• 0

Innovatieplatform niet voor Technostarters?

Bijgaand het persbericht van de RVD over de samenstelling van het Innovatieplatvorm onder het voorzitterschap van de Minister President. Installatie van de raad zal plaatsvinden op 5 september a.s.

 

Gezien de samenstelling van het platform (op 1 uitzondering na uitsluitend gevestigde orde zonder "liefde" voor innovatief ondernemerschap en technostarters) verwacht ik niet dat het platform wat gaat bijdragen aan de economische dynamiek aan de onderkant van de markt.

 

Is er hier iemand die dat anders ziet?

 

Ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

 


Ministerie van Algemene Zaken

 

Persbericht ministerraad

 

22 augustus 2003

 

INNOVATIEPLATFORM OP 5 SEPTEMBER VAN START

 

De ministerraad heeft ingestemd met de oprichting van het Innovatieplatform onder voorzitterschap van minister-president Balkenende. Het platform zal plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan innovatie in Nederland als motor van productiviteitsgroei en economische ontwikkeling. Het kabinet verwacht dat het Innovatieplatform concrete aanbevelingen zal doen die als basis kunnen dienen voor beleidsvorming én -uitvoering. Daarnaast geeft de vorming van het Innovatieplatform een stimulans aan bedrijfsleven en kennisinstellingen om zelf initiatieven te ontplooien ter versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse economie. Uitgangspunt daarbij is onder meer dat de beschikbare kennis beter wordt benut.

 

Op de Europese Raad van Lissabon hebben de lidstaten van de Europese Unie de ambitie geformuleerd om de Europese Unie binnen tien jaar te maken tot de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang. Tijdens de Europese Raad van Barcelona is deze doelstelling nader uitgewerkt. Zo is onder meer afgesproken dat de uitgaven in Europa voor research and development in 2010 3% van het BBP moeten benaderen. In het hoofdlijnenakkoord van dit kabinet is vastgelegd dat met de oprichting van een Innovatieplatform op nationaal niveau een impuls aan dit streven wordt gegeven.

 

Het innovatieplatform telt 18 personen. Een aantal leden is geselecteerd uit het bedrijfsleven en de kennis- en onderwijsinstellingen. Zij zijn aangezocht op basis van erkende deskundigheid en ervaring èn het vermogen tot het genereren van creatieve ideeën. Formele representatie heeft geen rol gespeeld. Ook zijn enkele onafhankelijke experts aangezocht. Eén van hen zal tevens de functie van secretaris bekleden. Het kabinet wordt in het Innovatieplatform vertegenwoordigd door de minister-president en de ministers van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

 

Naast de genoemde bewindspersonen zijn de volgende personen lid geworden van het Innovatieplatform:

 

De heer ir. G.J. Kleisterlee, president Koninklijke Philips Electronics NV;

 

De heer mr. J. van der Veer, vice-voorzitter Koninklijke/Shell Groep;

 

De heer dr. A.H.G. Rinnooy Kan, lid raad van bestuur ING Groep;

 

De heer mr. drs. J.C. de Jager, algemeen directeur ISM BV;

 

De heer ir. W. Jouwsma, technisch directeur Bronkhorst High-Tech BV;

 

Mevrouw ir. M.E. van Lier Lels, directeur operationele bedrijfsvoering Schiphol Groep;

 

De heer prof. dr. D.D. Breimer, rector magnificus Universiteit Leiden;

 

De heer prof. dr. F.A. van Vught, rector magnificus, voorzitter college van bestuur Universiteit Twente;

 

De heer prof. dr. P. Nijkamp, voorzitter NWO;

 

De heer prof. dr. F. Leijnse, voorzitter HBO-Raad;

 

Mevrouw prof.dr.ir. I.M.C.M. Rietjens, hoogleraar Wageningen Universiteit;

 

Mevrouw prof. ir. M.P.C. Weijnen, hoogleraar TU Delft;

 

De heer dr. H.H.F. Wijffels, voorzitter SER;

 

De heer J.F. Sistermans, voorzitter AWT;

 

De heer drs. F. Nauta, voorzitter stichting Nederland Kennisland (secretaris-lid).

