• 0

Financiering met BBMKB, maar de banken vinden het teveel werk

Hallo,

 

Wij willen gebruik maken van het BBMKB maar dat is dus zo makkelijk nog niet. De banken zien al het werk wat ze ervoor moeten doen niet echt zitten. Ze zijn namelijk erg enthousiast als we onze plannen laten zien maar zo gauw blijkt dat wij niet genoeg eigen vermogen hebben is ineens het ondernemingsplan niet zo leuk meer.

Als wij eigen vermogen zouden hebben hadden we deze regeling helemaal niet nodig!

De banken geven aan dat het niet is om het tekort aan eigen vermogen op te lossen?

 

Wij zijn starters en weten niet meer hoe, waar en bij wie we terecht kunnen.

Heeft iemand nog tips hoe we dit kunnen oplossen? Een ander vorm van ondersteuning of subsidies waar wij gebruik van kunnen maken?

 

Miriam en Theo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Andere bank zoeken? ;D

 

Ik ben zelf 4 jaar geleden gestart met een BBMKB krediet en weet dat veel banken het inderdaad een heel gedoe vinden.

 

Probeer met verschillende accountmanagers te praten, niet iedereen is even goed op de hoogte hoe de regeling precies werkt. Het verschil per bank kan heel groot zijn, dus ik zou echt regiobreed naar een bank gaan zoeken.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mirjam,

 

Goed advies van Martin. Het verschilt heel erg per bank, ook onder de filialen van dezelfde bank.

 

Vergeet niet dat, op het moment dat jij kenbaar maakt dat je graag gebruik wilt maken van een BBMKB regeling via de bank, terwijl er iemand tegenover je zit die er nog nooit van heeft gehoord, er een hele rare situatie ontstaat. Ten eerste stoot je de bankmedewerker uit zijn expert rol, want je weet het beter en ten tweede zadel je hem op met een bult werk waar hij niet op zit te wachten. Pas vooral op met het leveren van kritiek op de kwaliteit van de bank en haar medewerkers, want al zou je denken dat je daardoor in aanzien als goede ondernemer stijgt, het maakt je gelijk kansloos.

 

De handigste optie is om er een verhaal van te maken dat je begrijpt dat men nog niet zo goed is ingevoerd met BBMKB omdat het allemaal nog vreselijk nieuw is en bla bla bla.... en dat je bereid bent om hen de tijd te gunnen om zich erin te verdiepen. Maak een afspraak voor over een week en probeer het dan nog eens.

 

Ondertussen ga je gewoon shoppen bij de verschillende banken in je regio. Wellicht tref je iemand die wel goed ingevoerd is, dat scheelt een hoop werk.

 

Veel succes!

Henk

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wij willen gebruik maken van het BBMKB maar dat is dus zo makkelijk nog niet. De banken zien al het werk wat ze ervoor moeten doen niet echt zitten. Ze zijn namelijk erg enthousiast als we onze plannen laten zien maar zo gauw blijkt dat wij niet genoeg eigen vermogen hebben is ineens het ondernemingsplan niet zo leuk meer.

Als wij eigen vermogen zouden hebben hadden we deze regeling helemaal niet nodig!

De banken geven aan dat het niet is om het tekort aan eigen vermogen op te lossen?

 

Wij zijn starters en weten niet meer hoe, waar en bij wie we terecht kunnen.

Heeft iemand nog tips hoe we dit kunnen oplossen? Een ander vorm van ondersteuning of subsidies waar wij gebruik van kunnen maken?

 

Even wat rechtzetten, de borgstellingsregeling ofwel een BBMKB wordt of kan in gang gezet worden als er teweinig zekerheden gegeven kunnen worden, dus is niet bedoeld als aanvulling voor een tekort aan eigen vermogen.

 

Voor nadere info: http://www.senternovem.nl/bbmkb/hoe_werkt_deze_regeling/index.asp

 

Als de bank vind dat de vermogenspositie te mager is, dan zal je dat aan moeten vullen met ander risicokapitaal. Misschien dat bekenden/familie middelen willen verstrekken en daarvoor een achterstelling willen tekenen zodat de bank dat als eigen vermogen kan rekenen. Waardoor de bank een borgstellingskrediet kan regelen

 

Bij dit alles zal de exploitatie natuurlijk voldoende vertrouwen moeten geven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Miriam,

 

Kun je misschien even vertellen hoeveel geld jullie nodig hebben cq willen lenen?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Weet je het echt zeker Marco??

 

yep,

 

Een aantal jaren geleden was er nog een mogelijkheid om het eigen vermogen "aan te sterken" met behulp van het VermogensVersterkingskrediet, ook een door de stata gegarandeerd vehikel. Vervolgens waren er mogelijkheden om de rest te financieren middels een BBMKB. Maar die VVK is er een aantal jaren geleden uitgesloopt, waarschijnlijk te succesvol.

 

Het huidige borstellingskrediet is alleen maar bedoeld voor een gezonde eploitatie, waarbij onvoldoende zekerheden kunnen worden afgegeven. Jaarlijks wordt door de overheid een maximaal bedrag vastgesteld waar banken voor kunnen "intekenen". is dat bedrag eenmaal bereikt, dan kan voor de rest van dat jaar geen beroep meer gedaan worden op dat potje en zal afgewacht moeten worden op het het jaar daarop. In de praktijk wel eens meegemaakt, dat in september dat potje op was en dat tegen kredietvrager werd gezegd, Kom in januari maar terug !

 

Het is hier al eerder gememoreerd, het is en blijft een gedrocht voor wat betreft inzichtelijkheid en administratieve rompslomp, zeker als bij een debakel de garantie aangesproken moet worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ten eerste willen wij iedereen bedanken voor de antwoorden tot nu toe.

 

Wij hebben 860.000 ( inclusief pand )in totaal nodig. De banken eisen een eigen inbreng tussen de 20% en 30%. Dit percentage is voor een starter toch bijna niet op te brengen.

De banken staan verder wel positief tegenover ons ondernemingsplan.

 

Wij zijn ondertussen met meerdere banken in gesprek. Dus het is te hopen dat we binnenkort iemand treffen die weet hoe we ons project toch voor elkaar kunnen krijgen.

Link naar reactie
  • 0

@Marco : dit is toch het Borgstellingskrediet ? BKMKB ? Of zijn er verschillende afkortingen ?

 

Indien dit zo is, heb je er in mijn draad(je) er ook al eens op gereageerd, en heb je er behoorlijk weet van.

 

Ik denk dat het hetzelfde is, en dan is het simpel gezegd :

 

Je hebt geld nodig, voor uitbreiding, innovatie of wat dan ook. Je EV en zaak dekken nog niet geheel, of helemaal niet de kosten. Bank wil wel, maar is toch terughoudend, een beetje bang misschien.

Zij vragen, niet onterecht, wat extra zekerheden. Mocht het alsnog niet goed gaan, wat voor dekking hebben wij dan ?

 

Stel :

 

je wilt 100.000 euro lenen, maar je eigen toko dekt dit niet en de bank is huiverig...

 

Je kunt 20.000 EV erin stoppen,

30.000 lenen bij ouders/familie

en een BKMKB van 30.000

 

dan hoeft de bank je nog maar 20.000 te lenen.

Familielening is dan wel een achtergestelde lening, bij fout gaan, gaat bank voor.

Bank gaat dan veel sneller akkoord.

 

Volgens mij heb ik het zo goed verwoord, en wacht reactie van Marco af.

 

Down

 

 

[edit] Marco, ik kan het niet meer vinden, je hebt ooit eens iets gezegd over dat die lening "naar beneden" ging oid ??

Hoe zat dat ook al weer ?

Mijn bank kon er nl geen aanspraak meer op maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier meer informatie over de regeling:

http://www.senternovem.nl/bbmkb/hoe_werkt_deze_regeling/index.asp

 

Er is ook nog ergens een overzicht van het budget en wat er al geclaimd is voor deze regeling per bank te vinden op het internet maar kon dat even niet vinden.

 

Edit: gevonden http://www.senternovem.nl/mmfiles/overzicht%20quotum%20tm%20022009_tcm24-284491.xls

Nog 89% van de 745 miljoen ::) is beschikbaar

Link naar reactie
  • 0

Pand kan helaas niet gehuurd worden.

 

De executiewaarde is 775.000. Dus het gat is eigenlijk zo'n 85.000 euro. We hebben zelf dan nog wat EV, dus het gat wordt dan minder.

 

Maar de banken die we gesproken hebben willen toch nog die eigen inbreng van 20% tot 30% van het totale bedrag,dus van die 860.000.

 

Link naar reactie
  • 0

Stel :

 

je wilt 100.000 euro lenen, maar je eigen toko dekt dit niet en de bank is huiverig...

