• 0

Adverteerders op je blog

Vandaag kreeg ik de vraag van een bedrijf of we een banner van hun winkel op mijn blog wil plaatsen.

Tja... Niet voor niets natuurlijk, maar wat is nou een redelijke vergoeding???

 

Deze vraag overvalt mij een beetje en ik heb echt geen idee!

E 10,- per maand? Maar waar is dat op gebaseerd??

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 2

Vandaag kreeg ik de vraag van een bedrijf of we een banner van hun winkel op mijn blog wil plaatsen.

Tja... Niet voor niets natuurlijk, maar wat is nou een redelijke vergoeding???

 

[ sufkopmodus ]

Zit ik net een heel verhaal te schrijven over adverteren op je webwinkel, lees ik net dat het om adverteren op je blog gaat... Aaaaarch

[ /sufkopmodus ]

 

 

Henri,

 

Even terug naar de basis. Niet de vraag welk tarief jij moet rekenen staat centraal, zelfs niet de vraag of je überhaupt adverteerders moet toelaten, maar de vraag welke rol jij je blog wilt laten vervullen is van belang.

 

Wordt het Henri's-Kijk-Mij-Alle-Modelautobeurzen-Afschuimen-En-O-Ja-Dit Zijn-De-Foto's-Van-Mijn-Dochters-Communie-Blog, dan kan iedere bevriende winkelier een linkje krijgen/kopen voor een krat bier;

 

Wordt het een Ik-Noem-Het-ModelautoNieuws-Maar-Stiekem-Is-Het-Een-Salespitch-Blog, dan staan er natuurlljk zeer geraffineerde advertenties op die leiden naar nog geraffineerderderder landings-pages waarvan jouw kassa gaat rinkelen;

 

Wordt het een We-Gaan-Het-Merk-Henri Kroeze-Neerzetten-Als-Modelauto-Expert-Zodat-Klanten-Niet-Kopen-Bij-Een-Handelaar-Maar-Bij-Een-Kenner-Blog, of in gewoon nederlands: Personal Branding Blog, dan zou ik de vormgeving van je blog en je winkel 'naar elkaar toe trekken'. Dan straalt die expert status ook echt af op je winkel. Adverteerders zijn dan uit den boze. Je kunt wel zo af en toe een niet-concurrerende, branche-eigen bedrijf 'aanraden', maar advertenties leiden dan alleen maar af van het bouwen aan je eigen merk: Henri Kroeze.

 

Wordt het een Al-Het-Modelautonieuws-Voor-U-Verzameld-Op-Het-Grootste-Online-Modelautomagazine-Van-Nederland-Blog, dan kun je alle relevante adverteerders toelaten. Zorg wel dat je in dat geval de twee bedrijven (de modelautowinkel en de online uitgeverij) voldoende scheidt. De verleiding is dan groot om geen concurrerende online modelautowinkels toe te laten. Dan gaat je reputatie van Onafhankelijke Nieuwsbron naar de maan.

 

Dat je om mede-schrijvers vraagt op je blog, verraadt dat je (onbewust) voor de laatste variant gekozen hebt. Dan moet je echt serieus gaan zitten om voor dat magazine-blog een adverteerdersstrategie (verdienmodel) te gaan bepalen. De mooiste plek is natuurlijk voor dat lullige winkeltje in 's-Gravendeel met z'n modelauto'tjes ;D. Je ontkomt er niet aan om op de andere advertentieplaatsen concurrenten toe te laten. Verder zou je kunnen zoeken naar niet-concurrerende, branche-eigen adverteerders. Zeg maar de modelauto-onderhoudsbedrijven (Proscale Tyrecenter) , de modelautoschadeherstelbedrijven (Geen Deuk te Klein voor Schadebedrijf De Groot) en niet te vergeten de modelautopechhulpservice (Route Modell).

 

Dus..... Henri My Man.... Voor je je inlaat met advertentietarieven, CPC, CPM, AdWords, Banners, Skyscrapers en 125x125 Ads.... Even stapje terug.

 

Koffie?

Link naar reactie
  • 1

Je kunt nooit helemaal objectief een passend advertentietarief bepalen, dit blijft altijd wat husselen met gegevens en handelen naar wat je gevoel zegt. Je kunt echter wel met de volgende dingen rekening houden:

[*]De doelgroep van jouw website: heeft jouw website een hele specifieke doelgroep, die ook nog eens vrij klein is en lastig te bereiken? Oftewel, ben jij vrij uniek en is de mogelijkheid om een aanbieding aan jouw doelgroep te doen, voor hem dus veel waard? (dat is bij een modelautoweblog zeker zo!)

[*]Hoe betaalt de adverteerder, en hoeveel betaalt hij? Anders gezegd, betaalt hij per klik, per weergave of per conversie via jouw website? Of per maand? En koopt hij veel of weinig in?

[*]Op welke locatie (klik voor overzicht van prestaties per locatie) staat de advertentie? Dat maakt bij het verkopen van weergaves of een locatie voor een maand erg veel uit!

[*]Wat voor advertentie is het? Een knipperende grote? Een rustige kleine? Een banner met afbeeldingen of een tekstlink? Of een advertorial?

Tip: wanneer je advertentieplaatsen gaat verkopen is het een slim idee om een systeem als OpenX te installeren. Dat is een gratis programma (Open Source) waarmee je alle advertenties kan beheren, en ook de statistieken kan bekijken (zoals het aantal weergaves en kliks).

 

En onderschat daarnaast de waarde van een advertentie niet. Ook bij kleine weblogs kan je al vaak tientallen euro's vragen voor een banner van middelmatige grootte.

 

Tot slot: maak je geen zorgen over het "verbinden aan een bedrijf". Mensen zijn het allang gewend overal advertenties te zien en zoeken daar echt niks achter. Wat je wel vaak ziet is dat er klein bij vermeld staat dat het om een advertentie gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helemaal niet op de hoogte van tarieven etc in dit wereldje.

 

Ik zou voor mezelf denken:

- Van die 10 euro wordt ik niet rijk

- Ik wordt gelieerd aan het bedrijf, wil ik dat?

- Zitten er nog andere voordelen aan dan geld voor jou?

- Hoe groot is die banner en waar komt dat te staan?

- Hoe vinden mijn gebruikers die banner? Is het nuttige info voor hen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat hen een bod doen, altijd makkelijk :)

 

Verder is dit gewoon wat de gek er voor wil geven, zeker als zij jóu benaderen. Ter indicatie: TheNextWeb heeft tarieven online staan: Only €99 a week (100.000+ pageviews = less than € 1 CPM!). Dat is de rekenmanier om dit te benaderen, gebaseerd op online advertentietarieven.

 

Kun je overigens niet barteren? Kunnen zij niet iets mooiers voor je betekenen dan een paar euro per maand? Dat is in potentie veel interessanter!

Link naar reactie
  • 0

Ik deel Manons ideeen, en daarbij:

 

- Een bannervrije site straalt veel meer rust uit dan 1 of meer banners, die hoe dan ook alfeiden van jouw boodschap en wat jij wilt verkopen.

- Ik zie veel meer waarde in een aanbeveling op een aparte pagina: 'Henri koopt zijn X bij Y want dit is zijn ervaring: ...' en dan gewoon geen blabla verhaal maar je echte ervaring. Ik denk er over dit op termijn zelf ook te doen, maar alleen als het past bij waar ik op mijn blog over schrijf. Dus in mijn geval: bepaalde boeken (met door mij geschreven recensies), methodes (met mijn ervaringen en doorverwijzen), professionals die ik aanbeveel (doe ik nu op LinkedIn) etc etc.

 

Ik weet niet wat ze zullen bieden, maar ik zou het zelf dus niet snel doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Michiel de link met de 'locaties' doet het niet en ik ben erg benieuwd. Wil je m opnieuw plaatsen?

 

F5 (verversen) en hij doet het wel De URL copy-pasten in de adresbalk en hij doet het wel :)

 

De informatieve waarde is echter niet zo hoog, en zijn wel betere voorbeelden te vinden van welke plekken op een pagina het meest interessant zijn voor advertentiemogelijkheden?

Link naar reactie
  • 0

 

...

De informatieve waarde is echter niet zo hoog, en zijn wel betere voorbeelden te vinden van welke plekken op een pagina het meest interessant zijn voor advertentiemogelijkheden?

Vast en zeker, maar dit plaatje biedt alvast wel een kleine indruk van de waarde van locaties op je pagina. Uiteraard blijft dit nog eindeloos te specificeren en nuanceren.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Manon al had aangegeven heb ik ook ergens gelezen dat het niet altijd even slim is om adverteerders op je blog te plaatsten. De reden daarvoor (dat ik gelezen heb) is dat je primair je lezers op je website wilt houden om eventueel bij jou te kopen. Als je je bezoekers de optie biedt om elders te gaan zoeken/kijken krijg jij misschien het nakijken.

 

Valt er niet een andere mouw aan te passen aan dit voorstel?

 

Als het je bedoeling was om vanaf het begin dit soort promotie te doen/hebben, had je naast je eigen promo met je "dozen" ook hier werk van gemaakt.

 

Lijkt mij dat ze jou misschien harder nodig hebben dan omgekeerd.

 

Voor de goede orde ik heb geen blog maar vind het bijzonder interessante onderwerp.

 

PS. ;) Bij deze ook op het forum gereageerd. ;D

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Vandaag kreeg ik de vraag van een bedrijf of we een banner van hun winkel op mijn blog wil plaatsen.

Tja... Niet voor niets natuurlijk, maar wat is nou een redelijke vergoeding???

 

Deze vraag overvalt mij een beetje en ik heb echt geen idee!

E 10,- per maand? Maar waar is dat op gebaseerd??

Men kan daar niet echt een prijs op plakken. Dit hangt van veel factoren af: sector (prijs van 1 product), aantal bezoekers op je blog, wie zijn die bezoekers (komen ze voor gratis zaken, of zijn het gepassioneerde deelnemers), de kosten die je maakt om de website te onderhouden,...

 

Om toch een idee te geven:

- 10 Euro voor een relevante website die aan de naambekendheid kan bijdragen

- 25 Euro voor een relevante website die aan de naambekendheid kan bijdragen + een paar klanten per maand

- 50 Euro voor een relevante website die aan de naambekendheid kan bijdragen + elke dag een klant

- 100 (of méér) Euro voor een professioneel ogende website, waar de juiste doelgroep aanwezig is. Dus een groot voordeel voor de klant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.