• 0

Je eigen weblog opzetten

Ik ben bezig met de marketing van TenToday (http://tentoday.com), mijn bedrijf waarmee we maatwerk websites verkopen.

 

Ik heb nu het plan opgevat om een weblog op te gaan zetten vanuit mij persoonlijk. Daarmee hoop ik bepaalde mensen te interesseren voor wat ik doe en van daaruit *persoonlijk* contactmomenten te creëren en wellicht nieuwe projecten binnen te halen.

 

Waarom zo? Voor de grote projecten heb ik persoonlijk direct contact nodig. Dat werkt bij mij het beste.

 

De vraag: Ik vind het leuk om die blog op te zetten. Ik ga er vanalles leuks opzetten inclusief ondernemersverhalen, link naar HigherLevel enzovoorts. Maar wat ik graag wil weten is: Zet je zo'n blog op met een plan? Maak je bijvoorbeeld een planning voor de berichten zodat je een wisselwerking hebt tussen diverse onderwerpen, bezoekers enzovoorts of ga je gewoon schrijven.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

...

Kijk, ik kan natuurlijk wel heel mooi een luchtkasteel bouwen als expert zijnde luchtkastelenbouwer ;D maar wat schiet ik er mee op? Ik ben geen persoon die expert is, of wil zijn, op 1 vakgebied. Mijn trucje zit 'm juist in een strakke mix van alle facetten van ondernemen en aardige zelfkennis om te weten wat ik niet kan. Daar zetten we dan de juiste mensen op. Kortom, hoezo expert?

 

Misschien ben je expert op het gebied van die strakke mix? ;)

 

Een andere vraag is voor wie je wilt gaan bloggen. Wat hebben ze aan jouw blog? Als je daar geen helder antwoord op vindt, hoef je er ook niet aan te beginnen. Dat hoeft trouwens niet 1-2-3 100% strak te staan vanaf het begin. Schrijf gewoon eens wat stukjes, je hoeft ze niet direct te publiceren. Of test het uit met een paar lezers en vraag om commentaar.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik wil andere ondernemers inspireren om stappen te nemen, om dingen te doen. Ik vind het leuk om contact te hebben met andere ondernemers en ze daarbij wellicht te helpen middels een andere kijk op hun business bijvoorbeeld.

 

Daarnaast zit er ook nog een stukje exhibitionisme in, ik laat graag wat dingen in alle bescheidenheid zien. Ik heb reeds vaak ervaren dat hier zeer nuttige feedback op komt namelijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil andere ondernemers inspireren om stappen te nemen, om dingen te doen. Ik vind het leuk om contact te hebben met andere ondernemers en ze daarbij wellicht te helpen middels een andere kijk op hun business bijvoorbeeld.

 

Daar valt vast ook best leuk over te schrijven?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is absoluut handig een duidelijke topic te hebben. Maar hierin kun je slim zijn. De eerder genoemde Steve Pavlina die heeft sowieso een blog met z;n eigen naam (Steve Pavlina) en als ondertitel "Personal development for smart people". Ondertussen schrijft hij over verscheidene onderwerpen als een eigen business opzetten, doelen leren stellen, gewoontes aanleren, met je blog verdienen tot aan een rauw dieet volgen of aan polygamie beginnen. Het heeft allemaal namelijk met persoonlijke ontwikkeling te maken. Het is de truc een sterke niche te kiezen waarin je toch redelijk breed kan schrijven.

 

Een andere tip is: wees een beetje stellig. Pavlina merkt op dat je dan veel meer bezoekers trekt. Als je niemand irriteert of provoceert, dan doe je iets fout. Dat betekent niet dat je controverse moet opzoeken om de controverse zelf, maar probeer niet alles te nuanceren.

 

Nog een paar tips die bij me opkomen:

 

Top 10 lijstjes doen het heel goed...dit kunnen geweldige bronnen zijn of tips.

 

 

Maak ook "tijdloze content" - dus inderdaad niet op dagelijkse gebeurtenissen gebaseerd, maar gewoon steengoede artikelen. Dat maakt ook veel minder erg als je een tijdje niet blogt. (Hoewel je eerder aan 2 weken moet denken of 4 maximaal als je echt steengoede tijdloze content hebt...maar niet 3 maanden verdwijnen). Toch kom je in een zekere flow en op een gegeven moment hoef je maar 3- uurtjes elke 3 dagen te investeren ofzo. En als je het leuk vindt, is dat toch niet veel.

