• 0

Augmented Reality : nu concreet - maar is het bruikbaar ?

Vandaag is door het Nederlandse SPRX een nieuwe dienst gepresenteerd, die lagen laat zien boven op de werkelijkheid. Dit is een voorbeeld van zgn. "Augmented Reality". Dit betekent dat je een mobiele telefoon kan richten op de realiteit, je camera registreert de omgeving en daarboven worden gegevens over deze omgeving gepresenteerd.

 

Kijk naar de video:

 

 

Ik ben erg benieuwd wat de mobiele ondernemers van deze applicatie vinden. (en wanneer ze eigen apps gaan bouwen op dit platform). Wat zijn jullie gedachten, problemen, bezwaren, alternatieven ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn 1e bezwaar is dat het alleen voor Android toestellen is >:(.

 

Volgt vast snel een versie voor de Palm pre en iphone 3g s. Je hebt voor deze toepassing namelijk een hardwarematig kompas nodig. De Android, Pre en laatste versie van de iphone zijn, voor zover mij bekend, de enige toestellen met deze functie.

 

Met GPS kun je ook de richting bepalen maar daar is beweging voor nodig. Dus even een rondje draaien is niet voldoende voor je toestel om te weten welke kant je op kijkt.

 

Wel leuk spul. Meen dat er ook een navigatiesysteem is dat deze techniek gebruikt. Je ziet dus een pijltje op de afrit die je moet hebben.

 

Voor toeristische wandelingen lijkt het me ook wel leuk. Richt op het gebouw en je krijgt achtergrondinformatie eventueel in audio. Daarnaast zie je op een scherm een kaboutertje geprojecteerd dat je de richting wijst. (Zoals Frans dus tegelijk met mij typt) Combineer het met gezichtsherkenning en je kunt namen niet meer vergeten (al moet ik even hard nadenken over een smoes om m'n mobiel op iemand te richten wiens naam ik vergeten ben ;) ) Voor justitie misschien wel een leuke toepassing. Virtuele routeborden in grote gebouwen of steden. Automatisch in je eigen taal. Voor installatiebedrijven virtuele leidingen in gebouwen zien lopen (moet het wel nauwkeurig zijn anders boor je alsnog in een leiding)

 

Bezwaar is de privacy. Een provider die weet waar je bent is één ding. Weten waar je naar kijkt is een tweede. Nu geef je die informatie natuurlijk ook prijs wanneer je op funda huizen aan het bekijken bent.

 

Nog één: als er genoeg mensen naar een restuarant kijken kun je als eigenaar de bounce rate van fysieke bezoekers meten :D

Link naar reactie
  • 0

Absoluut heel tof. Deze applicatie is prima te doen, ik zit soms ook rond te kijken waar te koop bordjes hangen (vooral in straten die ik voorlopig niet zal kunnen betalen), dit maakt het makkelijker en leuk.

 

Ik verwacht veel van dit soort toepassingen i.c.m. city guides. Je weet waar je heen moet lopen, hoe ver het lopen is en wat waar zit. Je hebt ruimte om content erbij te plaatsen, je zou evt via je touchscreen een audio-presentatie erbij kunnen halen in je eigen taal.

Eigenlijk zelfstandig op stap met een persoonlijke en zelf te sturen reisleider. Lijkt me top.

 

Zelf zou ik de city guide voor mijn eigen stad wel willen bouwen (en als die érg goed is wellicht ook voor andere steden) met verschillende tabjes. Cultureel, evenementen, bars, restaurants, monumenten, groen etc. Dus dat je één van de thema-layers met AR over je camera-view heenplakt. Later aanvullen met user generated content (reacties op de 'pinpoints'). Denk dat ik daar wel wat mee zou kunnen.

 

Ik ben sinds vorige week aan het orïenteren om AR te combineren met narrowcasting (mogelijke partners opgezocht, contact mee gelegt), de eerste kan ik niet meer zijn, lego heeft een hele gave case, zie: http://www.ubergizmo.com/15/archives/2009/01/lego_digital_box_kiosk_uses_augmented_reality_in_retail_stores.html

 

Zelf wil ik op een soortgelijke manier AR naar de retail brengen waarbij de schermen heel gemakkelijk (en betaalbaar) digitaal te voorzien zijn van nieuwe content. En als niemand tegen die tijd 'dé standaard' heeft gemaakt voor dergelijke toepassingen mag dat best de mijne worden ;) Ik hoop na de zomer te kunnen beginnen aan de narrowcasting/AR-case.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Dit wordt de nieuwe virtuele laag die we overal zullen vinden.

