• 0

SEO een beetje meer inzichtelijk

Aan het aantal berichten te zien op HL zijn SEO en internetmarketing onderwerpen die nog altijd spelen. Toch miste ik, op het topic van Moovio, na nog een duidelijk overzicht op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Stap 1: Wie ben ik?

Binnen SEO wordt vaak onderscheid gemaakt tussen vier soorten websites, probeer jou site hierin te classificeren.

 

[*]Informatieve website

[*]Het online visitekaartje

[*]De Webwinkel

[*]De Community website

 

Of men nu een website start of al jaren geleden gestart is, het belangrijkste uitgangspunt is, net als bij een ondernemingsplan, wie ben ik. Evenals bij het ondernemen in de echte wereld, heeft het op internet ook geen zin om van hot naar her te fladderen met wat men ook mag aanbieden. Stel het doel van de website: Is deze slechts een online visitekaartje of is het een complete webwinkel waar je omzet wilt realiseren door daadwerkelijke online verkoop.

 

Stap 2: Sleutelwoorden

Één van de belangrijkste stappen van zoekmachine optimalisatie. Zorg voor sleutelwoorden die ook daadwerkelijk met jou doel te maken hebben.

Iedereen is in staat om een lijst sleutelwoorden te bedenken voor zijn of haar website. Ook is het erg aan te raden om te kijken naar sleutelwoorden die de concurrentie gebruikt. Dit kan door bijvoorbeeld de Google keyword selector tool.

Aan de linkerkant van de website kun je kiezen voor "inhoud van website". Gebruik dit om sleutelwoorden van conculega's in te zien, maar ook om bijvoorbeeld zoekfrequenties te achterhalen.

 

Voor het creëren van een lijst sleutelwoorden is het raadzaam om deze op te delen in drie categorieën.

[*] Browsing keywords (Algemene sleutelwoorden, vooral voor informatiezoekenden, bijvoorbeeld Printer of Schaats)

[*] Vergelijkende keywords (Specifiekere sleutelwoorden, vooral voor geïnteresseerden, bijvoorbeeld Betaalbare printer of snelle klapschaats)

[*] Buying keywords (Zeer specifieke sleutelwoorden, vooral voor kopers, bijvoorbeeld HP laserjet 5100 of Viking combinoor I)

 

Je zult begrijpen dat de buying keywords vaak aardig "vanzelf" gaan. In de "vergelijkende keywords" ligt vaak het grootste potentieel.

 

Laatste punt, waar misschien niet iedereen het mee eens zou zijn; probeer ongeveer tussen de 30 en 40 keywords op je website te gebruiken van ongeveer 2 - 4 woorden per keyword, mits niet anders mogelijk. Pas ook op dat je een keyword niet dubbel of te vaak gaat gebruiken, dit werkt weer in het nadeel.

 

Stap 3: Sleutelwoordengebruik

URL

Sleutelwoordengebruik in de URL van de website is één van de belangrijkste aspecten van het sleutelwoordengebruik. Zorg dat het sleutelwoord terug komt in de url. Bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie

https://www.higherlevel.nl/articles/index.php?topic=4&ID=7 = Slechte URL

https://www.higherlevel.nl/articles/zoekmachine_optimalisatie.php = Goede url

 

Dat is even lastig, want wanneer dit niet is geïntegreerd in je CMS of eigen website zul je hier even iemand voor moeten inschakelen. Voor diegenen die hierover meer willen lezen; Google even op mod_rewrite.

 

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Stap 4: De website zelf

Belangrijkste punt: Gebruik zo min mogelijk flash!!! Zoekmachines kunnen geen flash lezen. Dus laat weg die flitsende intro's en menu's, ze helpen namelijk niet. Nu besef ik mij ter dege dat het ook ook iets wil, dus wil je dan toch persé flash gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een HTML versie van het menu beschikbaar is.

 

Gebruik het liefst ook geen frames op je website. Ook hier hebben zoekmachines moeite mee.

Kijk op deze website om te zien hoe een zoekmachine (spider) jou website ziet.

 

Even een zijstap, het zijn natuurlijk niet alleen zoekmachines die op je website komen. Mensen lezen een website over het algemeen in een F vorm. Hou hier rekening mee bij de indeling.

 

Stap 5: Maak een sitemap

Bij dit punt gaan we even uit van Google. Wanneer je nog geen Google webmasters account hebt, is dit het moment om even deze pagina te verlaten en om dit eerst te gaan doen. Ga naar http://www.google.nl/webmasters/ en naar webmaster hulpprogramma's.

 

Google kent namelijk de mogelijkheid een sitemap te uploaden voor jou website. Een sitemap is (meestal) een XML bestand die de inhoud en structuur van de website naar een zoekmachine brengt. Bijkomend voordeel is dat een sitemap de aanmelding van je website bij een zoekmachine compleet overbodig maakt.

 

Hoe maak ik een sitemap

Wanneer je gebruik maakt van een CMS als Joomla, Wordpress, Drupal of een ander, zit een sitemap meestal al standaard geïntegreerd in de website. Wanneer dit niet het geval is, zul je zelf één moeten maken.

Dit kan op meerdere manieren, ik behandel er twee.

 

1. Online via een sitemap generator.

Voor het online genereren van een sitemap kun je gebruik maken van een online sitemap generator. Bijvoorbeeld

www.xml-sitemaps.com/

Deze generator is geschikt voor websites die maximaal uit 500 pagina's bestaan. Meer dan 500 pagina's zal deze gratis sitemap generator niet opnemen. Deze sitemap generator wijst zichzelf.

 

2. Via een Software programma

Ook is het mogelijk een sitemap te maken via bijvoorbeeld http://gsitecrawler.com/ Dit is een softwareprogramma wat je eerst installeert op je computer.

Voordeel van een softwarepakket is dat het meestal geen restricties kent voor het aantal pagina's.

 

Wanneer je eenmaal een sitemap hebt gecreëerd, zul je deze op je website moeten zetten via bijvoorbeeld FTP. Wanneer deze online staat, kun je deze aanmelden in Google webmaster hulpprogramma's. Indexering duurt 1-4 dagen.

 

Stap 6: Een goede inhoud

Teksten

Zorg voor een goede inhoud van de webpagina. Zorg ook dat de teksten op de website, daadwerkelijk de koppen en keywords ondersteunen. Het mooiste zou zijn dat je teksten van ongeveer 150 woorden per Hoofdzoekwoord op je website plaatst.

 

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Uitleg: Geeft het plaatje pizza.png weer in een resolutie van 200x200, als het plaatje niet weergegeven kan worden staat er "Een Pizzapunt" en als je op het plaatje gaat staan met de muis staat er met zo'n mooi geel blokje "Een Pizzapunt".

 

Stap 7: Linkbuilding

Links naar je website zijn erg belangrijk. Meest handig is om te achterhalen welke sites naar je concurrenten linken. Dit kun je achterhalen door middel van de Yahoo Site Explorer: http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Deze sites kun je benaderen om ook jou link op te plaatsen.

Daarnaast kun je de volgende stappen ondernemen:

[*]Meld je aan bij de betere bedrijvengidsen

[*]Meld je aan bij de directory's (dmoz.org, Startpagina etc.)

[*]Begin, naast je eigen website, een weblog over een specifiek onderwerp wat gerelateerd is aan jou site en link naar je eigen site

[*]Organiseer een prijsvraag, hierdoor gaan mensen elkaar tippen op bijvoorbeeld fora

[*]Zet de website en de link in je handtekening op HL

[*]Schaf betaalde links aan (Niet te snel doen)

 

Stap 8: Stimuleren en in Stand houden

Met Google analytics is het mogelijk om bij te houden welk effect je acties hebben gehad op Google. Raadzaam is dan ook gebruik te maken van deze gratis tool. www.google.nl/analytics

 

Dit eerst wat betreft SEO. Ik hoop dat het verhaal niet te technisch is, ik heb geprobeerd om (tot waar mogelijk) het vrij basic te houden. Last but not Least, wanneer je klaar bent met deze stappen, begin weer overnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een ongoïng process, waar continu weer te verbeteren valt.

 

Mocht er animo zijn, dan schrijf ik later deze week nog een stukje over internetmarketing en Adwords.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uit onderzoek van Marketing Sherpa blijkt dat er 2x zoveel wordt geklikt op korte url's dan op lange (bij eenzelfde positie) http://searchengineland.com/supercharge-your-urls-for-maximum-seo-impact-14006

 

Content is inderdaad King maar de Queen blijft altijd de baas in het huishouden en de Seo Queen = Linkbuilding ;)

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Meta-tags

Misschien wel het meest besproken onderwerp van SEO, de meta tags. (De sleutelwoorden die in de HTML code tussen de

en komen en informatie geven over de website.

Sommigen zijn van mening dat ze niet meer werken, ik ga er vooralsnog even vanuit dat ze gewoon invloed hebben. Is het niet op google, dan wel op een andere zoekmachine.

 

De belangrijkste meta-tags:

De titel: ofwel, wat tussen

en staat

De Omschrijving: (Deze tekst zie je nog wel eens terug in google)

De Sleutelwoorden: Keywords (Gescheiden dmv een komma)

 

Even een update van dit sterke artikel:

Sinds vorig jaar is Google gestopt met het ondersteunen van de Keywords metatag:

zie Google does not use the keywords meta tag in web ranking

 

De Meta-description is niet belangrijk voor het krijgen van een goede positie. Wel is het superbelangrijk om meer clicks op het zoekresultaat te krijgen. Zoals Frank al zegt: de meta description komt wel eens terug in Google. Door de meta description per pagina uniek in te vullen met zgn. call-to-actions kun je je in de lijst onderscheiden van de concurrentie.

Zo kan jouw positie 3 soms veel aantrekkelijker zijn om op te clicken dan nummer 1...

 

Voor de meta description kun je ongeveer 150 tekens gebruiken die kunnen worden weeergegeven als het zwarte tekstje in Google.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedere expert weet dat Google al jaren weinig waarde hecht aan wat men in de Keyword Meta tag invult. Toch is het verstandig om hem wel in te vullen. Hieronder leg ik uit waarom.

 

De Meta Keyword tag is ooit uitgevonden zodat webmasters konden aangeven over welke keywords de pagina gaat. Heel nuttig voor zoekmachines natuurlijk.

 

Helaas zijn zogenaamde SEO specialisten dit gaan misbruiken, door er keywords in te spammen die weinig tot niets met de pagina te maken hebben. Doel: een hoge positie in Google, en dat lukte destijds ook nog. Al vrij snel kwam Google daarachter en als reactie is men minder waarde gaan hechten aan deze tag.

 

Een zelfde verhaal kan worden gehouden over de Title tag, de Description tag, en de kopteksten. Ook daarmee wordt gespamd, zij het in mindere mate omdat dit meestal erg zichtbaar is op de pagina zelf. Maar vanwege dat spammen zoekt Google continu naar nieuwe en betere manieren om de webpagina's te beoordelen.

 

Relevantie van tekst wordt steeds belangrijker, links naar de pagina natuurlijk, maar tegenwoordig bijvoorbeeld ook hoe lang een bezoeker op een pagina blijft, en of een bezoeker terugkeert naar de zoekmachine om het volgende resultaat te bekijken.

 

Betekent dit dat we ook die Description tag, de Title tag en de Kopteksten maar moeten vergeten bij onze SEO inspanningen?

 

Nee natuurlijk niet, het blijven goede indicatoren voor de inhoud van de rest van de pagina, mits de webmaster ze goed gebruikt. En datzelfde geldt voor de Keyword tag. Gebruik hem gewoon waarvoor hij bedoeld is, en de waarde ervan keert weer terug, al is het misschien alleen binnen jouw site.

 

Dus: gebruik de tag gewoon, het is een kleine moeite, en je toont daarbij aan de webstandaarden te kennen en te respecteren. Ik sluit niet uit dat Google dat ook herkent, en jouw site daardoor beter gaat waarderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meer zoekmachines naast Google :)

 

Yahoo heeft ze in theorie ook niet meer in het algoritme zitten:

http://searchengineland.com/yahoo-search-no-longer-uses-meta-keywords-tag-27303

 

Bing ondersteunt ze officieel nog wel:

http://www.bing.com/community/blogs/webmaster/archive/2009/05/20/put-your-keywords-where-the-emphasis-is-sem-101.aspx

 

 

 

Wel een beetje gek dat Yahoo de technologie van Bing gebruikt, maar dat ze beide een ander idee over de Keywords Metatag hebben... ???

Link naar reactie
  • 0

Voor die paar luttele % aan bezoekers die de 'andere' zoekmachines me binnen brengen ga ik er toch mijn tijd niet aan hangen. Inderdaad niet veel werk als je site 10-100 pagina's telt maar als je 1000-5000-10000 pagina's hebt een verdomd tijdrovend werkje die geen aarde aan de dijk brengt.

 

De tag is wel zeer handig om het keyword research van een ander te copy/pasten :o

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

@dave: het is ook de bedoeling dat je het direct, bij het maken van de pagina al goed doet. Achteraf "SEO optimaliseren" is nooit zo effectief als wanneer je het direct goed doet.

 

En als je echt mijn keywords wil kopieren, kopieer dan de complete sites, want het gaat om het geheel, niet alleen om die keyword tags.

 

Link naar reactie
  • 0

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Internet Explorer 8 ondersteunt alt-tags niet meer. Dat is even los van de SEO, maar naar je gebruikers toe (met IE8) heeft de alt-tag dus weinig nut. Adviseer je hier om, zoals in voorbeeld, naast de alt-tag ook altijd de title-tag te gebruiken? Want title-tag op een img is volgens mij niet w3c....?

Link naar reactie
  • 0

Alt tags

Gebruik ALT tags bij zowel plaatjes als hyperlinks.

”Een

 

Internet Explorer 8 ondersteunt alt-tags niet meer. Dat is even los van de SEO, maar naar je gebruikers toe (met IE8) heeft de alt-tag dus weinig nut. Adviseer je hier om, zoals in voorbeeld, naast de alt-tag ook altijd de title-tag te gebruiken? Want title-tag op een img is volgens mij niet w3c....?

Dat hoeft IE8 ook niet, waarom niet? Omdat deze de afbeelding toont. Je maakt een alt tag bij relevante afbeeldingen om als ALTernatief te dienen als iemand bijvoorbeeld een tekstbrowser gebruikt. De titel kan aanvullende informatie bevatten. De alt tag beschrijft de afbeelding.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hele goede post Frank, ik ben er van overtuigd dat veel ondernemers hiermee geholpen zijn. Toch plaats ik een kanttekening bij onderstaande quote.

 

Veel aspecten van SEO zijn met een klein beetje kennis over HTML en/of websites heel erg goed zelf te doen en effecten zijn al zeer snel bereikt, zonder dat het duizenden euro's hoeft te kosten... Sommigen van jullie zouden dit kunnen zien als "dit weet ik al lang informatie", maar ik hoop dat er ook een grote groep is die wel iets aan dit topic zal hebben

 

Om misverstanden te voorkomen, je verhaal is behoorlijk compleet, overzichtelijk en voor iedereen te begrijpen. Een waar doe-het-zelf pakket is samengesteld. Chapeau daarvoor!!

 

Toch durf ik te stellen dat voor veel ondernemers, in het kader van tijd is geld, het uitbesteden van SEO een kosten en baten voordeel oplevert. Waarom?

 

Ten eerste kost SEO gewoonweg veel tijd, zeker als je het voor het eerst probeert toe te passen.

 

Daarnaast is het vaak nog een kunst om de onderdelen van SEO die worden opgesomd juist toe te passen.

Als voorbeeld het bepalen van de te optimaliseren keyword(combinatie). Je bedenkt een keyword combinatie waarop je gevonden wilt worden en toetst dit in de keywords tool. Ja, je ziet veel maandelijks zoekverkeer. Je weet dan echter nog niet hoeveel concurrentie er op dat zoekwoord zit en welke status deze concurrenten hebben op het web. Dit zijn uiteraard belangrijke factoren waarop je moet beslissen of je het juiste keyword te pakken hebt. Is er nog wel een reële kans om een goede positie te verkrijgen? Steek je tijd in SEO, maar haal je er wel voldoende rendement uit? Etc.

 

SEO is zeker geen hogere wiskunde, laten we daar duidelijk over zijn. Maar om het hele proces optimaal uit voeren én in stand te houden, dat is moeilijker dan menigeen denkt.

Neemt MKB bedrijven met 5-25 personeelsleden, maar zonder marketeer, bij de hand met professionele marketing strategie en uitvoering. Eigenaar van marketing bureau GroeiBewijs.

Link naar reactie
  • 0

Headings

Maak gebruik van de

en

tags voor titels en zorg dat de belangrijkste sleutelwoorden hierin terug komen.

 

Om dit verhaal geen hele lange droge kost te laten worden, laat ik het hier even bij wat betreft de sleutelwoorden. Misschien dat hier later nog een apart topic over komt.

 

Het gebruiken van sleutelwoorden in headings heeft geen toegevoegde waarde. Waarschijnlijk heeft dat het nooit gehad en is gewoon een SEO mythe.

 

Linkje: http://www.seomoz.org/blog/some-opinions-on-the-seo-myths-realities-fight

 

Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom Google de niet meer ondersteund. Het wordt gewoon te vaak misbruikt.

Wilt u snel en zonder grote investering uw website laten maken?

Ga naar Web4Starters.nl

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is SEO niet moeilijk. Zeker nu niet. Maar SEO wordt steeds ingewikkelder. Je zult met steeds meer zaken rekening moeten houden. Content en backlinks zijn niet meer voldoende om na 2010 goede SEO te kunnen doen. SERP zal ook geen hard criterium meer kunnen zijn, aangezien deze per zoekvraag anders zal; de zoekresultaten zullen gepersonaliseerd worden aan de hand van eerdere zoekvragen, browserhistorie en sociale criteria. Sociale en persoonlijke factoren zullen meegewogen gaan worden in het zoekresultaat. SEO in haar huidige vorm zal snel sterven in schoonheid en vervangen worden door Social Personal SEO.

 

Bron Siggy volgt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.