 

Je kunt 20.000 EV erin stoppen,

30.000 lenen bij ouders/familie

en een BKMKB van 30.000

 

dan hoeft de bank je nog maar 20.000 te lenen.

 

Dit is niet helemaal zoals het werkt, bij jouw voorbeeld werkt het als volgt:

 

Van de 100.000 Euro investeringsbehoefte kun je 50.000 Euro zelf afdekken, de bank leent je de resterende 50.000 maar zal bij een BBMKB die 50.000 Euro bij de staat aanmelden.

 

Als het om een starters BBMKB gaat dan staat de Staat borg voor 80% van het bedrag, oftewel voor 40.000 Euro. De bank heeft nu dus een ongedekt risico van 10.000 Euro op een lening van 50.000 Euro.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 1

Leuke voorbeelden Martin en Down, maar we praten hier over een ietsiepietsie hoger bedragje. ::)

 

Miriam,

 

De reden dat ik vroeg naar het bedrag was omdat ik dacht dat jullie misschien wel eens of heel weinig of heel veel geld zouden kunnen vragen en dat de afwijzing daarin ligt. Het is dus het laatste.

 

Het zou zomaar kunnen zijn dat banken in eerste instantie enthousiast reageren op jullie plan omdat ze denken dat mensen die een pand van driekwart miljoen willen kopen echt niet naar een bank zouden komen als ze niet zelf een aardig zakje geld zouden hebben. Als dat er niet blijkt te zijn, stel je hen teleur.

 

Op basis van de nog steeds summiere informatie die je hier geeft krijg ik het gevoel dat jullie nogal naief over het financieren van een startende onderneming denken. (zolang je anoniem blijft kun je hier beter meer info geven als je goede adviezen wilt, want als wij niet eens weten wat jullie willen gaan doen, kunnen we alleen maar wat natte vingers in de lucht steken en daar hebben jullie waarschijnlijk weinig aan)

 

Als je een woonhuis van 8,5 ton wilt financieren heb je een vast inkomen en werkgeversverklaring (en) nodig van pakweg 1,5 tot 2 ton per jaar en dan willen ze ook nog wat eigen geld zien. Een wat hogere of lagere executiewaarde zegt banken niet zoveel. Zij willen gewoon zoveel mogelijk zekerheden dat de klant de lening kan afbetalen, zodat het nooit tot executie komt!

 

En jullie verwachten nu dat een bank jullie als startende ondernemers zonder enig trackrecord (voor zover ik kan beoordelen) met een eigen inbreng van naar verwachting niet meer dan enkele tienduizenden euro's, zomaar een kredietje van 8,5 ton verstrekt waar wij met zijn allen wel even borg voor gaan staan? Terwijl ik uit ervaring weet dat je ook als gevestigde ondernemer een bedrijfspand zelden 100% kunt financieren en er in jullie geval geen zekerheden zijn dat jullie de rente en aflossing van de lening kunnen betalen.

Jullie verwachten van instanties die per definitie voorzichtig moeten omgaan met andermans spaargeld, dat zij zomaar even hun handtekening zetten onder een borgcontractje met de overheid dat zij het risico van jullie onderneming minimaal vinden terwijl jullie geen zekerheden kunnen bieden...

 

Ik vind dat jullie nogal veel vragen/verwachten. Ik denk dan ook niet dat jullie bij banken worden afgewezen omdat zij de BBMKB teveel gedoe vinden, maar omdat jullie (voor zover ik nu kan beoordelen) een grootschalig en ambitieus ondernemingsplan hebben zonder zekerheden. Als belastingbetaler en spaarder vind ik het erg prettig te lezen dat banken en de overheid ons geld niet te makkelijk in grote en risicovolle projecten stoppen.

 

Ik hoop overigens dat jullie zien dat ik dit epistel niet hebt getikt om jullie als naief af te schilderen, maar om jullie de andere kant van dit verhaal te schetsen. In de hoop dat jullie op een constructieve manier gaan nadenken over manieren om jullie dromen te verwezelijken.

 

Dit pand is niet te huur. Er zijn ongetwijfeld andere ook geschikte panden die dat wel zijn. Staar je als ondernemer nooit blind op één kans, want er komen er genoeg voorbij. En wellicht als dit pand maar lang genoeg te koop blijft staan dat het over een tijdje wel te huur komt. Soms moet je als ondernemer wat ongebaande paden betreden of meer geduld hebben dan je zou willen. Maar dat kan wel lonen.

