen? Nee' , ten derde kunnen mensen wel willen reageren maar het domweg te druk hebben.

 

Het woord 'louter' is overigens zwaar overtrokken. Je weet niet waar mensen zich mee bezig houden. Juist dat soort absolutisme is voor mij arrogant en betweterig. De HLer is meer dan zijn verschijningsvorm op dit forum.

 

...

Nee, klopt zeg ik dan...het is inderdaad zo dat veel ondernemers hun toko´s moeten sluiten. De burger heeft aan het eind van de maand namelijk geen geld meer. Hoe komt dat zo? Onze politici hebben namelijke besloten dat onze energie, kabel en waterleidingmaatschappijen geprivatiseerd moesten worden. En dat is dus een van de voornaamste redenen dat veel kleine ondernemers het niet meer redden. De gemiddelde hardwerkende burger heeft gewoon geen geld meer voor extra´tjes. We betalen veel te veel voor allerhande niet noodzakelijke lasten.

 

...

 

Als de gemiddelde burger geen geld heeft voor extraatjes, kan hij minder consumeren. Als zeg 50 % of meer van de burgers in die situatie leven heeft dat een heel grote impact op onze economie. Ik heb die impact niet gemerkt de afgelopen jaren (tot de effecten van de krediercrisis zichtbaar werden).

 

Overigens zie ik het nut van die privatisering ook niet, maar paste dat wel in het streven naar minder ambtenaren, ook een sterke wens van veel ondernemers ('te hoge belastingen'). Daarnaast kan iedere burger kiezen om aandelen te kopen in energiebedrijven, en daarmee deels weer netto minder te betalen voor zijn energievoorziening.

 

En waar is het geld van de privatisering heengegaan? Meestal waren nutsbedrijven grotendeels in handen van provincies en ook wel gemeentes. Die hebben dus minder belastinggeld nodig voor hun budgetten. Indirect profiteert elke burger daar van (lagere belastingtarieven, of minder snel stijgende tarieven).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.