• 0

Zakelijk bankieren in Nederland: wat is jullie ervaring?

Deze topic plaats ik naar aanleiding van een recent geval tussen mij en een grote bank in Nederland. Wat is de situatie? Voor mijn eigen zaak wilde ik een nieuwe zakelijke betaalrekening openen en omdat ik mijn hele leven mijn privé-bankzaken naar tevredenheid regel bij deze bank, besloot ik om mij ook voor het openen van deze zakelijke rekening tot deze bank te wenden. Via de website aangegeven dan men mij telefonisch kon bereiken voor het maken van een afspraak. Tot zover niets aan de hand, ik werd ook keurig terug gebeld door een medewerkster van deze bank. Echter, de bank wilde niet op mijn verzoek ingaan met als argument dat ik privé ooit (na controle blijkt: ruim 6 jaar geleden) op één van mijn betaalrekeningen rood had gestaan, terwijl dat niet de afspraak was. Destijds is dit geval al heel snel telefonisch afgehandeld, maar kennelijk is dit voor de betreffende bank een dusdanig hoge drempel, dat men er niet overheen kan stappen.

 

Nu begrijp ik hier werkelijk geen snars van. Naast het feit dat de situatie destijds al heel snel was opgelost, heb ik hiervoor een (hoge) debetrente betaald en ben ik bovendien mijn hele leven al trouwe klant. Tevens is mij niets gevraagd over de branche, de organisatie, de omzet of de winst van mijn onderneming. Niets. Puur en alleen op basis van bovengenoemd geval weigerde men een zakelijke betaalrekening te openen. Nu is mijn vraag: is dit normaal? Wat zijn jullie ervaringen met banken vandaag de dag? De betreffende bankmedewerkster sprak mij toe alsof ik haar net om een donornier en een miljoen euro had gevraagd. Ik kwam echter alleen om een eenvoudige zakelijke betaalrekening te openen. Klaarblijkelijk ziet de bank het zo dat men mij een gunst verleent wanneer zij een rekening voor mij opent. Als ondernemer/consument zie ik het heel anders: ik verleen de bank een gunst door bij haar en niet bij de concurrent een betaalrekening te openen, waardoor men aan mij en mijn bedijf geld kan verdienen. Helemaal in de huidige crisistijd had ik wel een ietwat bescheidenere houding van de bank verwacht. Op zijn minst had de bank mijns inziens moeten informeren naar mijn bedrijf, nu komt zij op mij uiterst onprofessioneel over. Daarnaast heb ik 's lands bankiers het afgelopen jaar in de media elkander zien en horen overschreeuwen met oneliners en demagogische leuzen dat de banken weer terug naar de basis, terug naar de spaarder en terug naar de kleine ondernemer moeten. Heeft deze bank niets geleerd of overschat ik mijzelf als klant/ondernemer?

 

Nu heb ik in mijn directe omgeving al wel enkele vergelijkbare gevallen voorbij horen komen. Ik ben echter wel benieuwd naar de recente ervaringen van HL'ers met de kwaliteit van de dienstverlening/dienstbaarheid van de bank m.b.t. hun onderneming anno 2009. Tips zijn ook altijd van harte welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zeggen ze dan ook al weer, "breek mij de .. "

 

In 2002 ging ik een rekening openen bij Rabo, voor mijn zojuist gestarte bedrijf. Maar dat kon niet als ik niet al prive bij de Rabo bankierde. Maar dat wilde ik juist pas doen als het zakelijke contact beviel.

 

In 2007 faxte ik vanuit de VS naar de ABN Amro dat een bepaalde figuur geen vertegenwoordiger was van mijn bedrijf en dat als deze - malafide - persoon iets wilde namens mijn bedrijf, ze eerst met mij contact moesten opnemen. Maar dat hebben ze niet gedaan, ze hebben gewoon een bankpasje van mijn rekening aan een handlanger van de persoon meegegeven. Toen een maand later het bedrijf failliet was, zagen ze dat ze iets verkeerd hadden gedaan, en kwamen toen bij mij terug en wilden mij aansprakelijk stellen voor de schuld van het bedrijf. De bank is altijd je vriend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bankieren voor de beide ondernemingen doe ik ook bij de Bizner. Hun leuze (starterskrediet zonder probleem simpel gezegd) was de lokker. Bij de eerste onderneming was het ook zo geregeld en het krediet, puur om betalingen te kunnen doen als je klant net even iets later betaalt, werd ook toegekend.

 

Bij het starten van de tweede onderneming dus weer het krediet aangevraagd, maar die werd afgewezen zonder opgaaf van reden. Alleen de melding dat zij het niet gingen verstrekken. Ok, tot nu toe geen probleem, want ons eigen startkapitaal was voldoende om de paar kleine rekeningen te betalen en daarna is het geld binnen gekomen en hebben we ook geen last meer in onze cashflow.

 

Wat mij echter wel tegen mijn borst stuit (en er nu voor zorgt dat wij binnenkort over stappen naar een andere bank) is dat zij als ondernemersbank (hun slogan) wel erg vreemde praktijken er op na houden. Ik ben van mening dat je als ondernemers afspraken maakt, je je daar geruime tijd aan moet houden (geldt overigens ook als consument) en niet telkens je voorwaarde moet veranderen. Tuurlijk, in hun voorwaarde staat dat zij het recht hebben om dat te doen, maar een kleine opsomming daarvan is

 

Krediet was gratis, is per 1 januari 2009 belast met 1% kredietprovisie ongeacht of je rood staat

Maandelijkse bankkosten in 2008 was 5€ per maand, per 1 januari 2009 6€ per maand en per 1 juli 7€ per maand (een stijging dus van 40% in minder dan een jaar!!!)

De rente op de spaarrekening was in 2008 2,9%, is in de 2009 verlaagd naar 1,3% per oktober.

 

Al met al een steeds duurder wordende bank en in mijn ogen nu dus echt geen ondernemersbank meer.

 

Er zijn wel een paar voordelen te noemen, maar die wegen niet op tegen de kosten.

 

Dus als iemand een goede bank weet (die niet elke keer de voorwaarde nadelig verandert!), hoor ik dat graag. Onze voorkeur gaat uit naar de Rabobank. De oude postbank valt af omdat wij die niet echt handig vinden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Toen ik begon met ondernemen liep ik bij de Rabobank, waar ik tot dan toe bankierde (en overigens ook mijn opa zijn hele leven directeur was geweest) tegen een muur op en wilden ze eigenlijk niet eens met ons praten. Dat was in 1992 of 1993.

 

Bij ABN werden we toen met open armen ontvangen en dat was bij de oprichting van mijn tweede bedrijf ik 1997 net zo.

 

De laatste paar jaar is het echter hopeloos daar bij de ABN. Bij het verlengen van m'n hypotheek konden ze geen reëel voorstel doen en kwam ik uiteindelijk bij Florius, volledig ABN eigendom, terecht.

 

Zelfs over opnemen van mijn eigen geld doen ze tegenwoordig lastig, dan moet je vooraf een afspraak maken omdat je je eigen geld op wil nemen :(

Link naar reactie
  • 0
Bizner is toch gewoon de Rabobank.

 

Inderdaad.

 

Ik heb laatst een afspraak gemaakt bij de ABN-AMRO omdat ik al mijn zaken, zowel zakelijk als prive, inclusief een Bizner krediet van 5000 euro, bij 1 partij wilde onderbrengen. Alle financiele informatie gemaild, inclusief jaarcijfers, en na een weekje telefonisch te horen gekregen dat de afspraak werd geannuleerd.

 

Na flink doorvragen en alle charmes in de strijd werpen wilde de dame mij uiteindelijk vertellen dat de reden was dat ze me geen krediet konden verstrekken omdat ik in 'het internet' zat. De hoogte van het krediet was volledig onbelangrijk - de branche waarin ik werkzaam ben was bepalend. En dat profileert zich als de zakenbank van Nederland...

Link naar reactie
  • 0

Wij zitten net bij de Rabobank.

 

De Rabobank was voor ons gemakkelijk (ook prive rekening en verzekering via hen) en ook één van de goedkoopsten.

Bizner was denk ik nog iets goedkoper, maar we vonden het niet zo prettig om niet gewoon bij een kantoor binnen te kunnen lopen. En daar hadden we die 5-25 euro per jaar meer (weet niet precies hoeveel) wel voor over.

 

Wat we ook leuk vonden van de Rabobank. We waren 6 maanden voor de start van het bedrijf bij een gemeente avond geweest voor startende ondernemers. Daar waren 2-3 accountmanagers van de Rabobank om informatie te geven over een subsidie regeling (gek dat Rabo medewerkers dat doen!). Aan het eind van de avond was er een soort van rollenspel, waarbij we samen met de adviseur in een groep zaten.

 

6 maanden later op kantoor, herkende de Rabo meneer ons direct. Hij wist zelfs nog dat we iets met catering gingen doen. Dat had ie helaas fout, we hadden ons plan gewijzigd :-P

 

We zijn ook bij de ABN geweest. Wij vonden dat we daar nogal vanuit de hoogte/arrogant werden behandeld. Bovendien waren ze circa 75 euro duurder voor de bankrek. + jaarlijkse inboedel & WA verzekering.

