• 0

Besteden jullie veel tijd aan de opmaak van je businessplan of is de content king? Ik persoonlijk vind een strakke opmaak prettiger werken en de professionele geloofbaarheid (is dat een woord?) versterken.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/2036-sex-appeal-van-je-businessplan/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb mijn ondernemingsplan gewoon voor mezelf geschreven in EasyStart. Helaas kun je de tekst uit een EasyStart rapport niet kopiëren, waardoor je de standaard, kale, saaie layout niet kunt wijzigen zonder het hele rapport over te kloppen... Vandaar dat ik het plan zelf niet opgemaakt heb, vooral ook omdat ik het niet nodig heb voor externe partijen...

De uittreksels die ik voor externe communicatie gebruik heb ik (uiteraard) wel opgemaakt in huisstijl en voorzien van grafische elementen waar wenselijk...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

• 0

Een heldere opmaak, duidelijke schematische weergaves, weinig text en twee belangrijke secties;

1) executive summary

2) financiele gedeelte

Ik heb toch een paar keer meegemaakt dat alleen dat deel word gelezen.

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

• 0

Grafiekjes doen het vaak ook goed in rapporten en plannen. Vooral het soort 'mooie gestyleerde opgaande lijntjes' is populair in ieder product dat met geld te maken heeft (tenzij het schuldsanering betreft...).

• 0

volgens mij kan je van een PDF copy pasten... en print easystart ook naar PDF ;)

Is een goeie zrski! Ik heb net zo'n PDF converter gekocht, dus dat moet lukken! Toch binnenkort een keertje doen, want je weet maar nooit wanneer je dat plan tevoorschijn moet toveren ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

• 0

Aandacht besteden aan de opmaak is perfect maar in grafieken en tabellen in business plannen geloof ik niet. De volgende redenen liggen hieraan ten grondslag:

- je ziet altijd dezelfde tabellen bv. hockeystick of J-curve oftewel eerst forse verliezen en daarna snel oplopende winsten.

- business plannen zijn woorden die overtuigen en uiteindelijk leiden tot een duidelijke conclusie: als je investeert in mijn bedrijf kan je veel geld verdienen. Grafieken leggen uit maar overtuigen niet.

Mijn advies:

Gebruik grafieken alleen als woorden te kort schieten. Besteedt vooral veel aandacht aan het voorkomen van grammaticale / type fouten en voorkom jargon. Daarmee toon je dat je aandacht aan je plan besteed hebt. En ja, een goede opmaak helpt maar zorg altijd dat je zakelijk overkomt.

Prettig weekend!

Ties

• 0

Volgens mij zijn vier dingen belangrijk voor een ondernemingsplan:

1. Voor wie is het bedoeld. Voor jezelf of voor een investeerder?

Aan jezelf hoef je minder hoge eisen te stellen. Lay-outen kost tijd en die kun je beter besteden aan ondernemen. Is het voor een ander lees dan de volgende dingen:

2 Platte tekst. Zorg dat je vlot schrijft. Niet te technisch. Je moet laten zien dat je onderneemt, en niet dat je alles van de techniek afweet. Wel duidelijk de al genoemde bijlagen. Maak voor geinteresseerden een deel 2 met het technische verhaal.

3. Presentatie. Lau-out is niet bedoeld om het voor jezelf zo mooi mogelijk te maken, maar is voor de psychologie van de lezer. Een duidelijke huisstijl, overzichtelijk, goede verdeling van onderwerpen. Geen lange verhalen. Je moet het kort en bondig kunnen vertellen bij een potentiele klant, dus ook in je business-plan

4. Sex-appeal. In Amerika zijn ze dol op flashy slide shows, mooie kleren en de verpakking van de boodschap. In Nederland is het het idee dat telt. Hoe beter het idee, hoe meer sex-appeal het plan van zichzelf al heeft. Hoe meer het is opgeleukt, hoe meer de belanghebbenden denken dat er iets is te verbergen. Ten tweede zit de sex-appeal in de presentatie van de ondernemer zelf, en minder in het plan. Scheren, een mooie das en een goed pak kan overigens geen kwaad.

• 0

4. Sex-appeal. In Amerika zijn ze dol op flashy slide shows, mooie kleren en de verpakking van de boodschap. In Nederland is het het idee dat telt. Hoe beter het idee, hoe meer sex-appeal het plan van zichzelf al heeft. Hoe meer het is opgeleukt, hoe meer de belanghebbenden denken dat er iets is te verbergen.

Ik ben van mening dat de Amerikanen wat dat betreft nog wat van Nederland kunnen leren ;D

• 0

Ik hoop niet dat je denkt dat ik het Amerikaanse model voorsta. Integendeel. Sex-apeal van de ondernemer daar bedoel ik mee dat je wel een goed verhaal moet kunnen vertellen, zelfverzekerd, weten waar je over praat, goed voorbereid. Je moet investeerders niet alleen overtuigen van je plan, maar ook van je managerskwaliteiten.

Ronno

• 0

Als mensen mij een idee voorleggen, vind ik het zelf altijd wel prettig als eruit blijkt dat er moeite gedaan is om me door de informatie heen te leiden, een goed verhaal neer te zetten met een kop en een staart, dat ik snel overzicht krijg van waar het heengaat of heenmoet-- en als dat me 'pakt' neem ik vanzelf de moeite de details van het verhaal tot me te nemen.

De mensen die je over wil halen hebben eerder tijd te weinig dan tijd te veel, eerder informatie-overload dan informatie-gebrek. Een 'leuk opmaakje' is meer dan een fraaie vormgeving; wie z'n document goed verzorgt krijgt meestal automatisch z'n structuur meer helder, brengt duidelijker hiërarchie aan, stemt het af op z'n boodschap. Dat werkt allemaal méé denk ik.

Het gaat niet alleem om de sex appeal van je plan; het gaat om je vermogen iets te verkopen-- want daar draait het om. Als je nu je plan er onaantrekkelijk uit laat zien, geen moeite doet iemand te overtuigen zo goed je kunt; wat geeft dit dan voor signaal naar de mensen die je nu wil overtuigen in je te investeren? Om in de sfeer van sex appeal te blijven; Als je gaat stappen in de hoop een leuk iemand tegen te komen en je wil een positieve indruk maken... ga je dan je CV meenemen of doe je voordat je weggaat Hugo Boss op? Doe je dan je muffe gympen aan of je laatste verovering van Dr. Adams? Ga je dan zonder make-up de deur uit, of pas je eerst de collectie van Maybelline op je gezicht toe? ;D

Het kan zonder, natuurlijk. Maar het is volgens mij wel een gemiste kans.

Groet,

Annedien

• 0

Ik ben het grotendeels met Annedien eens, maar ik heb altijd een hekel aan 'over done'... smaken verschillen natuurlijk, daarom ben ik van mening dat iedere vorm van communicatie moet passen bij je identiteit, en voor zakelijke communicatie dus bij de identiteit van het bedrijf.

In een autoshowroom verwacht ik geen gestencilde of gekopieerde folder van het nieuwste model, en van een discounter verwacht ik geen luxe fullcolor folder...

Hetzelfde geldt volgens mij voor businessplannen...

• 0

Alleen al de stelling van dit onderwerp doet mij iedere keer even dit onderwerp aanklikken wat voor reacties ze opwekt.

Ik geloof erin dat je door zoveel mogelijk je eigen stijl te laten zienje meteen weet wat je aan elkaar hebt. Om in de trant van Annediens gelijkenis te blijven:

Als je van knoflook houdt, eet dat vooral voordat je gaat 'stappen'. Hmmm, misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar diegenen die dan overblijven, heb je al weer stukken meer aan, dan dat je angstvallig je behoeftes verborgen houdt. ;D

Het is toch niks om te belanden naast een figuur die zonder alle poespas een enorm saai en weinig opwindend typ is?

Terug naar het onderwerp: appealing is your goal, en blijft niet beperkt tot opmaak, de inhoud alleen of het knippen en frutselen met grafieken. Veel oefenen en 'plan'-vreemden te laten lezen, erover praten verhoogt het gehalte 'appeal'.

Je vindt hierin ook de balans voor jezelf aan het 'gehalte lucht' of make-up in je plan. Of met andere woorden de balans tussen jezelf en 'verkoop-wetmatigheden'.

Groetjes,

Sascha

• 0

Aandacht besteden aan de opmaak is perfect maar in grafieken en tabellen in business plannen geloof ik niet. De volgende redenen liggen hieraan ten grondslag:

- je ziet altijd dezelfde tabellen bv. hockeystick of J-curve oftewel eerst forse verliezen en daarna snel oplopende winsten.

- business plannen zijn woorden die overtuigen en uiteindelijk leiden tot een duidelijke conclusie: als je investeert in mijn bedrijf kan je veel geld verdienen. Grafieken leggen uit maar overtuigen niet.

Mijn advies:

Gebruik grafieken alleen als woorden te kort schieten. Besteedt vooral veel aandacht aan het voorkomen van grammaticale / type fouten en voorkom jargon. Daarmee toon je dat je aandacht aan je plan besteed hebt. En ja, een goede opmaak helpt maar zorg altijd dat je zakelijk overkomt.

Prettig weekend!

Ties

Heer,

Ik ben voormijn studie en tevens vor mij zelf bezig met het onderdeel operationeel management. Een grootdeel hier van bestaat uit het schrijven vn theoretische en praktische benaderingen van de verschillende management instrumenten. Het bedrijfsplan komt hierin natuurlijk uitvoerig aanbod.

Nou wil ik zlef dit plan gebruiken voor mijn eigen onderneming.

Alleen maak ik gretig gebruik van het jargon dat mij door de jaren heen is bij gebracht.

En toch raad u dit af om te gebruiken in een bedrijfsplan.

Vanwaar is dit.

Bedankt voor uw antwoord

Groeten Thieu

• 0

Misschien een goed idee voor de makers van easy start om de mogelijkheid om templates te gebruiken in te voeren? Zodat men de ondernemingsplan kan opmaken. ?? nu moet iemand allen dit doormailen naar easy start en hopen dat ze er wat mee gaan doen? Gezien het feit dat die software al 5 jaar hetzelfde is (alleen de Euro is toegevoegd) wordt het tijd misschien??

Link ruil geboden, ga naar Belservice.nl Linkpagina en voeg uw link automatisch toe. Of doe mee met onze affiliate programma.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar