• 0

mijn bedrijf van begin tot eind

Voor degene die het leuk of interessant vinden het volgende.

 

Hallo, ik ben Joop de Kock en ga verslag uitbrengen van het verloop van mijn bedrijf.

De rede hiervoor is dat je als uitvinder vaak geen , gewoon’ bedrijf uitoefent maar het gaat er bij ons vaak anders aan toe dan voor vele , gewone’ bedrijven.

 

Alle facetten zal ik in etappes zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen gaandeweg het traject.

Ik wil hier niet mee zeggen dat dit de juiste manier van ondernemen is, sterker nog ik denk dat ik hier en daar fouten zal maken en dat is misschien iets voor andere om van te leren.

Mede hierom zou ik het op prijs stellen als u uw reacties op wat ik doe , ventileert op deze site. ( Niet al te hard voor me zijn hoor).

 

Omdat ik van plan ben om op een gegeven moment mijn bedrijf te beëindigen wegens rijkdom of falen is het mogelijk om het gehele proces te verslaan

Om u een goed beginbeeld te geven eerst even iets over mezelf en m’n bedrijf.

Ik ben dus joop, ik ben al uitvinder sinds 1998 maar nog nooit is het me gelukt om zeg maar door te breken met mijn ideeën.

 

Dit kan inderdaad liggen aan de ideeën zelf maar ga er voor het gemak even vanuit dat het komt door de weg die een uitvinding af moet leggen om zich om te zetten in geld.

 

Mijn laatste uitvinding is een soort auto die een soort van vliegt en hier omheen gaat het bedrijf.

Beetje technisch verhaal maar ik denk dat dit systeem minder weerstand geeft dan bijvoorbeeld auto’s en mede hierom een plek op de wereldmarkt verdient. Meer van dit op www.dutchaerotechnics.com

 

Om bij het begin te beginnen neem ik u even me terug naar het moment dat ik het bedacht.

 

Ik zit altijd te spelen met de elementen en probeer te imiteren en te combineren met wat de natuur ons als voorbeeld geeft voor de meest briljante uitvindingen.

 

Ik heb de voordelen van een vliegtuig gecombineerd met die van een auto en na veel knutselen en tekenen kwam ik met een concept dat voor mij voldoende was een eureka moment te hebben, het model werkte immers en wat staat me nu nog in de weg om succes met dit idee te hebben dacht ik.

 

Ik ben al jaren bezig maar de weg naar succes wist/weet ik nog steeds niet, ik weet wel hoe het niet moet en dus doe ik het dit keer anders heb ik me voorgenomen.

 

De man met de sigaar die het idee uit m’n handen trekt bestaat niet (in dit stadium) dus wat nu.

Mijn strategie was zo snel mogelijk zorgen dat het idee beschermd is en dat zoveel mogelijk aandacht van de media trekken om de man met de sigaar te vinden en de zak geld aan te pakken.

Gelukkig kreeg ik een innovatievoucher van senter novum en hiermee kom ik grotendeels m’n octrooi bekostigen.

 

Goed idee toch , anders kun je het alleen je vrienden vertellen en die hebben de zak geld niet hmmm.

Met m’n octrooi op zak ben ik op zoek gegaan naar een investeerder maar ik kan het ze niet kwalijk nemen hoor met een octrooi en een paar tekeningen alleen vindt je geen investeerder, ik niet althans.

Bij de bank hoef je het niet te proberen want die zijn allergies voor uitvinders en voor een echte invormal is het nog te vroeg.

 

Iedereen die ook maar iets voor je kan betekenen moet een goed ondernemersplan zien maar ik wil m’n gedachtegoed verkopen, geen bedrijf opstarten, hoe maak je een ondernemersplan als je maar 1x iets verkoopt?

Overcompleet past dit op een de achterkant van een bierviltje en dus geen startkapitaal voor mij!

 

O ja, dit startkapitaal heb ik natuurlijk nodig om mijn uitvinding meer gestalte te geven in de vorm van een prototype en/of een doorgerekend stuk door een professor of een ander slim orgaan als TNO ofzo.

 

Ik realiseerde me dat dit echt nodig is om te komen waar ik wil zijn.

Geld moest er dus komen en snel ook want ik zit inmiddels wel in m’n prioriteit jaar en dit is zo om.

Ik heb toen toch maar besloten om het hele verhaal in een bedrijf te gieten en dat resulteerde in dutch aero technics.

Een beetje tegen m’n zin in dat wel maar het is de enige manier om nog een beetje kans te maken, wie gaat je geld verstrekken zonder k.vk. inschrijving?

 

Na heeeel lang zoeken op google kwam ik terecht op deze site en ik moet zeggen ik voelde me hier meteen thuis, allemaal mensen met dezelfde problemen en interesses geweldig, een thuishaven bedacht ik me.

 

Ik heb me een beetje verdiept in hl.nl en besloot m’n zegje ook eens voorzichtig te doen en schreef een column waarbij ik (terecht) een beetje mijn ongenoegen uitsprak over hoe e.e.a. geregeld was over subsidies

 

Hier begint het spannend te worden want ik kreeg hier hele waardevolle reactie’s op en ik kan nu best wel trots zijn op het kleine maar krachtige netwerkje wat ik inmiddels zonder het me direct te realiseren heb opgebouwd in de vorm van Syntens, het begon met een mailtje van Perry Smit die zij dat hij me misschien kom helpen.

 

Dit kon hij zeker en na niet al te veel gedoe kon ik samen met hem aan tafel met jawel TNO!

Er is nog niets zeker maar een belangrijke stropdas van deze club zag het volgens mij wel zitten en stelt na z’n vakantie zijn netwerk intern beschikbaar om te onderzoeken en te bevestigen dat mijn uitvinding nut heeft (geld waard is).

Dit is een geweldige mijlpaal voor mij want het brengt me een stuk verder naar succes.

 

Jammer echter is wel dat TNO een kostbaar prijskaartje heeft en al heb ik geen idee wat dit gaat kosten maak ik me nog meer zorgen hoe ik dit ga betalen, maar Perry gaat na zijn vakantie kijken of hij me hiermee kan helpen.

Dit was afgelopen vrijdag en ik denk dat dit in een nutshel wel ongeveer is wat er tot op heden is gebeurd.

 

O ja niet onbelangrijk is dat ik me op aanraden van syntens ook heb ingeschreven voor het ei van columbus en the green challenche en wie weet wat hier uit voortvloeit.

 

Zo dat was het dan, ik denk dat het volgende bericht niet zo lang is want ik moest jullie eerste even bijpraten.

 

Ik hoop dat het een beetje interessant gaat worden en het leuke is dat idereen live kan zien hoe het zich ontwikkeld en zelf het verhaal een wending kan geven doormiddel van tips enzo.

 

Het zal vd week wel rustig blijven (vakantietijd) maar zodra er ontwikkelingen zijn horen jullie dit direct van mij.

 

Tot snel joop

upforce1.thumb.gif.0c5f5fb06c47f8c301d9ff3d70d8f422.gif

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Van de week ben ik bij het NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium)op bezoek geweest voor een gesprek om eens te kijken wat ze met mijn techniek kunnen.

Uiteraard is ,musquito' voor de wet een boot maar ik dacht dat er toch wel wat raakvlakken waren gezien er toch gevlogen wordt.

Gelukkig waren ze direct enthousiast en hoefde ik mij niet opnieuw voor te stellen en het verhaal helemaal uit te leggen.

Al snel kwam er een collega bij die pas was afgestudeerd aan de TU en hij vond het jammer dat ik nu pas kwam omdat hij ,musquito'graag als afstudeer project had willen hebben.

Eenmaal op dit spoor terecht gekomen kwamen we op het idee om zijn professor te benaderen en hem te overtuigen van het nut en de commerciele hitpotentie van ,musquito'en zo hebben we de volgende afspraken gemaakt.

Op 18 oktober gaan we met het het NLR naar de TU en gaan we onderzoeken of het leuk is om er een studentenproject van te maken,dit houdt in dat er in een periode van 7 weken gekeken wordt naar de kansen van musquito.

Eerst welke markt zullen we kiezen (groepsvervoer,funapparaat,op de weg? in het water? op het spoor? dit soort beslissingen.

Dan wordt er een businesscase van gemaakt wat moet resulteren in een businessplan,hier gaan nog eens 2x 7 weken overheen.

Ik had al eerder met de gedachte van een samenwerking met TU gespeeld maar ik dacht dat het veel trager zou verlopen en dat mijn tijd (pct) in het geding zou komen maar dit is dus geen probleem.(21 weken)

Het grote voordeel van dit ,ritje'is dat ik het idee heb dat mijn geestekindje eindelijk thuis is en als de boy's van de TU een businessplan maken is de kans op investeerders zo'n beetje 99% groter dan als ik zelf aan de slag zou gaan met een rip van een ondernemersplan voor een snackbar ofzo van de kamer van koophandel!

Het is dus nog niet zeker dat ze het willen doen maar ik heb wel weer iets om naar uit te kijken en in de tijd voor het gesprek ga ik zo veel mogelijk informatie verzamelen om ze extra te voeden over het nieuwe fenomeen ,serfase piersing wing in ground effect'

Natuurlijk hoop ik nog steeds dat ik vadaag uitgekocht word maar ik kan hier niet op gaan zitten wachten en telkens wordt mijn verhaal meer volwassen wat een goede zaak is.

Leuk hoor allemaal,het begon met een krabbeltje op een bierfiltje en nu zijn de knappe koppen bezig met mijn gedachtegoed. stoer!

Ik hoop dat als het doorgaat bij TU ze mij op de hoogte houden om dit draadje bij te kunnen houden,anders vrees ik dat het een periode rustig wordt.

Tot snel werkse,durf te dromen en realiseer dat tijd je grootste vijand is!

Joop

ps bedankt voor je reactie Xiaodi, altijd leuk!

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

,Turning technology into business!'

Als gevolg van mijn afspraak bij het NLR ben ik met versterking van deze club naar de TU geweest.

Gewapend met Koen en Auke van het NLR en een model van ,musquito' hebben we een goed gesprek gehad op de TU en hier is het volgende uit ontstaan.

Turnig technology into business is een traject voor afstuderende studenten aan de TU, meestal wordt er een patent gekozen van de TU en dit wordt dan zeg maar ,bouwrijp' gemaakt voor de markt.

In sommige gevallen kan er een interesant patent van buiten de TU gebruikt worden en je ziet hem zeker al aankomen.

Het is nog niet 100% zeker maar de proff die we gesproken hebben vind ,musquito' een interesante gedachte en gaat het voordragen aan de afstuderende studenten.

Op 2 november beginnen de college's en dan weten we zeker of ze ,musquito' beet gaan pakken en er de markt voor gaan vinden/maken.

Hoe doen we dit dit financieel?dit komt later aan bod,eerst wachten tot februari tot de resultaten en dan kunnen we eventueel zaken doen met de club die er een bedrijf van willen maken.

Intussen gaan de mannen van het NLR en ik de rol spelen om ze te voeden met wat wij van grond effect weten en zo kunnen de studenten er iets moois van maken!

Ik heb het erg druk met prive dingen maar ik heb nog een paar modellen in gedachte die ik in mijn vrije tijd wil gaan bouwen maar als TU er me bezig is heb ik er geen dagtaak meer aan en kan ik zelf een beetje gaan werken (gewoon weer als timmerman) en eindelijk weer eens normaaal verdiennen! heeeeeeerlijk.

Ps hoe ziet een briefje van 20 euro er ook alweer uit?

Groet, werkse en graag tot snel,joop! ;)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 1

TU,

Na spannend te hebben afgewacht kwam gister het verlossende mailtje van de TU Delft.

Ze hebben besloten om te gaan werken met mijn patent en dit is supernieuws.

Van de week ga ik op gesprek met Auke van het NLR om uit te leggen wat de techniek inhoud maar omdat het om studenten gaat is het verstandig om ze niet te voeden met alle aspecten waarvan wij denken waarvoor de techniek voor te gebruiken is, ze moeten immers zelf ook een beetje nadenken.

Het clubje wat zich ermee bezig gaat houden bestaat uit 4 laatste jaars studenten met elk een eigen richting.

Zo kunnen ze met z'n vieren proberen technology turning into bussines, ze gaan ontdekken wat er allemaal mogelijk is met mijn techniek en dan kiezen ze een richting.

Zodra dit gedaan is gaan ze aan de slag en bouwen een business case en hierna een businessplan.

Als het goed is zijn ze begin februari klaar en ligt er een goede format waar serieuse informals van gaan kwijlen.

Ik weet niet of ik nog veel kan schrijven maar ik ga vragen of ze me op de hoogte houden, dat is leuk voor dit draadje.

Ik hoop dat ik snel weer met leuke berrichten kan komen maar voor vandaag geld,

i am eating steak tonight, en de kinderen mogen tot aan 5 december hun schoentje zetten!

werkse,denkse en goede zaken allen, groet Joop ;)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik ben er nog hoor!

Om het draadje een beetje interesant te houden heb ik de laatste tijd niet meer gepost.

Weer dat ellendige wachten en wachten pffff, gelukkig krijg ik de laatste tijd regelmatig e-mails van de studenten van TU met scherpe vragen.

Al heb ik geen idee wat er uit voortvloeid heb ik er wel een goed gevoel over en omdat het over enkele weken zover is laat ik alvast even van me horen.

Ik mis het schrijven en de reacties enorm en buiten dat kan ik niet wachten tot het project klaar is om met mijn nieuwe uitvinding te beginnen!

Nu is het maar te hopen dat ik de volgende keer met eigen middelen mijn dingen kan bekostigen,maar eerst dit afmaken!

tot 11 februari of eerder als er iets interesants gebeurd!

groet,joop :)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joop, leuk dat je met de TU bezig ben, ik ken het vak 'Turning technology into business!' goed, heb het namelijk 6 jaar geleden ook gedaan :). Vond het erg leuk, uit ons idee is er toen een bedrijf ontstaan dat nog steeds bestaat, en het goed doet.

 

Ik zou geen uitgewerkt Business Plan voor investeerders verwachten (zo ver komen ze meestal niet, in mijn tijd niet tenminste ;) ), maar wel zullen ze een strakke analyse maken van de marktpotentie en adviezen daarvoor. Het leuke vind ik dat ze de technologie begrijpen en ook naar de markt kijken. En 4 maanden daar heel fanatiek mee aan de slag gaan. Meestal is het een goede boost voor een goed idee, dus slim dat je hun er bij betrekt!

Misschien vind je er nog een partner om in je bedrijf te betrekken? ;).

 

Veel succes met uitvinden!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws!

Gister kreeg ik een e-mail van de TU met de mededeling dat gezien de drukte

(15 deelnemers) de presentatiedag wordt opgesplitst in twee gedeelten te weten in de ochtend en in de middag.

De meest interesante patenten zullen in de middag behandeld worden, het patent van joop komt om 14:10 aan bod.

Ik kan me niet echt een voorstelling maken van hoe zo'n dag eruit ziet maar in elk geval is het wel een mooi compliment dat ik s'middags mag.

Ik heb er direct een e-mail bommetje uitgegooid en ik wacht af of rtl ofzo toehapt en komt filmen, toch publiciteit

De e-mail werpt nu al zijn vruchten af want het ziet ernaar uit dat ik met een leuk clubje aan kan schuiven!

Nu maar hopen dat de wind er onder komt want 20 weken wachten duurd echt lang zeg pffff

Zodra ik meer weet post ik direct, groet joop! :)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 1

En dan nog meer goed nieuws!

Zoals jullie weten is de TU druk bezig en heb ik er veel vertrouwen in dat hun werkstuk een uitstekende springplank naar de ,echte' markt kan betekenen.

Maar ik zal me moeten gedragen als zakenman en mag dus niet op 1 paard wedden.

Ik ben achter de schermen al maanden bezig met een collega bedrijf om te kijken of en zo ja,wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Bellen en vele e-mails hebben ertoe geleid dat ik met het bedrijf wigcraft op zeer goede voet sta.

Vandaag ( ja gewoon op zondag) heb ik te horen gekregen dat er serieuse onderhandelingen zijn met de Australische regering om w.i.g. toestellen in te zetten langs de kust van Australie en rond het eiland Timor!

De bedoeling is dat Dutch Aero Technics (wij dus) ahum (ik dus) de Europese markt gaat bestieren en uiteaard gaan we proberen mijn techniek in de nieuwste toestellen toe te passen!

Tevens heb ik contact met Hanno Fisher van flugmeganik, het lijkt erop dat wij de enige drie bedrijven zijn die zich nog met het grond effect bezig houden.

Ik denk dat met hun ervaring en mijn uitvinding er een mooi huwelijk kan ontstaan en er direct sprake is van een wereldwijd netwerk!

Voordat ik concrete afspraken ga maken wacht ik de bevindingen van TU af, maar ik heb een goed gevoel.

Het grond effect leeft dus nog het moet alleen worden aangejaagd met innovatie, en laten we dat nou net in huis hebben.

Oeps ,Dat klinkt vrij arogant maar ja dat is nou eenmaal hoe ik het voel.

Fijne zondag nog en werkse morgen!

Groet joop ;)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

TU Delft,

Afgelopen vrijdag was het dan zover,de uitslag van ,turning technology into business'.

Verschillende groepjes studenten kregen ieder een kwartier de tijd om te presenteren waar ze de afgelopen 20 weken mee bezig waren geweest.

Om 14:10 waren ,wij' aan de beurt en woordvoerdster Mindy Eng begon zelfverzekerd haar verhaal aan de jury en het publiek te doen.

Al snel werd duidelijk dat ze de techniek wilden inzetten voor het vervoer van manschappen van en naar booreilanden en voor het onderhoud aan de windmolenparken in de noorzee.

Op deze manier zou de marktacceptatie ontstaan en vanaf dat moment zullen er anders niche's bekeken worden,te denken valt o.a. aan: luxe jachten, sport voertuig, reddingvoertuigen,watertaxi's, kustwacht en funtoestellen.

Gelukkig zette Mindy het verhaal kracht bij om te vermelden dat deze toestellen zeer zuinig zijn en al helemaal vergeleken met helicopters maar ik vond het jammer dat ze niet uitlegde dat dit ook een hele veilige voorm van transport is.

Deze toestellen hebben immers ten opzichte van speedboten en grondeffect voertuigen het grote voordeel dat ze niet meer achterover kunnen slaan en ook niet meer met de vleugels het water kunnen raken wat voor mij betreft 50% van het nut van de vinding vertegenwordigd, maar ja.

Ze kregen van de jury terecht het commentaar dat ze onvoldoende gewerkt hadden aan het business gedeelte, ik miste dit ook.

Uiteindelijk na afloop heb ik nog even gesproken met hun docent en hij vertelde me dat ik een voledig raport kan verwachten.

Ben ik nu blij?

JA, want al viel het me allemaal een beetje tegen heb ik wel een onderbouwing van mijn gedachtegoed door de TU en zo merkte ik de zelfde avond al dat dit meer deuren opende dan wanneer je als eenpittertje de mensen moet overtuigen van je ding.

Die avond in het cafe had ik een goed gesprek met wat vrienden en de laatste twijfelaars waren plotseling overtuigd van mijn iedee en zagen het niet meer als luchtfietserij.

Een waardevolle tip kwam van iemand die vertelde dat hij zich had verdiept in mijn verhaal maar miste een echt werkend exemplaar,hoewel de testen in de windtunnel er niet om logen en mijn schaalmodel werkte totdat het vol met water liep en het net niet op de film staat dat hij het doet neem ik zijn advies om er nog een te maken aan.

wat nu,

In verwachting van de gevolgen van de inbreng van TU zit er niets anders op om weer toestel te maken en dus terug naar de werkplaats met als gevolg tijdverlies en kosten,twee dingen die schaars worden pffffff

Werkse allen en op naar de lente denk ik maar!

Groet,joop

ps hebben jullie nog tips?

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

In principe wordt een grondeffect toestel gezien als een boot omdat het de grond/water nodig heeft om te kunnen functioneren.

Zodoende heeft het niet te maken met de strenge regels van de IMO international wat een geluk is.

Een sticker op z'n kont en vliegen maar!

Mijn bedoeling is om nog een werkend model te maken om de mensen te overtuigen, deze kosten zijn ongeveer 4k dit is niet veel maar ik ben gewoon bijna blut pfff.

Zodra ik het raport van TU heb en een fatsoenlijk apparaat ben ik ervan overtuigd dat ik een grote speler vind die het wil addopteren, zelf produceren vind ik ook goed maar die kosten kan ik al helemaal niet dragen ongeveer 500k voor het eertse exemplaar en producktiestraat (nog weinig eigenlijk)

Bedankt en het ligt op het puntje van m'n tong maar sommige dingen mag je niet op dit forum vragen.

;)

Als aanvulling kan ik je vertellen dat het mechaniek vrij eenvoudig te vervaardigen is omdat het puur mechanisch is en dus geen dure software ofzo.

Het is een kwestie van een boot/vliegtuig bouwen met dit systeem en gaan eigelijk.

Het grootste probleem is dat ik mijn octrooi binnkort moet onderhouden wat betekend landen uitkiezen, vertalen en deponeren, dit kan oplopen tot 150k

Het finijn zit hem in de staart, tís 10 voor 12 hier pfff

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

In principe wordt een grondeffect toestel gezien als een boot omdat het de grond/water nodig heeft om te kunnen functioneren.

Zodoende heeft het niet te maken met de strenge regels van de IMO international wat een geluk is.

Een sticker op z'n kont en vliegen maar!

 

Een boot hoeft dus niet aan regelgeving te voldoen?

 

Zelf produceren vind ik ook goed maar die kosten kan ik al helemaal niet dragen ongeveer 500k voor het eertse exemplaar en producktiestraat (nog weinig eigenlijk)

 

Normaal ga je produceren nadat je een order hebt, dus dat gaat al een groot gedeelte van je kosten dekken?

 

Je product heeft neem ik aan dezelfde mate van complexiteit als een auto of motor. Als ik kijk naar die motor- en autobouwers op discovery heb je daar toch geen 500k voor nodig? Met een beetje creatief nadenken kun je daar vast wel alternatieven voor bedenken.

 

Anders kun je ook vragen of je kunt samenwerken met een bestaande (custom) boot/motor/auto maker?

 

De grote kosten van een productiestraat zijn neem ik aan voor de vele machines die nodig zijn, maar als je kleinschalig begint, bespaar je kosten door het productieproces niet te automatiseren maar je boot handmatig te bouwen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.