• 0

Innovatieplatform niet voor Technostarters?

Bijgaand het persbericht van de RVD over de samenstelling van het Innovatieplatvorm onder het voorzitterschap van de Minister President. Installatie van de raad zal plaatsvinden op 5 september a.s.

 

Gezien de samenstelling van het platform (op 1 uitzondering na uitsluitend gevestigde orde zonder "liefde" voor innovatief ondernemerschap en technostarters) verwacht ik niet dat het platform wat gaat bijdragen aan de economische dynamiek aan de onderkant van de markt.

 

Is er hier iemand die dat anders ziet?

 

Ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

 


Ministerie van Algemene Zaken

 

Persbericht ministerraad

 

22 augustus 2003

 

INNOVATIEPLATFORM OP 5 SEPTEMBER VAN START

 

De ministerraad heeft ingestemd met de oprichting van het Innovatieplatform onder voorzitterschap van minister-president Balkenende. Het platform zal plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan innovatie in Nederland als motor van productiviteitsgroei en economische ontwikkeling. Het kabinet verwacht dat het Innovatieplatform concrete aanbevelingen zal doen die als basis kunnen dienen voor beleidsvorming én -uitvoering. Daarnaast geeft de vorming van het Innovatieplatform een stimulans aan bedrijfsleven en kennisinstellingen om zelf initiatieven te ontplooien ter versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse economie. Uitgangspunt daarbij is onder meer dat de beschikbare kennis beter wordt benut.

 

Op de Europese Raad van Lissabon hebben de lidstaten van de Europese Unie de ambitie geformuleerd om de Europese Unie binnen tien jaar te maken tot de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang. Tijdens de Europese Raad van Barcelona is deze doelstelling nader uitgewerkt. Zo is onder meer afgesproken dat de uitgaven in Europa voor research and development in 2010 3% van het BBP moeten benaderen. In het hoofdlijnenakkoord van dit kabinet is vastgelegd dat met de oprichting van een Innovatieplatform op nationaal niveau een impuls aan dit streven wordt gegeven.

 

Het innovatieplatform telt 18 personen. Een aantal leden is geselecteerd uit het bedrijfsleven en de kennis- en onderwijsinstellingen. Zij zijn aangezocht op basis van erkende deskundigheid en ervaring èn het vermogen tot het genereren van creatieve ideeën. Formele representatie heeft geen rol gespeeld. Ook zijn enkele onafhankelijke experts aangezocht. Eén van hen zal tevens de functie van secretaris bekleden. Het kabinet wordt in het Innovatieplatform vertegenwoordigd door de minister-president en de ministers van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

 

Naast de genoemde bewindspersonen zijn de volgende personen lid geworden van het Innovatieplatform:

 

De heer ir. G.J. Kleisterlee, president Koninklijke Philips Electronics NV;

 

De heer mr. J. van der Veer, vice-voorzitter Koninklijke/Shell Groep;

 

De heer dr. A.H.G. Rinnooy Kan, lid raad van bestuur ING Groep;

 

De heer mr. drs. J.C. de Jager, algemeen directeur ISM BV;

 

De heer ir. W. Jouwsma, technisch directeur Bronkhorst High-Tech BV;

 

Mevrouw ir. M.E. van Lier Lels, directeur operationele bedrijfsvoering Schiphol Groep;

 

De heer prof. dr. D.D. Breimer, rector magnificus Universiteit Leiden;

 

De heer prof. dr. F.A. van Vught, rector magnificus, voorzitter college van bestuur Universiteit Twente;

 

De heer prof. dr. P. Nijkamp, voorzitter NWO;

 

De heer prof. dr. F. Leijnse, voorzitter HBO-Raad;

 

Mevrouw prof.dr.ir. I.M.C.M. Rietjens, hoogleraar Wageningen Universiteit;

 

Mevrouw prof. ir. M.P.C. Weijnen, hoogleraar TU Delft;

 

De heer dr. H.H.F. Wijffels, voorzitter SER;

 

De heer J.F. Sistermans, voorzitter AWT;

 

De heer drs. F. Nauta, voorzitter stichting Nederland Kennisland (secretaris-lid).