 

Slecht te navigeren is onzin overigens. Daarvoor heb je categorieen, tags, een zoekfunctie en eigen gemaakte extra's als meest populaire artikelen.

 

Wees ook authentiek en echt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het trouwens niet eens met @pvdmeer - maar misschien moet ik dat hier niet zeggen. Dat moet ik bijv zeggen dat ik niet 3 kern woorden heb gevonden, waarop ik gevonden wil worden. En dat ik daar zelfs bij google.com (itt tot google.nl) op de eerste pagina mee gevonden wordt. En dat dit komt omdat ik dit al een tijd doe en consistent ben geworden (recent!) in de richting waarin ik schrijf.

 

PS : Fred: die stats zijn per dag, per week of per maand ?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het trouwens niet eens met @pvdmeer - maar misschien moet ik dat hier niet zeggen.

 

Blij dat jij het doet ;) Kan ook niet veel maken van het de vermeende nadelen.

 

- Een Blog is slecht navigeerbaar. In feite is alleen de laatste post direct te zien

Al genoemd door Pawelotti; je kunt alleen al met categorieen een goede structuur maken.

 

- Als je langer dan een paar weken niet blogt, dan is je blog niet meer interessant

- Goede rankings in Google zijn ook zo weer verdwenen, zo snel als Google posts goed rankt, zo snel zijn ze ook vaak weer verdwenen

- Als je eenmaal weer stopt met bloggen, wat is er dan over van al dat harde werken aan de Blog?

Je gaat er volgens mij vanuit dat een blog per definitie over actuele zaken moet gaan. Mijn hobby kookblogje is al weer een maand of vijf niet geupdate heeft nog steeds 200-300 bezoekers per dag met een piek van 2000 op seizoensgebonden trefwoorden in een bericht uit 2007.

 

Je vergeet een, volgens mij heel belangrijk, pluspunt: interactie met je bezoeker. Interessant voor de blogger maar soms ook erg interessante aanvullingen voor je bezoekers.

Link naar reactie
  • 0

 

...

- Bloggen is tijdrovend

 

...

 

- Als je eenmaal weer stopt met bloggen, wat is er dan over van al dat harde werken aan de Blog?

...

 

@Ewout en @Willem

 

Toch heeft Patrick hiermee voor mij wel een paar nadelen van bloggen te pakken. Bloggen vereist toch enige regelmatige updates (minimaal 1x/week?) anders heb je toch kans dat na enige tijd bezoekers en abonnees afhaken.

 

Dat komt ook door het blog karakter. In tegenstelling tot meer statische sites, die relatief weinig updates vergen (1x ontwerpen, 2-3 jaar draaien met hooguit een enkele actualiteitsslag er in) is een blog meer te vergelijken met een krant of tijdschrift.

 

Zelfs al schrijf je tijdloze artikelen, dan nog is het de (terechte) vraag die Patrick stelt: wat heb je er aan gehad, zodra je stopt met bloggen? Het is in ieder geval iets om over na te denken.

 

Veel bloggers haken af na een enthousiaste start juist omdat het toch wel tijd kost om te schrijven, of je nou veel en kort schrijft, of weinig maar grote artikelen. Met wat geluk krijg je ook veel commentaar, en dat wil je ook netjes afhandelen, toch?

 

Mijn zus die ik naar mijn blog liet kijken vond het ook onduidelijk omdat ze niet in de blogwereld zit, dus vooral statische sites gewend is. Na enige uitleg werd het wel makkelijker maar toch is het wel een aandachtspunt. Zelf ben ik van plan grote artikelen ook op aparte pagina's te plaatsen, ook om meer duidelijkheid te creeren.

 

Maar ik vind de voordelen verder vooral veel groter dan de nadelen.

 

Moraal: bepaal zelf wat voor jou de voor- en nadelen zijn. Per persoon, hoe clichematig het ook klinkt, kan dat anders zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred heeft natuurlijk gelijk in zijn laatste opmerking: iedereen moet vooral doen wat hem het meest bevalt.

 

Ik beweer ook niet dat je met Bloggen niet succesvol kan zijn. En natuurlijk, als je in 2007 iets geschreven hebt waar veel mensen interesse in hebben, en waar weinig anderen over schrijven, dan word je nog altijd gevonden. Maar wat gebeurt er wanneer iemand nu over hetzelfde topic een ander artikel schrijft? Inderdaad, dan scoort die al snel hoger.

 

@Willem: denk je dat interactiviteit alleen met een blog kan? Daar zit je toch wel sterk naast. Je hebt in feite een flink scala aan interactieve mogelijkheden met een website, inclusief bloggen...

 

@Fred: welke voordelen vind je dan zo groot?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch heeft Patrick hiermee voor mij wel een paar nadelen van bloggen te pakken. Bloggen vereist toch enige regelmatige updates (minimaal 1x/week?) anders heb je toch kans dat na enige tijd bezoekers en abonnees afhaken.

 

Vaste bezoekers misschien wel. Abonnees misschien ook, al minder snel. Heb net even in m'n rss feed lijstje gekeken. Ongeveer 10% daarvan is 'dode' blog. Maar aangezien er toch niets gebeurt zie ik ook geen reden om ze uit het lijstje te halen. Blogs met te weinig focus / teveel niet interessante kopjes zal ik eerder verwijderen.

 

Daarnaast heb je de groep bezoekers die je via google vinden. Die blijven toch wel komen. (Even seo onvriendelijke / slecht ingerichte blogs die het vooral van 'dit item is nieuw' moeten hebben daargelaten)

 

Het verschil in conversie / waarde tussen volgers en toevallige passanten laat ik over aan de marketeers (Ewout?) Maar die passaten kun je zeker behouden als je je blog te weinig of niet meer update.

 

Dat komt ook door het blog karakter. In tegenstelling tot meer statische sites, die relatief weinig updates vergen (1x ontwerpen, 2-3 jaar draaien met hooguit een enkele actualiteitsslag er in) is een blog meer te vergelijken met een krant of tijdschrift.

 

Helemaal met je eens. De krant is dan 'extreem' gericht op actuele zaken. Tijdschriften hoeven dit niet te zijn. Ik bewaar geen kranten maar heb wel enkele jaargangen kooktijdschriften liggen en bijna 20 jaargangen van een tijdschrift voor software ontwikkelaars (gelukkig grotendeels op cd) Beide hebben nog steeds waarde voor me.

 

Terzijde: in een aantal definities van een 'blog' wordt een chronologische reeks van artikelen als belangrijkste kenmerk genoemd. In blogsoftware zie je dat ook terug door een wat starre navigatie gebaseerd op die tijdslijn (indeling per maand en dergelijke) Jammer / vreemd want voor veel goede blogs is het tijdsaspect nauwelijks relevant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Willem: denk je dat interactiviteit alleen met een blog kan? Daar zit je toch wel sterk naast. Je hebt in feite een flink scala aan interactieve mogelijkheden met een website, inclusief bloggen...

 

Nee hoor dat denk ik niet. Ook een 'normale' website geeft je voldoende mogelijkheden om interactie met je bezoeker aan te gaan. Maar de mogelijkheid voor je bezoeker om een reactie te plaatsen bij een bericht, dat ook nog eens gepubliceerd wordt bij dat bericht, is toch echt een standaard onderdeel van een blog. Dat is potentieel een enorm pluspunt wat in je lijstje van pluspunten voor een blog ontbreekt.

 

En natuurlijk, als je in 2007 iets geschreven hebt waar veel mensen interesse in hebben, en waar weinig anderen over schrijven, dan word je nog altijd gevonden. Maar wat gebeurt er wanneer iemand nu over hetzelfde topic een ander artikel schrijft? Inderdaad, dan scoort die al snel hoger.

 

Voor iemand die de tekst 'Een Succesvolle Website Bouwen' in z'n signature heeft staan vind ik deze reactie ietwat tegenvallen. Maar misschien heb je wat meer verstand van sites van blogs ;) mode>

 

Je kunt een bericht op een blog net zo goed optimaliseren qua SEO en inkomende linkjes als een 'normale' pagina. Google heeft een filter waarmee nieuwe berichten (vooral die te maken hebben met de actualiteit?) wat verder naar boven komen en dan weer terugzakken. Ook maakt google onderscheid tussen sites en blogs waarbij blogs vermoedelijk voordeel hebben bij dit 'actualiteitsfilter'. Het effect dat je in je lijstje beschrijft bestaat dus inderdaad. Neemt niet weg dat berichten op blogs met een beetje aandacht weldegelijk uitstekend kunnen scoren zonder bang te hoeven zijn voor iemand anders die actueler is.

