• 0

VOF failliet

Hallo allemaal,

 

Mijn man en ik zijn nu in het 5de jaar van onze VOF. Vanaf het begin is het de eindjes aan elkaar knopen, maar enkele maanden geleden begonnen de problemen. De omzet bleef enorm achter ondanks dat wij alles uit de kast trokken om klanten aan te trekken. Ik kan wel het gehele verhaal vertellen, maar dan zit ik morgen nog te typen en uiteindelijk zal dit verhaal ons verder weinig helpen.

 

Nu is het echter zo dat wij een schuld van €30.000,- bij de bank hebben en een schuld van bijna €30.000,- bij onze verhuurder. Omdat de begroting weer niet rond kwam hebben wij besloten (op advies van onze persoonlijke accountant en de franchise-organisatie) onze winkel terug te verkopen aan de franchise-organisatie en zij hebben toegezegd de inboedel en inventaris voor een goed bedrag terug te kopen.

 

We hebben een gesprek gehad met onze tussenpersoon van de bank en deze melde ons dat wij doordat wij 1 à 2 jaren terug een hypotecaire inschrijving hebben moeten laten doen, onze schuld waarschijnlijk in de hypotheek kon worden opgenomen. In het uiterste noodgeval zouden zij het incassobureau inschakelen, dit was ook de normale gang van zaken, maar hierover werden wij dan ingelicht.

 

Nu ineens zonder enig overleg hebben zij ons al 3 weken voor sluiting ons overgedragen naar het incassobureau. Hier moesten wij achter komen doordat wij ineens niet meer op onze zakelijke rekening kwamen. Het incassobureau heeft ons geblokkeerd en wij kunnen geen betalingen aan leveranciers meer verrichten. Hiernaast hebben zij alle laatste betalingen terug gevorderd, waardoor we dadelijk dus nog meer schulden hebben dan we al hadden.

 

Na contact te hebben gezocht met onze tussenpersoon van de bank, heeft deze navraag gedaan bij het incassobureau, omdat dit ook de bedoeling van de bank niet was zoals hij zei.

Toch helaas is het niet meer terug te draaien volgens het incassobureau en vanaf heden mag onze tussenpersoon geen informatie meer geven aan ons.

 

Onze persoonlijke accountant heeft contact gezocht met het incassobureau, maar daar willen zij niet mee praten.

Ons zijn ze nu aan het dreigen met dat ze alles gaan verkopen, hebben geen boodschap aan wat de franchise-organisatie voor de inboedel en inventaris wil bieden (dat vele duizenden euro's hoger ligt dan wat ze kunnen krijgen als ze het verpanden naar de bank) en beginnen nu ook te dreigen met de verkoop van onze persoonlijke inboedel en verkoop van ons huis.

 

Onze persoonlijke accountant vertelt ons dat ze dit niet kunnen aangezien het "conflict" niet met de bank is die onze hypotheek heeft verstrekt. Hij geeft ook aan dat ze maar met die vrachtwagen moeten komen, we dan failliet worden verklaard, de schuldsanering ingaan voor 3 jaar en dan overal vanaf zijn. Maar nog belangrijker dat zij ons huis niet kunnen/mogen verkopen of dit eisen van ons.

 

Toch zijn mijn man en ik er niet gerust op. We hebben 3 kleine kindjes en zouden toch graag zeker willen zijn dat we hier dadelijk op een zekere normale manier gaan uitkomen.

Met onze huurbaas hebben we kunnen regelen dat wij hem binnen redelijke tijd gaan aflossen en hij geen rente zal berekenen.

 

Mijn man heeft in de tussentijd een andere baan waar hij kan starten zodra de winkel sluit. Alleen dit is een uitzendbaan en hij is dus niet verzekerd van iedere week 40 uur werken (al gaan ze dit wel proberen nadat hij de situatie had uitgelegd).

Tevens iedereen die we spreken die een beetje koek gegeten heeft van deze zaken, geeft aan dat dit niet hoort zoals het bij ons gaat. Ook collega-ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten als wij, alleen met een ton meer schuld hebben geen enkele problemen dit op een normale, nette manier op te lossen.

 

Toch nog een heel verhaal geworden, mijn excuses, maar wij zitten nu met enkele brandende vragen en ik hoop dat er iemand is die ons hier misschien antwoord op kan geven.

 

*Kan het incassobureau ons verplichten ons huis te verkopen en als wij dit weigeren ons huis in de veiling gooien? Hetzelfde geldt voor onze inboedel privé.

 

*Als we uiteindelijk failliet verklaard worden (wat we echt proberen te voorkomen) dan zullen wij dus in de schuldsanering terecht komen. Betekent dit dat er loonbeslag wordt genomen op mijn mans loon straks en krijgen wij dan "zakgeld" of behouden wij ons loon en lossen wij zelf een x-bedrag af aan de schuldeisers?

 

*De mondelinge afspraak tussen ons en onze verhuurder, er wordt geen rente berekent, kan die blijven staan als je in de schuldsanering zit. Ik heb mij laten vertellen dat als je geen rente hoeft te betalen, je niet na 3 jaar recht hebt op kwijtschelding. En wat is in deze situatie dan wijsheid.

 

Aangezien dit alles in een versneld proces is geraakt, zitten wij dus met zoveel vragen en aangezien iedereen een andere versie van een antwoord heeft zien wij door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat er iemand is die ons bij onze vragen kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

A-M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Insolventies lopen bij banken volgens een vast patroon:

 

1.