 

De minister-president zal het platform op 5 september 2003 installeren. Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer worden vastgesteld welke knelpunten met voorrang aan de orde dienen te komen.

 

RVD, 22.08.2003

 

[kopregel in kleine letters gezet - mod]

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ach, zodra duidelijk wordt dat de boot missen, dan worden er wel wat zeilen bijgezet. Pas als het water echt aan de lippen staat zal er beweging in komen, voorlopig is het nog pappen en nathouden.

 

Nederland anno 2027

Moderne Nederlandse biowoning van gerecyclede plaggen.

plaggehut.jpg

 

Is regressie ook een evolutionair verschijnsel ?

steinschlaeger_m.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de modus van Nils wel mooi : who gives a shit ? Waarom risico nemen als verkopen je fantastisch af gaat ? Waar is de urgency ?

 

Omdat een stel mallotige politici ergens in Lissabon heeft afgesproken dat we over 4 jaar de meest Geweldige KennisStaat in Europe slash De Wereld moeten zijn : daar heb je toch geen boodschap aan ?

 

Alles wat aan Ondernemerschap Politiek geinteresseerd was, is net tot opluchting van alles & iedereen verdwenen met de LPF/ Leefbaar Nederland. Mooi. Terug naar de jaren 90, dames en heren.

 

Bij wie vergaderen we ?

 

(djezus Nils, ben van Machiavelli in Depri-modus gekomen, bedankt..)

Link naar reactie
  • 0

In de randstad van de toekomst zullen veel bewoners nog jaloerszijn op die bewoner van die mooie plaggenhut van Merkawa. Opgepropt in legbatterijen van flats in monotone Vinexwijken zonder werk. Innovatie en vooral een visie met creatieve oplossingen ontbreken al tientallen jaren in de Nederlandse politiek en heus niet alleen in het huidige kabinet. De oude Willem Drees senior bouwde nog iets op in de jaren vijftig. Sober leven, zonder al die management-flauwekul had beter resultaat, met het gevolg een opbouw van de welvaartstaat in de jaren daarna. Nu zien wij precies het omgekeerde. Een Volkskrantartikel vergeleek de huidige maatschappij-in-verval met de tijd NA de Gouden Eeuw of de nadagen van het Romeinse rijk. Helaas leren veel politici niets van de geschiedenis. Het is nog wel om te keren, maar dan met weldoordachte maatregelen, die wetenschappelijk bewezen en effectief zijn. Laat ons land toch vooral niet alleen de slechte dingen van Amerika maar juist de goede zaken van dit land of andere landen overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Het in 2003 opgerichte Innovatieplatform stopt met bestaan. De leden van het platform menen dat de overheid de aangewezen partij is om in de volgende kabinetsperiode de ingeslagen weg voort te zetten en de ambities te realiseren. De voornaamste ambitie is om mondiaal een sterke kenniseconomie te zijn. De overheid heeft zes sleutelgebieden benoemd waarin Nederland kan excelleren, namelijk bloemen en voeding, high-tech systemen en materialen, water, creatieve industrie, ICT en chemie. De Raad van Economische Adviseurs, een adviesorgaan van de Tweede Kamer, heeft becijferd dat er jaarlijks 10 tot 15 miljard euro nodig is om het kennissyteem op het niveau te krijgen dat het Innovatieplatform wenst.Gedurende de ruim drie jaar dat het Innovatieplatform bestaat is de positie van Nederland op de Europese ranglijst niet verbeterd. Nederland is zelfs een van de weinige landen waarin de uitgaven aan r&d als percentage van het bbp in de periode 1995-2004 zijn gedaald. Joerie van den Steenhoven, voorzitter van Kennisland, vindt het positief dat het platform innovatie op de agenda heeft gezet. Hij is echter niet te spreken over de resultaten van de overheid op het gebied van innovatie. Volgens hem heeft de overheid geen echte keuzes gemaakt en niet in iets specifieks geinvesteerd.

 

bron: Machinebouw (31-01-07)

Link naar reactie
  • 0

Is het waar? Houden ze echt op? Ik kan het bijna niet geloven. Meestal worden dit soort mislukte initiatieven eindeloos geprolongeerd.

 

Wat ons betreft heeft het Innovatieplatform alleen maar in de weg gezeten. Ik ben niet rouwig om het vertrek.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het goed dat het stopt: vorig jaar heeft CapGemini een evaluatie gehouden, en daar kwam vooral uit dat ze allemaal rapporten hebben geschreven en voorstellen hebben gedaan. Daar is vervolgens nauwelijks iets mee gedaan wat betekenis heeft.

Het heeft wel handen vol geld gekost (1 miljoen per jaar).

 

 

 

De resultaten:

Nederland in 2027: er is een rapport verschenen.

 

creative industrie Er is een rapport verschenen en een speciale pagina met acties gemaakt.

 

politieke visies op innovatie Er is een bundel met visies verschenen, geschreven door politici, en een speciale pagina gemaakt.

 

grootschalige researchinfrastructuur De studie call for dreams is gepresenteerd en er is een eindadvies uitgebracht.

 

onconventionele financieringsmogelijkheden Dit aandachtsgebeid gaat over onvonventionele financieringsmethoden voor odnerzoek (aan universiteiten en hogescholen), er is een rapport verschenen, en een lijst met concrete voorstellen gemaakt.

Ook is een achtergrondnotitie belastingregimes gemaakt, en een achtergrondnotitie filantropie

 

overheid en innovatie Er is een rapport verschenen, en een lijst met veertien conrete voorstellen gemaakt.

 

sleutelgebieden in de nederlandse industrie Als sleutelgebieden zijn 'chemie', 'ict' en de 'creatieve industrie' aangewezen, waarvan de laatste twee een afzonderlijk eindrapport hebben gekregen:

 

ict als innovatie-as en rapport creatieve industrie

 

innovatieakkoord Er is een rapport verschenen, en een speciale pagina gemaakt.

innovatie en het mkb

De innovatievouchers zijn op de markt gebracht, en Op HL hebben we her en der een positieve reactie mogen lezen van mensen die ze hebben gekregen en gebruikt. De MP heeft in juni de acties op hoofdlijnen gepresenteerd. Een stagair (Arend Zomer) heeft een onderzoek naar prikkels en drempels in samenwerking gepresenteerd.

 

 

 

Bericht uit de Volkskrant van vanmorgen:

 

""Het Innovatieplatform kost de overheid 1 miljoen Euro per jaar. De grootste kostenpost vormt de declaratie van de secretaris, de heer Nauta, die voor drie dagen per week in 2004 ruim 160.000 Euro declareerde. De declaratie werd gedaan vanuit de Stichting waar de heer Nauta voor werkzaam is.""

 

Tsja, daar ging dat geld dus heen..............

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een officiele aankomdiging kan ik nog niet vinden. Wel plenty "Bad Press".

 

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/55242

http://www.sprout.nl/artikel.jsp?id=503804

http://www.delta.tudelft.nl/archief/j37/n09/19552

 

En op zich waren onze bezwaren bij de oprichting van het platform gegrond. Denk je dat ze voortaan naar ons gaan luisteren? ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Er gaat geld naar kenniseconomie en het stimuleren van ondernemerschap.

 

Het is net als met de vogeltjes in de herfst. Als je ze iedere dag broodkruimels geeft, kunnen ze in de winter niet meer hun eigen voedsel vinden omdat ze dat niet geleerd hebben.

