• 0

Nooit aan wedstrijden meedoen.

Al jaren doe ik af en toe aan innovatiewedstrijden mee. Ik heb er alleen maar ellende van gekregen en ik heb besloten het nooit meer te doen.

1. Met het milieuvriendelijke Paperbind systeem deed ik mee aan een innovatie wedstrijd voor kantoorartikelen georganiseerd door één van de grootste VS kantoorartikelen retailers. Deze was alleen bestemd voor Amerikaanse uitvinders, maar omdat de zus van mijn zakenpartner ook aan het project meedeed en Amerikaans staatsburger is ging het op haar naam. Eerst ging het goed. Van de twintigduizend inzendingen waren we bij eerste dertig. De juryvoorzitter belde haar enthousiast op dat hij onze uitvinding de beste vond en of ze het voor de TV wilde demonstreren. Een paar dagen later kwam er een brief van een advocaat met een eis tot schadevergoeding en dat er een rechtzaak tegen ons gevoerd zou worden wegens overtreding van de wedstrijdvoorwaarden. Verder nooit meer iets van gehoord. Ze heeft nog vaak gebeld maar geen enkele reactie. Ik vind dit een schandalige gang van zaken.

2. De laatste postcode greenchallenge. Met twee inzendingen meegedaan?? Zijn ze allenbei wel goed aangekomen en verwerkt?? Maar niks meer van hun gehoord. Je moest een webformulier invullen. Dat moest in het Engels. Als je echter een vinkje vergeten was aan te vinken was je het hele webformulier kwijt met alle getypte tekst. Alle moeite voor niks geweest. Dit is mij drie keer overkomen. Het toppunt van gebruikersonvriendelijkheid. Ik heb ze tenslotte een email gestuurd of ze beide inzendingen hadden ontvangen. Daar hebben ze niet eens het fatsoen gehad om op te reageren.

3. Met een andere nog "geheime" uitvinding tegen de file problematiek meegedaan met een wedstrijd van de nederlandse overheid. En jawel ik werd opgebeld door een ambtenaar dat mijn inzending verwijderd was omdat deze de wegenbouwers en het ministerie van verkeer en waterstaat "brodeloos" zou maken. Ambtenaren hebben er kennelijk belang bij dat er telkens meer infrastructuur bij komt.

 

Conclusie van het verhaal: In het buitenland sta je al per definitie op achterstand ten opzichte van de eigen uitvinders. En als je in ons land met innovatie inkomstenbronnen van sleutelfiguren aantast kun je het wel schudden.

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jammer, wat je ervaring betreft.

 

Zelf kan ik alleen van de business challenge New Venture spreken en daar zijn mijn ervaringen bijzonder positief over. Beginners maar ook gevorderden met een eigen idee kunnen hier aan mee doen, zelf behoorde ik (en mijn zakenpartner) tot de gevorderden en konden zo ons idee toetsen, bijschaven en uiteindelijk werkbaar maken.

 

De challenge van New Venture is zeer relaxed te noemen, van idee ontwikkeling tot realisatie met alle fasen van een bedrijfsstart.

Zou ik met een nieuw plan komen dan zou ik zo weer meedoen, het is een fantastische leerschool maar belangrijk is wel hoe je er aan denkt mee te doen. Natuurlijk is het mooi als je een van de 25.000 euro prijzen in de wacht weet te slepen maar je idee moet dan wel heel innovatief zijn (en dat ook uit het blik van de jury) maar goed, het kost je niets en alleen het traject doorlopen is al winst.

 

Meer Higher-Levellers met challenge ervaringen?

 

Met groet,

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad biedt New Venture nuttige feedback aan haar deelnemers. Dat is juist bij de PicnicGreenchallenge en de meeste andere wedstrijden waar ik aan heb meegedaan niet het geval. Daar leer je dus niks van. Je doet een hoop moeite en je komt dan niks verder. Gewoon verspilling van jouw tijd. Ik vind het zinvol deze discussie te beginnen aangezien hier op Higherlevel altijd zulke wedstrijden worden aangekondigd.

