• 0

Innovatieplatform niet voor Technostarters?

Bijgaand het persbericht van de RVD over de samenstelling van het Innovatieplatvorm onder het voorzitterschap van de Minister President. Installatie van de raad zal plaatsvinden op 5 september a.s.

 

Gezien de samenstelling van het platform (op 1 uitzondering na uitsluitend gevestigde orde zonder "liefde" voor innovatief ondernemerschap en technostarters) verwacht ik niet dat het platform wat gaat bijdragen aan de economische dynamiek aan de onderkant van de markt.

 

Is er hier iemand die dat anders ziet?

 

Ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

 

 


Ministerie van Algemene Zaken

 

Persbericht ministerraad

 

22 augustus 2003

 

INNOVATIEPLATFORM OP 5 SEPTEMBER VAN START

 

De ministerraad heeft ingestemd met de oprichting van het Innovatieplatform onder voorzitterschap van minister-president Balkenende. Het platform zal plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan innovatie in Nederland als motor van productiviteitsgroei en economische ontwikkeling. Het kabinet verwacht dat het Innovatieplatform concrete aanbevelingen zal doen die als basis kunnen dienen voor beleidsvorming én -uitvoering. Daarnaast geeft de vorming van het Innovatieplatform een stimulans aan bedrijfsleven en kennisinstellingen om zelf initiatieven te ontplooien ter versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse economie. Uitgangspunt daarbij is onder meer dat de beschikbare kennis beter wordt benut.

 

Op de Europese Raad van Lissabon hebben de lidstaten van de Europese Unie de ambitie geformuleerd om de Europese Unie binnen tien jaar te maken tot de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang. Tijdens de Europese Raad van Barcelona is deze doelstelling nader uitgewerkt. Zo is onder meer afgesproken dat de uitgaven in Europa voor research and development in 2010 3% van het BBP moeten benaderen. In het hoofdlijnenakkoord van dit kabinet is vastgelegd dat met de oprichting van een Innovatieplatform op nationaal niveau een impuls aan dit streven wordt gegeven.

 

Het innovatieplatform telt 18 personen. Een aantal leden is geselecteerd uit het bedrijfsleven en de kennis- en onderwijsinstellingen. Zij zijn aangezocht op basis van erkende deskundigheid en ervaring èn het vermogen tot het genereren van creatieve ideeën. Formele representatie heeft geen rol gespeeld. Ook zijn enkele onafhankelijke experts aangezocht. Eén van hen zal tevens de functie van secretaris bekleden. Het kabinet wordt in het Innovatieplatform vertegenwoordigd door de minister-president en de ministers van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

 

Naast de genoemde bewindspersonen zijn de volgende personen lid geworden van het Innovatieplatform:

 

De heer ir. G.J. Kleisterlee, president Koninklijke Philips Electronics NV;

 

De heer mr. J. van der Veer, vice-voorzitter Koninklijke/Shell Groep;

 

De heer dr. A.H.G. Rinnooy Kan, lid raad van bestuur ING Groep;

 

De heer mr. drs. J.C. de Jager, algemeen directeur ISM BV;

 

De heer ir. W. Jouwsma, technisch directeur Bronkhorst High-Tech BV;

 

Mevrouw ir. M.E. van Lier Lels, directeur operationele bedrijfsvoering Schiphol Groep;

 

De heer prof. dr. D.D. Breimer, rector magnificus Universiteit Leiden;

 

De heer prof. dr. F.A. van Vught, rector magnificus, voorzitter college van bestuur Universiteit Twente;

 

De heer prof. dr. P. Nijkamp, voorzitter NWO;

 

De heer prof. dr. F. Leijnse, voorzitter HBO-Raad;

 

Mevrouw prof.dr.ir. I.M.C.M. Rietjens, hoogleraar Wageningen Universiteit;

 

Mevrouw prof. ir. M.P.C. Weijnen, hoogleraar TU Delft;

 

De heer dr. H.H.F. Wijffels, voorzitter SER;

 

De heer J.F. Sistermans, voorzitter AWT;

 

De heer drs. F. Nauta, voorzitter stichting Nederland Kennisland (secretaris-lid).

 

De minister-president zal het platform op 5 september 2003 installeren. Tijdens deze bijeenkomst zal onder meer worden vastgesteld welke knelpunten met voorrang aan de orde dienen te komen.

 

RVD, 22.08.2003

 

[kopregel in kleine letters gezet - mod]

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ook interessant. Behalve hier commentaar leveren (aan de zijlijn) lijkt het er op dat er ook de mogeljkheid is om zelf mee te werken aan de werkzaamheden van het platform. Zie http://www.innovatieplatform.nl/platform/faq/index.html#?question=1 onder het kopje "Kan ik opdrachten doen voor het platform?". Hier staat:

Het platform heeft geen grote budgetten om externe partijen in te huren. Voor zover we dat wel doen werken we zoveel mogelijk met kleine, startende organisaties die aantoonbaar excellent zijn en relatief onbekend in Den Haag.

Het projectbureau is goed voorzien op het gebied van competenties als projectmanagement, logistiek, procesbegeleiding, netwerken, facilitering van vergaderingen en brainstorms en communicatie. Bij de inkoop van competenties zal het accent met name liggen op het gebied van harde kennis en om piekbelastingen op de andere competenties te ondervangen.

Organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten van het Innovatieplatform kunnen op 3 A4 hun bureaucompetenties, competenties van mensen, trackrecord en relevante publicaties melden. Het projectbureau hanteert de aanbestedingsregels en algemene voorwaarden van het ministerie van Algemene Zaken voor al haar uitbestedingen.

Wellicht ten overvloedde: opdringerig acquisitiegedrag wordt niet op prijs gesteld.

 

Oftewel....meld je aan zodat we wellicht intern het beleid nog wat kunnen beinvloeden!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Oftewel....meld je aan zodat we wellicht intern het beleid nog wat kunnen beinvloeden!

 

Ben ik wel van plan ;D Het lijkt me een goede gedachte dat zoveel mogelijk HL leden dat ook doen. Is het een idee om met een aantal HL leden een gecombineerde aanbieding te maken?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, moeten we wel even allemaal een profieltje in elkaar draaien ;)

 

BTW, de aankondiging van de stite en de dingen die er op staan is wel erg geruisloos verlopen. 'Tis dat ik dit soort dingen regelmatig check. Een aankondiging ben ik nergens tegen gekomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

JA we haden ook al een setup met de pvdi met dezelfde gedachte: zie discussie op www.pvdi.nl

 

Ho jongens, ik denk niet dat deze actie verder gaat dan dat het platform graag wil weten wat we allemaal doen (voor de zoveelste keer overigens). Volgens mij worden we nog niet gevraagd om mee te werken aan beleidsvorming. Dus laten we het eenvoudig houden en ons gewoon in een bundeltje van profielen presenteren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Niet om het een of ander, maar wat vinden jullie nou van die site? Is dat een site van een prestigieuse overheidsorganisatie onder voorzitterschap van de ministerpresident? Of het het de site van een paar vrijwilligers van een milieugroep doe roepen "bugger off" laat me met rust, ik moet werken (het wiel uitvinden).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ho jongens, ik denk niet dat deze actie verder gaat dan dat het platform graag wil weten wat we allemaal doen (voor de zoveelste keer overigens). Volgens mij worden we nog niet gevraagd om mee te werken aan beleidsvorming.

 

Het platform wil kennismaken met initiatieven die een rol denken te kunnen spelen in het innovatiebeleid. Een initiatief dat ertoe dient om innovators onderling te verbinden (een netwerk) en tot gedachtenwisseling te verleiden (debating network) kan een bijdrage leveren, mits zo'n netwerk niet gebruikt wordt voor legitimatie van beleid maar als feedback-mechanisme. Ik heb althans meer interesse in de mening van ervaren innovatoren dan van ambtenaren die het fenomeen bestudeerd hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ok, Nils moest "Er als een speer vandoor" dus ik ben gevraagd om alles even samen te vatten en duidelijk te maken.

 

Opdrachten voor het innovatie-platform uitvoeren?

Het platform heeft geen grote budgetten om externe partijen in te huren. Voor zover we dat wel doen werken we zoveel mogelijk met kleine, startende organisaties die aantoonbaar excellent zijn en relatief onbekend in Den Haag.

Het projectbureau is goed voorzien op het gebied van competenties als projectmanagement, logistiek, procesbegeleiding, netwerken, facilitering van vergaderingen en brainstorms en communicatie. Bij de inkoop van competenties zal het accent met name liggen op het gebied van harde kennis en om piekbelastingen op de andere competenties te ondervangen.

Organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten van het Innovatieplatform kunnen op 3 A4 hun bureaucompetenties, competenties van mensen, trackrecord en relevante publicaties melden. Het projectbureau hanteert de aanbestedingsregels en algemene voorwaarden van het ministerie van Algemene Zaken voor al haar uitbestedingen.

Wellicht ten overvloedde: opdringerig acquisitiegedrag wordt niet op prijs gesteld.

 

Dus:

3 A4 met daarin:

-bureaucompetenties

-competenties van mensen

-trackrecord

-relevante publicaties

 

Als degene die interesse hebben het profiel komende week af hebben en mailen naar Nils (;D) Dan verzamelen we alle HL profielen en bieden deze gezamelijk aan.

 

Ervaringsdeskundige?

Je mening (uit de praktijk) wordt gevraagd door de overheid:

http://www.innovatieplatform.nl/projecten/Consultatiekringen/index.html

 

Afijn, ik hoop dat dit wat duidelijk is, anders hoor ik het wel en wordt dit bericht wel aangepast. Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

 

Halen jullie de ervaringsdeskundigen niet door mekaar met organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten van het innovatieplatform; dat zijn toch twee verschillende stakeholders.

 

Ze worden alle twee gevraagd. Dus het lijkt me een goede zaak dat "ervaringsdeskundigen" EN "organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten" (de scheidslijn is niet altijd duidelijk) profielen opstellen, zodat we die gebundeld kunnen aanbieden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Halen jullie de ervaringsdeskundigen niet door mekaar met organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten van het innovatieplatform; dat zijn toch twee verschillende stakeholders.

 

Ze worden alle twee gevraagd. Dus het lijkt me een goede zaak dat "ervaringsdeskundigen" EN "organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten" (de scheidslijn is niet altijd duidelijk) profielen opstellen, zodat we die gebundeld kunnen aanbieden.

 

Dat ervaringsdeskundigen zich misschien ook willen aanbieden als opdrachtaannemers wil nog niet zeggen dat het onderscheid niet duidelijk is. Nu sta je met je ervaringsprofiel aan de leveranciersingang. Lijkt me niet zo snugger.

 

Ik vind dat Innovatiesquad trouwens wel leuk, gewoon als gelegenheidscoalitie vanuit HL om... tja om wat eigenlijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Dat ervaringsdeskundigen zich misschien ook willen aanbieden als opdrachtaannemers wil nog niet zeggen dat het onderscheid niet duidelijk is. Nu sta je met je ervaringsprofiel aan de leveranciersingang. Lijkt me niet zo snugger.

Zelf ben ik meer geïnteresseerd in de rol als ervaringsdeskundige. Dus het lijkt me het beste om ons "pakket" via dat loket aan te bieden. Daar ligt ook de toegevoegde waarde van de deelnemers. Dat er ook diensten verleend kunnen worden is wat mij betreft secundair, maar voor een aantal leden waarschijnlijk niet geheel onbelangrijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

Ik heb een template gemaakt, zodat het uniform kan worden aangeboden. Bovendien heb ik er een smoel en naam aan gegeven,

INNOVATIESQUAD

 

Als je dus dit Word document zou willen gebruiken om je A4'tje mee te maken: GRAAG!

 

Annedien

 

 

Ha Annedien, mooi formulier :D. We moeten alleen nog even checken of dit formulier ook voldoet om als ervaringsdeskundige uitgenodigd te worden voor de consultatiekringen.

 

Consultatiekringen

Het projectbureau organiseert in maart en april van 2004 de eerste bijeenkomsten van de consultatiekringen. Consultatiekringen bestaan uit de mensen die de échte doelgroep zijn van het Innovatieplatform: leerlingen, docenten, ouders, onderzoekers, startende ondernemers en hun financiers (venture capital), MKB’ers, mensen die werken bij grote ondernemingen. Want als de voorstellen van het platform effectief zijn, zullen zij daar als het goed is iets van moeten merken in de dagelijkse praktijk.

Van de consultatiekringen willen we vernemen wat de belangrijkste ergernissen en hindernissen zijn om zo goed mogelijk te kunnen werken. Zo krijgen we heel scherp in beeld welke belemmeringen er zijn voor excellentie, ambitie en ondernemerschap in de dagelijkse praktijk. We zijn ook geinteresseerd naar de dingen die wél goed gaan, want daar zijn lessen van te leren.

Waar mogelijk, zullen bij de consultaties vertegenwoordigers van de 'coming generation' ruim vertegenwoordigd zijn. De klankbordgroepen zullen de komende drie jaar een rode draad zijn in het werk van het platform. Een of twee keer per jaar zullen we de groepen uitnodigen om te vernemen of ze concrete verbeteringen merken van de inspanningen van het kabinet en het platform.

Jurgen Geelhoed is projectleider van het project consultatiekringen.

 

Meedenken?

Als je een typerend verhaal hebt uit je dagelijkse praktijk dat iets te maken heeft met innovatie dan horen we dat graag. We zoeken zowel hele mooie als de hele vreselijke verhalen, of zoals dat in jargon heet 'worst and best practices'. De tien meest aansprekende worst- & best practices zullen in mei 2004 op deze site een plek krijgen.

 

Hoe het werkt

Schrijf in maximaal drie A4 je verhaal. Geef aan wat er goed of fout ging en geef indien mogelijk de verklaring daarvoor. Mail dit naar info@innovatieplatform.nl en geef daarbij aan of je akkoord bent met het openbaar maken van het verhaal. Zo niet dan zullen we je verhaal in alle vertrouwelijkheid behandelen, als het wel openbaar gemaakt mag worden dan ontvang je in mei bericht als het online wordt geplaatst.

 

 

Wellicht ten overvloede: dit verzoek om praktijkverhalen is niet bedoeld als een uitnodiging aan adviesbureaus om hun innovatiemethoden of -instrumenten aan te prijzen. Het gaat ons om de ervaringen van mensen uit de praktijk. De procedure om competenties als adviseur kenbaar te maken aan het projectbureau zijn te vinden in de F(requently) A(sked) Q(uestions).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Annedien, PIMs en Ties hebben al profielen gemaakt met het "innovation squad" logo. Ze zijn naar mij gestuurt (nils apestaartje nebib.nl), maar je mag ze ook hier posten (als attachment). Ik wil ze vrijdag (of maandag ochtend) bundelen.

 

Het betreft nu profielen van "organisaties die in aanmerking willen komen voor opdrachten". De "ervaringsdeskundigen" komen later ;D

 

Allemaal profielen maken!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ok, doe mee, heb Annediens's template ingevuld en is onderweg.

 

Ik ben erg benieuwd...

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.