Als je achterloopt met het terug betalen van je lening, krijg je in eerste instantie een gesprek met je Account Manager. De AM is degene die de relatie moet conserveren. Dus hij zal zeker aandringen op aanzuivering van het saldo, maar wil vooral dat je met een goed gevoel de deur uitgaat. In deze fase heb je vaak nog het idee dat de bank met je meedenkt, dat je een partner hebt die met je naar een oplossing zoekt. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt wordt je dossier overgedragen naar de afdeling "Bijzonder Beheer". De meeste klanten beginnen dan wat week te worden rond de knieën, want er wordt nu wat van je verwacht. Er wordt op je gelet. Zelf heb ik een dossier het liefst zo snel mogelijk bij bijzonder beheer, want dat zijn tenminste de mannen waar je zaken mee kunt doen. De AM mag niks, het zijn slechts de vertegenwoordigers van de bank. Zijn taak is om je, naast een bankrekening, ook de verzekeringen te laten kopen.

 

2.

Maar goed, Bijzonder Beheer dus. Op deze afdeling staat het veiligstellen van de zekerheden centraal. Bij voorkeur op een manier dat je je niet helemaal genaaid voelt, want als je deze fase overleeft ziet de bank je graag blijven als klant. Belangrijk is dus dat je beseft dat het niet lekker gaat en dat je het de bank eigenlijk niet kwalijk neemt dat ze je debiteuren aanschrijven om de betalingen maar op een andere rekening te storten.

 

3.

Als de in onderpand gegeven debiteurenlijst ontoereikend is, of de zekerheden zijn op een andere manier lastig of onvolledig liquide te maken, dan krijg je te maken met de Bank Gestapo: ofwel de afdeling Recovery Services. Begrijp me goed: de mannen en vrouwen die hier werken zijn privé ongetwijfeld goede vaders voor hun kinderen en trouwe echtgenotes. Tien tegen één dat je een leuke avond in de kroeg met ze kunt hebben. Maar zo zul je dat niet ervaren als je professioneel met ze te maken krijgt. Hier geldt maar één ding: Zo snel mogelijk alles liquide maken waar ze maar hun handen op kunnen leggen. Hier geldt: "Beter een snel kwartje dan een langzame gulden". Hier worden woningen de veiling op geknikkerd en verkocht voor 60% van de marktwaarde. Ze willen vandaag geld. Niet morgen. En de relatie met de klant? Tja..... gevalletje jammer dan!

 

Via-via heb ik vernomen dat Solveon niets anders is dan de afdeling Recovery Services, maar dan met een ander hoedje op. Ik heb het nog niet kunnen verifiëren, maar het zou me niet verbazen.

 

Ik zal ook nog op de andere punten reageren, maar moet nu heel snel weg. De bouwmarkt sluit over een half uur...

Link naar reactie
  • 1

Beste A-M,

 

De bank kan niet zomaar je rekeningen blokkeren (tenzij ze "kwade wil" vermoeden, fraude o.i.d.).

De bank moet jullie een aantal brieven sturen waarin staat dat de ongeoorloofde debetstand moet worden ingelopen.

Daarna moeten ze de financiering aan jullie opzeggen en opeisbaar stellen.

 

Pas dan kan men gaan blokkeren/frustreren.

 

Het is zaak om hier heel snel en adequaat in te handelen. "De advocaat gaat er nog wel een brief over schrijven" zou ik niet accepteren. Maandag dient er een brief te liggen bij de bank. Richt hem maar aan de directeur. Komt 'ie overigens niet terecht hoor. Maar ik zou niet snel genoegen nemen met een "sorry, we kunnen je niet helpen".

 

Ik zou je willen adviseren om maandag contact op te nemen met je bank. Vraag naar de afdeling Bijzondere Kredieten. Leg daar stapsgewijs (geen emotie, puur op feiten) uit wat de situatie is en wat het resultaat is van het handelen van de bank en de eventuele extra schade die jullie leiden hierdoor.

Geef aan (is eerder genoemd) wat de franchisegever wil betalen voor inventaris e.d. en dat dit naar de bank toe komt (als de bank hier tenminste pandrecht op heeft. Zo niet, dan eerlijke verdeling maken tussen bank en verhuurder (anders loop je een risico dat de verhuurder problemen gaat veroorzaken).

Neem inderdaad een goede advocaat in handen die wat actiever is dan je huidige (ten minste..zo lijkt het).

 

@nimda. uiteindelijk kost het de bank geld. Hoeft inderdaad niet gelijk.

Link naar reactie
  • 1

@ Marco: Ok nu is ons geheeld duidelijk wat Solveon dan precies inhoudt, maar geeft ons weer de vraag...waarom hebben wij geen papier hierover gekregen en is ondanks dat wij aan alle betalingen voldoen overgegaan hierop. Kan dit dan wel allemaal? En waarom kiest de bank er niet voor om die hypothecaire inschrijving in werking te stellen, deze moesten wij van hun laten opnemen destijds. Heb je hier toevallig enig idee over??

 

Beste a-m,

 

het verhaal teruglezend, denk ik dat het volgende gebeurd is:

Kredietlimiet is overschreden, financier ziet continuering van de kredietfaciliteit niet zitten en stelt voor het gehele obligo (verpliching aan de bank) te consolideren in een woninghypotheek op basis van een eerder aangegane hypothecaire inschrijving op jullie woonhuis.

 

De accountmanager heeft dat bij jullie in een gesprek aangekaart en waarschijnlijk hebben jullie daar niet of niet direct postief op gereageerd.

 

De accountmanger meldt dat intern en op grond daarvan heeft de bank jullie rekening geblokkeerd en direct ter incasso overgeboekt naar Solveon. gevolg voor jullei een brief van Solveon waarin alles direct opgeeist wordt, betaling binnen 10 dagen, anders wordt overgegaan tot uitwinning zekerheden (incl. executie woonhuis, op grond van die eerdere inschrijving)

 

Met Solveon is het lastig communiceren, maar niet altijd onmogelijk.

 

De bank is verplicht jullie in kennis te stellen van opzegging kredietfaciliteit en moet tijd/mogelijkheid geven om het krediet elders onder te brengen om zodoende de verplichting in te lossen.

Indien dat niet is gedaan is dat slordig en kan de bank onzorgvuldigheid verweten worden.

 

Mijn advies, alle relevante stukken bij elkaar zoekoen en indien inderdaad door de bank NIET is gecommuniceerd dat het krediet is opgeezegd en vordering ter incasso uit handen is gegeven, direct met de bank contact opnemen en jullie verhaal doen en alsnog een regeling bedingen of in ieder geval tijd om een reeele oplossing te vinden. Met het contacten met de bank zou ik dat direct op directieniveau doen, want die zou Solveon nog kunnen stoppen. Misschien is het ook nog mogelijk om het aanbod e.e.a. omzetten in een woninghypotheek geeregeld te krijgen.

 

Voor een goed beeld: Als de rekening eenmaal bij Solveon loopt kan het reguliere bankkantoor niets meer doen, heeft zelfs geen inzicht meer in de status van rekening/dossier, vandaar dat op directieniveau gesproken moet worden.

Link naar reactie
  • 1

Ten eerste wil ik je weer bedanken voor je reactie en uitleg e.e.a. is ons hierdoor weer duidelijk ook betreffende de volgende stappen die wij moeten nemen.

 

Toch om even in te haken op je eerste stukje, het is echt niet aan de orde dat wij niet aan onze verplichtingen hebben voldaan cq kredietlimiet hebben overschreden.

Met de AM van de bank is idd gesproken over de hypothecaire inschrijving en dit is juist waar wij op willen overstappen. Wij gingen hier dus zeker mee akkoord, zeker om dit incasso gebeuren te voorkomen, maar de AM moest hierover eerst met zijn achterban praten.

 

Verder hebben wij niets meer vernomen, totdat mijn man een rekening wou gaan betalen en toen ineens niet meer op de rekening kwam. Nadat hij uiteindelijk contact kreeg met de desbetreffende AM werd gezegd dat ze het idd al bij Solveon hadden gelegd, maar dat er nog geen sprake zou zijn van hun kant uit van blokkering van rekeningen.

Hij heeft toen met Solveon gebeld, hun uitgelegd wat de bedoeling was, maar zegt tegen ons dat Solveon zegt we kunnen niets terug draaien (wat nu blijkt uit de antwoorden van mensen hier dat dit dus lariekoek is).

We moesten de brief van Solveon maar afwachten.

 

Deze gisteren ontvangen (week nadat we geblokkeerd zijn!) en idd staat hierin dat we tot de 31ste hebben om alles te betalen en zij het niet toestaan dat onze inboedel/inventaris wordt verkocht aan de franchise-organisatie. Dit terwijl de bank mondeling had toegezegd hier wel oren naar te hebben. Helaas niets zwart op wit en ondanks dat mondelinge afspraken ook rechtsgeldig zijn zul je hier als kleine ondernemer tegen een grote bank altijd aan het korste eind trekken.

 

Bedankt nogmaals voor je uitleg/toevoeging, maandag gaan wij zeker contact leggen met de bank (directie) en dan maar hopen dat zij ons tegemoet willen komen (hun eigen fouten durven toegeven zoals het niet communiceren van blokkering) en ons in ieder geval nog wat extra tijd geven om de zaken op orde te stellen, want m.i. is dat in onze situatie niet eens zo heel lastig. Maar goed dat kan natuurlijk ook wishfull thinking zijn.

 

Hartstikke bedankt.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat dit ook meer spreekwoordelijk is, tenminste zo pak ik het op.

Waar Down op doelt is denk ik het feit dat je iemand naast je moet hebben die er niet emotioneel in betrokken is en dus op momenten dat bij jezelf de emoties de overhand nemen, hij er is om je bij te staan en om het oog niet te verliezen voor de feiten. Tuurlijk moet het dan niet gaan om de buurman die zelf half overspannen en dronken door de dag komt (zoals die van ons). Het zal dus idd iemand moeten zijn die wel weet waar hij over praat.

 

Ja, en ik ben van mening dat je daar nu al te laat voor bent. Je dossier is niet meer in handen van Bijzonder Beheer, het lijkt er op alsof dat stadium door de bank is overgeslagen. Een advocaat of jurist inhuren dus, die zijn duur, maar je belang is groot.

Hier gaan wij maandag ook meteen achteraan. En dat het hiervoor eigenlijk al te laat is...ik weet het. Alleen midden december kregen wij pas te horen dat ons bedrijf echt niet levensvatbaar meer was en nu het moment was om er zo goed mogelijk en met zo min mogelijk schuld vanaf te komen (nu denkt iemand misschien je weet toch wel langer dat het eraan zit te komen, had toen gehandeld. Dit is niet geheel het geval. Tuurlijk voel je het wel als ondernemer, toch de cijfers liegen er niet om, alles zat/zit perfect in elkaar, ieder jaar kregen we alles net goed rond en voor ons was net goed, goed genoeg. Dan begint de crisis en zie je de omzet steeds lager worden en ineens gaat het heel snel!).

Hier zeg je niet klakkeloos ja op ik stop ermee, je moet er even over nadenken, maar niet veel later staan ook de kerstdagen voor de deur, zie die maar eens door te komen. Voordat je dan weer iemand te pakken hebt gehad zit je al half januari, want op kantoor hebben de mensen vakantie.

Dan moet je nog eens afwachten wanneer iemand eens tijd heeft om met je in gesprek te gaan, de bank, de franchise-organisatie, de accountant. Dan moet je weer wachten tot die en die overleg hebben gehad, maar aangezien die net ziek is en die net weer vrij heeft is nergens tijd om jou dossier te bekijken.

