aram123 Geplaatst: 28 september 2009 aram123 8 0 Geplaatst: 28 september 2009 Beste forummers, Voor mijn huidige eenmanszaak heb ik een tijdje gebruik gemaakt van een kantoorpand, maar dit is niet langer nodig. Eigenlijk kan ik al mijn zaken vanuit huis regelen. Nu is mijn vraag: mag je je eenmanszaak wel inschrijven op je woonadres? En zo nee: wordt er in de praktijk op gecontroleerd en welke sancties staan hierop? Ben benieuwd! Vriendelijke groet, Aram. Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 28 september 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 28 september 2009 Ligt er aan wat voor soort onderneming je hebt. Veel klanten die je dagelijks bezoeken, of bijvoorbeeld het opslaan van gevaarlijke stoffen is aan regels gebonden natuurlijk. Wanneer je geen zichtbaar bedrijf voert dan is het doorgaans geen probleem. Link naar reactie
0 Manon GJ Geplaatst: 28 september 2009 Manon GJ 1,3k 178 Geplaatst: 28 september 2009 Zoals Jeroen ook al aangeeft. Meestal geen enkel probleem zolang je maar geen overlast veroorzaakt. Ondernemende webwinkelier en Register Valuator Green Jump 1000 manieren om een groene sprong te maken! Voor baby's, kinderen en voor jou! Het EcoBed Heerlijk slapen op natuurlijke materialen! Link naar reactie
0 Florentijn vd Bos Geplaatst: 28 september 2009 Florentijn vd Bos 14 0 Geplaatst: 28 september 2009 Let er wel op wanneer je in een huurwoning woont. Vaak is het in de voorwaarden uitgesloten om een bedrijf op het adres in te schrijven. Ik ken een geval waarbij de verhuurder hier een punt van heeft gemaakt. De verhuurder is pas gaan zoeken toen er betaal probelemen ontstonden. Het blijft dus uitkijken. Link naar reactie
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 28 september 2009 Gast Verwijderd account Geplaatst: 28 september 2009 Als je vanuit je eigen woonhuis wilt werken, dan heb je toestemming nodig van de gemeente. De meeste huizen hebben in het bestemmingsplan een 'woonbestemming', waardoor het niet is toegestaan er een bedrijf te vestigen. Echter er zijn uitzonderingen. Per gemeente kan dit verschillen. Link naar reactie
0 fvddungen Geplaatst: 28 september 2009 fvddungen 1,7k 95 Geplaatst: 28 september 2009 Uh jongens, dat is alleen van toepassing als je de volledige woning als kantoor gaat gebruiken. Als je slechts een werkkamertje gebruikt om je onderneming te runnen, maar in de rest van de woning gewoon woont, is er niets aan de hand. Zelfstandige loonslaaf Link naar reactie
0 Emiel Geplaatst: 28 september 2009 Emiel 5 2 Geplaatst: 28 september 2009 Mij is indertijd aangeraden gewoon contact op te nemen met de gemeente. Hun antwoord was dat, mocht het bestemmingsplan dit niet toestaan, je officieel een vrijstelling moest vragen. Ze besloten hun mail echter met de passage: Echter, de situatie die u omschrijft, wordt gedoogd wanneer het bedrijf ondergeschikt blijft aan de bestemming van het bestemmingsplan, er geen extra verkeers- en/of parkeerdruk ontstaat en u geen personeel heeft werken op het adres. Omwonenden mogen ook niet gaan klagen over de situatie. Het kan verschillen per gemeente dus je zou even een mailtje kunnen sturen. Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 28 september 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 28 september 2009 Feitelijk zegt dus nu iedereen hetzelfde ;) Link naar reactie
0 Wataru Geplaatst: 28 september 2009 Wataru 16 1 Geplaatst: 28 september 2009 Voor een woningbouwvereniging, als je bijvoorbeeld in een huurhuis woont, zijn overlast en veiligheid belangrijke criteria. Je kunt het zelf natuurlijk het beste inschatten maar als je veel vuil produceert, veel klanten ontvangt (parkeeroverlast) of lawaaierige machines moet gebruiken dan kun je wel raden dat er geen toestemming gegeven zal worden. Daarentegen als je bedrijf alleen maar uit een computer en een internetverbinding bestaat zal het waarschijnlijk geen problemen opleveren. Mono no aware desu. Link naar reactie
0 c123 Geplaatst: 28 september 2009 c123 41 0 Geplaatst: 28 september 2009 En je lasten? Hoeveel mag je doorberekenen aan je bedrijf, zijn daar vaste regels voor? Link naar reactie
2 Marcel (Up) Geplaatst: 28 september 2009 Marcel (Up) 1,5k 314 Geplaatst: 28 september 2009 Ik heb een huurwoning en mijn zolder verbouwt tot werkruimte. En inderdaad alleen een pc en aansluitingen. Geen klanten voor de deur of wat dan ook, dus er is toch niemand die gaat geloven dat ik de woningbouwvereniging of gemeente ga vragen of dit wel mag ? Je mag het altijd volgens de regels spelen, maar om nu dit soort slapende keffertjes wakker te maken..... :-\ En je lasten? Hoeveel mag je doorberekenen aan je bedrijf, zijn daar vaste regels voor? Ik denk dat je hier al ver mee komt : http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_bedrijfsruimte/ondernemen_bedrijfsruimte-02.html#P30_2111] Column : "Wat kun je feitelijk en emotioneel verwachten als je besluit te stoppen" Link naar reactie
0 aram123 Geplaatst: 30 september 2009 Auteur aram123 8 0 Geplaatst: 30 september 2009 Beste forummers, Bedankt voor jullie reacties. Uiteraard wil ik geen slapende honden wakker maken, maar wat ik me eigenlijk afvroeg was: slaapt men bij de gemeente? Of wordt er 'actief' gecontroleerd of bv. een eenmanszaak (zonder toestemming) op een woonadres staat ingeschreven? Uit jullie reacties lijkt te volgen dat de gemeente niet actief controleert. In dat geval... ;) Link naar reactie
0 Karen Dam Geplaatst: 30 september 2009 Karen Dam 337 19 Geplaatst: 30 september 2009 Aan lasten mag je eigenlijk niets doorberekenen als je bedrijf op je woonadres is gevestigd. Behalve als het een eigen ingang e.d. heeft, de regels daarvoor weet ik niet precies maar als het gewoon op je zolderkamer is mag je niet zomaar dingen aan je bedrijf doorberekenen. Karen Link naar reactie
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 30 september 2009 Gast Verwijderd account Geplaatst: 30 september 2009 Uiteraard wil ik geen slapende honden wakker maken, maar wat ik me eigenlijk afvroeg was: slaapt men bij de gemeente? Of wordt er 'actief' gecontroleerd of bv. een eenmanszaak (zonder toestemming) op een woonadres staat ingeschreven? De gegevens van je bedrijf worden uitgewisseld met de KvK, Belastingdienst en de gemeente. Als ik jou was zou ik toch maar toestemming aan de gemeente vragen. Het beleid van de gemeente richt zich momenteel op actieve controle op een bedrijf aan huis. Vroeg of laat loop je toch tegen de lamp. De Belastingdienst komt je administratie bij jouw thuis een keer controleren. Sinds het veranderen van de regels in 2005 is het bijna onmogelijk om de werkruimte in huis als aftrekpost op te geven. Alleen wanneer de werkruimte van de woning afsplitsbaar is (apart verhuurbaar; eigen ingang en eigen sanitair) en ten minste 30% van het inkomen in deze ruimte verdiend wordt (dit is zelf 70% wanneer je elders ook een werkruimte hebt) kan de werkruimte als aftrekpost worden opgevoerd. Link naar reactie
1 anna82 Geplaatst: 30 september 2009 anna82 658 13 Geplaatst: 30 september 2009 Vragen om toestemming vind ik erg overdreven....ik weet niet wat de topicstarter van plan is, maar als er (vrijwel) nooit een klant komt, waarom dan contact opnemen met de gemeente....zolang je geen last veroorzaakt....ik denk dat de tijd wel nuttiger besteed kan worden dan toestemming vragen als je het antwoord toch al weet. ;) Link naar reactie
0 Wataru Geplaatst: 30 september 2009 Wataru 16 1 Geplaatst: 30 september 2009 Ik ben het helemaal met je eens Anna. Mono no aware desu. Link naar reactie
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 30 september 2009 Gast Verwijderd account Geplaatst: 30 september 2009 Vragen om toestemming vind ik erg overdreven....ik denk dat de tijd wel nuttiger besteed kan worden dan toestemming vragen als je het antwoord toch al weet. ;) Als je een bedrijf in je eigen huis wilt beginnen, MOET je toestemming vragen aan de gemeente. Regels zijn regels, dus zo overdreven is het niet. En wat kost het nou aan tijd om online een verzoek tot vrijstelling bedrijf aan huis in te vullen? Anna82 je slaat de plank helemaal mis..............Je wilt als ondernemer toch ook serieus genomen worden? Link naar reactie