Trouwens de grootste griezelverhalen wat er bij een wedstrijd kan gebeuren heb ik nog niet genoemd: Stelen van intellectuele eigendom of openbaarmaking van de uitvinding voor er octrooi op is aangevraagd. Dit gebeurde mij terwijl er ze iedereen van te voren uitdrukkelijk hadden gegarandeerd dat alle inzendingen geheim zouden blijven. Dan kan je jouw uitvinding dus nooit meer octroieren.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

 

Een jaar of tien geleden heb ik meegedaan aan de Internet Business Competitie van Silicon Polder Fund waarin originele business-ideeën voor internetbedrijfjes werden vergeleken. Ik won de tweede prijs, die bestond uit een symbolische cheque voor 1000 gulden en een jaar lang gratis internet, gesponsord door KPN. "Neem het duurste abonnement bij XS4All en stuur de nota naar KPN."

 

Twee weken nadien nodigde de wedstrijdleider (Marcel Feenstra) ons allemaal uit voor een etentje, waar echte cheques overhandigd zouden worden. Ik was verhinderd vawege een reis naar het buitenland, dus ik gaf mijn bankrekening door. Ondanks ettelijke contacten en herinneringen is dat geld nooit overgemaakt.

 

Bij KPN hetzelfde. Na een jaar lang netjes elke maand het duurste abonnement bij XS4All betaald te hebben, wilde ik de eindrekening naar KPN sturen. Was de hele afdeling weggepromoveerd. En niemand die zich nog iets van de belofte kon herinneren.

 

Heeft jaren op m'n balans gestaan als vordering. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Zonde van deze negatieve ervaringen! Ik ken namelijk vele ondernemers die tig prijzen hebben gewonnen (dat dan wel) en daar heel veel aan hebben gehad...

 

Wij hebben kantoor bj de incubator YES!Delft, en daar zitten bedrijven als SENZ en Ephicas, die winnen prijs na prijs en dat zorgt ervoor dat je veel credits opbouwd bij klanten, leveranciers, partners, investeerders, pers, enzovoort. Wij hebben laatst ook een prijsje gewonnen, en dat geeft ook jezelf gewoon even een goede stimulans!

 

Natuurlijk is het altijd een risico als je meedoet, dus het is altijd verstandig om bij de organisatie eerst even te polsen of je idee kans van slagen heeft. En kijk ook vooral naar de winnaars van vorige jaren, daar leer je van hoe de jury beoordeeld! En kies wel de goede wedstrijden uit, idd is New Venture heel erg goed. Frustrerend ook als je de top10 net niet haalt, maar wel leerzaam en vooral ook leuk om met een groep ondernemers samen ergens voor te gaan.

 

Dus Paul, ik ben het zeker niet met je eens. En om de nuance even aan te brengen denk ik dat de meeste wedstrijden wel nuttig (kunnen) zijn, als je het risico op niets winnen meeneemt. Dus niet te veel verwachten. En kies de goede!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 1

1. Met het milieuvriendelijke Paperbind systeem deed ik mee aan een innovatie wedstrijd voor kantoorartikelen georganiseerd door één van de grootste VS kantoorartikelen retailers. Deze was alleen bestemd voor Amerikaanse uitvinders, maar omdat de zus van mijn zakenpartner ook aan het project meedeed en Amerikaans staatsburger is ging het op haar naam. Eerst ging het goed. Van de twintigduizend inzendingen waren we bij eerste dertig. De juryvoorzitter belde haar enthousiast op dat hij onze uitvinding de beste vond en of ze het voor de TV wilde demonstreren. Een paar dagen later kwam er een brief van een advocaat met een eis tot schadevergoeding en dat er een rechtzaak tegen ons gevoerd zou worden wegens overtreding van de wedstrijdvoorwaarden. Verder nooit meer iets van gehoord. Ze heeft nog vaak gebeld maar geen enkele reactie. Ik vind dit een schandalige gang van zaken.

 

Inderdaad een schandalige gang van zaken. Maken ze nette, duidelijke voorwaarden en communiceren ze die goed... Heb je zo'n .... in de VS die even dingen gaat regelen voor een Nederlander zodat alle ondertekende formulieren, contracten, geheimhoudingsverklaringen, etc. etc. allemaal compleet waardeloos zijn. Dan ga je hier nog een beetje lopen klagen? Onzettend naief van je.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd om een dergelijk bericht te plaatsen. OK, dingen lopen niet altijd zoals je misschien hoopt en ja, sommige organisaties gaan enorm rampzalig om met gegevens. Maar het gaat om een prijsvraag, niet om een opdracht! Het hele principe van prijsvragen is dat er maar 1 iemand kan winnen. En of de jury nou bevooroordeeld is, onzorgvuldig, slordig met spullen....het blijft een prijsvraag. Op deze manier klinkt het alsof je niet echt een goede verliezer bent, terwijl dat juist iets is wat je als winst zou kunnen zien: volgende keer beter...of: volgende keer gewoon niet meedoen.

Mijn kinderen doen ook met prijsvragen mee, kleurwedstrijden, knutselfestijnen. Die hebben al vlot geleerd dat je niet altijd kunt winnen...

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

3. Met een andere nog "geheime" uitvinding tegen de file problematiek meegedaan met een wedstrijd van de nederlandse overheid. En jawel ik werd opgebeld door een ambtenaar dat mijn inzending verwijderd was omdat deze de wegenbouwers en het ministerie van verkeer en waterstaat "brodeloos" zou maken. Ambtenaren hebben er kennelijk belang bij dat er telkens meer infrastructuur bij komt.

 

Meen je dit? Op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en een hele grote steun in de rug om daar vol gas mee aan de gang te gaan toch?

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik al meerdere malen mee gedaan met het beste idee van Nederland.

In het begin zat ik zelfs bij de winnaars en nu krijg ik 300,- royalty’s per jaar, hier doe je het niet voor maar het ergste vind ik dat ze nu de idols formule handhaven en je dus als zelfrespecterende uitvinder moet maken dat je hier juist niet terechtkomt.

Niets ten nadelen van vacu vin hoor, iedereen wil geld verdienen en met dit programma komt er geld in het laatje dus.

Maar er is verder niets (op de buis) voor uitvinders en dat vind ik jammer.

Er is markt voor een serieuse format op tv, dit is wel gebleken en de vraag is wie pikt dit op?

Ik denk aan een mix van de dragons den, het beste idee, etc

Gewoon informatief en niet doorslaan in de humor maar net leuk voor de kijkers houden dat zoek ik.

Verder over deze topic, ik heb meegedaan aan de green challenche en ik heb vd week netjes bericht gekregen dat ik niet was uitgekozen.

Misschien zitten wij wel in een subcultuurtje maar zo zie ik het, ik heb genoeg ideeën in m’n laatje liggen voor een heel seizoen hihi.

Ik heb hier zelfs al een met discovery channel over gesproken maar die kopen programma’s los in, jammer hoor.

Tip, doe alleen met wedstrijden mee als je je octrooi op zak hebt!

Groet joop

:)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 1

Sorry, hoor, maar ik wil het even een beetje relativeren.

 

Conclusie van het verhaal: In het buitenland sta je al per definitie op achterstand ten opzichte van de eigen uitvinders.

 

In dit geval wel inderdaad, dat wist je van tevoren - om die reden besluit je de spelregels te proberen te omzeilen, men komt daar achter en je wordt uitgesloten. Typisch gevalletje eigen schuld dikke bult. Wees blij dat je die schadevergoeding uiteindelijk niet hebt hoeven betalen.

 

Wat punt 2 betreft - het kan goed zijn dat dat formulier niet gebruiksvriendelijk was, maar dat het je tot 3 keer toe niet lukt het correct in te vullen is niet 100% op hun conto te schrijven. Dat je het vervolgens bij een emailtje laat en daarna accepteert dat er geen reaktie op komt ook niet. Bellen, langsgaan, whatever - maar zeker niet opgeven.

 

En als je in ons land met innovatie inkomstenbronnen van sleutelfiguren aantast kun je het wel schudden.

 

Dat zou, zoals eerder gezegd, voor jou een hele grote rinkelende bel moeten zijn dat je op de goede weg bent (letterlijk en figuurlijk). Zo snel mogelijk wat van maken!

 

Conclusie van het verhaal: houd je aan de spelregels, geef niet te snel op, en doe wat positiefs met de reakties die je krijgt! :)

Link naar reactie
  • 0

Meedoen aan een wedstrijd is net als meedoen aan de loterij. De meeste keren win je niks. De loterij kost je een hoop geld en de wedstrijd een hoop moeite en tijd. In het zakenleven is tijd goud waard. Dus is het heel stom om je tijd daarmee ter verdoen als er niet enig positief gevolg aan verbonden is. De winnaars zullen, en doen dat hier ook, juichend zijn over prijsvragen. (Zelf hoef ik ook absoluut niet de eerste prijs te winnen. Dat iemand mij een huilebalk noemt in een natuurlijk anonieme kneus vind ik vals, noem dan tenminste jouw naam als je niet laf bent) Je krijgt afgezien van New Venture bij de meeste prijsvragen nooit voorstellen tot verbetering van jouw presentatie/ondernemingsplan/product. Je leert er dus echt niks van. Zelf zou ik wel eventueel aan prijsvragen meedoen mits er een leermoment aan verbonden is, anders is het echt verspilde moeite.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Nou ik zie dat anders, of we halen verschillende wedstrijden door elkaar dat kan ook.

In een loterij is het puur gokken en met een wedstrijd (bijvoorbeeld over uitvindingen) heb je in ieder geval een kans als je idee maar goed is.

De gok is wel dat er iemand met een beter idee is maar dat is juist de definitie van een wedstrijd.

Ik bedoel te zeggen ik gok niet (uit principe) maar wedstrijden vind ik leuk!

;)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk alleen meedoen met z;n wedstrijd als ik daarmee mijn idee beter kan ontwikkelen of er iets van leer. Voor anderen misschien omdat het leuk is.

 

Gewoon meedoen om alleen te winnen (niet voor lol of leren etc.) en verder niets dan alleen het winnen en de prijs, staat vrijwel gelijk aan gokken. Tenzij je echt een mega-idee hebt!

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Meedoen aan een wedstrijd is net als meedoen aan de loterij. De meeste keren win je niks. De loterij kost je een hoop geld en de wedstrijd een hoop moeite en tijd. In het zakenleven is tijd goud waard. Dus is het heel stom om je tijd daarmee ter verdoen als er niet enig positief gevolg aan verbonden is. De winnaars zullen, en doen dat hier ook, juichend zijn over prijsvragen. (Zelf hoef ik ook absoluut niet de eerste prijs te winnen. Dat iemand mij een huilebalk noemt in een natuurlijk anonieme kneus vind ik vals, noem dan tenminste jouw naam als je niet laf bent) Je krijgt afgezien van New Venture bij de meeste prijsvragen nooit voorstellen tot verbetering van jouw presentatie/ondernemingsplan/product. Je leert er dus echt niks van. Zelf zou ik wel eventueel aan prijsvragen meedoen mits er een leermoment aan verbonden is, anders is het echt verspilde moeite.

 

Een goed punt dat je wel hebt is dat er weinig feedback wordt gegeven. Dat is idd jammer... Ik heb wel een manier gevonden om hier toch achter te komen, en dat is er specifiek anar vragen, liefst op de dag van de uitreiking. Dan blijkt opeens dat je op plek 6 stond (alleen de 4 finalisten kregen spreektijd), maar dat ze op punt X en Y nog commentaar hadden.

 

Je hebt helemaal gelijk Paul: ik vind dat organisaties kritiek eigenlijk uit eigen initiatief moeten teruggeven aan de inzenders. Maar als ondernemer kan je natuurlijk ietsje slimmer en ondernemender zijn en het commentaar zelf gaan ophalen.. ;)

 

Succes, Arthur

 

ps.: misschien moeten we een HL wedstrijd beginnen? Met louter positieve of opbouwende feedback, iedereen is winnaar (ok, misschien eentje iets meer';) ) en mediaaandacht voor iedereen :D

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

 

Meteen mee eens, Arthur. Meedoen helpt je je idee/plan/product beter te presenteren, en het is een prachtige gelegenheid om te contacten te leggen. En winnen is erg motiverend!

