• 0

Innovatieplatform niet voor Technostarters?

Bijgaand het persbericht van de RVD over de samenstelling van het Innovatieplatvorm onder het voorzitterschap van de Minister President. Installatie van de raad zal plaatsvinden op 5 september a.s.

 

Gezien de samenstelling van het platform (op 1 uitzondering na uitsluitend gevestigde orde zonder "liefde" voor innovatief ondernemerschap en technostarters) verwacht ik niet dat het platform wat gaat bijdragen aan de economische dynamiek aan de onderkant van de markt.

 

Is er hier iemand die dat anders ziet?

 

Ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

 


Ministerie van Algemene Zaken

 

Persbericht ministerraad

 

22 augustus 2003

 

INNOVATIEPLATFORM OP 5 SEPTEMBER VAN START

 

De ministerraad heeft ingestemd met de oprichting van het Innovatieplatform onder voorzitterschap van minister-president Balkenende. Het platform zal plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan innovatie in Nederland als motor van productiviteitsgroei en economische ontwikkeling. Het kabinet verwacht dat het Innovatieplatform concrete aanbevelingen zal doen die als basis kunnen dienen voor beleidsvorming én -uitvoering. Daarnaast geeft de vorming van het Innovatieplatform een stimulans aan bedrijfsleven en kennisinstellingen om zelf initiatieven te ontplooien ter versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse economie. Uitgangspunt daarbij is onder meer dat de beschikbare kennis beter wordt benut.

 

Op de Europese Raad van Lissabon hebben de lidstaten van de Europese Unie de ambitie geformuleerd om de Europese Unie binnen tien jaar te maken tot de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang. Tijdens de Europese Raad van Barcelona is deze doelstelling nader uitgewerkt. Zo is onder meer afgesproken dat de uitgaven in Europa voor research and development in 2010 3% van het BBP moeten benaderen. In het hoofdlijnenakkoord van dit kabinet is vastgelegd dat met de oprichting van een Innovatieplatform op nationaal niveau een impuls aan dit streven wordt gegeven.

 

Het innovatieplatform telt 18 personen. Een aantal leden is geselecteerd uit het bedrijfsleven en de kennis- en onderwijsinstellingen. Zij zijn aangezocht op basis van erkende deskundigheid en ervaring èn het vermogen tot het genereren van creatieve ideeën. Formele representatie heeft geen rol gespeeld. Ook zijn enkele onafhankelijke experts aangezocht. Eén van hen zal tevens de functie van secretaris bekleden. Het kabinet wordt in het Innovatieplatform vertegenwoordigd door de minister-president en de ministers van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

 

Naast de genoemde bewindspersonen zijn de volgende personen lid geworden van het Innovatieplatform:

 

De heer ir. G.J. Kleisterlee, president Koninklijke Philips Electronics NV;

 

De heer mr. J. van der Veer, vice-voorzitter Koninklijke/Shell Groep;

 

De heer dr. A.H.G. Rinnooy Kan, lid raad van bestuur ING Groep;

 

De heer mr. drs. J.C. de Jager, algemeen directeur ISM BV;

 

De heer ir. W. Jouwsma, technisch directeur Bronkhorst High-Tech BV;

 

Mevrouw ir. M.E. van Lier Lels, directeur operationele bedrijfsvoering Schiphol Groep;

 

De heer prof. dr. D.D. Breimer, rector magnificus Universiteit Leiden;

 

De heer prof. dr. F.A. van Vught, rector magnificus, voorzitter college van bestuur Universiteit Twente;

 

De heer prof. dr. P. Nijkamp, voorzitter NWO;

 

De heer prof. dr. F. Leijnse, voorzitter HBO-Raad;

 

Mevrouw prof.dr.ir. I.M.C.M. Rietjens, hoogleraar Wageningen Universiteit;

 

Mevrouw prof. ir. M.P.C. Weijnen, hoogleraar TU Delft;

 

De heer dr. H.H.F. Wijffels, voorzitter SER;

 

De heer J.F. Sistermans, voorzitter AWT;

 

De heer drs. F. Nauta, voorzitter stichting Nederland Kennisland (secretaris-lid).

 

De minister-president zal het platform op 5 september 2003 installeren. Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer worden vastgesteld welke knelpunten met voorrang aan de orde dienen te komen.

 

RVD, 22.08.2003

 

[kopregel in kleine letters gezet - mod]

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Frans Nauta heeft heel leuk op Orkut.com een community gestart: "Knowledge economy & innovation". Daar heb ik na aanleiding van ook deze discussie een topic gestart over het functioneren van het IP. Dat de communicatie niet echt goed ging enzo, en mijn persoonlijke ervaring.

 

Kom ik vandaag terug, topic verwijderd ;D

 

No way?!

Wat heb je daar op het forum precies gezegd, dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hahaha, ohh wat heb ik weer genoten vanochtend.

 

Het Innovatieplatform had 60 mln uitgetrokken on de tewerkstelling van kenniswerkers van buiten de EU makkelijker te maken (zie eerdere posts in dit topic). Wat lees in in de Volkskrant vanochtend? Dat de regeling het vooral makkelijk maakt voor buitenlandse prostituees om hier hun centjes te verdienen ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het innovatieplatform lijkt meer een commisie om uren te schrijven.

Hoewel ik het platform met enige regelmaat met mails bestook over aanstaande gebeurtenissen of congressen met veel "innovators" heb ik op geen van deze activiteiten ooit iemand van IP op de deelnemerslijst zien staan.

Dit in tegenstelling tot mensen van het innovatienet die ik wel regelmatig tegenkom.

 

Wie er wel in moeten zitten.

Simpel

Beetje politiek

Beetje MKB

Beetje NOVU

En een paar analisten van het type nuchter en recht voor zijn raap

 

Het idee van innovatieplatform is verre van nieuw.

Na WOII vond een Amerikaanse president het nodig om zich met vernieuwing bezig te houden, het kwam uit zijn hart.

"Ons" innovatieplatform is slechts een kopie van dit idee en zonder de noodzakelijke passie.

 

Helaas is dit ook bij heel veel bedrijven de reden van mislukking.

De bedenker van een nieuw idee is te vaak iemand die een bedreiging vormt voor de pikorde, en dus werkt men deze eruit.

Het idee wordt wel gebruikt maar zal bij lange na niet het succes worden omdat niemands de betrokkenheid heeft van de bedenker.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0
Hoewel ik het platform met enige regelmaat met mails bestook

 

Tja, heb ik ook geprobeerd, heb 1x antwoord gehad (maanden later), dat de programaaleider wel contact zou opnemen. Hmmm, hij zal het wel erg druk hebben, tuurlijk nixs gehoord.

 

Ooit, ja ooit, hebben wij vanuit HL onze profielen aangeleverd aan het IP. Is daar nog (ooit) iets uitgekomen? Heeft iemand een soort van reactie gekregen?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik het platform met enige regelmaat met mails bestook

 

Tja, heb ik ook geprobeerd, heb 1x antwoord gehad (maanden later), dat de programaaleider wel contact zou opnemen. Hmmm, hij zal het wel erg druk hebben, tuurlijk nixs gehoord.

 

Ooit, ja ooit, hebben wij vanuit HL onze profielen aangeleverd aan het IP. Is daar nog (ooit) iets uitgekomen? Heeft iemand een soort van reactie gekregen?

Nee, >:( Ja een terloopse opmerking "leuke grap" ::)

 

Het Innovatieplatform is en blijft een drama voor de Technostarters.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik het platform met enige regelmaat met mails bestook

 

Tja, heb ik ook geprobeerd, heb 1x antwoord gehad (maanden later), dat de programaaleider wel contact zou opnemen. Hmmm, hij zal het wel erg druk hebben, tuurlijk nixs gehoord.

 

Ooit, ja ooit, hebben wij vanuit HL onze profielen aangeleverd aan het IP. Is daar nog (ooit) iets uitgekomen? Heeft iemand een soort van reactie gekregen?

Nee, >:( Ja een terloopse opmerking "leuke grap" ::)

 

Het Innovatieplatform is en blijft een drama voor de Technostarters.

 

Onlangs sprak ik iemend die mensen kent bij het innovatieplatform.

Het bestaat dus echt, ik begon al bijna te geloven dat het een publieksstunt was/is.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

www.innovatienet.nl heeft een 2.0 versie de lucht in gestuurd.

 

Heeft nog steeds het sexappeal van een oude badmuts en nodigt evenzeer uit als een dichtgepleisterd winkelraam.

 

Maar je kan natuurlijk gaan kijken ::)

 

Het is nu helemaal in handen van Syntens. Nou, dan weet je het wel ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Onlangs sprak ik iemend die mensen kent bij het innovatieplatform.

Het bestaat dus echt, ik begon al bijna te geloven dat het een publieksstunt was/is.

 

Merkava

 

Vond dit gesprek plaats in de realiteit of was het een droom? ;)

 

Schijnbaar vliegt deze club nog steeds hard, anders was het geen Pilo(o)t. :P

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik had me voorgenomen me een beetje op de vlakte te houden met betrekking tot het innovatieplatform en technostarters. Maar ik moet toch weer even mijn hart luchten. Die club is niet van deze wereld. Die Wijffels met zijn rapport, dat alleen maar spreekt over nog meer geld uitgeven aan kennisontwikkeling en niet over hoe we geld gaan verdienen aan kennisontwikkeling. Werkelijk een blamage. Dat zijn beleidsideeën uit de jaren 70 van de vorige eeuw.

 

En een andere zaak. Tout innoverend/ondernemend Nederland (publiek en privaat, met uitzondering van Syntens dan natuurlijk) heeft zich ingezet om van Holland Innovation een unieke gebeurtenis te maken. Echt nog nooit vertoond. Het allergrootste event ooit op gebied van innovatie en ondernemerschap. 26 keer gebeld met het Innovatieplatform om te vragen (niet eens om geld) of ze tijdens het event en/of tijdens het debat over de kenniseconomie acte de presence wilde geven. De enige reactie die ik kon krijgen was:

 

"Stuur maar een emailtje"

 

Ja doei, De minister van onderwijs was er (aardig mens trouwens) de staatsecretaris van EZ was er, er waren 2000 ontwikkelaars, ondernemers en investeerders, maar het Innovatieplatform voelde zich te chique om iemand af te vaardigen.

 

Zeker "not invented here" of zo. Wat een klojo's

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je frustratie, Nils.

 

Het lijkt een simpele conclusie : wil je meer innovatie : laat het dan over aan de mensen die het begrijpen en vooral : die het doen. Help ze, steun ze, maak het ze gemakkelijker, maar vooral : laat ze hun gang gaan.

 

Je zou bijna zeggen : te simpel voor woorden.

 

Maar simpele conclusies kunnen niet. Ons heeft belangen te behartigen, nietwaar ? Dus leggen we ons geld, hulp en steun ergens anders : bij onze politieke vrienden die de universiteiten namens onze partij besturen. En bij de grote bedrijven, met wie we al decennia in een grote vrijpartij liggen.

 

Want God verhoedde dat mensen de Overheid niet meer nodig zouden hebben. En dat we geen controle meer hebben over onze macht.

 

Om een mooi einde te breien aan dit toch wat zwart/witte gebed, wil ik graag de woorden van het Europese onderzoek over het innovatieklimaat in Nederland aanhalen, waaraan het Innovatieplatform zich zo excellent houdt :



"Don't Even Bother"

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je frustratie, Nils.

 

Om een mooi einde te breien aan dit toch wat zwart/witte gebed, wil ik graag de woorden van het Europese onderzoek over het innovatieklimaat in Nederland aanhalen, waaraan het Innovatieplatform zich zo excellent houdt :



"Don't Even Bother"

 

 

 

Dus wat gebeurt er met Nederlandse innovatoren die in het buitenland terecht komen ?

Straks komt er een head hunter die hier een beetje alle kennis weg komt graaien.

Stel je eens voor dat forumleden benaderd worden door een Italiaans bedrijf , lokatie Toscane, je moet er niet aan denken zeg.

