• 0

Wie wil mijn bedrijfs/groeiplan beoordelen?

Mijn partner en ik zijn afgelopen zomer een onderneming gestart in de verhuur van luxe sloepen en jachten. Om een financiering rond te krijgen voor een uitbreiding hebben wij een groeiplan opgesteld. Graag zou ik van een aantal experts hun mening horen over ons bedrijfsplan.

 

Shoot!

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Brabo,

 

Welkom op HigherLevel.

 

Ik heb de bijlage even verwijderd aangezien google ook PDF-bestanden indexeert hetgeen gezien de informatie die je erin zet wellicht niet gewenst is.

Die informatie staat er niet alleen nu,maar ook over 4 weken, 4 maanden en 4 jaar nog.

 

Het is denk ik verstandiger hier in het algemeen de vraag te stellen wie er naar wil kijken, en dan per mail of pm (personal message) het plan toe te sturen. Reacties in algemene zin kunnen dan via het forum.

 

Mocht je er geen moeite mee hebben dat het online staat dan kun je het natuurlijk gewoon alsnog plaatsen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de bijlage even verwijderd aangezien google ook PDF-bestanden indexeert hetgeen gezien de informatie die je erin zet wellicht niet gewenst is. Die informatie staat er niet alleen nu,maar ook over 4 weken, 4 maanden en 4 jaar nog.

 

als ik leuke of interessante bijlages zie sla ik ze meestal direct even op in een tijdelijke map, dit om te voorkomen dat ik mij de volgende dag een bult zoek om het terug te vinden. vraag me af hoe vaak het in die korte tijd al gedownload is. (hihi)

 

Heb het even opgeslagen niet voor de cijfers maar omdat de vormgeving mij aansprak. omdat ik soms ook rapporten samenstel en daar ook iets meer van wil maken dan een zwart/witje bewaar ik dit in een map templates.

 

in ieder geval ben je erg proffesioneel bezig, mijn complimenten en succes ermee.

 

Link naar reactie
  • 0

brabo,

 

het plan nog even op mijn gemak doorgelezen en nogmaals de vormgeving ziet er gelikt uit. Het is een plezier om een dergelijk bedrijfsplan te lezen. Heel uitgebreid en met een duidelijke visie. cijfermatig kan ik je weinig advies geven, maar daar zullen anderen zeker op ingaan.

 

je bedrijfsnaam vind ik erg pakkend, maar wil je in de toekomst uitbreiden dan zou ik zeker adviseren om namen als "friesland charters" e.d. alvast te claimen. zeker als je jouw concept wil gaan franchisen.

 

enige wat ik in het rapport vreemd vind is dat het bruto bedrijfsresultaat gelijk is aan het netto bedrijfsresultaat.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hoi Brabo

 

Als gezegd: mooie vormgeving

 

Ik gaf al aan dat ik geen investeerder ben, maar als ik dat zou wezen zou ik op basis van dit plan niet kiezen voor een investering in jullie bedrijf.

Niet omdat ik niet geloof dat je het niet gaat redden, want dat denk ik wel. Niet omdat ik niet enthousiast ben, want dat ben ik wel.

 

Ik lees alleen heel veel plannen en weinig feiten, weinig onderbouwing en teveel risico's.

 

Puntsgewijs een aantal dingen die ik mis (niet op volgorde van belangrijkheid, maar kris-kras door elkaar:

[*] Ik mis een risico-analyse: Wat zijn de risico's en hoe ga je daar mee om. Ik noem bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, een huidige baas die niet mee wil werken aan ' minder werken om meer tijd aan het eigen bedrijf te kunnen besteden' , de komst van wel serieuze concurrentie, de kans dat de plannen Brabant aan zee niet doorgaan, etc.Maak van iedere stap die je van plan bent een 'wat als dit niet lukt' analyse en kijk welke alternatieven je dan hebt. Wat zijn de consequenties van die alternatieven

[*] Als je al een jaar ervaring hebt, laat die tot uitdrukking komen in feiten. Niet 'Een aantal klanten zijn reeds meerdere malen teruggekomen of hebben al voor het volgende seizoen bij ons gereserveerd.', maar geef aan hoeveel dat er waren, als percentage van je totale bezoekersaantal. Hoe is de huidige conversie van je site, en wat is er te verwachten van je verhoging van het marketingbudget. etc.

[*] Wat is jullie doelgroep? Hoeveel mensen bevat die doelgroep , regionaal of nationaal en hoeveel procent ga je bereiken, en welk deel daarvan boekt bij jullie

[*]Wat is het bestedingspatroon van die doelgroep, wat is de gemiddelde besteding bij jullie etc. Reken op basis daarvan je plannen eens van de andere kant door en maak een slecht, normaal en gunstig scenario met de financiele consequenties

[*] Wat heb je de gewenste investeerder te bieden? Het pakket wat je hem/haar aanbiedt is niet duidelijk voor mij

[*] Hoe ziet je huidige vloot eruit, want dat kon ik alleen terugvinden tussen de regels

[*] Heb je bij jullie uitbreidingsplannen geen personeel nodig?

[*] Hoe ziet de beloning voor de investeerder eruit? In geval van een bank zal het rente en aflossing worden. Als ik de genoemde kosten in je begroting afzet tegen het investeringsbedrag dan lijkt met dit aan de lage kant (7,33% rente en aflossing als ik het goed heb)

[*] Heb je een schriftelijke overeenkomst met je samenwerkingspartner waarin je exclusieve samenwerking realiseert (de dependance waar je over spreekt)? Zo nee, waarom niet, zo ja, waarom meldt je dat niet en voeg je de overeenkomst bij.

 

 

Zomaar wat punten die me opvielen om een beeld te schetsen van mijn bezwaren tegen het huidige plan.

 

De rode draad is "onderbouwing" , hoe kom je aan cijfers, prognoses etc.

 

Gegeven het gewenste investeringsbedrag dat toch vrij hoog is, zul je je plan veel meer body moeten geven dan de 19 pagina's van nu . Nu is het een mogelijk scenario zonder wezenlijke onderbouwing waarom juist dat scenario zich zou ontwikkelen.

 

Als laatste: Toch geloof ik gevoelsmatig bijna 100% in jullie. De manier waarop je schrijft, het enthousiasme, de kansen waarvan ik denk dat ze inderdaad succesvol kunnen zijn, de unieke locatie, de dependance etc.

Dat is wellicht de reden dat ik kritisch overkom. Niet omdat ik graag kritisch ben, maar omdat ik het leuk zou vinden over een jaar of 4-5 eens bij jullie te kunnen boeken voor een leuke vakantie

 

Succes, en heb je vragen, stel ze gerust.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Brabo.

 

Ik behoor tot de gelukkigen die je plan in heeft mogen zien.

Ik vind dan ook dat ik hierop behoor te reageren.

 

Allereerst vraag ik mij af of je het plan zelf geheel verzorgd hebt of dat je professionele hulp hebt ingeroepen.

Het oogt immers bijzonder professioneel.

 

Zoals Frans al aangaf is dit een mooi plan om als blikvanger / aandachtvrager / algemene informatie dienst te doen doch voor een financier of andere belanghebbenden te oppervlakkig.

 

Alle uitgangspunten zullen nader uiteengezet moeten worden en zodanig verwoord dat ook een goed inzicht in de opbouw van de ontvangsten en uitgaven mogelijk is.

 

Ik zal enige directe opmerkingen omtrent de getoonde begroting rechtstreeks aan jou richten omdat ik, zoals hier eerder aangegeven, bang ben dat anders con collega's ook wakker worden.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 6

Shoot? Okee... (en pakt zijn Businessplan-Kalashnikov tevoorschijn...)

 

Ik snap niet waarom je zo geprezen wordt voor de vormgeving. Niet dat die niet goed is, integendeel. Maar het is volkomen misplaatst. Je bent starter, gedraag je er dan naar. Dit is geen businessplan, dit is de PR-versie van een jaarverslag van een beursgenoteerde onderneming. Hou goed je doelstelling voor ogen. Wat wil je met dit businessplan bereiken? Je wilt geld van de bank!

 

De bank moet het vertrouwen krijgen dat het dure geld bij jou in goede handen is. Ik krijg het gevoel dat jullie je prioriteiten niet goed hebben gesteld. Het maakt geen fluit uit of je dit zelf hebt ontworpen, of dit hebt laten doen, maar het eerste dat me te binnenschoot was: "Dit heeft goed geld gekost." En dan heb je meteen een punt achterstand. Je moet geld verdienen, niet uitgeven aan gefröbel.

 

Vergeet niet dat het klassieke businessplan-stramien er met een reden is. Bankmannen en -vrouwen, investeerders, VC's... ze krijgen tientallen businessplannen per week binnen. Daar moet je snel een oordeel over kunnen vormen. Dan wil je niet tussen de 19 pagina's marketingcrap moeten zoeken naar de onderbouwing van de kerncijfers. Je dealt met de bank over geld. Dan moet het ook over geld gaan, niet over de beleving, niet dat een dag op jouw schuit je een zieleknijper scheelt. Dat is belangrijk voor jou. Dat is belangrijk voor je klant. Voor de bank is maar 1 vraag belangrijk: KRIJG IK MIJN CENTEN TERUG?

 

Over kerncijfers gesproken: Ik mis een heel essentieel onderdeel in je businessplan: De cashflow. Winstgevendheid geloof ik wel, het gaat er om op welk moment de munten binnenkomen, en op welk moment de munten weer het nest verlaten. Cashflow is king, profit comes next.

 

Je hebt afgelopen zomer een beter resultaat geboekt dan je had begroot. Pas dat dan ook aan in je businessplan. Je schrijft er wel over, maar ik zie het niet terug in de begroting. Heel slordig.

 

Dus wat mij betreft deze vorm bewaren voor je verkoopbrochure, en terug naar de tekstverwerker. Wat zou ik willen zien:

 

 

======================================================================

 

Times New Roman, 11 punten, regelafstand anderhalf. Marges rondom minimaal 2 cm. Maximaal 10 pagina's.

 

1. Beknopte samenvatting

- Wat ga je doen?

- Welk probleem los je op?

- Wat is je toegevoegde waarde?

- Wat is de achtergrond van het team?

- Hoe ga je geld verdienen?

- Hoe ga je nog meer geld verdienen?

- Hoeveel geld is er in gegaan?

- Hoeveel heb je nodig?

- Wanneer en hoe krijgt de bank haar geld terug?

- Omvang: 1 A4

 

2. Wat is je product?

- Uit welke onderdelen bestaat je productportfolio?

- Waarom is jouw product beter dan andere producten?

- Welke producten heb je voor welke markten en doelgroepen?

- Wat is er nou zo bijzonder aan jouw product?

- Omvang: 1 A4

 

3. Het team

- Wie zijn de oprichters?

- Met wie ga je deze kar trekken?

- Wat is de verdeling van de verantwoordelijkheden?

- En waarom is juist die persoon daar de juiste persoon voor?

- Omvang: 1 A4

 

4. Marketing

- Hoe groot is je markt?

- Wie zijn je klanten?

- Hoe verhoudt jouw groei zich ten opzichte van de groei van de markt?

- Op welke manier benader je de markt?

- Waar zijn je prijzen op gebaseerd?

- Wat zijn is de kostprijs van je product?

- Wie of wat zijn je primaire concurrenten?

- Wie of wat zijn je secundaire concurrenten?

- Hoe verhouden jouw prijzen zich to die van de concurrentie?

- Wat verhoudt zich jouw kwaliteit zich ten opzichte van de concurrentie?

- Uit welke hoek komt de dreiging dat 'de markt' jouw soort product niet meer zou willen hebben?

- Omvang: 2 A4

 

5. Organisatie

- Wat is je business systeem?

- Wie zijn je leveranciers en strategische partners?

- Wat zijn de locaties waar vanuit je opereert?

- Hoe ziet je 'hiring schedule' er uit?

- Omvang: 1 A4

 

6. Planning

- Wat is je groeistrategie?

- Wat is de tijdplanning en welke mijlpalen horen daarbij?

- Omvang: 1/2 A4

 

7. Risico's

- Hoe zijn de interne risico's als ziekte afgedekt?

- Hoe zijn de externe risico's als het inzakken van de vraag afgedekt?

- Hoe zijn de technische risico's afgedekt?

- Welke risico's heb je op juridisch gebied zoals milieu en vergunningen?

- Omvang: 1/2 A4

 

8. Financiën

- Hoe winstgevend ben je?

- Welke aannames heb je met betrekking tot de omzet gemaakt?

- Wat zijn de hoogste kostensoorten?

- Hoe is de zaak tot nu toe gefinancierd?

- Op welke manieren wil je de plannen gaan financieren?

- Hoeveel kort vreemd vermogen heb je nodig?

- Hoeveel lang vreemd vermogen heb je nodig?

- Hoe kom je aan de noodzakelijke versterking van het eigen vermogen?

- Welke zekerheden biedt je?

- Kun je aanspraak maken op subsidies?

- En dan alle vragen van dit hoofdstuk nog een keer in een worst case scenario.

- Wat is de strategie om het ook allemaal te bereiken?

- Omvang: 3 A4

 

Bijlage:

- Winst en verliesoverzicht per jaar x 3 jaar

- Cashflowoverzicht, per maand x 36 maanden

- Balans per jaar x 3 jaar.

 

======================================================================

 

(En stopt de gloeiende loop even in het zand om af te laten koelen.)

 

En nu koffie... een dubbele espresso alstublieft. OBER!

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Allereerst heeft het maken van dit plan maar 1 ding gekost en dat is tijd. We hebben het namelijk zelf 'leesbaar' en 'opvallend' willen maken, zodat het bij de bank niet meteen op de grote hoop zou verdwijnen.

 

Na de vele reacties zijn we er ondertussen wel aan uit dat het cijfermatig stukken beter kan en daar gaan we dan ook zeker aan werken, dan wel advies over inwinnen. Toch zijn we juist door de vormgeving en het totale concept al wel op een aantal plaatsen uitgenodigd om te komen praten. Juist omdat de mensen die de financiering moeten verstrekken een goed gevoel bij het plan moeten hebben en niet ALLES om de juiste cijfers draait.

 

In ieder geval wil ik hierbij jou en alle anderen bedanken voor jullie oordeel/commentaar en vaak goede adviezen. We gaan ermee aan de slag en houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

 

Groet, Brabo

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch zijn we juist door de vormgeving en het totale concept al wel op een aantal plaatsen uitgenodigd om te komen praten. Juist omdat de mensen die de financiering moeten verstrekken een goed gevoel bij het plan moeten hebben en niet ALLES om de juiste cijfers draait.

 

Ik ben het hier mee eens. Dat merk ik zelf ook. Juist door het gebruik van schema's, tabellen, tekst en plaatjes/screens volgens jouw huisstijl creëer je een identiteit. Dit geldt ook in vis-a-vis communicatie: 90% wordt bepaald door houding, gedrag en uitstraling (met een mooi woord 'de betrekking') en maar een schamele 10% door de inhoud. Goed dat je daarin investeert.

 

Ik denk dat Ruben alleen ook wilde aangeven dat het om evenwicht moet gaan. Perfecte uitstraling wat niet onderbouwd is met voldoende inhoud wordt afgeschoten door kenners. Sterker nog: kenners voelen zich daardoor vaak persoonlijk geraakt of getriggerd om te gaan letten op minpuntjes. Kenners schieten vervolgens door naar de 'kenniskant' en zullen vervolgens e.e.a. af doen als: weer zo'n marketing blaadje.

 

Daardoor vind ik het heel sterk dat je je kwetsbaar hebt durven opstellen door een eerste versie hier neer te leggen. Dat helpt om het evenwicht te vinden. Want: in de veelheid van raadgevers ligt wijsheid verscholen...

Je kunt de wind niet veranderen; maar de stand van de zeilen bepaal je zelf.

Link naar reactie
  • 3

Beste Allemaal,

 

Hierbij wil ik jullie nogmaals bedanken voor de input die ik heb gekregen.

 

Na de eerste versie cijfermatig een kleine beetje te hebben aangepast zijn we er zonder verdere moeilijke vragen in geslaagd de volledige financiering bij onze thuisbankier rond te krijgen tegen een vaste lage rente. De jachten zijn in aanbouw en we zitten dik in de voorbereiding van aankomend seizoen. (De liefhebbers kunnen de bouw volgen op onze website)

 

Ik ben me er van bewust dat het in deze tijd erg moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen en denk dan ook zeker dat de manier waarop we het ondernemingsplan hebben ingestoken daar zeker een groot deel aan heeft bijgedragen.

 

Iedereen die bezig is met een plan of er nog één moet gaan schrijven wil ik het volgende meegeven: Focus op het gevoel wat je over wil brengen en steek energie in de opmaak van het stuk. Zorg dat het een meeslepend verhaal wordt en gebruik veel foto's en oneliners die slaan op jou branche. Uiteraard moeten je cijfers we kloppen, maar het gevoel wat je de beoordelaars geeft is minstens zo belangrijk...

 

Veel Succes in elk geval!

 

Groeten,

 

Brabo.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.