Je zit met de bank aan tafel en alles is koek en ei. Begrip voor de situatie, werken zogenaamd overal aan mee, ondertussen ook nog steeds hard bezig om de verhuurder te pakken te krijgen. Deze man hebben we na 2 weken eindelijk om de tafel gekregen, helaas was hij te dronken en heeft de dag daarna moeten bellen om te vragen wat hij nu eigenlijk met ons had afgesproken. maar ook dit was zo dachten wij perfect opgelost.

Ineens wil je een rekening betalen en kun je helemaal niets meer, na lang proberen krijg je eindelijk na 3 dagen iemand aan de lijn die je verteld dat hij je niet verder kan helpen. Maar dan krijg je dus te horen wat er eigenlijk is gebeurd.

Doordat iedereen maar steeds alles op de lange baan schuift oftewel gewoonweg niet bereikbaar is sluipt de tijd verder waarin wij steeds krijgen te horen dat we moeten wachten, afwachten en nog meer wachten.

Aangezien wij in deze situaties geen ervaring hebben en ook niemand kennen die dat wel heeft, gingen wij er vanuit dat we konden vertrouwen op wat de bank ons vertelde en wat onze accountant vertelde.

In bijzonder beheer (zo vertelde mijn man mij vanavond) hebben wij dus heel even gezeten, maar deze hebben ons weer (simpel gezegt) terug gegeven aan de bank, maar dan moesten wij die hypothecaire inschrijving doen. Dit dus ook gedaan en zo zouden wij dit nu ook gaan oplossen was met de bank mondeling afgesproken.

 

Ik weet in ieder geval zeker dat er geen nalatigheid van onze kant is geweest, we willen overal aan meewerken en zitten achter alles en iedereen aan om alles goed geregeld te krijgen. Helaas gooien ze steeds de deur voor onze neus weer dicht.

 

Maar goed nu echt tijd voor bed, wordt vervolgd...

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Zoals beloofd breng ik jullie even op de hoogte en met een positieve noot erin! ;)

 

Contact gezocht met de bedrijfsjurist alleen moeten we hier morgen even voor terug bellen, hij was vandaag op cursus.

 

Daarna contact gehad met onze accountant en deze heeft ons weer uitgelegd waarom de bank niet aan ons huis kan of zal gaan en aangezien ditzelfde verhaal wij ook gisteren al kregen te horen (zie de ellelange posting iets naar boven) hebben wij er vertrouwen in dat dit ook klopt. De accountant had dit al met zijn juridische afdeling besproken, vandaar dat hij ons hier 99% zekerheid over kon geven.

 

Daarna ook nog contact gehad met de vestigingsdirecteur van een bank en ook deze vertelde ons dat wij ons geen zorgen moesten maken. De bank had geen enkel belang bij het opeisen van ons huis en als echt alles finaal mis gaat en het uiteindelijk toch zover zou moeten komen ging daar zeker een jaar overheen en in dat jaar waren alweer tal van andere oplossingen voorbij gekomen. Voor een bank duurt dat veel te lang en dan heb je zelf grote kans dat ze genoegen gaan nemen met de helft van de schuld en de rest kwijtschelden, maar goed dat hoeft voor ons allemaal niet.

Maar ook hij geeft aan dat de bank hier in gebreken blijft. Er moeten zeker 2 brieven van de bank naar ons verstuurd worden voordat zij kunnen overdragen naar een incassobureau. Als wij niet op die brieven reageren volgt daarna de brief van Solveon, maar zoals bij ons verlopen is had nooit mogen gebeuren.

 

Hij geeft zelf aan (natuurlijk tussen ons gezegd en gezwegen) dat wij niets meer naar de bank moeten brengen qua omzetten en het pinapparaat is zoals op pagina 1 al werd voorgesteld, kapot gegaan. Nu is dit apparaat ook al vrij oud dus dit is niet eens zo ongeloofwaardig en tja voor een nieuw pinsysteem 2 weken ga je niet meer investeren.

Alles wat we contant kunnen afhandelen moeten we gewoon afhandelen om nog meer schuldeisers te voorkomen en aangezien wij dit ook niet willen gaan we het ook zo oplossen.

 

We zullen nu moeten wachten tot vrijdag, allen geven aan met niemand in gesprek te gaan nu (met name het incassobureau) aangezien er nog helemaal niets bekend is van balans. Donderdag zit onze accountant met de franchise-organisatie om de tafel om de zaken rondom het huurcontract door te spreken. Vandaar dat wij hier niet bij hoeven te zijn, de franchise-organisatie is geen partij inzake schulden e.d. en hier gaat hij met hen dan ook niets over bespreken. het is een standaard gesprek dat hij voor ons voert.

 

Daarna zal hij alle stukken compleet hebben (op de eindbalans na die pas de 27ste wordt gedaan) en deze stukken gaan naar de bank met bepaalde voorstellen die wij van te voren nog zullen bespreken. De bank kan hierin meegaan, wat hun het meeste oplevert en zoals afgesproken was, of ze kunnen niet meegaan en het traject Solveon laten doorlopen.

Dan zal het volgens hem een rechtszaak gaan worden, maar ook hierover maakt hij zich geen zorgen aangezien wij bewijzen hebben dat de bank in gebreken is gebleven. Aangezien de bank dit toch ook zal weten gaat hij er vanuit dat het zover zeker niet gaat komen, maar wij straks gewoon normaal zoals afspraak onze schuld kunnen gaan inlossen

 

Onze accountant geeft ook aan dat een jurist of advocaat inhuren nu overbodige lasten zijn. Nu is er de situatie nog niet dat deze nodig is en ook een jurist zal moeten wachten tot alle stukken compleet zijn. Eerst zal de bank het voorstel moeten krijgen, toewijzen of afwijzen en dan pas kun je verdere stappen ondernemen volgens de accountant. Dit heeft hij overigens allemaal wel besproken met zijn eigen juridische afdeling.

 

Nu gaan wij morgen evengoed onze eige jurist bellen, gewoon om hem even over dit in te lichten en advies in te winnen. Als hij zegt wel al iets hiermee te kunnen dan gaan we ervoor.

Maar aangezien nu 3 onafhankelijke personen met kennis van deze situatie eigenlijk hetzelfde zeggen, hebben wij er absoluut weer hoop en vertrouwen in dat het goed gaat komen.

 

a-m.

Link naar reactie
  • 1

Beste mensen,

 

We zijn nu zo'n 2 weken na de sluiting van onze zaak en nog steeds met de laatste afwikkelingen bezig en nog steeds problemen met de bank. Wel weet de bank en geeft deze ook aan dat dit hun fout is ( we kunnen nog steeds niet over onze rekeningen beschikken terwijl we deze 2 weken geleden al terug zouden krijgen) en ze zijn hieraan bezig het allemaal recht te zetten.

 

@3kgt (Ed): We hebben inderdaad 0,0 steun gekregen van onze franchiseorganisatie, terwijl we vaak genoeg aan de bel hebben getrokken en ook nu bij de afwikkelingen krijgen we ze nog steeds niet te pakken. Ik moet 5x bellen en daarbij nog eens 3x mailen voordat iemand het gevoel krijgt een reactie terug te geven. En dan werd ons verteld in januari dat we wel alles moesten doen om het zo netjes mogelijk af te handelen ::)

Toch aangezien we nog steeds in de laatste afhandelingen zitten hou ik de organisatie graag nog even voor me. Dit is een groot en openbaar forum en misschien ben ik te over-voorzichtig, maar je weet maar nooit wie mee leest en dat zou ten koste kunnen gaan van onze onderhandelingspositie zoals deze nu is.

 

@UP!!!!: Het is dus redelijk goed afgelopen, we weten alleen nog niet zo goed wat we met alle "vrije tijd" aan moete. Zelf ben ik overdag nog bezig met mailings/telefoontjes daar waar nodig is, maar 's avonds en de weekenden zijn nu echt vrij. Dat is helemaal nieuw voor ons en dat is echt wennen :-\

Mijn man is 2 weken geleden meteen gestart bij zijn nieuwe baan en dat gaat echt helemaal super. Het bevalt hem goed, leuk en variërend werk met een hoger salaris als wat wij samen als ondernemers hadden. Tja wat wil je dan nog meer ;)

 

Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp en dan 2 in het bijzonder, Marcel en Marco, voor alle hulp en advies. We hebben er echt ontzettend veel aan gehad en gebruik van gemaakt. Echt helemaal top! !

 

Groetjes a-m.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

*Kan het incassobureau ons verplichten ons huis te verkopen en als wij dit weigeren ons huis in de veiling gooien? Hetzelfde geldt voor onze inboedel privé.

Ja, wanneer er een vonnis is. Als het gaat om een achterstand op de hypotheek, is er geen vonnis nodig.

*Als we uiteindelijk failliet verklaard worden (wat we echt proberen te voorkomen) dan zullen wij dus in de schuldsanering terecht komen. Betekent dit dat er loonbeslag wordt genomen op mijn mans loon straks en krijgen wij dan "zakgeld" of behouden wij ons loon en lossen wij zelf een x-bedrag af aan de schuldeisers?

In de schuldsanering zult u beiden moeten werken en wordt er een 'vrij te laten bedrag' (VTLB) bepaald. Alles daarboven moet aan de boedel afgedragen worden. Veelal gaat dit in combinatie met budgetbeheer, zodat u feitelijk leefgeld krijgt.

 

En wat is in deze situatie dan wijsheid.

 

Wijsheid is een goede schuldsaneerder in te schakelen, zoals de hier actieve Ruben van den Oord.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste bedankt voor uw reactie.

 

Het feit dat onze persoonlijke accountant het allemaal maar gemakkelijk vindt, zit er dus weldegelijk, zoals wij zelf wel dachten, een flink staartje aan.

 

Overigens hebben wij geen hypotheekschuld. Onze privé rekeningen e.d. voldoen wij gewoon. Het is dus puur zakelijk gericht. Maar ondanks dat kunnen ze dus evengoed ons huis en inboedel afnemen?

 

Dit nu wetende gaan wij maandag direct een bedrijfsjurist inschakelen om ons objectief te kunnen adviseren, wij werken namenlijk overal aan mee, maar krijgen voor ons gevoel de deur steeds voor onze neus dicht gegooid.

 

Mocht iemand nog advies e.d. voor ons hebben heel erg graag, verder bedankt voor de genome moeite.

 

Met vriendelijke groet,

 

a-m.

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens hebben wij geen hypotheekschuld. Onze privé rekeningen e.d. voldoen wij gewoon. Het is dus puur zakelijk gericht. Maar ondanks dat kunnen ze dus evengoed ons huis en inboedel afnemen?

 

 

Dag a-m,

 

Bij een v.o.f. is er qua rechtaansprakelijkheid geen verschil tussen zakelijk en prive. Wanneer de v.o.f. (zakelijk) failliet gaat zal je persoonlijk ook worden aangesproken.

 

Groetjes,

 

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er vanuit dat de rekeningen geblokkeerd zijn vanwege achterstanden op aflossingen van leningen en/of grote debed saldo's die niet toegestaan zijn en dat deze blokkade gedaan is door solveon.

 

Andere incasso bureau's kunnen namelijk de rekening niet blokkeren zonder gerechtelijke uitspraak.

 

Wat je in dit geval in elkgeval kan doen is een rekening bij een andere bank opennen en daar de binnenkomende gelden op laten storten zodat je in elkgeval weer rekeningen kan betalen.

In de tussentijd met de bank die je andere rekeningen geblokkeerd heeft proberen een oplossing te zoeken

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de bank uw vordering heeft overgedragen aan een incassobureau is geen argument om niet meer met u te onderhandelen.

De bank moet echter de kosten voldoen aan het incassobureau indien zij de vordering weer "terug nemen". Veelal zijn banken daar niet meer zo happig op, op het moment dat ze de vordering uit handen hebben gegeven.

 

Had u reeds contact met een afdeling Bijzonder Beheer bij uw bank? Zo niet, dan ben ik bang dat u met de verkeerde persoon heeft gesproken. In dit soort gevallen is uw normale contactpersoon veelal niet meer bevoegd.

 

Ik neem aan dat u niet zwart op wit een schrijven van de bank heeft gekregen dat ze zouden wachten tot sluiting van uw winkel?

 

 

m.b.t. Vossie: jouw optie (omleiden van de omzet) is inderdaad een optie, maar zet de zaak helemaal op scherp. Wat je dan feitelijk doet is de bank voor het blok zetten (doet de bank ook overigens, dat begrijp ik). Als de bank "pandrecht" heeft op de inventaris ben je feitelijk artikelen die zij als onderpand hebben, verkopen en niet terug betalen aan de bank. Dit zal reden zijn om niet meer te willen praten (want ze voelen zich dan direct belazerd).

Link naar reactie
  • 0

 

Na contact te hebben gezocht met onze tussenpersoon van de bank, heeft deze navraag gedaan bij het incassobureau, omdat dit ook de bedoeling van de bank niet was zoals hij zei.

Toch helaas is het niet meer terug te draaien volgens het incassobureau en vanaf heden mag onze tussenpersoon geen informatie meer geven aan ons.

 

 

 

Wat een onzin zeg, als de bank opdracht geeft om het incassotraject te stoppen dan luistert het incassobureau echt wel hoor!

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een heel vreemd verhaal. Het lijkt mij dat er zonder tussenkomst van een incasso bureau er makkelijker uit te komen was geweest.

 

Even de puntjes op een rij :

 

- je hebt geen officieel schrijven van de bank, dat de rekening is geblokkeert ?

- heb je op papier wat je franchise organisatie wil geven voor de inboedel ?

- je accountant lijkt me nou niet echt verstand van zaken te hebben, doet er nogal luchtig over.

- Zoals gezegd : ja, ze kunnen je ook privé "pakken" .....

- ook al gezegd/gevraagd : zit je niet bij Bijzonder Beheer ? Of Kredietrisicomanagement ? Zo niet, vreemde gang van zaken...

- van het omleiden van omzetten, wordt de bank zacht gezegd, niet vrolijk. Stort in ieder geval niets meer af, en laat het PIN app. per ongeluk kapot vallen....

- neem zsm contact op met een schuldsaneerder, indien mogelijk vandaag nog ! PM even naar Ruben van den Oord

- Heel veel succes, ik denk dat er wel een goede uitweg mogelijk is....

 

Down

 

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen: Dit is inderdaad wat ik overal kan terug vinden op internet. Toch onze accountant blijft volhouden dat dit niet mogelijk is aangezien wij geen conflict hebben met onze hypotheek verstrekker en alleen hij ons tot verkoop kan verplichten. Maar aangezien hier geen probleem zit zij dit niet zomaar kunnen doen.

 

@ Vossie en Abrucx: Alleen onze zakelijke rekening is geblokkeerd. Wij staan verder rood dan we via ons krediet mogen. Het "gewone" leenbedrag van de bank is op een kleine €6000,- na geheel afbetaald. Het gaat dus met name om het krediet.

De blokkade is inderdaad verricht door Solveon. Maar goed als u schrijft dat het de bank geld kost dit terug te draaien dan begrijp ik nu ook waarom zij niet meer met ons in gesprek willen gaan en zogenaamd niets meer voor ons kunnen doen.

De enige bank waarmee we problemen hebben is bovenstaande en deze zeggen niet meer hierover met ons te mogen praten, alles moet via Solveon.

Onze accountant heeft ons ook geadviseerd geen geld meer naar de bank te brengen, geen pin meer toe te staan van klanten en leveranciers contant te betalen. Wij hopen alleen niet dat wij hierdoor nog meer in de problemen raken.

 

@Nimda: Als ik nu goed begrijp zal het incassobureau wel luisteren alleen kost het de bank dan geld en dat zullen ze waarschijnlijk nooit doen.

 

Allen bedankt voor jullie advies, ik hecht er veel waarde aan.

 

Met vriendelijke groet,

 

a-m.

Link naar reactie
  • 0

Is wat jij noemt het incasso bureau wel een incasso bureau?

 

Een incasso bureau heeft namelijk helemaal niet zoveel rechten, zeg maar gerust helemaal geen rechten.

 

Zoek een goede advocaat in de buurt die bekend is met faillisement/WSNP zaken en laat deze eerst bemiddelen met de bank maar ook met de franchise organisatie want die maken zich er ook erg makkelijk van af terwijl die ook verantwoording dragen voor de bedrijfsvoering.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een heel vreemd verhaal. Het lijkt mij dat er zonder tussenkomst van een incasso bureau er makkelijker uit te komen was geweest.

 

Even de puntjes op een rij :

 

- je hebt geen officieel schrijven van de bank, dat de rekening is geblokkeert ?

- heb je op papier wat je franchise organisatie wil geven voor de inboedel ?

- je accountant lijkt me nou niet echt verstand van zaken te hebben, doet er nogal luchtig over.

