• 0

Ervaren zwangere ondernemers?

Sinds 2 jaar heb ik een eigen bedrijfje opgezet. Een winkeltje die langzaamaan steeds beter gaat draaien. Nu ben ik zelf 26 jaar jong en wil al sinds ik mij kan herinneren graag moeder worden. Ik wil het zeker nog een jaar uitstellen, maar wil graag weten waar ik straks aan toe ben.

Zijn er al ervaren ondernemers op dit forum die zelf een uitkering van de Overheid hebben gekregen tijdens de zwangerschapsverlof? Hoelang werkte je door en waren/zijn de financiele gevolgen te overzien? Hoeveel financiele steun krijg je per maand (ik las dat het 16 weken uitbetaald wordt) van de overheid?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Suus,

 

Welkom op het forum :) Zoals je kunt zien heb ik geen ervaring met zwanger zijn, maar misschien wel een paar interessante "pointers". Ik heb weleens her en der wat gehoord over zwangerschappen als ondernemer.

 

Ik denk dat het vooral belangrijk voor je is of jouw klanten het gaan "snappen" of "pikken" dat je even niet voor ze kunt werken. Ik weet niet wat je doet, maar ik kan me voorstellen dat het in de ene branche moeilijker is dan in de andere om er even een paar weken tussenuit te gaan.

 

Verder zou ik zeggen: word nooit afhankelijk van de overheid :) Zorg zelf voor een spaarpot! Ik heb geen idee hoe lang de staatskas jouw kinderdroom financiert maar mijn stelregel zou zijn: zorg dat je het zelf kunt uitzingen zonder tussenkomst van Ome Bos. Dat brengt ook de meeste rust in de keet. (waarmee ik niet zeg dat je niet van onze sociale voorzieningen mag genieten ;))

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een babywinkel! Dus volgens mij kan ik geen betere branch treffen wat "begrip" betreft.

Wat een verstandige reactie! Er staan weer allemaal dingen in die ik ergens in mijn achterhoofd ook zelf wel weet. maar niet onder ogen wil zien. Soms is verstandig zijn ZO VERVELEND! Vertel me liever wat ik wil horen!

 

Nee hoor bedankt voor je tips, tijd en moeite!

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Je kan als ondernemer met zwangerschapsverlof op kosten van UWV. De hoogte van deze uitkering is afhankelijk van je omzet afgelopen jaar/jaren maar er zit een minimum aan wat je mag ontvangen.

 

Grote vraag van mijn kant is, hoe ga je dat na de zwangerschapsverlof doen? Veel, heel veel vrouwen vergissen zich hierin en stoppen binnen enkele maanden hun onderneming.

 

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het moeilijk kan worden. Mijn vrouw heeft een babywinkel (met webshop) en we hebben een kleine van 8 maanden. Gelukkig werk ik ook als zelfstandige en kan ik mijn uren / werkdagen grotendeels zelf indelen. Dit gecombineerd met gedeeltelijke kinderopvang geeft haar de mogelijkheid in de winkel te kunnen staan maar dan wel parttime. Vooral de eerste maanden na de bevalling moest ik toch flink wat bijspringen.

 

Succes er mee.

Link naar reactie
  • 1
Je kan als ondernemer met zwangerschapsverlof op kosten van UWV. De hoogte van deze uitkering is afhankelijk van je omzet afgelopen jaar/jaren maar er zit een minimum aan wat je mag ontvangen.

 

Je bedoelt natuurlijk : een maximum, namelijk het wettelijke minimum loon (sinds juli 2009 bruto circa EUR 1.325,- per maand) , gedurende 16 weken (eventueel 17 weken: je hebt namelijk recht op minimaal 10 weken ZEZ na bevalling)

Ook is de uitkering niet per sé omzetafhankelijk: wie als zelfstandige minimaal 1.225 uur per jaar in de onderneming werkt krijgt het minimumloon (uitkeringsmaximum regeling Zelfstandig en Zwanger ), ongeacht welk inkomen je daadwerkelijk verdient hebt in het voorafgaande jaar.

 

De regeling Zelfstandig en zwanger (ZEZ) wordt betaalt door de Rijksoverheid uit de algemene middelen, het UWV is de uitvoerder. Voor meer informatie zie deze UWV brochure "Ik ben zwanger en zelfstandige"

 

Praktische informatie over het aanvragen van een ZEZ-uitkering:

[*]De aanvraag voor de ZEZ-uitkering doe je uiterlijk 4 tot 2 weken voor de geplande datum van bevalling.

[*]Het (elektronisch invulbare) aanvraagformulier kun je hier downloaden.

[*]Stuur een schriftelijk verklaring mee van de verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent.

[*]Stuur een kopie van de aanslag inkomstenbelasting over het afgelopen belastingjaar mee.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hey super!

Ik heb de brochure gelezen en ben al een stuk op weg geholpen. Dit was de eerste vraag die ik op dit forum plaatste, maar zeker niet de laatste. Serieuze antwoorden en ik heb er echt iets aan. Hartelijk dank voor de tijd en moeite!

 

Hopelijk kan ik nog een reactie krijgen van een vrouw. Gewoon even om me met de voetjes op de vloer te krijgen. Ik verwacht namelijk van mezelf dat ik 2 maanden na de bevalling graag weer aan het werk ga. En dat ik 4 dagen in de week werken best ga trekken.

Ik wil zo graag een kindje. Dan maar in een tweedehands kamertje... En mijn winkeltje opgeven vind ik zo zonde en moeilijk. Ik ben namelijk ook een beetje van mijn winkeltje gaan houden.

Ik wil zo graag goedkeuring, of een oplossing. Ik weet het niet zo goed...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Susanne,

 

Of jij na 2 maanden weer kan werken ligt voor een groot deel ook af hoe jij je voelt als je moeder bent geworden en hoe het herstel is verlopen. Ik ken zefstandig ondernemers die na 3 weken weer achter hun bureautje zitten. Dit is natuurlijk wel wat anders dan in een winkel. Ik ken er ook die het moeilijk vinden de zorg uit handen te geven. Hoeveel dagen jij na de bevalling kan gaan werken ligt natuurlijk af van je situatie. Hoe ga je de opvang regelen? Via een kinderdagverblijf, partner, opa en oma enz. Heb je een vangnet achter de hand op het moment dat je kindje naar het kinderdagverblijf gaat en ziek is enz.

 

 

Ook zal je moeten nadenken over vervanging tijdens je afwezigheid. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om op tijd op zoek te gaan naar iemand die je kan vervangen als je met zwangerschapsverlof bent, zodat je kan zien hoe hij/zij zich profileert in je winkeltje. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Mocht de eerste persoon niet de juiste zijn dan heb je ook nog tijd om verder te zoeken. Hoe heb je het trouwens nu geregeld als je ziek bent? Wellicht kan je hierop voort borduren.

 

Praat er eens over met je partner, vrienden en/of familie. Wie weet komen zij wel met een hele goede oplossing!

 

Vergeet niet 'waar een wil is is een weg'

 

Groeten en succes,

 

Lonneke

Link naar reactie
  • 0
Je bedoelt natuurlijk : een maximum,

My bad.

 

Ik verwacht namelijk van mezelf dat ik 2 maanden na de bevalling graag weer aan het werk ga. En dat ik 4 dagen in de week werken best ga trekken.

Heb je voor die vier dagen opvang? Kind en winkel gaan niet samen, tegelijk. Wil je borstvoeding geven? Dan moet je ook gaan kolven, hier moet je tijd voor reserveren enkele keren per dag, in je winkel.

Link naar reactie
  • 0

Over de opvang heb ik al nagedacht. Dat is te regelen, maar betekend wel dat we er financieel op achteruit gaan.

 

Maandag middag ga ik dicht (ben ik dus zelf bij de baby)

Dinsdag gaat de kleine naar het kdv

Woensdag wil ik graag vervanging (ben ik dus ook zelf bij de baby)

Donderdag gaat de kleine weer naar het kdv

Vrijdag heb ik 2 lieve oma's die graag willen oppassen.

Zaterdag is mijn man thuis

 

Ik heb gekeken wat de kinderopvang gaat kosten en dat is te overzien. Ik heb nog helemaal geen idee hoeveel ik per maand kwijt ben als ik een kracht elke woensdag wil laten werken. (zijn er mensen die een indicatie kunnen geven?) Er zijn wel genoeg mensen in mijn omgeving die dit graag zouden willen.

 

Borstvoeding wil ik wel graag gaan geven, maar dan liefst half om half. En dan langzaamaan afbouwen.

 

Ik moet nog uitzoeken of mijn man ouderschapsverlof krijgt en waar hij recht op heeft. Misschien kan hij een tijd lang 36 ipv 40 uur gaan werken. Dat scheelt ook weer.

 

Zijn er moeders die 4 dagen per week (of meer) met de onderneming bezig zijn? En vinden zij dit goed te combineren?

 

Verder nog tips?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je man heeft recht op ouderschapsverlof (zie hier voor de regeling) . Je zou dan een rekensom moeten maken minder werken t.o.v kinderdagverblijf of andere opvang.

Ik ken genoeg moeders die 4 dagen of meer met hun onderneming bezig zijn. Dit vergt wel een goede afstemming met partner en andere opvang en er moeten niet teveel kinken in de kabels komen ;) Je zou kunnen kijken of je processen tijdrovend zijn en of dit door aanpassingen minder kan worden. Dan houd je ook meer tijd over.

 

Succes,

 

Lonneke

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Suzanne26,

 

Misschien is het handig om echt voor elk denkbaar scenario een oplossing te bedenken. Denk vooral aan je eigen gezondheid en de gezondheid van je kind. Dit zijn niet echt de zaken waar je aan wilt denken, maar what if? Ook het voeden, hoe, wat, waar? Zoals ook eerder gemedl is, wat doe je als je kind de griep heeft en opgehaald moet worden van het kdv. Ken je mensen die zo plotseling kunnen bij springen? Als je iemand wilt inhuren, werk deze dan ruim op tijd in.

 

 

Succes,

 

Oumnaas

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel even reageren want mijn vriendin heeft vorig jaar een zwangerschapsuitkering van het UWV gehad. Zij heeft een eigen schoonheidssalon.

 

Wij heben vorig jaar half septemer 2008 een aanvraag ingediend voor een ZEZ uitkering. Dit moet 2 tot 4 weken voor de datum dat je zwangerschapsverlof in zou moeten gaan. In ons geval half oktober. Vervolgens krijg je dan binnen 8 weken bevestiging of de uitkering akkoord is. Echter na 8 weken hadden wij nog geen reactie ontvangen van UWV.

 

Wij hebben wel meerdere keren gebeld en men was er nog mee bezig, bla bla bla. Uiteindelijk hebben wij half december, toen ons zoontje bijna 1 maand was, een brief ontvangen dat de ZEZ uitkering toegekend was. Echter de betaling kon pas plaatsvinden in januari 2009.

 

Dit is ook gebeurd en de uitkering is toen met terugwerkende kracht betaald met rente. Daarna kregen wij in februari nog een laatste uitkering met vakantiegeld.

 

Al met al kregen wij dus 3 maanden later pas de uitkering waar wij recht op hadden. Op zich niet een probleem want wij hadden hiervoor al geld opzij gezet.

 

Ik weet niet of het nu allemaal wat sneller gaat bij het UWV want toen wij de aanvraag hadden gedaan was de regeling pas een paar maanden actief.

 

Ook voor wat betreft ouderschapsverlof moet je even uitkijken. Dit klinkt wel leuk maar je bijv. bij ons (overheid) lever je 25% van je salaris in per maand. Dit is toch al snel 4 a 500 euro netto in de maand. Even uitgaande van een redelijk salaris. Je bent daarentegen wel thuis en kun je kinderopvang besparen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was 5 jaar geleden zwanger en toen was er nog geen zwangerschapsuitkering. Zoals Yannick ook zegt, ik zou niet rekenen op een dergelijke overheidsmaatregel als je nog niet weet wanneer je er gebruik van zult maken want sommige regelingen worden zomaar teruggedraaid (zoals de geweldige vergoedingen voor de kinderopvang).

 

Zelf heb ik tot de laatste dag doorgewerkt, ik voelde me fit, maar ik kon wel 100% mijn eigen tijd indelen en dat scheelt natuurlijk enorm. Ook deed ik geen staand werk maar vooral besprekingen, pc, autorijden etc.

 

Na de bevalling ben ik al heel snel weer gaan werken, maar ook wel weer met bovenstaande voordelen. Ik heb 2,5 jr borstvoeding gegeven dus wat dat betreft is alles mogelijk als je het zo wilt. 4 dagen van huis lijkt me wel veel in het begin, ik werkte zelf ook vaak 's avonds en was daarom vaak maar 2 hele dagen van huis. Persoonlijk zou ik 4 in het begin zeker wel veel vinden.

 

Mijn man werkt ook voor zichzelf dus wij zijn allebei super flexibel en toch hadden ook wij vaak wel het gevoel dat het allemaal maar net paste. Ik wil én er zijn voor mijn gezin én super goed werk afleveren. Dat botst bij mij wel eens en dat is best lastig. Inmiddels is mijn dochtertje 4 en heb ik wel een ritme gevonden maar het heeft bij mij ongeveer 2 jaar geduurd volgens mij.

 

En of de financiele gevolgen te overzien zijn, hangt natuurlijk van je financiele situatie af, dat is lastig vergelijkbaar.

 

En weet je: het is nooit het juiste moment voor kinderen, ga er gewoon voor als je dat wilt. Alles lost zich verder vanzelf wel op.

Link naar reactie
  • 1

En op de persoonlijke reactie van Manon wil ik dan toch als Pa ook enige ervaringen delen.

 

Er kunnen zoveel dingen op je pad komen, op het moment dat je denkt, alles in orde te hebben, gebeurt er wel iets, maar ja, is dat niet altijd zo ? En als ondernemer ( en zeer zeker de ondernemersvrouw daarachter !!) leer je daar op inspelen.

 

Als eerste (en daar ben ik een .....in) : een kind neem je niet, krijg je niet, het komt of het komt niet. En zelfs wanneer het komt kan er nog vanalles misgaan (en ik spreek uit zware ervaring) . Dus hoe goed je het ook gepland hebt, het zal gewoon nooit zo lopen, geloof me. (niet om negatief te doen, wel een sceptische noot )

 

Zorg er nu alvast voor dat je (zoals eerder gemeld) nu alvast een zus, schoonzus, moeder, vriendin, wie dan ook begint met inwerken. Doe het gewoon onder het motto : ik loop zwaar achter met de administratie. Waarom ? Je bent nu nog helemaal niet bezig met kinderen, je bent aan het vooruitplannen, and this is part of it. Wanneer je hier nu al mee begint, staat men over een half jaar niet gek te kijken. En trouwens, is het niet eens fijn om een middag vrij te hebben om daadwerkelijk je admin te doen (of net alsof ;))

 

Vanaf het moment van zwangerschap PER DIRECT je kindje aanmelden voor KDV. Wachttijd is soms erg lang, en dus zul je moeten zorgen voor extra opvang voor kind óf bedrijf. ( Wij hebben al aangemeld na 11 weken zwangerschap zelfs)

 

Afkolven onder het werk is geen optie. Houdt daar ook rekening mee. Ook al heb je hulp in de toko, en denk je op kantoor even een half uur rustig te zitten, forget it ! Net op die momenten zul je zien dat er klanten binnen komen, die nu nét dát vragen, waarover je hulp geen antwoord weet. En dan ? Stoppen met kolven en over een kwartiertje weer verdergaan ? Helaas, zo werkt dit niet ! (Toch, moeder-ondernemers ?)

 

Zorg voor hulp achter de hand, en zelfs daar back-up voor. Je brengt je kindje naar het KDV, niets aan de hand. Maar zeker de eerste jaren is niets zo veranderlijk als een kind. Je hebt je toko net een kwartier open, en men belt : Sorry, uw kind heeft 40 graden koorts, spuugt, en we hebben graag dat ze opgehaald wordt.

 

Je partner is werken, kan niet weg, jij kunt je winkel niet sluiten en je ouders waren er vandaag niet op voorbereid stand-by te staan (het was toch immers hun oppas-dag niet ?) en zijn lekker fietsen, 50 kilometer verderop. En dan ?

 

Alles wat hierboven geschreven staat is natuurlijk een doemscenario maar niet ondenkbaar, omdat alles uit eigen ervaring komt. ;)

Het is meer een tip, zeker omdat je nu al vroeg vragen stelt. Maar geloof me, wanneer je eenmaal kinderen hebt, blijven kleine probleempjes voorkomen, en alles wordt altijd opgelost. Ik heb het geluk, met 2 opa/oma gezinnen in het dorp, maar ik ken ook echtparen waarvan de ene opa/oma 60 kilometer ver woont en de ander gelukkig maar 200 kilometer verderwg....en ook daar komt alles goed ! Probeer je te focussen op het beginstadium (mensen inwerken) en, mocht het lukken natuurlijk, de eerste stappen te zetten. Daarna volgt ouderschap vanzelf, ook voor de zelfstandig ondernemer !!

 

En trouwens, vrouwen, en zeker ondernemersvrouwen (aangetrouwd of zelfstandig) weten altijd met dit soort situatie's om te gaan ! ;D

 

Groet, Marcel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.