 

De minister-president zal het platform op 5 september 2003 installeren. Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer worden vastgesteld welke knelpunten met voorrang aan de orde dienen te komen.

 

RVD, 22.08.2003

 

[kopregel in kleine letters gezet - mod]

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Van de site van het innovatieplatform:

Herman Wijffels spreekt berichten in de media tegen

Herman Wijffels, SER–voorzitter en lid van het Innovatieplatform, spreekt berichten in de pers tegen dat hij ervoor zou hebben gepleit opheffing van het platform te overwegen.

 

Wijffels: “Bij de bespreking van het werkprogramma voor 2005, waarin een tussentijdse evaluatie is voorzien, heb ik erop gewezen dat de werkzaamheden van het platform na dit jaar in een volgende fase komen. Het zal dan vooral gaan om de uitvoering van de ontwikkelde ideeën. Het ligt dan voor de hand te bezien hoe het platform zich het beste kan organiseren om de uitvoeringsfase te begeleiden.”

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg regelmatig een enorme behoefte aan een oud-Germaanse term :

 

LEIDERSCHAP

 

Ja, ja, ik heb begrip voor jullie gekuch en gehoest bij het horen van deze term. Maar zeg nou zelf : wordt je niet gek van het "beleefd met zijn allen om de hete brei draaien" ? Waarom is het toch een teken van zwakte om gewoon te zeggen waar het op staat ?

 

Ik begrijp waar de compromissen e.d. vandaan komen, maar ik zie helaas dat het model een groot zwak heeft : men weet niet meer wat zijn eigen, onversneden mening nog is en houdt niet zijn poot stijf. Men raakt verstrikt in de ziekelijk neiging toch altijd maar in gesprek te gaan.

 

Rita Verdonk voor Innovatie-minister !

 

De enige politicus met ballen.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg regelmatig een enorme behoefte aan een oud-Germaanse term :

 

LEIDERSCHAP

 

Ja, ja, ik heb begrip voor jullie gekuch en gehoest bij het horen van deze term. Maar zeg nou zelf : wordt je niet gek van het "beleefd met zijn allen om de hete brei draaien" ? Waarom is het toch een teken van zwakte om gewoon te zeggen waar het op staat ?

 

Ik begrijp waar de compromissen e.d. vandaan komen, maar ik zie helaas dat het model een groot zwak heeft : men weet niet meer wat zijn eigen, onversneden mening nog is en houdt niet zijn poot stijf. Men raakt verstrikt in de ziekelijk neiging toch altijd maar in gesprek te gaan.

 

Rita Verdonk voor Innovatie-minister !

 

De enige politicus met ballen.

 

Dan worden alle technostarters uitgewezen omdat ze zich niet aan het poldermodel houden.

De manier waarop Verdonk bezig is wordt ik bepaalt niet vrolijk van.

 

Leiderschap hebben we absoluut nodig.

Alleen worden mensen met ballen snel politiek onschadelijk gemaakt.

 

 

***De innovatiepatient ligt nu op de onderzoekstafel.***

We gaan nu de diagnose stellen wat er eigenlijk aan de hand is.

Waar wringt de schoen nu echt.

Wat houdt ondernemers tegen in innoveren, of beginnen ze er niet eens aan.

Vraag 1

Is de noodzaak er om te innoveren of wordt het ons aangepraat ?

Vraag 2

Als we moeten innoveren , wat houdt ons dan tegen?

Vraag 3

Als we tegengehouden worden, wie, wat waar doet dit dan ?

Vraag 4

Moeten we daar iets aan doen dan ? en zo ja wat ?

Link naar reactie
  • 0

Nee, we moeten niet innoveren.

 

Het schudt de status quo op en liever praten we elkaar aan dat "het een gunmarkt is" en dat soort falikante onzin. De geschiedenis wijst uit dat er grote perioden zijn geweest dat er een enorme stabiliteit was, zonder innovatie, zonder dat mensen er beroerd van werden. De (hele lange) agrarische periode was er zo een.

 

Innovatie moet dus zeker niet.

 

Innovatie is risico. Risico nemen heeft een prijs. Die is soms fijn voor 1 uitvinder, maar kan ook je nek kosten. Niet doen, dus, tenzij je wel moet. Liever sluit je een goede verzekering af.

Serieus : ik kan niemand kwalijk nemen dat ze geen risico's willen nemen. Ondernemen is al heftig, laat staan innoveren. Ja, ik begrijp waarom mensen een kartel erg prettig vinden.

 

In ons kikkerlandje vindt men het makkelijker naar elkaar te kijken en dan te zien dat zij ook niets doen.

Dus doen we niets.

Het is eigenlijk alleen maar die vervelende buitenwereld, waardoor we nu steeds vaker en meer dingen moeten doen, die we helemaal niet willen.

 

Onze huidige houding als maatschappij zou ik kenschetsen als een getalenteerd kind dat met zijn snoepzakje stil in een hoekje zit en wenst dat de rest van de wereld weggaat.

 

Ontkenning dus.

 

Pas als heel collectief Nederland doorheeft "dat het zo niet langer gaat", dan komen we in actie, smeden een accoord van Wassenaar, veroveren de halve Nieuwe Wereld en stemmen massaal op Fortuyn.

 

Hoe nu verder ?

 

Misschien is het een aardig idee voor de ambtenaren die meekijken om de omroepen te overtuigen om flink veel uren film te gaan schieten in China, Singapore en ZO-Azie. Te laten zien dat zij niet stilzitten, maar nu al werk doen wat wij hoogwaardig vinden. Voor weinig. En hard innoveren.

En ja, dat zal effect hebben op onze pensioenen en levensstandaard.

 

Wachten dus op de knal, Merkava.

 

Het Innovatieplatform geeft in ieder geval aan dat de nood nog niet hoog genoeg is. Misschien moet je Mr. Philips bellen en vragen om maar die 10000-den banen naar Azie brengen. Wie weet what happens.

Link naar reactie
  • 0

Ja, we moeten nu niet van Brinky verwachten dat hij zijn politieke vriendjes afbrand.

 

Er komen wat zaken voorbij in het artikel die erop zouden moeten duiden dat het goed gaat, samen met een vleugje Tjakaa denken.

Maar wat zeggen die inovatievouchers eigenlijk.

Net zo goed als dat er niet inzichtelijk word gemaakt waarom we moeten innoveren, gebeurt dit ook niet met de inzichtelijkheid van de innovatievouchers en andere zaken.

 

Dus waarom moeten we innoveren, en waarom denken we dat we daarin worden tegengehouden ?

Link naar reactie
  • 0

In mijn mailbox vond ik deze column:

_______________________________________________________

 

 

 

 

Nederland neemt innovatie niet serieus

 

Hubert Rampersad

 

Uit de nieuwste CBS-cijfers blijkt dat maar twintig procent van alle Nederlandse bedrijven bezig is met het vernieuwen van producten, diensten of processen. Vijf jaar geleden was dit nog 34 procent. Investering in research en development door bedrijven, instellingen en universiteiten in ons land vertoont een sterke daling die nog niet eerder is in Nederland voorgekomen. Voorts blijkt dat universiteiten onvoldoende Nederlandse academici vinden voor research en development en dat zij op grote schaal een beroep doen op buitenlanders. Dit alles geeft aan dat Nederland innovatie niet echt serieus neemt, hetgeen weinig aanleiding geeft tot vertrouwen in de innoverende kracht van de Nederlandse economie.

 

Innovatieplatform maakt er een potje van

We kunnen dus gerust concluderen dat het innovatieplatform van premier Balkenende er een potje van gemaakt heeft. Het is daarom terecht dat SER-voorzitter Herman Wijffels in de laatste vergadering van het innovatieplatform geopperd heeft dat opheffing van het platform serieus overwogen moet worden. Ook ik ben zeer teleurgesteld in de daadkracht van het kabinet, het gebrek aan strategische visie van premier Balkenende en over de genomen maatregelen. Het innovatieplatform was in september 2003 door de regering met veel bombarie ingesteld en had als opdracht om voorstellen te ontwikkelen voor concrete vitalisering van de Nederlandse kenniseconomie. Hierin blijkt ca. 115 miljoen euro te zijn ingepompt. Sinds de oprichting van het innovatieplatform is het qua innovatievermogen nog nooit zo slecht met Nederland gegaan. De kwantiteit en kwaliteit van output van dit platform is ronduit slecht te noemen en er is hieruit tot nu toe weinig vernieuwends naar voren gekomen. Ons belastinggeld is in hoge mate verspild aan veel polder gepraat, gezellige commissievergaderingen, veel analyses en beloftes alsmede cosmetische en wollige adviesrapporten die weinig met echte innovaties te maken hebben.Premier Balkenende leidt het innovatieplatform om “gewicht” hieraan te geven. Hij noemt het platform de “ijsbreker”van de Nederlandse economie. Het wordt tijd dat hij zich gaat bezinnen omtrent zijn eigen persoonlijke ambitie en dat hij deze via zijn persoonlijke balanced scorecard gaat concretiseren, want hier klopt geen meter van. Zonder echte “trekker” met daadkracht, enthousiasme, passie, kennis en visie is elk nieuw initiatief gedoemd te mislukken. Dit is ook met het innovatieplatform het geval. Nederland zakt steeds verder weg, de achterstand wordt steeds groter. Ook qua arbeidsproductiviteitsstijging doet alleen Spanje het nóg slechter dan Nederland. De Nederlandse kennisinvesteringsquote (als percentage van het bruto nationaal product) is veel lager dan Scandinavische landen, VS en Zuid-Korea. Premier Balkenende kan ook veel leren van de Franse President Chirac die onlangs aankondigde nog 2 miljard euro extra in innovaties te besteden. Ik kan zo nog even doorgaan met het opsommen van voorbeelden en onderzoeksresultaten die bevestigen dat Nederland stuurloos is wat betreft ons innovatiebeleid, maar hier zal ik u niet mee vermoeien.

 

We moeten ons echt zorgen beginnen te maken

Ook Philips begint zich nu zorgen te maken en begint te beseffen dat het kabinet zo niet langer kan en mag blijven aanmodderen. Ik ben daarom blij dat Harry Hendrik, directeur van Philips Nederland, nu concrete innovatie-impulsen van het kabinet eist en gedreigd heeft met herziening van zijn investeringsbeleid in Nederland indien het kabinet geen besluit neemt om onmiddellijk extra gelden uit te trekken voor versterking van de kennisinfrastructuur, onder meer in topinstituten die innovatie-impulsen bieden. Dit is nodig omdat innovaties over het algemeen duurzame werkgelegenheid creëren, als gevolg van het ontstaan van nieuwe markten en verbeterde producten. Het gaat hierbij om het zo doelmatig mogelijk mobiliseren en continu inzetten van verschillende vormen van beschikbare kennis waarmee waarde voor klanten kan worden gecreëerd. De praktijk leert dat innovatieve ondernemingen systematisch beter presteren in termen van productiviteit, export, winst en werkgelegenheid. Zo hebben ondernemingen als CNN en McDonalds grote marktaandelen veroverd door innovatief te zijn, in combinatie met een goed marketingconcept. Innovatie is dus van strategisch belang in de felle internationale concurrentiestrijd en wordt algemeen beschouwd als het belangrijkste concurrentiewapen. Innovatie is van strategisch belang in de felle internationale concurrentiestrijd en wordt algemeen beschouwd als het belangrijkste concurrentiewapen. Kennis en bevordering van innovatie zijn uiteindelijk overheersende factoren voor economische groei en werkgelegenheid op lange termijn. Investeren in kennis, onderwijs, technologische ontwikkeling en innovatie is de nationale verdiencapaciteit voor de lange termijn.

 

Niet meer op premier Balkenende wachten

Laten we niet meer op het kabinet en het innovatieplatform wachten en zelf de verantwoordelijkheid nemen om samen aan de realisatie van deze ambitie te werken. Hiertoe is het nodig dat we een gemeenschappelijke, inspirerende en ambitieuze collectieve ambitie gaan formuleren. Op basis hiervan voelen mensen een sterke binding met elkaar, waardoor ze gemotiveerd zijn om individueel en collectief te leren en kennis te verrijken. Ze zijn onder deze inspirerende omstandigheden vaak ook bereid om hun kennis met anderen te delen en hun persoonlijke doelen overeen te laten komen met de gemeenschappelijke doelen van ons land. Hierdoor ontstaat een cultuurverandering, ofwel een lerend Nederland (zoals Finland, Taiwan, Korea, etc.), waarin collectief wordt geleerd en slimmer wordt gewerkt, op basis van een gemeenschappelijke collectieve ambitie. Deze collectieve ambitie zou ik als volgt willen formuleren:

Het continu ontwikkelen, absorberen, verspreiden en toepassen van kennis teneinde hierdoor duurzame werkgelegenheid en welvaart te creëren, in het voordeel van de gehele Nederlandse gemeenschap. We zullen op grond hiervan de capaciteit en de creativiteit van het Nederlandse individu bevorderen en d.m.v. samenwerking en innovaties slagen op effectieve wijze waarde voor onze producten en diensten toe te voegen en in vele opzichten toonaangevend zijn. Over tien jaar zal Nederland het meest innovatieve land in de EU zijn en over twintig jaar het welvarendste land van de wereld. "Made in Holland" zal iets fijns betekenen, iets waarop we trots zullen zijn.

 

 

Deze ambitieuze droom acht ik binnen de aangegeven periode realiseerbaar. Ter verwezenlijking hiervan is het nodig dat we gaan beseffen dat kennis de belangrijkste productiefactor is en dat het continu actualiseren van kennis hiertoe noodzakelijk is. Het wordt tijd dat ook het Nederlandse kabinet dit gaat beseffen en eindelijk wakker wordt.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Hubert Rampersad is auteur van de internationale bestseller Total Performance Scorecard. Hij is chairman of the board of directors van TPS International Inc, San Francisco, USA.

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Half term evaluatie InnovatiePlatform

Gebakken lucht en vage termen, snel verdient voor Capgemini, dames en heren, de resultaten na twee jaar innovatiplatform . . .

 

http://www.innovatieplatform.nl/nl/actueel/archief/2005/12/Twee_jaar_Innovatieplatformx_de_tussenstand.html

Lucy Visser

NeBIB BV

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande reactie is van mijn collega Lucy Visser. Ze is niet snel boos ;).

 

Op de site van het innovatieplatform staan de volgende "achievements" genoemd.

 

Het Innovatieplatform

Het Innovatieplatform heeft in de afgelopen twee jaar vier hoofdrapporten en zeven specifieke adviezen uitgebracht. Deze rapporten bevatten in totaal 171 acties. Zeven rapporten zijn inmiddels voorzien van een kabinetsreactie. Betrokkenen bij de tussenevaluatie gaven ten slotte nog een aantal zaken aan.

 

A: De instelling van het Innovatieplatform heeft de aandacht voor innovatie in Nederland vergroot

B: Het Platform is effectiever geworden in zijn optreden

C: Continuïteit is belangrijk, omdat de focus op kennis en innovatie niet mag verwateren

 

Punt A: valt zelfs nog te betwisten. Maar wat is het nut van innovatie als er geen economisch doel (geld verdienen) mee gedient wordt?

 

Punt B: Ja amehoela. 2 x 0 = nog steeds 0

 

Punt C: Alweer de misconceptie dat innovatie een doel op zich is. De toepassing van innovatie is het doel.

 

Ik blijf me verbazen over het geneuzel en het geblunder van dit platform. Wat een geldverspilling en egotripperij.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog eens verder gaan graven in het innoplatvorm.

 

De zeven aandachtgebieden:

 

Nederland in 2027

creative industrie (hoi hoi hoi, ik tel ook mee!)

politieke visies op innovatie

grootschalige researchinfrastructuur

onconventionele financieringsmogelijkheden

overheid en innovatie

sleutelgebieden in de nederlandse industrie

ict & innovatie

innovatieakkoord

innovatie en het mkb

 

De samenstelling van het platform:

politici en overheidsorganen: 7 leden

universiteiten en hogescholen: 5 leden

ondernemers en directeuren van grote bedrijven: 2 om 4 leden, totaal 6 (de directeuren zijn van dermate grote bedrijven als Philips, ING en Shell dat zij persoonlijk geen ondernemer genoemd kunnen worden)

1 secretaris

 

De ondernemers: werkzaam in electrotechniek, ict

 

Kijkend naar speerpunten als 'creatieve industrie' en en 'innovatie en het mkb' mis ik wel wat mensen ....

 

De resultaten:

Nederland in 2027: er is een rapport verschenen.

 

creative industrie Er is een rapport verschenen en een speciale pagina met acties gemaakt.

 

politieke visies op innovatie Er is een bundel met visies verschenen, geschreven door politici, en een speciale pagina gemaakt.

 

grootschalige researchinfrastructuur De studie call for dreams is gepresenteerd en er is een eindadvies uitgebracht.

 

onconventionele financieringsmogelijkheden Dit aandachtsgebeid gaat over onvonventionele financieringsmethoden voor odnerzoek (aan universiteiten en hogescholen), er is een rapport verschenen, en een lijst met concrete voorstellen gemaakt.

Ook is een achtergrondnotitie belastingregimes gemaakt, en een achtergrondnotitie filantropie

 

overheid en innovatie Er is een rapport verschenen, en een lijst met veertien conrete voorstellen gemaakt.

 

sleutelgebieden in de nederlandse industrie Als sleutelgebieden zijn 'chemie', 'ict' en de 'creatieve industrie' aangewezen, waarvan de laatste twee een afzonderlijk eindrapport hebben gekregen:

 

ict als innovatie-as en rapport creatieve industrie

 

innovatieakkoord Er is een rapport verschenen, en een speciale pagina gemaakt.

innovatie en het mkb

De innovatievouchers zijn op de markt gebracht, en Op HL hebben we her en der een positieve reactie mogen lezen van mensen die ze hebben gekregen en gebruikt. De MP heeft in juni de acties op hoofdlijnen gepresenteerd. Een stagair (Arend Zomer) heeft een onderzoek naar prikkels en drempels in samenwerking gepresenteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om een positieve zet in deze discussie te geven heb ik zojuist Mr. drs. J.C. de Jager, algemeen directeur van ISM BV te Rotterdam uitgenodigd om hier te komen discussieren.

 

Hij is een van de weinige echte ondernemers (en bovendien innovatief) in het Innovatieplatform. Misschien kan hij ons uitleggen hoe wij ondernemers Innovatie in Nederland een echte duw voorwaarts kunnen geven !

 

Wie weet.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoorde op de radio een discussie waarbij werd gesteld dat Nederland aan de top staat als het gaat om kennis maar dat we ergens onderaan bungelen als het gaat om het omzetten van deze kennis naar concrete producten. Als belangrijkste reden werd het gebrek aan durf genoemd. Nu vraag ik mij af, wordt door al deze "innovatiepush" van de overheid de durf van ons Nederlanders gestimuleerd?

 

Nee, we blijven broodnuchtere calculerende Hollandse kaaskoppen die totaal vastgeroest zitten in onze verzorgingsstaat en prachtige arbeidsvoorwaarden. Dit los te laten levert een extra drempel op waardoor veel innovatieve projecten al in de ideefase stranden.

 

Ondernemen is risico nemen, innoveren levert nog grotere risico's op. Dit aspect wordt door de overheid dus vrijwel volledig genegeerd. De stimulerende maatregelen zijn bovendien allemaal gericht op de gevestigde orde. Startende innovatieve ondernemers moeten al hun "rechten" opgeven want de kans op succes mag niet in evenwicht zijn met de kans op falen.

 

De overheid meent te kunnen bijdragen in het succes van een innovatie door allerlei commissies, platforms en events te sponseren. Liefst grootschalig want Jantje in zijn schuurtje en Pietje op zijn zolderkamertje zijn totaal niet interessant (HL vormt hierbij overigens een positieve uitzondering). Als al dit geld gebruikt zou worden om de durf van de (potentiële) kleine innovatieve ondernemer te vergroten dan kan je pas echt spreken van een verbeterd innovatieklimaat. Enig idee bij welk loket je moet zijn om dit aan de overheid duidelijk te maken ?

