• 0

Is een stand op de (vakantie)beurs zijn geld waard?

Vorig jaar liepen mijn vrouw en ik over de Vakantiebeurs om ideeën op te doen voor onze (toen nog nieuwe) website Vakantie met Kinderen. Velen vertelden ons toen dat we zelf een stand zouden moeten hebben.

 

Nu de website een stuk succesvoller geworden is ben ik eens gaan kijken wat zo'n stand op de beurs zou moeten kosten. Het blijkt dat je voor de kleinste stand zo'n € 1500,- kwijt bent, inclusief een standaardpakket promotiezaken.

 

Ik vraag me nu dus af of het dit geld waard is. Uiteraard hangt dat af van welk resultaat het gaat hebben, en dat maakt het voor ons ook lastig. We bieden namelijk (nog) geen eigen diensten, en hebben ook (nog) geen eigen product. Hier denken we nog over na, maar op dit moment komen de inkomsten van affiliates en adverteerders.

 

Daarnaast staat de site al zeer hoog in de zoekresultaten van Google, en de vraag is wat de waarde is van de extra bekendheid die we van een stand op de beurs zouden krijgen.

 

Wie heeft er ervaring met een stand op de beurs, meer specifiek de vakantiebeurs? Wat is de waarde van de extra naamsbekendheid bij consumenten? Of doe je het voornamelijk voor naamsbekendheid bij collega's en/of mogelijke partners?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang je nog geen eigen reizen/arrangementen (of als bemiddelaar of zelf georganiseerd) aanbiedt zou ik niet op de vakantiebeurs gaan staan. Wat wil je daar gaan "verkopen"? En volgens mij is er veel concurrentie binnen je segment. Dan zou je toch weer met iets unieks moeten komen om op te vallen. Zodat mensen ook thuis nog eens de moeite nemen om naar je site te gaan. Want je foldertje ligt dan in die grote tas tussen al die mooie full colour brochures van de concurrentie.

 

Als je wilt weten of het geld waard is: bel andere (kleine) standhouders. Heb ik vorig jaar gedaan (en naar aanleiding daarvan ook besloten om niet op een bepaalde beurs te staan).

Een collega hier in Nederland vertelde mij trouwens dat ze niet het respons kregen van de vakantiebeurs wat ze hadden verwacht. Maar ook zij zijn redelijk specifiek.

 

1500 is een hoop geld, daar kun je toch een paar maanden een mooie adword campagne van betalen. Dat is altijd mijn beredenering. Kijk maar hoeveel gerichte bezoekers je dan op je site krijgt.

 

Ik zit ook in de reisbranche en ben op dit moment nog zeer selectief met beurzen (nou zou de vakantiebeurs ook niet mijn beurs zijn omdat ik daar te specifiek voor ben).

 

P.S. Om in contact te komen met partners hoef je geen 1500 uit te geven voor een stand. Visitekaartjes meenemen en naar Utrecht rijden. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook eens op een beurs gestaan. Ook bij ons vond iedereen dat we dit moesten doen en het was toch een sof! Veel tijd, energie en geld in gestoken en bijna niets op terugverdiend. Als kleine standhouder moet je met iets unieks komen om bezoekers naar je site toe te trekken. Daarnaast gaan mensen, zoals Kena zegt, met tassen vol materiaal naar huis waar ook jouw folder nog ergens tussen kan zitten.

Je weet als het goed is hoeveel klanten je moet scoren om die €1500.00 terug te verdienen. Wellicht zijn er voor die prijs of goedkoper veel betere en effectievere manieren om klanten te werven? Adwords camapgne, nieuwe internetsite, kortingen welke je aan klanten kunt geven bij het brengen van een nieuwe klant? Het is veel geld en ik zou het nooit meer doen.

 

ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar liepen mijn vrouw en ik over de Vakantiebeurs om ideeën op te doen voor onze (toen nog nieuwe) website Vakantie met Kinderen. Velen vertelden ons toen dat we zelf een stand zouden moeten hebben.

 

Nu de website een stuk succesvoller geworden is ben ik eens gaan kijken wat zo'n stand op de beurs zou moeten kosten. Het blijkt dat je voor de kleinste stand zo'n € 1500,- kwijt bent, inclusief een standaardpakket promotiezaken.

 

Ik vraag me nu dus af of het dit geld waard is. Uiteraard hangt dat af van welk resultaat het gaat hebben, en dat maakt het voor ons ook lastig. We bieden namelijk (nog) geen eigen diensten, en hebben ook (nog) geen eigen product. Hier denken we nog over na, maar op dit moment komen de inkomsten van affiliates en adverteerders.

 

Daarnaast staat de site al zeer hoog in de zoekresultaten van Google, en de vraag is wat de waarde is van de extra bekendheid die we van een stand op de beurs zouden krijgen.

 

Wie heeft er ervaring met een stand op de beurs, meer specifiek de vakantiebeurs? Wat is de waarde van de extra naamsbekendheid bij consumenten? Of doe je het voornamelijk voor naamsbekendheid bij collega's en/of mogelijke partners?

 

 

Ik denk niet day je voor maar 1500,- klaar bent... Denk aan je parkeren, reizen, personeel, promo materiaal, stand, lunch en ga zomaar door

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi Kena,

 

Bedankt voor je reactie. Even een reactie terug ter verduidelijking:

- Wat wil je daar gaan verkopen: de diensten op de website. In feite het concept dat we voor de verschillende bestemmingen, leeftijden van de kids, en type vakantie, een overzicht van het reisaanbod geven. Dat is voor een beursbezoeker zeker interessant, en redelijk uniek. Plus al het andere dat de site biedt natuurlijk.

- Een Adword campagne hebben we niet nodig: we staan al in de top 3 voor zo'n beetje alle belangrijke zoektermen

 

Waarom vind je dat je te specifiek bent voor de vakantiebeurs? Volgens mij komen ook bezoekers die iets specifieks zoeken naar deze beurs, of heb ik dat mis?

 

En die collega, lag zijn/haar verwachtingspatroon dan niet te hoog? Hebben ze wel de investering terugverdiend?

 

Inderdaad, visitekaartjes meenemen kan ook, maar dan is het een stuk lastiger om zichtbaar te zijn. Heb je ervaring met de speciale vakdag voor vakmensen op de vakantiebeurs? Is dat een aanrader?

 

Link naar reactie
  • 0

@ronny:

 

Bedankt voor je reactie, maar wel even lezen graag. We bieden geen product of dienst, en kunnen dus ook niet eenvoudig berekenen wat we moeten "scoren". Verder zijn een Adword campagne, een internetwebsite en kortingen niet relevant: we hebben een fantastische website, hebben een betere positie dan de Adword advertenties, en hebben niets om korting op te geven.

 

Maar je mening is duidelijk, evenals je persoonlijke ervaring.

 

@Iwan:

 

Bij die € 1500 zit het meest wat je noemt al in, hoewel we niet alles meewegen. We hebben bijvoorbeeld geen personeel, en voor onze eigen uren nemen we geen post op.

Link naar reactie
  • 0

@ronny:

 

Bedankt voor je reactie, maar wel even lezen graag. We bieden geen product of dienst, en kunnen dus ook niet eenvoudig berekenen wat we moeten "scoren". Verder zijn een Adword campagne, een internetwebsite en kortingen niet relevant: we hebben een fantastische website, hebben een betere positie dan de Adword advertenties, en hebben niets om korting op te geven.

 

Maar je mening is duidelijk, evenals je persoonlijke ervaring.

 

@Iwan:

 

Bij die € 1500 zit het meest wat je noemt al in, hoewel we niet alles meewegen. We hebben bijvoorbeeld geen personeel, en voor onze eigen uren nemen we geen post op.

 

Ik ken de beurs redelijk goed, kom ook uit de branche... Gaat je echt meer kosten...

 

En de vakdag is erg gezellig!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi Iwan,

 

Kost meer aan wat dan?

 

reizen, parkeren, personeel: n.v.t.

promo materiaal: laat zeggen € 100,- daar heb je al veel folder voor lijkt me.

Stand: 9 maal € 120

Basispakket vakantiebeurs: € 295,-

Lunch weet ik niet, maar kan je desnoods van thuis meenemen.

 

Het kan natuurlijk zo duur worden als je zelf wilt, maar als je van het minimum uitgaat?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij vergeet je standbouw. Niet onbelangrijk op een beurs. Kost ongeveer 800 Euro.

 

Vervolgens even naar de doelgroep kijken (op de site te vinden). Grootste deel van de bezoekers is ouder dan 35 en heeft geen kinderen. Van de mensen die kinderen hebben en deze meegekregen hebben leert de ervaring dat de kinderen het heel snel hebben gezien. Die willen zo snel mogelijk naar de speelhoek of weer naar huis. Als ze wat bij je kunnen scoren heb je even de aandacht.

 

Dan moet je gaan nadenken wat de reden is om aan de beurs deel te nemen. Zie dat dit verkrijgen is van naamsbekendheid van je site die over vakantie met kinderen gaat.

 

Hoe wil je deze investering (want dat is het) terugverdienen?

Oeps. Dat was de vraag..............

 

Het gaat er dus om de beursbezoekers naar je site te krijgen zodat die gaan klikken en geld genereren. Kwestie van uitproberen lijkt me. Wellicht met een speciale landingspagina, maar daar zijn jullie deskundig, toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Met gemengde gevoelens lees ik dit topic. Ja, de vakantiebeurs (zelf lange tijd op gestaan) kan interessant zijn maar als je niet de nodige promotie er omheen doet dat is het verloren geld en tijd.

 

Met de nodige promotie bedoel ik je uitnodigingsbeleid naar je doelgroep. Denk je dat de passent je doelgroep is dan verlies je teveel tijd aan geneuzel. De beste klanten krijg je door op je site een uitnodiging te plaatsen om langs te komen en 'live' met jullie over de invulling van een prachtvakantie te praten.

Tenslotte trekt een aantal mensen in jullie stand ook meer mensen zodat je van deze magneetfunctie kan profiteren.

 

Wellicht dat je bestaande klanten kan stimuleren andere families bij je langs te laten gaan, je klant als ambassadeur van je product. Koppel er een incentive aan vast en interesse in je product stijgt.

 

De keerzijde is dat het een massaal gebeuren is , soms te massaal. De kleine man sneeuwt onder aan het geweld van een beurs. Je plek op de beur is belangrijk, bv in de loop/kijk richting van het publiek en het is een zeer inspannende bezigheid.

 

Hoe vang je online (op je website) bezoekers op tijdens de beurs?

Ga je tijdens de beurs e-mail adressen verzamelen?

Let ook op de nieuwe regels omtrent het benaderen van consumenten na 1 oktober aanstaande.

Ga je online boeken aanbieden tijdens de beurs?

Hoe onderscheidend wil je zijn als je een A4 met interessante info aan een passent geeft die het vervolgens in zijn bomvolle tasje stopt?

Wordt het tijd voor een wuppie met tekst die je zichtbaar op zijn schouder plakt?

 

Het kan dus de moeite waard zijn maar vraagt meer inspanning dan alleen aanwezig zijn en afwachten wat er op je afkomt.

 

Succes en met groet,

 

Rick

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rick en Hans,

 

Het is duidelijk dat mensen met enige ervaring op dit gebied me niet bepaald aansporen om te gaan, en al zeker niet met een minimalistische stand (waar dus geen aparte standbouw voor nodig is).

 

Wat jullie allemaal noemen is niet geheel van toepassing op onze situatie, maar het is wel goede informatie om eens over na te denken.