 

Link naar reactie
  • 0

@Willem,

 

Dank voor die sneer. Je kan inderdaad iets meer doen om beter geranked te blijven. Maar je onderschat ook mijn expertise. SEO technieken en links zijn niet het enige dat telt, en dat geef je in je laatste zin eigenlijk ook toe.

 

Je kan dus van alles uithalen met je blog, ook de navigatie verbeteren. In feite maak je er dan meer en meer een website van. In feite is een blog natuurlijk ook een website, op een bepaalde manier opgebouwd. Onderdeel van die standaard opbouw is de mogelijkheid reacties van bezoekers toe te staan. Maar dat kan natuurlijk ook bij een website. Het pluspunt is dus alleen dat het bij een blog een standaard feature is.

 

Bottomline (wat mij betreft, maar je zal er wellicht nog op willen reageren): een Blog is een bepaald soort website die je snel de mogelijkheid geeft om te publiceren. Als je er meer mee wilt, dan kan dat, door het toevoegen van SEO technieken, navigatie, en allerlei andere zaken. Wat mij betreft verdient het dan echter aanbeveling om een website te overwegen, die dezelfde mogelijkheden en meer kan bieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ooit met een blog begonnen, omdat ik het zelf wilde bouwen (das voor een developer namelijk veel leuker dan een wordpress installeren). Na een half jaar had ik aardig wat bezoekers, gezien de doelgroep. Ik plaatste ongeveer 1,5 artikel per 2 weken.

 

Toen is een tweede schrijver erbij gekomen die ook ging bloggen. Inmiddels bijna 2,5 jaar later zijn we met 5 vaste (de jongste is 22, de oudste bijna met pensioen :-))schrijvers daarnaast nog een heel aantal gastschrijvers en publiceer nu zo'n 2-3 artikelen per week. Het blog is gegroeid naar een soort van online magazine.

 

Maar dit alles heb ik zonder een plan gedaan, gewoon uit enthousiasme en na ruim 150 artikelen gaat het schrijven me een stuk makkelijker af. Het voordeel is wel dat ik met mijn 'blog' redelijk wat onderwerpen heb om te schrijven.

 

Inmiddels is de site hard toe een een goede redesign en de backend moet ook worden aangepakt, wellicht ga ik hier in mijn vakantie eens wat tijd aan besteden.

 

Even samengevat, je blogt uit enthousiasme over een bepaald onderwerp, daardoor KAN er business uit komen, maar verwacht (zeker niet op de korte termijn) er al te veel resultaat van. Doe het omdat je het leuk vind, om anderen te enthousiasmeren over jouw onderwerp.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

@Fred: welke voordelen vind je dan zo groot?

 

 

Puur voor mezelf wederom, voor anderen kan dit anders zijn.

 

Installatie:

- Ik heb zelf WP geinstalleerd, een prachtig thema uitgezocht, en zelf alles geinstalleerd en geconfigureerd. Totale tijd niet bijgehouden, maar max 2 werkdagen. De meeste tijd ging zitten in het configureren van het thema zelf. Er zijn ongeveer 1000 opties, gelukkig hoef je de meeste niet aan te raken. ;)

- een paar uurtjes (< 4) besteed aan selectie, installatie en activeren van plug-ins.

 

De financien:

- 0, 0. Wel ga ik een donatie doen voor het thema, en vermoedelijk ook wel voor de plug-ins. Naast de hosting kosten die je toch hebt ook bij een reguliere site, kost bloggen dus vrijwel niks.

 

Schrijven:

- Mij bevalt het publiceermechanisme wel. Niet al te grote artikelen, vaak nog opgesplitst maar toch meestal in 1 keer geschreven, en voor publicatie nog geredigeerd. En soms na publicatie :P.

- De simpele en ingebakken manier van reacties. Nu nog weinig (zegge en schrijve 1, waar blijven de reacties van HLers! ;D), maar dat zal vermoedelijk weinig tijd kosten.

- Simpel om gastauteurs via eigen login artikelen te laten plaatsen, als zij zelf geen blog willen.