0 TJ Geplaatst: 30 september 2009 TJ 17 1 Geplaatst: 30 september 2009 @ INC, Je MOET zoveel in dit land. Van een beetje pragmatiek in zakendoen is nog niemand slechter geworden. Volgens mij lees ik hier dat er velen zijn die een kamer gebruiken voor een beroep aan huis. Hier zal geen gemeente moeilijk over doen zolang dit geen overlast voor de buren veroorzaakt. Wat is het verschil met thuis werken voor je werkgever? @Corel, Naast je PC en technische aansluitingen zou je ook de kosten voor de inrichting nog kunnen opvoeren (bureau, stoelen kasten, etc.). Je hebt dan natuurlijk wel de aanschafbonnen nodig. Groeten, Stefan Link naar reactie
0 karinvb Geplaatst: 30 september 2009 karinvb 226 22 Geplaatst: 30 september 2009 Ik sluit me aan bij anna: Volgens mij is er bij de meeste gemeentes geen toestemming nodig als je geen klanten aan huis hebt, en geen werkplaats (met de nodige overlast) aan huis hebt. Kijk gewoon even op de website van de gemeente, daar is het ongetwijfeld op te vinden. Link naar reactie
0 Johan Mulder Geplaatst: 30 september 2009 Johan Mulder 1k 105 Geplaatst: 30 september 2009 Even gekopieerd van de website van de gemeente Groningen: Wilt u vanuit huis gaan werken? Veel kleinere bedrijven beginnen vanuit huis. Ook als een bedrijf langer bestaat, kan de eigen woning een praktisch en goedkoop alternatief zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor een adviesbureau, vertaalbureau, schoonheidsspecialist of assurantiebedrijf. Voorwaarden Maar houdt u er rekening mee dat u niet in elk pand een bedrijf mag vestigen. Er zijn regels die ervoor moeten zorgen dat het bedrijf geen hinder veroorzaakt voor de omgeving, bijvoorbeeld door geluids- of parkeeroverlast. Een bedrijf aan huis is in elk geval wel toegestaan als u een zogenaamd traditioneel aan huis gebonden beroep wilt uitoefenen, zoals dat van huisarts, notaris of advocaat. Voorwaarde is dat u dit beroep als bewoners in een éénmanspraktijk uitoefent. Bedrijfsactiviteiten die nooit aan huis zijn toegestaan, zijn bijvoorbeeld detailhandel of horeca. Bestemmingsplan In de meeste gevallen moet uw verzoek voor een bedrijf aan huis getoetst worden aan het bestemmingsplan voor uw buurt. Het kan zijn dat u een vrijstelling van de bepalingen van het bestemmingsplan nodig heeft om uw bedrijf aan huis te mogen vestigen. Maak daarom een afspraak met het Bedrijvenloket om te bepalen of u een bedrijf aan huis kan beginnen. JM juristen & adviseurs ondernemingsrecht: samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten. Link naar reactie
0 karinvb Geplaatst: 30 september 2009 karinvb 226 22 Geplaatst: 30 september 2009 -de regels om woonkosten af te trekken staat hierboven door aram al beschreven -gas/licht mag je voor een evenredig deel aftrekken -totale inrichting -Voor telefoon-internet kosten moet je bewijs kunnen overleggen, of in overleg met de belastinginspecteur een percentage van de kosten aftrekken. Aldus de belastingdienst op 29-09-2009... Link naar reactie
0 anna82 Geplaatst: 30 september 2009 anna82 658 13 Geplaatst: 30 september 2009 ... Anna82 je slaat de plank helemaal mis..............Je wilt als ondernemer toch ook serieus genomen worden? Jazeker, maar de klant merkt er niets van of ik mee heb gedaan aan de bureaucreatie. Overigens hoef ik het niet te vragen, ik heb bedrijfswoning met eigen parkeerterrein voor stuk of 6 auto's en daar mag het dus sowieso. :) Maar ook ik begon vanuit de zolder in gewone rijtjeswoning. Kijk als je regelmatig bezoek krijgt dan moet je natuurlijk toestemming vragen, maar als niemand het merkt....als iedereen dan toestemming zou moeten gaan vragen lopen we alleen maar tijd van de gemeente te verspillen...alsof ze daar op zitten te wachten. Je moest eens weten hoeveel webwinkels inmiddels vanuit huis worden gedraaid....er zijn zat moeders die proberen wat bij te verdienen zodat ze toch nog wat verdienen tijdens hun vrije tijd (stond al meerdere keren in de krant, is nieuwe trend). Als die allemaal contact op moeten nemen met de gemeente... ::) Link naar reactie
aram123
aram123
Beste forummers,
Voor mijn huidige eenmanszaak heb ik een tijdje gebruik gemaakt van een kantoorpand, maar dit is niet langer nodig.
Eigenlijk kan ik al mijn zaken vanuit huis regelen.
Nu is mijn vraag: mag je je eenmanszaak wel inschrijven op je woonadres?
En zo nee: wordt er in de praktijk op gecontroleerd en welke sancties staan hierop?
Ben benieuwd!
Vriendelijke groet,
Aram.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag