• 0

Rechten tv-format

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw op dit forum en heb een paar vragen aan jullie.

Ik ben een student en in opdracht van een bepaald vak hebben wij een tv-format ontwikkeld.

Kort komt het erop neer dat we omdat het idee erg aansprak mochten gaan pitchen bij een tv-omroep.

Dit is natuurlijk een hele eer, maar toch zitten een aantal dingen mij niet lekker.

De desbtereffende omroep was zo enthousiast dat ze het format willen gaan produceren.

Echter willen ze wel dat deze omroep dan eigenaar wordt van het programma.

Onze projectgroep zou dan meehelpen aan de productie van het programma. Echter zijn wij

tegen die tijd dan al afgestudeerd en ik vraag me af of zij denken dat we dit vrijblijvend gaan doen.

Mijn vragen zijn nu:

- Waar liggen de rechten m.b.t het format? Wij hebben het immers toch bedacht.

- Kunnen zij (de omproep waar we hebben gepitched) eisen om eigenaar te worden van het programma?

- Wat kan ik het best in deze situatie doen?

 

Ik hoop echt dat jullie een antwoord(en) voor mij hebben op deze vragen. Alvast heel erg bedankt

voor de reacties :-)

 

Groetjes,

 

Evelien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst gefeliciteerd met je de positieve ractie op jullie format. Dat is altijd leuk!

 

Verder: het beschermen van formats is al veel aan de orde geweest hier op het forum. Zoek op tv en format en je vindt diverse resultaten die je ongetwijfeld een stuk verder helpen.

 

Of het format van jullie is, is moeilijk te zeggen. Welke opleiding doe je, bij welke opleider? Was het een letterlijke studieopdracht om een format te bedenken? Wat vind je docent ervan, die zal vaker met dit bijltje gehakt hebben?

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses voor het posten op de andere onderdelen van het forum. Reden was dat ik niet goed wist waar het onderwerp onderviel.

Mijn docent heeft nog niet eerder met deze siuatie te maken gehad, omdat het nog nooit eerder is voorgekomen. Die weet het dus ook niet precies.

Het ontwerpen van een tv-format was in opdracht van de school.

Ik heb al een beetje rondgezocht op het forum, maar nog niet direct een antwoord op mijn vragen gevonden :-( Ik hoop dit nog te vinden en anders hoop ik op jullie advies.

Link naar reactie
  • 0

In je eerste post schrijf je dat de omroep eigenaar wil worden. Dat betekent dat ze dat nog niet zijn, en dat je dus kunt onderhandelen over voorwaarden. Laat je niet gek maken, hoe meer haast ze hebben eigenaar te worden, des te beter is jullie positie.

 

Grappige forumnaam (Karen) trouwens voor een Evelien. Als jullie format net zo grappig / verrassend is wil ik wel kijken! ;D.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Eerste naam is Evelien, tweede Karen :-) Dus het klopt nog gewoon hoor. ;)

Zowel Evelien als Karen kan dus lachen aangezien dat dezelfde persoon is :-K Het maakt mij niet uit wie dit leest. Ik doe toch niks verkeerd? ik vraag alleen om informatie toch. Heb het in iedergeval even aangepast zodat de verwarring niet te groot is. Maargoed heb het liever over de inhoud van mijn vragen dan over mijn naam.

Ik ga op onderzoek uit binnen mijn universiteit en ik laat het jullie zeker weten

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Het heeft helemaal geen moer met dit draadje te maken, maar kan iemand (Jeroen?) mij misschien vertellen hoe het kan dat twee mensen op Higherlevel onder precies dezelfde naam kunnen inloggen/posten. Dat kan technisch toch meestal niet? Vind ik in ieder geval een beetje verwarrend. ;D

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Evelien,

 

Ik denk dat het heel mooi is als jullie format gebruikt wordt. En ik zou ook zeker goed onderhandelen over een enventuele vergoeding of wat dan ook. Maar bedenk dat het al heel erg mooi is dat jullie format echt een programma wordt... het feit dat dit gebeurt staat al heel goed op je CV, je leert er veel van, dus een financiele vergoeding zou ik niet op focussen.

 

Vraag bijvoorbeeld wel of je overal bij mag zijn (zo leer je heel veel, en ontmoet je veel mensen -> goed voor je netwerk). En zorg wel dat je naam wel genoemd wordt op de juiste plekken.

Zo creeer je een mooie samenwerking waar jij veel van leert en mensen leert kennen, dat is al zo veel waard dat je daar heel blij mee mag zijn. Jij wordt dan "die leuke jonge dame met de goede ideeen", en als je zo bekend staat dan krijgt je volgende idee al meteen veel aandacht, en kan je daar wel echt geld mee gaan verdienen.

 

Veel succes iig, en we vinden het leuk als je laat weten wat de uitkomst uiteindelijk is!

 

Arthur.

 

ps.: Het zou goed kunnen dat het format van de school is, omdat jij er al studiepunten voor krijgt van de school.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Beste leden van dit forum,

 

Ik neem aan dat deze kwestie al afgehandeld is.

Toch een antwoord van mij als advies indien dergelijke zaken in de toekomst weer zouden spelen.

 

Rechten kan je maar 1 keer weggeven. Het is nagenoeg altijd zo dat in een standaardkontrakt van een omroep staat dat zij de rechten 100% overnemen. Je kan hierover onderhandelen en dat zou ik altijd doen.

 

Wat wel normaal is dat de rechten op het uitzendgerede programma en het recht op herhaling naar de omroep gaan, maar hier kan je eventueel een aparte vergoeding voor vragen.

 

Gr.,

Mart

Link naar reactie
  • 0

Het is al een keer gezegd of gevraagd: de rechten zouden van de school/opleiding kunnen zijn. Dit staat dan in de handleiding of statuten van de opleiding.

Vragen over TV-formats worden ieder jaar wel een keer behandeld tijdens een lezing van het NFTVM.

Als ik mij niet vergis, is er recent nog een lezing over geweest.

Hoewel de kwestie van Evelien intussen waarschijnlijk al afgehandeld is (hoe is het afgelopen?), is het misschien handig om hier een verwijzing naar NFTVM te plaatsen.

 

Mvg,

 

Walter

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk altijd belangrijk om aan je rechten te denken, als je ergens serieus werk van gaat maken. Maar als je dat niet doet dan is het altijd gewoon leuk als er iets met je idee gedaan wordt!

 

Dat kan bijv. ook door je idee aan Nederland 3 door te geven in hun nieuwe actie: de TV Lab Kijkerspitch. Je bent je idee en alle rechten kwijt, maar het is altijd mooi als je toch anders niets met het idee doet toch?

Ik heb mijn top idee (ach, top idee... ;) ) iig ingevuld en opgestuurd :).

 

Zie ook hier voor meer info

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp is nooit afgehandeld. Terwijl het vraagstuk van IP voor studenten toch interessant is. Wie heeft het intellectueel eigendom van uitvindingen, formats of ontwerpen die in studietijd gemaakt zijn?

 

Veel universiteiten en hogescholen hebben quasi-algemene regels waarin ze het auteursrecht opeisen, maar de natuur van dat recht is zo dat het alleen schriftelijk overgedragen kan worden. Zie ook Surffoundation.

 

De makers zijn studenten. Heeft de onderwijsinstelling dan het auteursrecht op hun werk?

 

Nee, in beginsel behoudt de student zelf het auteursrecht op zijn werk (maar zie onderaan dit antwoord). Als een student in opdracht van de onderwijsinstelling werk maakt als onderdeel van de studie, kan de instelling daarvoor wel bepaalde gebruiksrechten bedingen, bijvoorbeeld dat het werk in een elektronische leeromgeving wordt geplaatst en beoordeeld wordt door de docent of becommentarieerd door medestudenten. Ook kan een onderwijsinstelling bedingen dat een werk gedurende een bepaalde periode beschikbaar blijft als onderdeel van een e-portfolio. Juridisch gezien geeft de student dan een licentie voor dit beoogde gebruik. Die kan hij schriftelijk overeenkomen met de instelling, maar vaker zal het stilzwijgend gebeuren (een elektronische opdracht moet nu eenmaal openbaar gemaakt kunnen worden, willen anderen hem kunnen beoordelen). Om de student duidelijkheid te geven over het soort gebruik waarmee hij instemt als hij een opdracht uploadt, kunnen de beoogde gebruiksvormen in de bewuste DLO duidelijk in algemene voorwaarden worden vermeld.

 

De student geeft zo dus alleen een licentie voor bepaalde soorten gebruik; hij houdt zelf auteursrecht op zijn werk. Dat is alleen anders als de instelling overdracht van auteursrecht met hem afspreekt. Dit kan alleen gebeuren door middel van een schriftelijke, door de student ondertekende overeenkomst.

 

Toch zijn daar weer allerlei varianten op. Zie De Journalist.

 

In het kader van een studieopdracht aan de School voor de Journalistiek, heeft een student een aantal nieuwsartikelen en interviews geschreven. Hij wil nu proberen een van deze stukken tegen betaling in een tijdschrift te laten plaatsen. Vraag is echter of het auteursrecht niet bij de school ligt en hij dus toestemming dient te vragen.

 

Of op IusMentus, waar gesignaleerd wordt dat sommige universiteiten/hogescholen alles opeisen terwijl anderen het recht bij de student(en) laten - Universiteit Twente bijvoorbeeld.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.