 

Tagging

Tags op objecten, mensen en specifieke plekken

 

Nature Guides

Bergtoppen, paden in de natuur - hoezo kompas? :)

 

City Guides

Straten, plekken, virtuele city guide. Denk ook verder dan maar wat tekst en pijlers. Een volledig geanimeerde city guide die tegen je praat, alles aanwijst is gewoon haalbaar. Een toerist loopt naar het van Gogh museum, en hij krijgt zo een verhaal van wat het voor museum is, wat er binnen is etc.

 

Games

Een real life MMORPG - punten en experience verkrijgen door waar je komt, wat je doet. Jezelf aankleden met augmented reality en zo je augmented reality avatar creëren.

Schietspellen: denk aan vijanden die vanuit plekken springen die je moet schieten. Ik weet zeker dat in de toekomst een dergelijke simulatie standaard in het trainingspakket voor de politie zit.

 

 

Augmentation in boeken

 

Ik kan wel eeuwen doorgaan over de mogelijkheden. :)

 

En het is zeker al heel concreet, en de iPhone kan je er binnenkort ook voor gebruiken. Kansen en mogelijkheden VOLOP. Het strekt net zo ver als je eigen fantasie. Ik ben zelf in beginnende besprekingen met mensen om hiermee aan de slag te gaan. Ik word heel enthousiast van dit soort dingen. Over 10 jaar is augmented reality overal!

 

Bezwaren zijn er niet wat mij betreft. Je moet alleen commercieel denken (om te overleven), dus je kan beter met iPhone en Android beginnen, toestellen met schermen die groot genoeg zijn, in plaats van bijvoorbeeld een bril te willen marketen. In ieder geval is het nu absoluut de tijd om te gaan pionieren.

 

Voor wie eens een kijkje wil nemen bij een bedrijf die nu met deze technologie bezig is: http://www.metaio.com/

 

P.S.

 

Een greepje uit mijn verzameling leesvoer Augmented Reality

 

http://www.frankwatching.com/archive/2009/04/14/de-naakte-waarheid-over-augmented-reality-waar-liggen-de-kansen/

 

http://www.frankwatching.com/archive/2009/03/16/augmented-reality-ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet/

 

http://www.upstream.nl/comments.php?id=650_0_1_0_C

 

http://www.newscientist.com/article/dn17174-innovation-how-cellphones-will-enhance-reality.html

 

http://computer.howstuffworks.com/augmented-reality.htm

 

http://www.curiousraven.com/home/2009/2/1/is-it-too-early-for-augmented-reality.html

 

http://www.frankwatching.com/archive/2008/04/09/the-multiverse-the-universe-augmented-reality-and-beyond-verplichte-inspiratiekost-voor-e-marketeers/

Link naar reactie
  • 0

Als we dan toch links en filmpjes deponeren:

 

 

Dit is een 3D spelletje "in de realiteit" via een Nokia N95. Je ziet via je telefoon echt een andere wereld dan zonder waar het eerste voorbeeld meer doet denken aan een HUD zoals piloten die hebben (voor mij tenminste).

 

 

Er is een geweldige campagne geweest voor de Mini cooper met augmented reality en een webcam. Mooie combinatie ook van traditionele media (print-advertentie) met het web. Hier is het ding op zich:

 

Hier hoe het gemaakt is:

 

 

Sowieso staat youtube vol met filmpjes over augmented reality.

 

Om zelf eens te proberen is er de FLARToolkit waarmee je in Flash zelf niet al te moeilijk iets kan creeeren. Ook hierbij weer veel voorbeelden op youtube.

Link naar reactie
  • 0

Hier in Nederland zijn ze er ook al mee bezig:

 

http://www.sprxmobile.com/ komt met http://layar.eu/?page_id=11

 

The World’s First Augmented Reality Browser. Layar is a free application on your mobile phone which shows you what is around you by displaying real time digital information on top of reality though the camera of the mobile phone.

 

Layar will be available for the T-Mobile G1, HTC Magic and other Android phones in Android Market before July 1st 2009.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je door dat je eigenlijk gewoon de 1e post herhaalt? :D

 

Hier in Nederland zijn ze er ook al mee bezig:

 

http://www.sprxmobile.com/ komt met http://layar.eu/?page_id=11

 

The World’s First Augmented Reality Browser. Layar is a free application on your mobile phone which shows you what is around you by displaying real time digital information on top of reality though the camera of the mobile phone.

 

Layar will be available for the T-Mobile G1, HTC Magic and other Android phones in Android Market before July 1st 2009.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het om nieuwe applicaties gaat vind ik vooral het 3D aspect interessant. De startpost gaat in mijn ogen om een veredelde google maps of routeplanner voor mensen met weinig ruimtelijk inzicht (heel kort door de bocht).

Stel je nu eens voor dat je datzelfde huis te koop ziet staan, maar je telefoon als een soort rontgenapparaat kan gebruiken en de kamers achter de muren kan zien. Een virtueel kijkje naar binnen zo gezegd.

Een ander punt vind ik wel het verschil tussen AR in combinatie met een beeldscherm+webcam of een telefoon. Voor mij heeft de telefoon de voorkeur. Mits goed ingezet wordt de telefoon een verlengstuk van je eigen visie. Je kijkt als het ware door de telefoon naar de wereld zoals je met een bril of vergrootglas ook zou doen. Waar bij een webcam een totaal ander perspectief heeft dan je eigen blik, zorgt het gebruik van de telefoon juist voor een veel sterkere identificatie met het beeld. Het wordt interactiever en je hebt een soort "first person view" zoals we dat van games kennen.

Een voorbeeld wat ik even niet terug kan vinden was een soort interactief boek voor kinderen waar in het boek tot leven kwam als de kinderen door een speciale bril keken. Ik zie dan ook zeker heel veel mogelijkheden voor bijvoorbeeld musea. Geef mensen een bril of telefoonachtig apparaat mee, plaats voor de camera herkenbare tekens bij kunstwerken en zorg voor een interactieve ervaring die bij elk werk past. Stel dat de kunstwerken zelf uitleggen waar ze over gaan. Letterlijk, door de figuren die tot leven komen, of bijvoorbeeld door aspecten van een schilderij uit te lichten, door lagen van onderzoek (rontgen, uv) te tonen of misschien wel door te laten zien wat er buiten het kader gebeurde. Laat voor kinderen een 3D-gids uit de muur komen. Deze technieken kunnen voor een soort 4e dimensie zorgen. Een extra laag over de realiteit die we al kennen.

Ik zie billboards of folders die tot leven komen zodra we ze met de mobiele telefoon bekijken. Misschien zelfs wel nieuwe vormen van graffiti. Ik zie routeplanners die de route op de grond aangeven. Niet alleen voor de auto, maar ook voor het OV bijvoorbeeld. Uitstappen op een groot station en meteen de kortste route naar het andere perron of de bushaltes zien.

Stap een groot kantorencomplex binnen en je telefoon begint te trillen. De digitale receptie zoekt verbinding met je via bluetooth. Je geeft aan waar je moet zijn en je krijgt via een kleine applicatie de route binnen die live wordt getoond in het gebouw. Misschien blijft je verbinding zelfs wel aktief en is AR dan nergens voor nodig. De ruimtes herkennen je signaal en geven door lampen/schermen/lijnen aan waar je heen moet. Er wordt nog zo weinig gedaan met de enorme hoeveelheid informatie die we tot onze beschikking hebben. Het is eigenlijk verspilling.

Of wat denken we van lessen/tutorials met de mobiele telefoon? Duik met je mobieltje onder je motorkap en samen met je digileraar ontdek jij hoe je je bougies moet vervangen.

Of een digitale catalogus. Hoe vaak is niet het formaat van een product weer net iets anders in de werkelijkheid dan wanneer je het op een plaatje ziet. Leg de catalogus op tafel, kijk er met je telefoon naar en je weet precies wat je moet verwachten.

Digitale handleidingen bij producten. Nooit meer zoeken naar knopjes of obscure menu's. De handleiding doet het gewoon voor.

 

Praktisch alles wat informatie is kan in een praktische vorm gegoten worden volgens mij. En maar lekker blijven combineren. AR, fiducials/barcodes, RFID, GPS, bluetooth, draadloos internet, projectie, animatie, fotografie/beeldherkenning, beeldmanipulatie,.... de technieken liggen voor het oprapen.

 

//Edit

Wat een geratel toch, en dan vergeet ik één mooi en zeer succesvol voorbeeld van wat ik nou mooi vind. De Nintendo Wii!

Hun o-zo-nieuwe controller is een combinatie van technieken die we al jaren kennen. Bluetooth, een camera die gevoelig is voor infrarood licht en een accelerometer, zoals dat mooi heet. Helemaal niet zo speciaal allemaal, maar zoals Nintendo het allemaal samenvoegd is het blijkbaar enorm winstgevend en worden er ondertussen al weer miljoenen mee verdiend.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ewout,

 

Ja, dat gaf ik aan in mijn post..die ideeen heb ik niet (allemaal) van filmpjes.

 

Talloze mogelijkheden voor games:

 

Een detective spel waar je een mystery kunt oplossen

Een MMORPG waarin je ervaring opdoet, punten, vaardigheden en zelfs bovenop je kleren augmented armor/kleding kan plaatsen

Een schietspel waarbij je boeven neerknalt die vanuit gebouwen/verkeersborden springen

etc.

 

Je kan ieder mogelijk game genre in augmented reality gieten.

 

Advertenties/reclame/info

Prijzen, beschikbare maten, voorraden, technische info bij en in winkels met allerlei objecten, van kleding tot auto's.

Een virtuele spiegel in kleding winkels waarin je snel kleding combinaties kan uittesten die met jouw maat op je lichaam geprojecteerd worden(of je virtuele die je meeneemt).

Virtual shopping waarbij je dus augm. reality tag in je "cart" doet. Een soort levensechtige bookmarking van producten dus.

Info aan mensen geplakt

Business info die boven je kop "hangt". Zo zweeft je business card met je mee.

Maar ook andere info: of je vrijgezel bent, of je bepaalde mensen zoekt. etc etc.

En dit kan met augm. reality veel verdr gaan dan alleen tekst. Een hele 3D animatie bijvoorbeeld.

 

Augmented reality gidsen

Reparaties waar je doorheen geleidt wordt

Virtuele gids die je de stad laat zien, of een museum

 

Andere mogelijkheden:

 

Virtueel live twitter bord boven a'dam centraal, met a'dam stream

 

of files... of een virtuele boswachter die je door natuurgebied loodst.

 

Het houdt gewoon niet op. :)

 

Sowieso ben ik ervan overtuigd dat na 10 jaar we twee realiteiten hebben: wat je gewoon ziet, en wat je ziet door je telefoon/bril/lenzen en wat we dan ook maar hebben bedacht om het te zien. Augmented reality is the new internet! :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Precies, gewoon een nieuwe vorm van internet. Maar dan stukken en stukken intuitiever. Een beetje zoals de layers van Google Earth maar dan in het echte leven. Veel fysieke objecten zullen door virtuele vervangen kunnen worden. Borden, zoals eerder genoemd. Maar waarom zou een scherm met een toetsenbord niet vervangen kunnen worden? Stop een beetje haptische feedback in handschoenen en je hebt geen toetsenbord meer nodig. Of uberhaupt knoppen voor licht, deurklinken, etc.

En wat dacht je van real-life AdBlock? Laat je intelligente apparatuur alle advertenties en uithangborden filteren. Ik zou direct tekenen voor zo'n heerlijk lege wereld.

Het enige wat me dan weer naar lijkt is dat er anderen zullen rondlopen met een programma dat er voor zorgt dat ik er voor hen raar gekleed bij loop, of zelfs naakt. Ik wil misschien niet weten wat voor realiteiten andere mensen willen zien :-[ ;D

Link naar reactie
  • 0

Augmented Reality is naar mijn idee zeker een mogelijke aanvulling binnen het bedrijfsleven, de retail, maar ook binnen het onderwijs. Nadeel vind ik dat AR op de mobiele telefoon zo'n verrekes klein schermpje blijft. Je kunt jezelf dan afvragen of je dit in musea bijv. met een telefoon wilt gaan toepassen, of met andere oplossingen, zoals deze schermen in het Allard Pierson Museum

.

Als serious game-designer zie ik ook goede mogelijkheden voor het (basis)onderwijs. Je kunt er bepaalde zaken zeker inzichtelijk mee maken, vooral jonge kinderen leren zo sneller. Kijk hier eens bijvoorbeeld:

Ik denk wel dat het zaak is om deze techniek toe te passen als het iets toevoegt, en niet 'om maar AR te gebruiken'. Daarmee haal je de techniek eigenlijk weer een beetje naar beneden, naar mijn idee.

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.