 

Tot zover mijn 2 centen. Ik hoop dat jullie er er wat aan hebben en wens jullie succes met jullie plannen.

Karen

 

 

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuke voorbeelden Martin en Down, maar we praten hier over een ietsiepietsie hoger bedragje. ::)

 

En jullie verwachten nu dat een bank jullie als startende ondernemers zonder enig trackrecord (voor zover ik kan beoordelen) met een eigen inbreng van naar verwachting niet meer dan enkele tienduizenden euro's, zomaar een kredietje van 8,5 ton verstrekt waar wij met zijn allen wel even borg voor gaan staan? Terwijl ik uit ervaring weet dat je ook als gevestigde ondernemer een bedrijfspand zelden 100% kunt financieren en er in jullie geval geen zekerheden zijn dat jullie de rente en aflossing van de lening kunnen betalen.

Jullie verwachten van instanties die per definitie voorzichtig moeten omgaan met andermans spaargeld, dat zij zomaar even hun handtekening zetten onder een borgcontractje met de overheid dat zij het risico van jullie onderneming minimaal vinden terwijl jullie geen zekerheden kunnen bieden...

 

Ik vind dat jullie nogal veel vragen/verwachten. Ik denk dan ook niet dat jullie bij banken worden afgewezen omdat zij de BBMKB teveel gedoe vinden, maar omdat jullie (voor zover ik nu kan beoordelen) een grootschalig en ambitieus ondernemingsplan hebben zonder zekerheden. Als belastingbetaler en spaarder vind ik het erg prettig te lezen dat banken en de overheid ons geld niet te makkelijk in grote en risicovolle projecten stoppen.

 

Karen heeft hier een zeker punt !

Een bank is net een ondernemer, die kijkt ook naar opbrengsten en kosten ! Afhankelijk van het gevraagde kredietbedrag zal een verschillend beoordelingstraject ingezet worden.

 

Voor bedragen tot 35 of 50.000 (kan per financier verschillend zijn), wordt samen met de betreffende accountmanager op de pc een soort vraag en antwoordspel gespeeld. De antwoorden antwoorden worden getoetst aan de inhoud van een "blackbox" . Met als uitkomst een Ja of een Nee en heel soms een Vraagteken. Met in het achterhoofd, als het toch nog fout gaat kan de kredietvrager het bedrag alsnog ophoesten uit inkomen uit loondienstverband. Je kunt je voorstellen dat hiervoor een zwaar instrument ingezet gaat worden.

 

Voor het "grotere" werk wordt aan de hand van businessplan en/of historische exploitatiegegevens door de bank een voorstel gemaakt en zonodig bij het ontbreken van zekerheden een BorgstellingsKrediet ingeruimd.

En dat laatste alleen als het om een substantieel bedrag gaat !

 

In alle gevallen is een goed doortimmerd businessplan en een eigen inbreng van normaliter 20 tot 30 % een vereiste.

 

Ik hoor te dikwijls dat de bank om wat voor reden niet wil financieren, en dat die reden bij de banken ligt !

Jammer, maar daar ben ik het in veel gevallen niet mee eens ! Te vaak worden onvoldragen voorstellen bij de bank weggelegd met het verzoek maar even te financieren en zo werkt dat dus niet !

 

Dus zorg voor een goed plan en voor het nodige "risicokapitaal" en elke bank wil financieren, een tekort aan zekerheden behoeft geen probleem te zijn want daarvoor wil de overheid echt wel garant staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie punten.

Natuurlijk weten wij ook wel dat het om een heel flink bedrag gaat en dat we niet zomaar kunnen verwachten dat we dat geld wel even zullen krijgen.

 

Uiteraard willen wij wel meer informatie geven over ons plan, het is geen geheim, maar in begin ben je toch wel voorzichtig met het loslaten van je plannen.

 

De bedoeling is om een logeerhuis te beginnen voor ASS (autistisch spectrum stoornis) kinderen. Aangezien ik zelf een autistische zoon heb weet ik alles van de wachtlijsten die er zijn. Ook zie ik natuurlijk de zwakke plekken van de andere logeer/opvanghuizen en hoe het beter kan.

 

Er is dus voldoende vraag naar goede plekken en aangezien de betaling, van de opvang, uit het pgb (persoons gebonden budget)gebeurt zijn wij niet afhankelijk van het inkomen van de ouders/verzorgers.

Ouders/verzorgers hebben het pgb toegewezen gekregen maar vinden geen plek voor hun kind(eren)omdat de vraag voor opvang groter is dan het aanbod.

