Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben
Stap 1: Wie ben ik?
Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.
[*]Informatieve website
[*]Het online visitekaartje
[*]De Webwinkel
[*]De Community website
Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.
Stap 2: Sleutelwoorden
Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.
Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.
Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.
Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.
[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)
[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)
[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)
Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.
Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.
Stap 3: Sleutelwoordengebruik
URL
Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie
Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.
Meta-tags
Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de
en komen en informatie geven over de website.
Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.
De belangrijkste meta-tags:
De titel: ofwel, wat tussen
en staat
De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)
De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)
Headings
Maak gebruik van de
en
tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.
Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.
Stap 4: De website zelf
Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.
Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.
Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.
Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.
Stap 5: Maak een sitemap
Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.
Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.
Hoe maak ik een sitemap
Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.
Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.
1. Online via een sitemap generator.
Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld
www.xml-sitemaps.com/
Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.
2. Via een Software programma
Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.
Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.
Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.
Stap 6: Een goede inhoud
Teksten
Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.
Alt tags
Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.
Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".
Stap 7: Linkbuilding
Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.
Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:
[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen
[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)
[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site
[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora
[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL
[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)
Stap 8: Stimuleren en in Stand houden
Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics
Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.
Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Frank86
Frank86
Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben
Stap 1: Wie ben ik?
Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.
[*]Informatieve website
[*]Het online visitekaartje
[*]De Webwinkel
[*]De Community website
Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.
Stap 2: Sleutelwoorden
Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.
Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.
Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.
Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.
[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)
[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)
[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)
Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.
Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.
Stap 3: Sleutelwoordengebruik
URL
Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie
https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL
https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url
Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.
Meta-tags
Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de
en komen en informatie geven over de website.Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.
De belangrijkste meta-tags:
De titel: ofwel, wat tussen
en staatDe Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)
De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)
Headings
Maak gebruik van de
en
tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.
Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.
Stap 4: De website zelf
Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.
Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.
Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.
Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.
Stap 5: Maak een sitemap
Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.
Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.
Hoe maak ik een sitemap
Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.
Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.
1. Online via een sitemap generator.
Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld
www.xml-sitemaps.com/
Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.
2. Via een Software programma
Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.
Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.
Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.
Stap 6: Een goede inhoud
Teksten
Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.
Alt tags
Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.
Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".
Stap 7: Linkbuilding
Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.
Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:
[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen
[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)
[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site
[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora
[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL
[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)
Stap 8: Stimuleren en in Stand houden
Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics
Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.
Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24505-seo-een-beetje-meer-inzichtelijk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
239 antwoorden op deze vraag