- Zoals gezegd : ja, ze kunnen je ook privé "pakken" .....

- ook al gezegd/gevraagd : zit je niet bij Bijzonder Beheer ? Of Kredietrisicomanagement ? Zo niet, vreemde gang van zaken...

- van het omleiden van omzetten, wordt de bank zacht gezegd, niet vrolijk. Stort in ieder geval niets meer af, en laat het PIN app. per ongeluk kapot vallen....

- neem zsm contact op met een schuldsaneerder, indien mogelijk vandaag nog ! PM even naar Ruben van den Oord

- Heel veel succes, ik denk dat er wel een goede uitweg mogelijk is....

 

Down

 

 

Mijn excuses ik had uw posting over het hoofd gezien. Voor ons is het ook heel vreemd hoe de gang van zaken gaat en iedereen zegt ons dat dit helemaal niet kan zoals het nu gaat.

Om even uw punten te beantwoorden:

 

*Nee wij hebben geen officieel schrijven van onze bank ontvangen dat de rekening zou worden geblokkeerd of dat hier uberhaupt de intentie tot was. Dit traject zou pas starten NA de sluiting als er dan geen andere oplossing was.

Onze accountant zou hierover wel nog een brief schrijven naar hun dat dit zeker niet de normale gang van zaken is.

 

*Wij hebben idd op papier staan wat de franchise-organisatie hiervoor wil geven en donderdag a.s. zitten zij met onze accountant aan tafel om een officiële brief richting incassobureau te sturen waarin ze dit aanbod gaan doen.

 

*Af en toe ben ook ik bang dat hij net niet genoeg kaas gegeten heeft van deze omstandigheden. Maandag ga ik dan ook direct achter een bedrijfsjurist aan om ons hier een objectief advies in te geven. Komt dit overeen met wat onze accountant zegt durf ik ook in zijn handelen te vertrouwen.

 

*Ik hoop dat we dit kunnen gaan verkomen...privé bedoel ik.

 

* 1 Of 2 jaar geleden hebben wij van de bank een hypothecaire inschrijving moeten verkrijgen van de bank omdat we een risicogroep waren. Dit heeft ons destijds €500,- gekost en is nu helemaal niets waard....Of dit te maken heeft met Bijzonder Beheer durf ik even niet te zeggen, dit zou mijn man wel kunnen beantwoorden maar die is momenteel niet hier. Dit vraag ik dus bij hem nog even na.

 

*De omzet niet afstoreten en pin afsluiten hebben wij idd nu ook gedaan. Alles wat wij nu contant kunnen betalen aan leveranciers om niet ook nog bij hun in schulden te komen doen wij dus zo betalen.

 

*Bedankt voor je advies. Ik overleg dit vanavond met mijn man en zullen dan overgaan tot het pm-en van Dhr. van den Oord als deze dat goedkeurd?

 

*Dankjewel, als de bank zich aan de mondelinge afspraak had gehouden was er denk ik heel weinig aan de hand geweest, hadden wij de bank gewoon kunnen terugbetalen door het verkregen geld van de verkoop van inventaris en inboedel van de zaak.

Wij willen namenlijk helemaal niet failliet verklaard worden, maar zoals de zaken er nu voorstaan zit er wellicht niets anders meer op?

 

Met vriendelijke groet,

a-m.

Link naar reactie
  • 0

Is wat jij noemt het incasso bureau wel een incasso bureau?

 

Een incasso bureau heeft namelijk helemaal niet zoveel rechten, zeg maar gerust helemaal geen rechten.

 

Zoek een goede advocaat in de buurt die bekend is met faillisement/WSNP zaken en laat deze eerst bemiddelen met de bank maar ook met de franchise organisatie want die maken zich er ook erg makkelijk van af terwijl die ook verantwoording dragen voor de bedrijfsvoering.

 

Het is inderdaad een incassobureau, maar hierboven werd ook al geschreven dat alleen zij het recht hebben een rekening te blokkeren.

De franchise-organisatie zullen we het maar niet over hebben :-\ die hebben zich vanaf dag 1 al gemakkelijk er vanaf gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Insolventies lopen bij banken volgens een vast patroon:

 

1.

Als je achterloopt met het terug betalen van je lening, krijg je in eerste instantie een gesprek met je Account Manager. De AM is degene die de relatie moet conserveren. Dus hij zal zeker aandringen op aanzuivering van het saldo, maar wil vooral dat je met een goed gevoel de deur uitgaat. In deze fase heb je vaak nog het idee dat de bank met je meedenkt, dat je een partner hebt die met je naar een oplossing zoekt. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt wordt je dossier overgedragen naar de afdeling "Bijzonder Beheer". De meeste klanten beginnen dan wat week te worden rond de knieën, want er wordt nu wat van je verwacht. Er wordt op je gelet. Zelf heb ik een dossier het liefst zo snel mogelijk bij bijzonder beheer, want dat zijn tenminste de mannen waar je zaken mee kunt doen. De AM mag niks, het zijn slechts de vertegenwoordigers van de bank. Zijn taak is om je, naast een bankrekening, ook de verzekeringen te laten kopen.

 

2.

Maar goed, Bijzonder Beheer dus. Op deze afdeling staat het veiligstellen van de zekerheden centraal. Bij voorkeur op een manier dat je je niet helemaal genaaid voelt, want als je deze fase overleeft ziet de bank je graag blijven als klant. Belangrijk is dus dat je beseft dat het niet lekker gaat en dat je het de bank eigenlijk niet kwalijk neemt dat ze je debiteuren aanschrijven om de betalingen maar op een andere rekening te storten.

 

3.

Als de in onderpand gegeven debiteurenlijst ontoereikend is, of de zekerheden zijn op een andere manier lastig of onvolledig liquide te maken, dan krijg je te maken met de Bank Gestapo: ofwel de afdeling Recovery Services. Begrijp me goed: de mannen en vrouwen die hier werken zijn privé ongetwijfeld goede vaders voor hun kinderen en trouwe echtgenotes. Tien tegen één dat je een leuke avond in de kroeg met ze kunt hebben. Maar zo zul je dat niet ervaren als je professioneel met ze te maken krijgt. Hier geldt maar één ding: Zo snel mogelijk alles liquide maken waar ze maar hun handen op kunnen leggen. Hier geldt: "Beter een snel kwartje dan een langzame gulden". Hier worden woningen de veiling op geknikkerd en verkocht voor 60% van de marktwaarde. Ze willen vandaag geld. Niet morgen. En de relatie met de klant? Tja..... gevalletje jammer dan!

 

Via-via heb ik vernomen dat Solveon niets anders is dan de afdeling Recovery Services, maar dan met een ander hoedje op. Ik heb het nog niet kunnen verifiëren, maar het zou me niet verbazen.

 

Ik zal ook nog op de andere punten reageren, maar moet nu heel snel weg. De bouwmarkt sluit over een half uur...

 

 

Beste Ruben en alle anderen,

 

Even een kleine juiste toelichting van mijn man om wat meer inzicht te krijgen met betrekking tot de bank en Solveon.

 

Wij hebben enkele jaren geleden bij bijzonder krediet gezeten (even navraag bij mijn man gedaan in de tussentijd). Deze hebben het dossier na ongeveer een jaar terug naar de AM gedaan, maar dat kon alleen als we die hypothecaire inschrijving lieten doen zoals ik eerder vermelde.

Wij hebben nog alle financiële verplichtingen naar de bank toe voldaan. Ook wat ik eerder schreef over het te ver in het rood staan klopt bij navraag niet. Wij zijn binnen het limiet van het rekening courant gebleven en alle aflossingen op de financiëring, alle bankkosten, deze zijn allen gewoon voldaan.

Wij hebben zelf aangegeven dat wij willen stoppen met de zaak (op advies van onze persoonlijke accountant en de franchise- organisatie). Wij hebben een gesprek gehad met de AM van de bank en zoals ik eerder vermelde vertelde hij ons dat er eerst naar een goede oplossing werd gezocht wat hij met zijn achterban zou bespreken.

Nu zonder briefverkeer zijn wij bij Solveon terecht gekomen, echter de AM van de bank heeft gebeld dat dit dossier al doorgezet was en hij hoopte dat wij nog geen briefverkeer hadden gehad van Solveon.

 

Ik weet niet of dit misschien wat meer duidelijkheid schept over wat hier gaande is?

 

Met vriendelijke groet,

 

a-m.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wij hebben zelf aangegeven dat wij willen stoppen met de zaak (op advies van onze persoonlijke accountant en de franchise- organisatie). Wij hebben een gesprek gehad met de AM van de bank en zoals ik eerder vermelde vertelde hij ons dat er eerst naar een goede oplossing werd gezocht wat hij met zijn achterban zou bespreken.

Dat is een reden om het krediet op te zeggen en ABN AMRO is momenteel daar heel - onredelijk in mijn ogen - snel mee, maar staat wel in haar recht.

Link naar reactie
  • 0

Via-via heb ik vernomen dat Solveon niets anders is dan de afdeling Recovery Services, maar dan met een ander hoedje op. Ik heb het nog niet kunnen verifiëren, maar het zou me niet verbazen.

 

Solveon, is niets anders dan het afwikkelafbedrijf van ABNAMRO (dochter) voor particuliere kredieten en bedrijfskredieten tott een beperkt bedrag. (ca 350/m. voor zover ik weet) Voor grotere "bedrijfs"afwikkelingen hebben ze in Amsterdam een speciale afdeling.

En ja, bij Solveon, hebben ze maar één belang en dat is de schade voor de Bank zoveel als mogelijk beperken.

Met een beetje geluk tref je daar een afwikkelaar die bereid is mee te werken aan een oplossing.

 

Bij Solveon kom je terecht zodra de afdeling Bijzonder Beheer geen toekomstmogelijkheden meer ziet, soms komt die afdeling niet eens in beeld en wordt direct overgegaan tot afwikkeling.

Maar dat kan/mag geen verrassing zijn,omdat dat gecommuniceerd moet worden, nadat is geconstateerd dat al sinds enige tijd niet meer aan de kredietvoorwaarden voldaan wordt

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Steven: Bedankt voor je reactie!! Wat nu gaande is is idd geheel onredelijk en hoeft totaal niet aan de orde te zijn bij ons weten.

 

@ Marco: Ok nu is ons geheeld duidelijk wat Solveon dan precies inhoudt, maar geeft ons weer de vraag...waarom hebben wij geen papier hierover gekregen en is ondanks dat wij aan alle betalingen voldoen overgegaan hierop. Kan dit dan wel allemaal? En waarom kiest de bank er niet voor om die hypothecaire inschrijving in werking te stellen, deze moesten wij van hun laten opnemen destijds. Heb je hier toevallig enig idee over??

 

Alvast bedankt voor jullie genome moeite en tijd.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt nogmaals voor je uitleg/toevoeging, maandag gaan wij zeker contact leggen met de bank (directie) en dan maar hopen dat zij ons tegemoet willen komen (hun eigen fouten durven toegeven zoals het niet communiceren van blokkering) en ons in ieder geval nog wat extra tijd geven om de zaken op orde te stellen, want m.i. is dat in onze situatie niet eens zo heel lastig. Maar goed dat kan natuurlijk ook wishfull thinking zijn.

 

Hartstikke bedankt.

 

Graag gedaan !

 

Succes maandag, en

ik hoor graag het resultaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 39 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.