 

Zelfs bij minimale bezetting zou een inkomen van ongeveer 120.000 per jaar mogelijk zijn. En dan nog het pand, het is perfect zoals het is, we kunnen dus direct beginnen. Het ligt zeer strategisch (tussen een aantal grote steden in) en voor de kinderen is er alle ruimte.

 

Natuurlijk geeft dit alles nog niet volledige zekerheid maar ik denk dat we een heleboel risico's hebben kunnen ondervangen. We hebben genoeg onderzoek gedaan naar de concurrentie in de omgeving en een opvang zoals wij dat willen gaan bieden is er niet.

 

Miriam en Theo

Link naar reactie
  • 0

Hallo Miriam,

 

Dankjewel voor je uitleg van de situatie.

 

Mijn gevoel zegt dat je eigenlijk op zoek moet naar een succesvolle ondernemer of andersoort investeerder die bereid is het pand te kopen en met jullie een goeie deal te maken over huur/exploitatie ervan. Dan zouden jullie alleen de overige kosten nog moeten financieren en loopt de investeerder niet zo heel veel risico zijn of haar geld kwijt te raken.

 

Ik zou zeggen bel eens met Ben Lacor van de Nebib en vraag hem of hij denkt dat je kans hebt via hen een investeerder te vinden die aan mvo wil doen of iets met autisme heeft, waardoor iemand jullie misschien wil helpen.

Alternatief is je aan te melden voor de volgende editie van Dragon's Den. Misschien dat enkele investeerders aldaar er samen wel in willen stappen om hun geld te gebruiken om mensen te helpen.

 

Een andere optie is om te kijken of je er een project van kunt maken waarbij je ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt erbij zou kunnen betrekken. Als dat mogelijk is zou je eens kunnen kijken op de website http://www.startfoundation.nl/. Zij subsidieren/investeren in projecten op dat gebied en in sociale ondernemers. Ik kan zo niet beoordelen of jullie plan daar zo onder valt, maar misschien met enkele aanpassingen wel.

 

Tot zover de opties voor alternatieve financiering die ik zo kan bedenken.

 

Ik neem aan dat je een netto-omzet van 120.000 euro bedoelt. Of is het echt zo dat na aftrek van al jullie kosten en de rente en aflossing van het bedrijfskrediet (hypotheken op bedrijfspanden moet je meestal in 10 jaar aflossen) van pakweg 135.000 euro per jaar al van de omzet af is en er dan nog 120.000 euro winst overblijft?

 

Ik blijf overigens de indruk hebben dat jullie verliefd zijn geworden op een pand en nu van mening zijn dat het dit pand moet worden. Waarschijnlijk zijn er tientallen bijna net zo geschikte panden waarvan er wellicht enkele ook nog een stuk goedkoper uitvallen. En heb je er al eens aan gedacht een oproep te plaatsen in de "Nieuwe Oogst"? Da's het blad van de LTO (boerenorganisatie). Heel veel boeren zijn op zoek naar een extra activiteit omdat ze het met alleen boeren moeilijk hebben. Er zou zo maar eens een boer in de regio van jullie keuze kunnen zijn met een fraaie ruimte die een samenwerking wel ziet zitten...

 

Tot zover nog wat Tilburgse ideetjes.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

OPROEP: ZIJN ER MEER ONDERNEMERS DIE PROBLEMEN HEBBEN MET DE BBMKB? IK HOOR HET GRAAG IVM EEN PROJECT.

 

En dan nu naar de casus. Er wordt 860k gevraagd, waar ook het pand bij is inbegrepen. De executiewaarde van het pand is 775k. De bank eist 20 - 30% eigen vermogen. Dat is 172 - 258k. Feitelijk komt het er op neer dat ze niet meer dan 80% van de executiewaarde willen financieren.

 

Met andere woorden: de bank speelt hier een "loterij zonder nieten". Waarbij je moet uitkijken dat ze, indien je het vereiste eigen vermogen bij elkaar krijgt, ze voor dat bedrag een BBMKB aanvragen want dat kost je nog eens circa 3% aan kosten.

 

Waar gaat het om bij de BBMKB?