 

Of zijn innovatoren strategische producten ;D

 

PS. Nooit geweten dat het innovatieplatform mail kan versturen en ontvangen, ik dacht ze daar alleen met morse werkten

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je frustratie, Nils.

 

Ha Webwolf,

 

Ik ben in deze in zijn geheel niet gefrustreed. Slechts zeer verbaast en enigzinds ontstelt over de onbenulligheid van dit soort organen, die toch erg veel geld opmaken en claimen de technostarters te moeten bedienen.

 

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze er niet waren, want dan had ik hun "boodschap" moeten verkondigen en ik weet echt niet wat die boodschap is.

 

Ik heb dat mailtje ook echt niet verstuurd hoor ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dus wat gebeurt er met Nederlandse innovatoren die in het buitenland terecht komen ?

Straks komt er een head hunter die hier een beetje alle kennis weg komt graaien.

Stel je eens voor dat forumleden benaderd worden door een Italiaans bedrijf , lokatie Toscane, je moet er niet aan denken zeg.

 

Het zal je maar gebeuren - zit je toch mooi met de gebakken peren.. 4 maanden per jaar zonnebrand smeren, goed eten, betere wijn enzo ;)

 

Voor de overheid is het natuurlijk een vervelende situatie wanneer succesvolle innovators het land verlaten om hun idee over de grens uit te gaan werken. Het is niet ondenkbaar aangezien zowel het fiscale/financiele als metereologische klimaat op veel plaatsen beter zijn dan hier.

 

Het leuke aan dit soort online samenkomsten is dat die minder gevoelig zijn voor landsgrenzen, en we prima contacten kunnen leggen met mensen die al lang uit nederland zijn vertrokken. We blijven kennis delen en elkaar aanvullen waar dat kan. Alleen de overheid loopt een maar knaken belastig mis, maar dat is eerlijkgezegd niet mijn probleem, en bovendien 'eigen schuld'.

Link naar reactie
  • 0

Vanochtend een ZEER boeiend stuk gelezen in de Volkskrant:

Stimuleren bètastudies 'zonde van het geld'

Van onze verslaggever Ferry Haan

In Nederland is helemaal geen tekort aan hoogopgeleide technici. De vele miljoenen die het kabinet uitgeeft om meer bèta-studenten op te leiden, zijn niet alleen zonde van het geld, maar ook slecht voor het salaris dat studenten later verdienen, omdat een groot aantal hoogopgeleide technici de lonen drukt....

 

Het CBS komt met een rapport waarbij het beleid van het Innovatieplatform en het kabinet flink wordt afgekraakt, omdat het teveel rekening houd met de belangen van de heersende maatschappelijke elite en geen rekening houd met de innovatiekracht van de nieuwkomers ;D

 

Eindelijk gerechtigheid?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmm, geen idee, het zal wel weer begraven worden, omdat het teveel "belangrijke mensen" schaad.

 

Als dit rapport uitkomt staan Balkenende, Brinkhorts en Van der Hoeven compleet in hun hemd. Dan wordt duidelijk dat ze zich bij de neus hebben laten nemen door de grote bedrijven en de kennisinstellingen. Ik vraag me af of "men" dat zomaar laat gebeuren.

 

Maar ondanks alles heeft dat berichtje in de krant me erg vrolijk gemaakt. Zijn we hier toch niet gek met zijn allen. :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Vraag me de laatste maanden af of Nederland echt bezig is nieuw ondernemerschap veel sterker te stimuleren nu ik dit zo allemaal lees (ook wat betreft kvk-reclames e.d.), of dat ik er meer op let nu ik zelf dingen van plan ben.

 

Ook grappig om te zien dat ik zelf bergen moet verzetten om aan 35k euro te komen om e.e.a. van de grond te krijgen, terwijl er soms met miljoenen gestrooid lijkt te worden..

 

Maar dat is vast de uitdaging :) 't is dan wel makkelijker om met meer te beginnen, maar als het met niets ook lukt dan weet je in ieder geval dat je het echt kan...

 

P.S. Zodra het kan zit ik ergens in oost-europa. Heerlijk lijkt me dat..

Houden van is ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.