 

Taggen / categorieen:

- min of meer intuitief opgezet, en vooral tags over de thema's die ik wil behandelen. Makkelijk en simpel.

 

Linken:

- RSS feeds simpel aan te zetten, zowel op berichten als op reacties.

- linken van en naar andere blogs en websites makkelijk te maken en bij te houden.

 

Het zal ook wel mogelijk zijn (niet uitgezocht) om er forumsoftware aan te hangen voor interactiviteit met grote groepen. Voor mezelf niet belangrijk.

 

Idem voor verkoop van bijv eBooks. Ik denk er wel over in de toekomst zoiets te gaan doen. Als ik eenmaal als expert gezien word 8).

 

Mijn vorige site was vooral een statisch uitgebreid visitekaartje. Bloggen bevalt me beter.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Fred, interessante materie, maar wat een lappen tekst en een beetje kleur in het thema mag ook gerust! ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gaan we door de bespreking van de techniek niet voorbij aan de wezenlijke verschillen tussen een weblog en een website?

 

in mijn optiek is een weblog een interactief publicatiemiddel en een website een (soms interactief)presentatiemiddel.

 

Het gaat er niet direct om wat de schrijvers vinden, maar een bezoeker zal, zonder het zich bewust te zijn, met een hele andere perceptie een blog lezen dan een website.

Dingen die je leest op een site worden al snel argwanend bekeken en als verkooppraatje afgedaan. Onderwerpen op een blog worden naar mijn mening sneller vertrouwd.

 

Een goede blog weerspiegelt in vrijwel alle gevallen de mening van een persoon, de schrijver. Het is dus persoonlijk, tastbaar en redelijk direct contact met je lezer. Op die manier is ook de hele structuur van een blog opgebouwd: intuïtief gerangschikt.

 

Een website vertelt je op een afstandelijker wijze over het product dat geleverd wordt. Per definitie is een corporate site afstandelijk. En per definitie is een blog persoonlijk.

 

Houdt daar rekening mee bij het schrijven van je berichten. Je vertelt een verhaal in plaats van dat je een product verkoopt.

Je argumenteert vanuit je eigen overtuiging in plaats van argumenteren binnen de grenzen van de corporate identity.

 

Dat kan grote voordelen bieden als je de juiste toon passend bij je onderwerp weet te raken.

De trouw aan een goede blogger is volgens mij veel groter dan de trouw aan een bedrijf.

 

Natuurlijk zijn er gevallen, bijvoorbeeld in geval van eenmanszaken, waarbij persoon en bedrijf in elkaar overlopen en waar de keuze voor een site of een blog minder van belang is.

Natuurlijk zal functionaliteit op beide situaties beschikbaar zijn.

 

Maar stellen dat een blog een soort van website is met specifieke functionaliteit is technisch misschien waar maar dat interesseert mij niet, en de bloglezers nog minder.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Gaan we door de bespreking van de techniek niet voorbij aan de wezenlijke verschillen tussen een weblog en een website?

 

Ergens wel ja. Maar, om een voorbeeld te noemen, jij gaat op jouw blog uit dat mensen je artikelen op chronologische volgorde lezen. Een wezenlijk verschil tussen beide(?) Ik lees op een willekeurige post op je blog bijvoorbeeld dit:

 

Het Nationaal Archief wacht bijvoorbeeld niet met de oplevering van het derde depot tot ik deze site afheb, en ook het RACM Amersfoort wil net zo graag als ik dat de voortgang erin blijft zitten.

 

Geen idee waar je het over hebt. Wellicht zou ik dat wel hebben als ik de artikelen op de vorige tien pagina's gelezen had.

 

Dit idee van een chronologisch verslag van je belevenissen vertaalt zich ook naar een stuk navigatie in de vorm van het archief per maand. Dat is voor mij als bezoeker volstrekt nutteloos omdat er nauwelijks relatie is tussen je berichten en de maand van een bepaald jaar. Gelukkig heb je wel ook navigatie per categorie. Maar dan weer geen links naar berichten over het nationaal archief of het racm in Amersfoort.

 

De vorm van je navigatie (stukje techniek) bepaalt zowel mijn ervaring als bezoeker als je vindbaarheid in google.

 

Een website vertelt je op een afstandelijker wijze over het product dat geleverd wordt. Per definitie is een corporate site afstandelijk. En per definitie is een blog persoonlijk.