 

De ontslagbescherming moet in de prullebak! Dat kost helemaal niks, en draagt enorm bij aan het ondernemerschap.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er gaat geld naar kenniseconomie en het stimuleren van ondernemerschap.

 

Het is net als met de vogeltjes in de herfst. Als je ze iedere dag broodkruimels geeft, kunnen ze in de winter niet meer hun eigen voedsel vinden omdat ze dat niet geleerd hebben.

 

De ontslagbescherming moet in de prullebak! Dat kost helemaal niks, en draagt enorm bij aan het ondernemerschap.

 

 

 

Ja, 10 manieren on innovatie en ondernemerschap te killen ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een paar basis ideeën voor zo'n stuk. De overheid hoeft van mij niet weg, of niks te doen, ze moeten alleen niet IN de weg zitten. Het motto is: GA UIT DE WEG.

 

Ondernemerschapsonderwijs laten geven door ondernemers of misschien zelfs weghalen bij de onderwijsinstellingen. In ieder geval het geld niet plompverloren overmaken aan de onderwijsinstellingen.

 

Als je geld geeft moet je het aan ondernemers geven en niet aan ambtenaren of obscure clubjes met eigen agenda's.

 

Privatiseer clubs als syntens en zo en geef ondernemers de gelegenheid om met korting vouchers te kopen waarmee ze de adviseur van hum keuze kunnen betalen.

 

Ontslagregeling afschaffen. In ieder geval voor kleine bedrijven.

 

DGA salaris afschaffen voor ondernemers

 

Alle clubs afschaffen die tot doel hebben het handje van de z.g.n. ondernemer vast te houden.

 

Leverage voor private investeerders in nieuwe innovatieve bedrijven (soort BBMKB regeling zonder bank)

 

Kortom: De overheid moet wel faciliteren maar niet interveniëren

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De miraculeuze wederopstanding:


5 feb 2007

EINDVERSLAG VAN HET INNOVATIEPLATFORM

 

 

 

 

Lijn Volgens het Innovatieplatform moeten innovatie en de concurrentiekracht van Nederland in de volgende kabinetsperiode hoog op de agenda blijven staan. Een platform kan daarbij een 'zeer nuttige rol' spelen.

 

Dit schrijft minister-president Balkenende in het eindverslag van het Innovatieplatform dat op 5 februari 2007 is aangeboden aan de Tweede Kamer.

 

Het Innovatieplatform is gestart in september 2003 voor de duur van een kabinetsperiode. In het platform zitten topmensen uit bedrijfsleven, wetenschap, onderwijs en overheid. Minister-president Balkenende is voorzitter van het platform.

 

Doel van het Innovatieplatform is het aandragen van ideeën voor de verdere ontwikkeling van de kenniseconomie en deze omzetten in concrete voorstellen.

 

In het eindverslag geeft Balkenende een toelichting op de afzonderlijke projecten en de resultaten van het Innovatieplatform.

 

Bron:

Eindverslag Innovatieplatform

 

Meer informatie:

Bijlagen bij het eindverslag (zie documenten)

 

 

 

Documenten:

De innovatie bevorderende overheid

Kennisinvesteringsagenda

NLNxt

Ontdek innovatief Nederland


 

Zie: http://www.regering.nl/actueel/nieuwsarchief/2007/02February/05/0-42-1_42-92498.jsp

eindnotitieIP.doc

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Innovatieplatform maakt doorstart

Uitgegeven op vrijdag 20 april 2007 om 15:59:04

   

(Novum) - Het Innovatieplatform maakt een doorstart.

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met de instelling van het nieuwe Innovatieplatform, waarvan premier Jan Peter Balkenende (CDA) opnieuw de voorzitter wordt.

 

Het Innovatieplatform werd in 2003 ingesteld om de kenniseconomie te stimuleren. De afgelopen jaren was er kritiek op het functioneren ervan. Het zou te veel een praatclub zijn met een gebrek aan daadkracht. Het vorige kabinet zou te weinig doen met de adviezen die werden gegeven door het platform en Balkenende zou zich als voorzitter te weinig hebben ingezet.

 

De doelstelling van het nieuwe Innovatieplatform wordt nu verbreed naar het scheppen van voorwaarden, het leggen van verbindingen en het ontwikkelen van een visie, nodig 'om een impuls te geven aan innovatie en ondernemerschap in Nederland als motor van productiviteitsgroei en de economische ontwikkeling'. Specifiek legt het platform zich de komende tijd toe op zorg, onderwijs, energie en waterbeheer.

 

Het Innovatieplatform krijgt zeventien leden afkomstig uit bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen. Bekende namen zijn Philips-topman Gerard Kleisterlee, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad Alexander Rinnooy Kan en de Amsterdamse fysicus Robbert Dijkgraaf. De ministers van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) en van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) zijn vice-voorzitters. Het nieuwe platform komt eind deze maand voor het eerst bijeen.

 

 

 

sirene.gif

Link naar reactie
  • 0

Broeva, Haro!

 

Ik verwacht er niet veel van. Een tandenloze draak. Tot nu toe heeft het platform de nieuwe innovatieve bedrijven alleen maar in de weg gezeten. Dat zal in de nieuwe samenstelling niet veranderen. Ik vraag mij af wie zijn politieke carri"ere op het spel gaat zetten om in dit clubje echt het voortouw te nemen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een groot bewonderaar van Robbert Dijkgraaf, maar wat weet die nou van innovatie? En Kleisterlee? Of Balkenende?

 

Teveel mensen denken dat je innovatie krijgt als je universiteiten en grote bedrijven bij elkaar brengt. Niets is minder waar. Onderzoekers als Dijkgraaf moeten onderzoeken en les geven, MP's moeten besturen, ceo's moeten ceo'en, en startende ondernemers moeten innoveren.

Er is in Nederland te weinig durf, zowel onder investeerders als ondernemers. En dat versterkt elkaar, zodat er niks gebeurt.

 

Ik heb laatst met een dame gesproken die in Nederland een mooi initiatief gefinancierd kreeg, met wel honderdduizend euro. De eerste uitrol zou dan b.v. in Zutphen kunnen zijn. Ik heb haar overgehaald naar Silicon Valley te komen, nu is ze hier voor de tweede keer geweest, heeft gepitcht voor de grote VC's, en die praten over start in New York of Hong Kong. Die zie je in Nederland dus niet meer terug.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst met een dame gesproken die in Nederland een mooi initiatief gefinancierd kreeg, met wel honderdduizend euro. De eerste uitrol zou dan b.v. in Zutphen kunnen zijn. Ik heb haar overgehaald naar Silicon Valley te komen, nu is ze hier voor de tweede keer geweest, heeft gepitcht voor de grote VC's, en die praten over start in New York of Hong Kong. Die zie je in Nederland dus niet meer terug.

 

 

 

Hebben we met zijn allen misschien last van een vals soort chauvinisme ?

 

Mooi verhaal Christine. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst met een dame gesproken die in Nederland een mooi initiatief gefinancierd kreeg, met wel honderdduizend euro. De eerste uitrol zou dan b.v. in Zutphen kunnen zijn. Ik heb haar overgehaald naar Silicon Valley te komen, nu is ze hier voor de tweede keer geweest, heeft gepitcht voor de grote VC's, en die praten over start in New York of Hong Kong. Die zie je in Nederland dus niet meer terug.

 

What's the problem? Ik ben voor vrije marktwerking, als de betrokken dame in Amerika vindt wat zij zoekt, dan moet ze spoorslags naar Amerika. Haar tegenhouden heeft geen zin, want dan leren die investeerders hier niks. Dus vrij verkeer van mensen, geld en goederen is prima. Dat houd de partijen scherp..

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.