 

Dat geldt alleen voor de kleine groep van winnaars. Voor de overgrote meerderheid is het tijdverspilling. Je krijgt op zijn best een vierregelig briefje dat je niet in de finale zit zonder enige uitleg en ook geen uitnodiging of mogelijkheid om bij de uitreiking te zijn of met de jury te praten. Je bestaat gewoon niet voor hun. Gewoon zonde van jouw tijd. Iedereen praat hier vanuit zijn eigen straatje. Winnaars zijn natuurlijk altijd enthousiast.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk alleen meedoen met z;n wedstrijd als ik daarmee mijn idee beter kan ontwikkelen of er iets van leer. Voor anderen misschien omdat het leuk is.

Bij de meeste wedstrijden zijn duidelijke voorwaarden, reglementen en voortgang vermeld. Dus, waar moet je inzending aan voldoen, wie kunnen er meedoen, wat is het doel van de wedstrijd en, niet geheel onbelangrijk in deze: hoe verloopt de wedstrijd verder nadat je hebt meegedaan. Je zegt zelf dat er bij een wedstrijd 20000 deelnemers waren (misschien erg veel in vergelijk met Nederlandse wedstrijden, maar toch al meestal honderd of tweehonderd). Hoe moet een jury daar persoonlijk op reageren per deelnemer? En dan nog, al doen er tien mee, als de jury het houdt bij 'je hoort voor de 1e of je gewonnen hebt' en verder niks, dan weet je dat dat het is, en dat je geen uitgebreide feedback moet verwachten. Een jury zit er in zulke gevallen om te oordelen, niet te beoordelen. Meestal zijn jury's samengesteld uit professionals die een eigen bedrijf hebben of ergens werken en dus gedwongen zijn om op een middag/avond/dag alle inzendingen te beoordelen. Daarna is er geen tijd meer om allerlei feedback te geven. Er volgt een vlotte selectie en vervolgens een eindoordeel.

 

Ik kan er na alle reacties nog steeds niet omheen dan te constateren dat je deze mening hebt omdat je niet wint. Tuurlijk, bedrijven die winnen zul je niet horen. Maar kom op, de wereld is niet vergaan en je hebt zelf er mee ingestemd om de voorwaarden te accepteren van de wedstrijd.

 

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Paul,

Je zou Idee VROM http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36590 eens kunnen proberen voor je file-oplossing.

Ik was verbaasd om serieus genomen te worden door de overheid, ik mocht dan ook met m'n idee/product op gesprek komen en er zijn nu concrete vervolgstappen, bij RWS nota bene.

Bij wedstrijden moet je zelf, je idee en hoe je het brengt passen binnen het onbenoemde profiel.

De meeste wedstrijden moet je zien als een praktijkschool ondernemingsplannetje schrijven, het ontbreekt wel eens aan creativiteit bij die organisaties om eens met wat nieuws te komen.

De beste waar ik aan mee deed was m.i. New Venture omdat je beoordeling onderbouwd wordt.

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk alleen meedoen met z;n wedstrijd als ik daarmee mijn idee beter kan ontwikkelen of er iets van leer. Voor anderen misschien omdat het leuk is.

Ik kan er na alle reacties nog steeds niet omheen dan te constateren dat je deze mening hebt omdat je niet wint. Tuurlijk, bedrijven die winnen zul je niet horen. Maar kom op, de wereld is niet vergaan en je hebt zelf er mee ingestemd om de voorwaarden te accepteren van de wedstrijd.

 

 

Wilde je mij citeren of iemand anders. Als je mij wilde citeren dan snap ik niet helemaal hoe je dit koppelt aan mijn reactie.

Laten we zo zeggen, met wat je zegt ben ik het eens. Ik zou dus, als ik wat wil leren, de wedstrijden kiezen waar ze aangeven dat je feedback krijgt. Zoals bij New Venture.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Naast het leerproces voor de ondernemer(s) is het belangrijk van te voren na te gaan, welke rechten en plichten er aan deelname aan een prijsvraag vastzitten. Een aantal Nederlandse prijsvragen heeft de akelige voorwaarden dat je je idee bij inzending weggeeft (participerende organisator).

 

Dat is op zich geen probleem, zolang deelnemers zich dat maar goed realiseren. Ik vind dat de waarde van een idee (als inzending voor een prijsvraag) in een ronde na het winnen van de prijs door geïnteresseerde marktpartijen vastgesteld zou moeten worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.