 

Houdt daar rekening mee bij het schrijven van je berichten. Je vertelt een verhaal in plaats van dat je een product verkoopt.

Je argumenteert vanuit je eigen overtuiging in plaats van argumenteren binnen de grenzen van de corporate identity.

Ik moet toegeven dat de meeste blogs vanuit het ik-perspectief zijn geschreven. En dat kan zeker een goede invalshoek zijn (marketeers met kennis mogen weer invallen ;) ) Maar volgens mij hoeft dat niet veel meer te zijn dan je eigen persoonlijk naam bij een goed stuk te zijn. Ik volg circa 50 blogs. Een aantal daarvan gebruikt niet meer dan een persoonlijk sausje. Jan Jansen van de afdeling spambestrijding van google schrijft over dit of dat technisch aspect. De inhoud is iets specifieker dan je zou verwachten op de helppagina's van google en een persoon wiens naam ik ken schrijft het! Yahoooo! Oh nee Google ;) Stuk blijft goed en wordt met wat techniek vereeuwigd in google.

Link naar reactie
  • 0

Dames en heren, ik ga reageren, reken maar! maar vannacht even een reisdag. Ik ga van onze vestiging in Barcelona naar Olanda dus een momentje. En ja ik neem het lekkere weer van hier mee, let maar op! ;D

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@Frans,

 

Ik heb nu even weinig tijd, toch een korte reactie: wat jij beschrijft als een website is inderderdaad een Corporate Site. Wat ik bedoel als alternatief voor een Blog, is een informatieve site. Je focust je dus niet op de presentatie van een product, maar je probeert de bezoeker van informatie te voorzien. Dat is een essentieel verschil.

 

Verder heb je wel groot gelijk in je eerste zin: een blog is een publicatie, een website is een presentatie, maar in mijn optiek dus een presentatie van voor de bezoeker nuttige informatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee waar je het over hebt. Wellicht zou ik dat wel hebben als ik de artikelen op de vorige tien pagina's gelezen had.

 

Ik stel ook nergens dat ik m'n eigen mening ook zelf goed in de praktijk breng. Verre van zelfs. :)

Dank dat je me daar even aan helpt herinneren ;)

Dat jij het niet begrijpt vind ik dan weer niet zo heel erg (had voor de verduidelijking wel even een paar linkjes aan kunnen brengen, dat geef ik toe). Mijn doelgroep weet precies waar het over gaat.

 

Ik volg circa 50 blogs.

 

Wat ik duidelijk wilde maken is dat een weblog qua inhoud, vorm en manier van schrijven over het algemeen wezenlijk anders is dan een site, ondanks technische overeenkomsten.

In dat licht wel illustrerend dat je aangeeft 50 blogs te volgen maar niet hoeveel sites je volgt/sitefeeds je leest.

 

Heeft een goede blog voor jou persoonlijk meer waarde/autoriteit dan een goede site?

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

(ahum : als internet marketing manager kan ik zeggen : het hangt er maar helemaal vanaf hoe je een blog en een site inzet, dames en heren. Zo heb ik een aantal pagina's op mijn blog, waardoor het voor een deel tenminste op een site lijkt. En als ik had gewenst, dan was mijn blog niet te onderscheiden geweest van een "normale" website.)

Link naar reactie
  • 0

Veel goede en uitgebreide reakties al hier. Naar mijn mening moet je het wel/niet starten van een weblog heel grondig overwegen. Je kunt er bijna een apart ondernemingsplan voor schrijven. Een SWOT-analyse kan ook zeker geen kwaad.

Bedenk heel goed voor jezelf waarom je een weblog wilt, wat je hier mee wilt bereiken, en hoe je dat wil/kunt bereiken. Er zijn hier al heel wat valkuilen genoemd. Zo kan een weblog je heel snel, heel veel tijd kosten. Steek je er te weinig tijd in dan kan het je blog ook tegen je werken. Een halfleeg, onregelmatig aangevuld of slordig geschreven weblog kan erg onprofessioneel overkomen en klanten zelfs afschrikken.

 

Om mezelf dan maar als voorbeeld te nemen. Ik ben een fotografiestudent met eigen bedrijf. Op het moment ben ik druk bezig met mijn portfoliowebsite (had ik hem nu maar af, dan kon je gewoon zien waar ik het over had). Tijdens het opzetten van deze website heb ik besloten om de site onder te verdelen in meerdere stukken. De basis is natuurlijk een nette zakelijke overzichtelijke portfolio. Een ander deel is een algemene informatie pagina met onder andere CV en contact-gegevens. Daarnaast heb ik een soort alternatieve portfolio voor creaties die wat experimenteler, niet commercieel interessant of niet fotografisch zijn (zoals essays, artikelen, filmpjes en interactieve animaties). Een soort playground, zogezegd.

Maar nu over het geblog. Ik voeg hier aan toe een zogenaamd photoblog. Een blog waar foto's de voornaamste inhoud vormen. Er is altijd ruimte om tekst toe te voegen, maar het draait om de beelden natuurlijk. Met dit photoblog geef ik mijn potentiele klanten zicht op potentiele andere kanten, andere kanten van mijn fotografie dus. In plaats van dat ze alleen maar terug kunnen komen voor de portfolio-updates die spaarzaam zijn, kan men misschien wel meerdere keren per week een kijkje nemen en zien wat ik nu weer gefotografeerd heb. De ene keer zal dat commercieel zijn, de andere keer voor mijn opleiding, weer een andere keer zullen het foto's zijn die ik voor mezelf gemaakt heb, bijvoorbeeld op een reis of van familie. (Waarbij er natuurlijk wel op gelet moet worden dat het geen vakantiekiekjes worden.) Op die manier houd ik dus contact en tegelijkertijd krijgt de klant meer inzicht in mijn werk en men kan zien dat ik constante kwaliteit lever. Daarnaast kan ik mijn photoblog weer als klankbord gebruiken om te zien wat mensen interessant vinden. Misschien werf ik zelfs wel klanten die in eerste instantie op mijn photoblog komen, en later pas mijn portfolio zien.

Heel belangrijk voor mij is dus dat dit blog een meerwaarde biedt voor mij en mijn bedrijf. Daarnaast weet ik van mezelf dat ik toch al een constante stroom beelden produceer waardoor de extra tijdsbesteding laag is en waardoor ik niet bang hoef te zijn dat de stroom van berichten ineens stokt door gebrek aan inspiratie.

Ik heb ook wel overwogen om nog een gewone blog naast dit alles te maken met fotografietips en lessen. Maar bij die overweging werd voor mij heel duidelijk dat ik hier geen mensen mee aantrok die voor mij interessant zijn. Hoogstens als ik ook cursussen aan zou bieden (misschien in de toekomst) zou dit interessant zijn. De toegevoegde waarde was nihil en zowel het product als het publiek waren totaal anders. Zo'n blog zou ook mijn imago aan kunnen tasten of in drukke periodes zou deze blog heel makkelijk vast kunnen lopen.

 

Goed, lang verhaal zo weer maar de kern is dus wel: denk er goed over na. Formuleer voor jezelf alles helder voor je er aan begint en bereid je goed voor. De tip om wat berichten "op voorraad" te houden is er ook zeker één om op te volgen. Een blog kan een speelse toevoeging zijn maar ook afbreuk doen aan een serieus imago.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties!

 

Wat ik er tot op heden uit gehaald heb zijn eigenlijk 2 visies die lijnrecht tegenover elkaar staan:

1. Gewoon doen, enthousiast aan de slag gaan!

2. Goed voorbereiden, plan maken, tot en met zelfs een SWOT!

 

Kortom, 2 totaal verschillende manieren. Ik reflecteer die met name tegen de personen en ik denk dat daar een sterke overeenkomst zit. De mensen die stellen dat je alles zeer zorgvuldig voorbereiden doen dat normaal gesproken ook. Ik ga er wat tussenin zitten. Ik ga starten met de 50 woorden aanpak en op basis daarvan ga ik strepen. Dus eerst breed brainstormen en daarna daar de lijn in zoeken. Op die manier hoop ik een duidelijke focus in de blog te krijgen. Dan beginnen we met schrijven.

 

Het feit dat een blog ook afbreuk kan doen is duidelijk. Daarom ook mede dit topic. We willen graag meteen een goede start maken, dat is echt de bedoeling. Vandaar dat essentiële tips als de 50 woorden en de berichten-voorraad van enorme waarde zijn!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.