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Heel goed malamut. Je slaat de spijker op zijn kop. Er is (te) veel innovatie en te weinig ondernemerschap. Wat doen we? we investeren in innovatie en killen het kleine beetje ondernemerschap dat er nog is met een verstikkend knuffelbeleid.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn, gaan de partijbureau's zich weer richten op hun programma voor de volgende parlementsverkiezingen.

 

Wat denken jullie. Gaat het woord innovatie daar nog in voorkomen?

 

Ik wed van niet. Die 3,6 miljard hebben helemaal niet opgeleverd en het IP en JP zijn de risee van innoverend en ondernemend Nederland.

 

Dat wordt dus één grote terugtrekkende beweging. Wat is het gevolg:

 

KAALSLAG. Het beeld van Bandar Acheh na de Tsunami doemt in mij op. De overheid als marktpartij heeft zo'n beetje alle private spelers uit de markt geconcurreerd (waar zijn mijn concurrenten gebleven) en nu er niet snel gescored kan worden trek men zich massaal terug.

 

Innovatie: dat is een zaak van de markt ::) Welke markt meneer JP? Die markt die u net vakkundig om zeep hebt geholpen om een eigen standbeeld te kunnen krijgen?

 

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik was de zicht op het IP een beetje kwijtgeraakt, maar een blik op de website leert mij dat er verrassend veel werkgroepen actief zijn, dat er op zeven gebieden nadere studie wordt verricht, dat er menig verkennend onderzoek is gestart (sommige lopen al sinds 2004) en dat alle platformleden actief zijn om locaal en regionaal initiatieven van de grond te krijgen en te ondersteunen.

Per deelproject kun je de vordering volgen en de resultaten bekijken. Op dit moment melden de meeste werkgroepen dat er in de loop van 2006 resultaat te verwachten zal zijn of dat er meer informatie komt in de loop van het jaar.

 

De oogst van 2005 zijn zeker een zestal adviesrapporten en de constatering dat minstens twee sectoren (creatieve industrie en ICT) worden erkend als sleutelgebied voor innovatie. En uiteraard vraagt dat om nadere plannen en onderzoek.

 

Zelf ben ik geen echt concrete acties tegengekomen, maar ik heb de totale website dan ook niet doorgeploegd. Al met al wel een nobel streven om het IP doorzichtiger te maken en transparanter, maar ook een bevestiging van het beeld van veel adviesrapporten, werkgroepen, studies, aanbevelingen en beleidsvoornemens.

 

Ooit werd mij in een werkgroep van het IP de vraag gesteld in welke sectoren Nederland nu uitblonk. Mijn antwoord was dat wij eigenlijk maar in een sector echt goed zijn en dat is de ambtenarij. Als geen ander kunnen wij regels opstellen, werkgroepen samenstellen, adviesrapporten maken, nadere studies doen en beleidsprogramma's maken. Wij kunnen dat veel beter dan menig ander land en scoren vast heel hoog op deze index. Innovatie in ambtenarij kun je als land ook groot mee worden.

Doe gewoon waar je goed in bent. Pas niet je cultuur aan (naar bijvoorbeeld een ondernemender samenleving) maar koester datgene waar je goed in bent en bouw dat uit! Op naar een Europees Innovatieplatform met de Nederlandse systematiek!

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Het innovatieplatform zoekt het in samenwerking tussen universiteiten en bedrijfsleven. Daaruit blijkt dat ze niet helemaal goed weten wat innovatie nu eigenlijk precies is. De kloof tussen universiteiten en bedrijven is wel groot, en dat is prima. In die kloof bewegen zich startups en buyouts die hun ideeen en projecten die ze in de wetenschap hebben opgedaan, als bedrijf gaan toepassen. Grensverleggende innovatie komt van startups, niet van universiteiten en niet van grote bedrijven.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Grensverleggende innovatie komt van startups, niet van universiteiten en niet van grote bedrijven.