 

Opvallen vinden jullie nogal belangrijk. Ik ben zelf een jaarlijkse bezoeker van de beurs, en hoewel opvallen natuurlijk belangrijk is, vind ik vooral dat het aanbod er uit moet springen. De naam moet aanspreken, en dat is bij ons zeker het geval: er zijn er maar weinig die specifiek gezinnen met kinderen als doelgroep hebben. Wij lopen telkens de "Family en Fun" route af, en dat valt meestal tegen.

 

Trouwens: we zijn ook een keer met onze kids geweest, en wat je zegt is deels waar, al hebben we toen wel erg veel plezier gehad met de jongens (toen 3 en 1,5 jaar). Afgelopen jaar zijn we echter weer met zijn tweeën geweest, dat is wat effectiever.

 

Dan nog over het terugverdienen: iedere bezoeker op de site vertegenwoordigt een waarde, zeker als die zich inschrijven voor de nieuwsbrief. We zijn druk bezig om die waarde op te krikken (door advertenties, affiliate aanbiedingen, en straks eigen producten en/of diensten) maar dat is een ander verhaal.

 

Hoe dan ook, ik denk dat we eerst maar eens een jaartje de vakdag gaan bezoeken, en een beetje flyeren of zo. Hebben jullie daar ervaring mee? Mag dat zomaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Vakdag moet je voor worden uitgenodigd maar dat is niet zo moeilijk volgens mij; ik zal niet gaan flyeren maar gewoon een beetje netwerken en in de middag en avond meedoen met het bierdrinken (cola mag ook...) Maar dan heb je alleen contact met je collega reis ondernemers en niet met de potentiële bezoekers van je website, wat wel je bedoeling was... Het is een keuze,, Tot dan :-)

 

Nog een tip: word lid van de groep Vakantiebeurs Business Group op linkedin, vlak voor de beurs zie je daar veel contacten gezocht en kennismakingen....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
en een beetje flyeren of zo. Hebben jullie daar ervaring mee? Mag dat zomaar?

 

Op de meeste beurzen is flyeren door niet-standhouders uit den boze en wordt je er in no time door de security uitgezet. Op sommige beurzen wordt er ook streng op gecontroleerd: o.a. door controle van badges etc van flyeraars. Ergens ook wel logisch: de standhouders betalen behoorlijk wat munten om zich te mogen profileren en dan zou jij voor hun neus even folders uit gaan delen?

 

Maar.. ;D. er zijn natuurlijk wel wat creatieve mazen die ik in een ver verleden ook zelf heb toegepast: deel je flyers bijvoorbeeld bij de uitgang uit - op de openbare weg. Mag - formeel - natuurlijk ook niet. Maar op de openbare weg zul je er niet snel voor aangepakt worden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zomaar een ideetje hoor. Huur een Jan Plezier, zo'n fiets voor vier of zes personen. Plak er een bord op met je webadres e.d. en laat de families een rondje rijden. Over de beurs als dat mag, anders buiten. Maak er een foto van en zet die op je website. De fotomodellen kunnen daar dan hun leuke familiefoto downloaden. Als je doel is om je website de magneet te laten zijn, moet deze aanpak werken. Of is zoiets allemaal heel ingewikkeld?

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk out-of-the-box gedacht, maar ik denk dat dat nog meer investering vraagt dan een stand op de beurs.

 

En fietsen op de beurs zal zeker niet mogen, en ook niet kunnen denk ik. Wel een aardig idee als we een stand zouden hebben om mensen op een bepaalde manier te fotograferen, met een riksja of zo (maar we zijn geen Riksja Kids).

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel, maar ik zie nog al wat haken en ogen:

- De jaarbeurs heeft zelf al veel parkeerplaatsen

- Ik zou niet weten waar een alternatieve (gratis) parkeerplaats zou zijn

- Je zou automobilisten eerst naar die andere parkeerplaats moeten leiden

- Het verkeer in Utrecht is nogal een chaos, daar moet je met de bus dan doorheen

- Je moet toch een chauffeur de hele dag betalen

- En dan heb je nog maar één dag waarin je een heel beperkt percentage van het totale aantal beursgangers (van die dag) bereikt

 

Een stand lijkt me dan toch beter...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.