U kunt van de borgstellingsregeling (BBMKB) gebruik maken als u een lening wilt afsluiten, maar de bank te weinig zekerheden kunt bieden (‘onderpand’, zoals gebouwen of machines). In dat geval zal de bank het risico doorgaans te hoog vinden en u geen lening willen verstrekken. Het ministerie van Economische Zaken kan zich dan borgstellen voor dat deel van de lening waarvoor u een tekort aan zekerheden heeft. Zo kan het krediet toch verleend worden. Mocht u gedurende de looptijd niet in staat blijken uw lening af te lossen, dan kan de bank voor het bedrag van de borgstelling terugvallen op de overheid: de overheid staat dus garant.

 

Wat zijn de condities?

In de regel dient u het krediet in zes jaar terug te betalen, maar voor verschillende doelen en doeleinden gelden specifieke regels. De regels die bij een borgstellingskrediet gelden (zoals de omvang, de looptijd, de aflossing en opschorting) zijn afhankelijk van het type onderneming (starter of gevestigde onderneming) en het doel van de lening.

 

Afgezien van de verschillende redenen die door anderen in dit draadje zijn genoemd, is het wellicht goed mogelijk dat de bank er geen vertrouwen in heeft dat jullie over het te lenen bedrag over een periode van 6 jaar en de rente en de aflossing kunnen betalen.

 

Mijn vragen in deze casus zijn:

- Wat is de aanschafprijs van het pand incl kosten koper?

- Hoeveel is nodig voor renovatie, inrichting, etc?

- Welk bedrag is nodig om aanloopverliezen ed te dekken?

- Wat zijn de exploitatiekosten op jaarbasis?

- Zijn er afspraken gemaakt met verzekeraars?

- Welk bedrag willen jullie zelf inbrengen?

 

Kan me voorstellen dat je een aantal van deze vragen "te confidentieel" vindt, maar zonder deze informatie is het moeilijk om te beoordelen of de bank zich terecht terughoudend opstelt. Ik ben geneigd te zeggen dat dat zo is (in deze tijd) maar dat is eerder een gevoel dan dat ik het kan onderbouwen.

 

Sterkte!

Kees

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Nog éen maal : bedoelen we met BKMKB en BBMKB nu hetzelfde ?

 

En zo ja, BKMKB blijkt een "afloping" te hebben. Is dit het goede woord ?

 

Wanneer iemand hier iets nuttigs over kan zeggen, lijkt me dit gepast in deze draad....

 

Down

 

even héél snel tussendoor !

 

BKMKB ===> Borgstellings Krediet Midden en Kleinbdedrijf

 

BBMKB ===> Besluit Borgstellingskrediet Midden en Kleinbedrijf

 

We praten over één en hetzelfde fenomeen ! Een door de staat gegarandeerd krediet indien de kredietvrager de bank te weinig aan zekerheden kan bieden.

 

Aflopend : ===>Wordt verstrekt in een middellange lineair af te lossen lening van maximaal 6 jaar en in geval dat o/g gefinancierd wordt maximaal 12 jaar.

 

 

Voorwaarden: goede, renderende exploitatie of exploitatievooruitzichten en voldoende inbreng eigen middelen (20-30% ná kredietinvulling) teweinig zekerheden.

Link naar reactie
  • 0

OPROEP: ZIJN ER MEER ONDERNEMERS DIE PROBLEMEN HEBBEN MET DE BBMKB? IK HOOR HET GRAAG IVM EEN PROJECT.

 

Mijn vragen in deze casus zijn:

- Wat is de aanschafprijs van het pand incl kosten koper?

- Hoeveel is nodig voor renovatie, inrichting, etc?

- Welk bedrag is nodig om aanloopverliezen ed te dekken?

- Wat zijn de exploitatiekosten op jaarbasis?

- Zijn er afspraken gemaakt met verzekeraars?

- Welk bedrag willen jullie zelf inbrengen?

 

Kan me voorstellen dat je een aantal van deze vragen "te confidentieel" vindt, maar zonder deze informatie is het moeilijk om te beoordelen of de bank zich terecht terughoudend opstelt. Ik ben geneigd te zeggen dat dat zo is (in deze tijd) maar dat is eerder een gevoel dan dat ik het kan onderbouwen.

 

Sterkte!

Kees

 

 

 

Hallo Kees,

 

de aanschafprijs inclusief kosten koper is 825k.

Verder is er 18k nodig voor een verbouwing en inventaris.

Voor aanloopverliezen is er 24k nodig.

De exploitatiekosten zijn 81k.

We hebben informatie ingewonnen bij de verzekeraars. De kosten voor de benodigde verzekeringen zijn 5k.

Onze eigen inbreng is 15k.

 

groetjes Miriam en Theo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.