 

Geen speld tussen te krijgen.

 

Ben nieuwsgierig naar de YES momenten van deze club. Zullen we daar alvast een draadje voor aanmaken of ...ehm...nou zal wel erg stil bijven:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Stichting Kennisland, de initiator van het Innovatieplatform brengt een kritisch rapport over datzelfde platform. Er zou maar weinig bereikt zijn.

 

Wouter Bos geeft ook zijn mening

“De ijsbreker die het Innovatieplatform volgens Balkenende zou worden, blijkt een ijsblokje dat wegsmolt onder een warme polderdeken. Zo blijkt 70% van de Nederlandse bedrijven nu al onder een van de sleutelgebieden te kunnen worden gerekend”.(lees verder ... )

Het valt me een beetje tegen dat kennisland kritiek heeft op het innovatieplatform, maar vervolgens de oplosingen de zelfde hoek zoekt. Meer onderwijs en concentreren op kerngebieden. Leuk allemaal, maar het probleem ligt bij het gebrek aan ondernemerschap. Daar worden geen oplossingen voor aangedragen.

 

Kortom, het denken blijft fijn in de doos.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In het NRC staat ook geen positief bericht over dit platform:

 

"Het Innovatieplatform van premier Balkenende, dat tot doel heeft om de innovatiekracht van Nederland te versterken, heeft in drie jaar weinig bereikt. „We constateren dat het platform veel goed werk heeft verricht om innovatie en kenniseconomie op de agenda te krijgen. Maar er is amper iets concreet gemaakt."

 

Lees verder het NRC-artikel >>>

 

En op BN Radio had Wubbo Ockels zijn mening klaar:

 

'Geef innovatie-geld aan jongeren'

Veel minder Nederlandse jongeren kiezen voor beta-vakken dan hun leeftijdsgenoten in de ons omringende landen. Dat blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Het kabinet zegt innovatie erg belangrijk te vinden, maar Groot Brittannië, Duitsland en Frankrijk brengen veel meer wiskundigen, natuurkundigen en informatica-specialisten voort. Astronaut en wetenschapper Wubbo Ockels is van mening dat Nederland de afgelopen twintig jaar een verkeerde mentaliteit heeft ontwikkeld.

 

Luister naar het gesprek tussen Wubbo Ockels en Niels Heithuis >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ik kan het gesprek niet horen, dus wellicht geeft hij ook een antwoord op mijn vraag : hoe denkt hij meer jongeren aan de beta vakken te kriijgen?

ze zullen het toch moeten willlen, dwingen gaat niet :(

 

--

Gisteren was ik bij een ouderenavond. Daar werd al duidelijk gesteld dat het zeer wenselijk is dat de leerlingen wiskunde kiezen om daarmee betere toekomstmogelijkheden te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk allemaal, maar het probleem ligt bij het gebrek aan ondernemerschap. Daar worden geen oplossingen voor aangedragen.

 

 

Ik weet niet meer waar en of het scherm, papier of gesproken was, maar ik heb wel een politicus (? of ambtenaar) de vinger op de zere plek horen leggen over ondernemerschap. Kern van de boodschap was dat de rechtszekerheid van de verzorgingsstaat het ondernemerschap belemmert. Verbeterpunten die werden aangegeven waren onder meer het ontslagrecht, de regeldruk en 'het klimaat'.

 

Rutger Betlem zegt het ook mooi os Sprout:

 

Het sterft in Nederland van de managers. Mannen en vrouwen die liever hun talent bij een werkgever uitventen dan voor zichzelf te beginnen. Het is ook zo gemakkelijk om werknemer te zijn.

 

 

Ondernemen vereist lef en daar hebben de meeste managers weinig van. Liever vanuit de gouden kooi met een stabiel pensioentje en alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

 

 

Mooi punt van Wubbo (in bovenstaand interview op bnr) is dat hij voorstelt om 10% van het budget voor het innovatieplatform in de handen van jongeren (16-25) te geven. Hij wil het geld van de bobo's naar de 'toekomst': de jeugd. Rechtstreeks, geen bobo's ertussen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.