Link naar reactie
  • 0

Dat Bizner via internet werkt is een van de kleine voordelen. Het openen van een nieuwe spaarrekening of een kortlopende deposito bijvoorbeeld is een paar minuten geregeld zonder allerlei formulieren te moeten invullen. Ze hebben wel een helpdesk (je kan ze bellen en mailen) en ze reageren snel op een vraag of verzoek.

 

Juist doordat het een internetbank is, verwachtte ik dat het een goedkopere bank (geen kosten voor afschriften, enveloppe, porto) zou zijn, maar 12 * 7€ is 84€ en dat vindt ik voor een internetdienst best aan de hoge kant (dan nog even afgezien van de kredietprovisie en zeer lage rente op spaartegeod)

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ze gewoon inspelen op de perceptie van (startende) ondernemerns. Die denken misschien al snel dat een internetbank goedkoop is omdat die geen kantoren heeft.

 

En ik denk dat ze ook iets goedkoper zijn als de meeste banken. Veel is het echter niet, maar dat vinden ze ws ook niet noodzakelijk, omdat ze dan enkel in hun eigen omzet snijden.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een paar jaar geleden ook een bizner rekening geopend, om makkelijk krediet te kunnen krijgen. En dat ging makkeijk, zonder cijfers van de afgelopen 3 jaar, businessplan of wat dan ook 5000 krediet en een lening van 10.000 euro. We hadden de Bizner rekening ook erbij genomen omdat we daar de juiste tenaamstelling van onze webwinkel dan op hadden, iets wat bij betaling via onze postbankrekening nog wel eens misging omdat daar de tenaamstelling anders was (nl. hoe we bij de kvk staan ingeschreven). Ik vind de dienstverlening van Bizner goed voor wat ze bieden, makkelijk contact (telefonisch). Maar wat het probleem is, is dat ze niet voor elk soort onderneming geschikt zijn. Wij hebben dus een webwinkel, maar doen ook beurzen etc en hebben ook een echte winkel. Dus moeten we af en toe geld afstorten bij de bank (kan niet bij Bizner). Bovendien willen we om diverse redenen weg bij de Postbank, maar we hebben iDeal betalingen nu via hen lopen. Dit komt binnenkort bij Bizner beschikbaar, maar dat roepen ze nu dus al 3 jaar.

 

Wij zijn in gesprek gegaan met de Rabobank, leuk gesprek en we werden tenminste voor vol aangezien ipv dat zij jou een dienst bewijzen. Wat mijn doel is om het rekeningnummer van Bizner te behouden en dat de Rabo dan dus het krediet en de lening overnemen. Bovendien wil ik dan m'n betaalrekening bij de Postbank opzeggen en ook iDeal van de Rabobank nemen, dan wordt het betalingsverkeer (en de kosten ervan) hopelijk wat overzichtelijker...

Wordt vervolgd dus.

Link naar reactie
  • 0

Ik las zojuist op de website van het AD nog een artikel, waarin de directeur van de consumentenbond zijn mening geeft over de huidige stand van zaken m.b.t. het bankenwereldje. Kort samengevat:

[*]Te weinig service en kwaliteit

[*]Geen scheiding zakenbank <-> "gewone" bank

[*]Nog steeds te hoge provisies

[*]Hypotheekrente daalt niet mee met de marktrente

 

Er lijkt dus nog genoeg werk aan de winkel voor de dames en heren bankiers. :)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit onvrede met de werkwijze en service van ABN AMRO ben ik een half jaar geleden met mijn zakelijke rekeningen overgestapt naar de Rabobank. Ik kon gewoon een rekening openen zonder jaarcijfers o.i.d. te overleggen. (overigens geen roodstand of krediet op mijn betaalrekening want die heb ik gelukkig niet nodig) Wel stelde de bankdirecteur het op prijs even kennis te maken. Mijn ervaring is dat het serviceniveau van ABN AMRO en ING het laatste jaar een bedroevend dieptepunt heeft bereikt. Met de Rabobank heb ik pas 6 maanden ervaring, als er iets mis gaat lossen ze het op zonder mij te vertellen wat ik moet doen, zij vertellen mij wat zij gaan doen, een verademing. Helaas zijn niet alle medewerkers even deskundig dus val je al snel terug op je accountmanager, gelukkig is die goed bereikbaar.

Nu nog mijn privérekeningen overhevelen, kost helaas iets meer tijd maar als het zover is vier ik mijn "bevrijdingsdag" :)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.