Deze topic plaats ik naar aanleiding van een recent geval tussen mij en een grote bank in Nederland. Wat is de situatie? Voor mijn eigen zaak wilde ik een nieuwe zakelijke betaalrekening openen en omdat ik mijn hele leven mijn privé-bankzaken naar tevredenheid regel bij deze bank, besloot ik om mij ook voor het openen van deze zakelijke rekening tot deze bank te wenden. Via de website aangegeven dan men mij telefonisch kon bereiken voor het maken van een afspraak. Tot zover niets aan de hand, ik werd ook keurig terug gebeld door een medewerkster van deze bank. Echter, de bank wilde niet op mijn verzoek ingaan met als argument dat ik privé ooit (na controle blijkt: ruim 6 jaar geleden) op één van mijn betaalrekeningen rood had gestaan, terwijl dat niet de afspraak was. Destijds is dit geval al heel snel telefonisch afgehandeld, maar kennelijk is dit voor de betreffende bank een dusdanig hoge drempel, dat men er niet overheen kan stappen.
Nu begrijp ik hier werkelijk geen snars van. Naast het feit dat de situatie destijds al heel snel was opgelost, heb ik hiervoor een (hoge) debetrente betaald en ben ik bovendien mijn hele leven al trouwe klant. Tevens is mij niets gevraagd over de branche, de organisatie, de omzet of de winst van mijn onderneming. Niets. Puur en alleen op basis van bovengenoemd geval weigerde men een zakelijke betaalrekening te openen. Nu is mijn vraag: is dit normaal? Wat zijn jullie ervaringen met banken vandaag de dag? De betreffende bankmedewerkster sprak mij toe alsof ik haar net om een donornier en een miljoen euro had gevraagd. Ik kwam echter alleen om een eenvoudige zakelijke betaalrekening te openen. Klaarblijkelijk ziet de bank het zo dat men mij een gunst verleent wanneer zij een rekening voor mij opent. Als ondernemer/consument zie ik het heel anders: ik verleen de bank een gunst door bij haar en niet bij de concurrent een betaalrekening te openen, waardoor men aan mij en mijn bedijf geld kan verdienen. Helemaal in de huidige crisistijd had ik wel een ietwat bescheidenere houding van de bank verwacht. Op zijn minst had de bank mijns inziens moeten informeren naar mijn bedrijf, nu komt zij op mij uiterst onprofessioneel over. Daarnaast heb ik 's lands bankiers het afgelopen jaar in de media elkander zien en horen overschreeuwen met oneliners en demagogische leuzen dat de banken weer terug naar de basis, terug naar de spaarder en terug naar de kleine ondernemer moeten. Heeft deze bank niets geleerd of overschat ik mijzelf als klant/ondernemer?
Nu heb ik in mijn directe omgeving al wel enkele vergelijkbare gevallen voorbij horen komen. Ik ben echter wel benieuwd naar de recente ervaringen van HL'ers met de kwaliteit van de dienstverlening/dienstbaarheid van de bank m.b.t. hun onderneming anno 2009. Tips zijn ook altijd van harte welkom.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Amice
Amice
Deze topic plaats ik naar aanleiding van een recent geval tussen mij en een grote bank in Nederland. Wat is de situatie? Voor mijn eigen zaak wilde ik een nieuwe zakelijke betaalrekening openen en omdat ik mijn hele leven mijn privé-bankzaken naar tevredenheid regel bij deze bank, besloot ik om mij ook voor het openen van deze zakelijke rekening tot deze bank te wenden. Via de website aangegeven dan men mij telefonisch kon bereiken voor het maken van een afspraak. Tot zover niets aan de hand, ik werd ook keurig terug gebeld door een medewerkster van deze bank. Echter, de bank wilde niet op mijn verzoek ingaan met als argument dat ik privé ooit (na controle blijkt: ruim 6 jaar geleden) op één van mijn betaalrekeningen rood had gestaan, terwijl dat niet de afspraak was. Destijds is dit geval al heel snel telefonisch afgehandeld, maar kennelijk is dit voor de betreffende bank een dusdanig hoge drempel, dat men er niet overheen kan stappen.
Nu begrijp ik hier werkelijk geen snars van. Naast het feit dat de situatie destijds al heel snel was opgelost, heb ik hiervoor een (hoge) debetrente betaald en ben ik bovendien mijn hele leven al trouwe klant. Tevens is mij niets gevraagd over de branche, de organisatie, de omzet of de winst van mijn onderneming. Niets. Puur en alleen op basis van bovengenoemd geval weigerde men een zakelijke betaalrekening te openen. Nu is mijn vraag: is dit normaal? Wat zijn jullie ervaringen met banken vandaag de dag? De betreffende bankmedewerkster sprak mij toe alsof ik haar net om een donornier en een miljoen euro had gevraagd. Ik kwam echter alleen om een eenvoudige zakelijke betaalrekening te openen. Klaarblijkelijk ziet de bank het zo dat men mij een gunst verleent wanneer zij een rekening voor mij opent. Als ondernemer/consument zie ik het heel anders: ik verleen de bank een gunst door bij haar en niet bij de concurrent een betaalrekening te openen, waardoor men aan mij en mijn bedijf geld kan verdienen. Helemaal in de huidige crisistijd had ik wel een ietwat bescheidenere houding van de bank verwacht. Op zijn minst had de bank mijns inziens moeten informeren naar mijn bedrijf, nu komt zij op mij uiterst onprofessioneel over. Daarnaast heb ik 's lands bankiers het afgelopen jaar in de media elkander zien en horen overschreeuwen met oneliners en demagogische leuzen dat de banken weer terug naar de basis, terug naar de spaarder en terug naar de kleine ondernemer moeten. Heeft deze bank niets geleerd of overschat ik mijzelf als klant/ondernemer?
Nu heb ik in mijn directe omgeving al wel enkele vergelijkbare gevallen voorbij horen komen. Ik ben echter wel benieuwd naar de recente ervaringen van HL'ers met de kwaliteit van de dienstverlening/dienstbaarheid van de bank m.b.t. hun onderneming anno 2009. Tips zijn ook altijd van harte welkom.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag