• 0

Opinie: Trekt de EU fysieke winkels straks voor boven webwinkels?

Ik kreeg bij het lezen van de berichtgeving hieromtrent toch wel een heel erg 1990-gevoel.

 

De EC heeft een concept-wetsvoorstel geschreven waarin leveranciers de mogelijkheid krijgen om ondernemers te boycotten op basis van het feit dat de ondernemer in kwestie geen fysieke winkel heeft, maar enkel een webwinkel, en daarom geen producten te leveren.

Deze maatregel zou bedoeld zijn om ondernemers met een fysieke winkel te beschermen tegen de concurrentie die online dezelfde producten verkoopt.

 

Het idee erachter is dat online ondernemers geen kosten hebben aan huisvesting en winkelpersoneel en daarom lagere prijzen kunnen hanteren en ze investeren minder in "Het Merk " doordat ze geen fysieke aanwezigheid hebben.

 

De 'bricks-and-mortar'-regel is onderdeel van een uitgebreide hervorming van de e-commerce regels in de Europese Unie. De huidige regels voor e-commerce lopen in mei 2010 af. Dan moet er een nieuwe richtlijn zijn.

 

Volgens mij is het investeren in "Het Merk" iets dat de producent in samenwerking met de gehele distributieketen moet doen, niet iets dat je op het bordje van enkel de retailer moet leggen.

Daarnaast betekend fysieke afwezigheid imho helemaal niet perse minder investering in "Het Merk". Sterker nog, een online ondernemer heeft vaak meer behoefte aan reclame-uitingen om klanten te trekken en investeert veel in positieve online berichtgeving omtrent zijn producten en service, allemaal zaken die bijdragen aan "Het Merk".

 

En wat betreft de kosten, tja, ook een flinke drogreden. Een online retailer moet geld uitgeven aan SEO-campagnes, websiteontwikkeling, systeemontwikkelaars en beheerders, backoffice en distributie, allemaal posten die de online retailer bij een serieuze aanpak hoger in de boeken zal hebben staan dan de offline retailer.

 

Kortom, tijden veranderen, techniek verandert, de wensen van de consumenten veranderen, maar de EC wil ons terugdringen naar het pre-internet tijdperk?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik ken de berichtgeving helaas niet (heb je iets van een link? ) maar ben het wel met je eens.

Als webshop houder heb je genoeg kosten waardoor echt stunten met de prijs er niet inzit wil je wat verdienen.

 

Helaas kan ik je als puur webwinkel zijnde vertellen dat het helaas allang normaal is dat leveranciers weigeren te leveren omdat je een webshop bent. Er zijn legio bedrijven die geen zaken met mij willen doen, enkel en alleen omdat ik geen fysieke winkel heb.

Vaak is dat een reden die je alleen mondeling te horen krijgt, maar er zijn zelfs groothandels die het durfen om je een contract te sturen waarin staat dat je alleen de adviesprijs mag voeren of anders wordt er niet geleverd..

 

Jammer maar helaas, een dergelijk wetsvoorstel maakt alleen de houding van de huidige groothandels legaal, in de praktijk zullen we het denk ik niet merken.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een lastige zaak. Ergens vind ik principieel dat leveranciers/importeurs vrijheid van contract moeten hebben, en daarmee zelf kunnen bepalen aan wie ze wel of niet leveren. Of een fysieke winkel zon criterium moet zijn zal per geval verschillen, maar principieel zie ik niet direct in wat er mis mee is.

 

Uiteraard wordt het wel netelig als producenten hun leveranciers gaan instrueren met wie zij zaken mogen doen, maar daar staat tegenover dat een producent er feitelijk wel voor mag kiezen wel of geen zaken te doen met een bepaalde leverancier.

 

Overigens ben ik met Karen eens dat het praktisch niet zoveel verschil zal maken. Daarnaast heeft de regeling alleen toepassing binnen de EU, en blijft de weg voor consumenten over om hun goederen van buiten de eu alsnog online te bestellen. Amazon zou bijvoorbeeld via haar amerikaanse filiaal kunnen leveren, maar ook voor kleinere spelers zijn er vast wel loopholes (dropshipping en dergelijke).

Link naar reactie
  • 0

Ergens klopt de beredenatie ook niet helemaal. Al die webwinkels die binnen een1 dag leveren moeten wel voorraad hebben anders is het nooit mogelijk.

 

Wij zijn ook bezig met een webwinkel, maar wel 1 met een goede voorraad. omdat we onze gebruiksartikelen binnen een dag willen kunnen leveren.

 

Vandaag bestellen betekend bij de gebruiksartikelen dus dat je het morgen in huis hebt.

 

Daarbovenop kun je als webwinkel vaak spullen niet per stuk inkopen, maar verkoop men ze wel per stuk, dus heb je wel degelijk voorraad.

Link naar reactie
  • 0

Ja natuurlijk hebben de meeste webshops wel voorraad.. (of niet, dat is de keus van de shop)

En allerlei andere bijkomende kosten, die een fysieke winkel minder zal hebben. Persoonlijk ben ik het er absoluut niet mee eens dat een webshop per definitie minder kosten zal hebben dan een fysieke winkel. De kosten zijn vooral anders..

 

De truc is en blijft om een leverancier te vinden die de juiste spullen voor je shop wel wil leveren.

Die zijn er wel, je moet alleen even zoeken.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

 

De truc is en blijft om een leverancier te vinden die de juiste spullen voor je shop wel wil leveren.

Die zijn er wel, je moet alleen even zoeken.

 

Karen

 

Ben ik het op zich mee eens, maar dat er nu vanuit de Europese overheid een wettelijk kader wordt geschapen waarmee dit nog verder bemoeilijkt kan worden dan dat nu al het geval is, vind ik een kwalijke zaak.

 

Het lijkt er op dat er bepaalde belangengroeperingen een flinke vinger in de pap hebben om een businessmodel dat trekjes van veroudering begint te vertonen te beschermen met protectionistische maatregelen en op die wijze in staat zijn om vernieuwing die door de markt gedreven wordt te hinderen.

 

Mij lijkt het toch dat je als innovatieve ondernemer moeilijk blij kan zijn met zulke ontwikkelingen. Geen vooruitgang door innovatie, maar een per decreet opgelegd status quo.

Link naar reactie
  • 0

Ergens klopt de beredenatie ook niet helemaal. Al die webwinkels die binnen een1 dag leveren moeten wel voorraad hebben anders is het nooit mogelijk.

 

Wij zijn ook bezig met een webwinkel, maar wel 1 met een goede voorraad. omdat we onze gebruiksartikelen binnen een dag willen kunnen leveren.

 

Vandaag bestellen betekend bij de gebruiksartikelen dus dat je het morgen in huis hebt.

 

Wie zegt dat webwinkels binnen 1 dag moeten leveren?

 

Persoonlijk heb ik soms geen enkel probleem met een langere levertijd in ruil voor een lagere prijs. Uiteraard is het wel prettig als op de site (over)duidelijk is dat levering bijvoorbeeld 3 werkdagen of een week op zich zal laten wachten - zolang dat het geval is, is het m.i. eerlijke handel en concurrentie.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er is gewoon een heel sterke lobby vanuit de 'oude' bedrijven. Ook in de juridische literatuur rondom richtlijn 97/07 (koop op afstand) zie je terug dat met de daarin opgenomen regels de markt 'in evenwicht' wordt gehouden door de webwinkelier te presenteren met aanvullende kosten en risico's, als compensatie voor in ieder geval het missen van de kosten van een fysieke outlet.

 

Vergeet ook niet dat veel webwinkeliers actief misbruik maken van hun bricks & mortar collega's door letterlijk te zeggen: als u het product wilt zien, gaat u toch naar de Scheer & Foppen of de Dixons?

 

Daarnaast zie ik niet in waarom een leverancier niet vrij zou mogen zijn te kiezen met wie hij zaken doet. Zeker zolang het gros van de webwinkeliers geen meerwaarde biedt, anders dan een lage prijs, voegen ze zo ontzettend weinig toe aan het distributiekanaal, terwijl ze wel afbreuk doen aan de rest van het kanaal. Dit baseer ik overigens mede op de informatie uit mijn afstudeeronderzoek, dat ging om de 'effectiviteit van de consumentenbeschermende maatregelen in de online computerhandel.

 

Om tot een goede verstandhouding met je leveranciers te komen, zul je volgens mij een bedrijfsconcept neer moeten zetten dat meerwaarde biedt. Kijk bijvoorbeeld naar de Coolblue ondernemingen. Een bedrijf dat begon als klein internetverkopertje, maar juist de meerwaarde creëert met onder andere showrooms en snelle leveringen.

 

(overigens, over dat laatste: in veel branches kun je ook met dropshipments diezelfde korte levertijden realiseren, daarvoor hoef je niet noodzakelijk eigen voorraad te hebben)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet dat veel webwinkeliers actief misbruik maken van hun bricks & mortar collega's door letterlijk te zeggen: als u het product wilt zien, gaat u toch naar de Scheer & Foppen of de Dixons?

Dat werkt in twee richtingen. Erg veel consumenten zoeken eerst op het Internet en gaan dan kopen in een "stenen" winkel, je zou dus ook kunnen stellen dat er misbruik gemaakt wordt van de website.

Daarnaast zie ik niet in waarom een leverancier niet vrij zou mogen zijn te kiezen met wie hij zaken doet.

Mee eens, maar waarom dan alle webwinkels over dezelfde kam scheren en niet gewoon duidelijker zijn voor wat de voorwaarden betreft? Ik heb een aantal leveranciers die heel weigerachtig stonden tegenover webwinkels, om verschillende redenen. Wij zijn dus vrij vaak gesprekken gaan voeren met mogelijke leveranciers om onze werking uit te leggen en vooral ook te vernemen wat zij belangrijk vonden in de samenwerking. Veelal ging dat over voorraad (zelf voorraad houden, geen probleem), minimale orderbedragen en adviesprijzen. Als wij daaraan tegemoet kunnen komen en op een ernstige manier met deze leveranciers willen samenwerken, dan zie ik echt het probleem niet. We hebben gelukkig die kans gekregen en zijn inmiddels zover dat we niet veel moeite meer moeten doen om leveranciers te vinden. Van alle opstartende webwinkels is een klein gedeelte na drie jaar nog bezig, iemand die een webwinkel start zal waarschijnlijk sneller afhaken dan iemand die een stenen winkel start als blijkt dat het toch niet helemaal loopt zoals gepland. Ik neem aan dat dat voor leveranciers niet aangenaam is, maar tussen de starters zitten ook mensen die er wel echt wat van willen maken. Door alle webwinkels af te ketsen ontneem je die mensen de kans hun onderneming op te bouwen.

Om tot een goede verstandhouding met je leveranciers te komen, zul je volgens mij een bedrijfsconcept neer moeten zetten dat meerwaarde biedt.

Heb je het nu enkel over een webwinkelier, of over een toekomstige winkeluitbater in het algemeen? Voor jezelf lijkt het me dat je altijd de vraag moet stellen of je een meerwaarde kan bieden en op welke manier je je wil gaan onderscheiden van de concurrentie, web- of andere winkel.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor jezelf lijkt het me dat je altijd de vraag moet stellen of je een meerwaarde kan bieden en op welke manier je je wil gaan onderscheiden van de concurrentie, web- of andere winkel.

Maar juist bij de 'zolderkamerinternetbedrijfjes' zie je dat de ondernemer niets meer en niets minder doet dat tegen een zo laag mogelijke prijs schuiven, zonder ook maar op enigerlei wijze te kijken naar de eventuele meerwaarde.

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk maak me er niet zo druk om, er zijn al zat leveranciers die niet aan webwinkels levert, ook in mijn branche. Ik hoor ook vaak over leveranciers die vervolgens zelf ook een webwinkel starten en dan nog onder hun adviesprijs verkopen. Ik vind dat ze zo hun webwinkel-klanten motiveert om gewoon zelf rechtstreeks te gaan inkopen. Alsof je blij moet zijn dat je nog bij hun in mag kopen. Overigens heb ik ook al weleens gehoord over leveranciers die een goedkopere prijs hebben voor fysieke winkels.

 

Het is misschien offtopic, maar ikzelf vind het wel jammer dat je tegenwoordig alleen de standaard winkels tegenkomt zoals kruidvat, h&m, we, etc. Je moet echt de zijstraatjes opzoeken om unieke winkels te vinden. Het lijkt me ook steeds lastiger om te concurreren met de grote winkels die containers vol in kunnen kopen en daardoor goedkoper uit zijn.

Link naar reactie
  • 0

Voor jezelf lijkt het me dat je altijd de vraag moet stellen of je een meerwaarde kan bieden en op welke manier je je wil gaan onderscheiden van de concurrentie, web- of andere winkel.

Maar juist bij de 'zolderkamerinternetbedrijfjes' zie je dat de ondernemer niets meer en niets minder doet dat tegen een zo laag mogelijke prijs schuiven, zonder ook maar op enigerlei wijze te kijken naar de eventuele meerwaarde.

De 'zolderkamerbedrijfjes' stoppen vanzelf met hun bedrijf omdat het niet genoeg opbrengt, of groeien door en zien dan vanzelf in dat er meer winst nodig is. Ik ben het er niet mee eens dat zij de boel verpesten.

Link naar reactie
  • 0
Maar juist bij de 'zolderkamerinternetbedrijfjes' zie je dat de ondernemer niets meer en niets minder doet dat tegen een zo laag mogelijke prijs schuiven, zonder ook maar op enigerlei wijze te kijken naar de eventuele meerwaarde.

 

Afgezet tegen de tieners, uitzendkrachten en tijdelijk of ongeinteresseerd personeel van het grootwinkelbedrijf. Goede verkopers onder hen daargelaten. Ik probeer mij bij leveranciers als internetspeciaalzaak te profileren, net zoals er speciaalzaken in het straatbeeld zijn.

 

Probeer voor een bredere kijk eens een A-merk internetbestelling voor reparatie onder de garantietermijn aan te bieden bij ons meest luxe warenhuis. Of te klagen over een niet ontvangen artikel.

 

Ik denk dat je kleine (en grote) retailondernemers als leverancier gewoon zou moeten laten tekenen voor een correcte afwikkeling van klachten en defecten. Maar ja, een grote afnemer schuif je niet zomaar aan de kant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch altijd al het probleem?

bijdrage HBD is ook zoiets... verplicht betalen door internet ondernemers maar wordt voor 95% (of nog meer) enkel de offline detailhandel mee geholpen...

 

 

Probleem met al dit soort regels is dat het wordt opgesteld door een stel bejaarden die niks van internet af weten en als ze al een computer zien met de muis in de hand op het scherm staan te richten alsof het een afstands bediening is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar juist bij de 'zolderkamerinternetbedrijfjes' zie je dat de ondernemer niets meer en niets minder doet dat tegen een zo laag mogelijke prijs schuiven, zonder ook maar op enigerlei wijze te kijken naar de eventuele meerwaarde.

Dat kan je als leverancier een stuk opvangen als je dat echt zou willen. Door minimale orderbedragen voorop te stellen en te verwachten dat er geleverd wordt uit eigen voorraad bijvoorbeeld. Het grote probleem met veel webwinkels ligt hem volgens mij niet zozeer in het feit dat ze zich minder dan een gewone winkel afvragen waarin ze zich kunnen onderscheiden (ik vraag me echt af of alle uitbaters van stenen winkels daar diep over nagedacht hebben), maar in het gemak waarmee een webwinkel opgericht is. Gratis webshop, beetje voorraad inslaan (als zelfs dat) en we zijn er... het wordt te vaak onderschat.

Doordat er eenvoudiger gestart kan worden, wordt er vaak ook minder nagedacht over de start. Dat nadenken komt pas later, als blijkt dat de klanten de website niet zomaar op miraculeuze wijze weten te vinden en dat de bestellingen niet zomaar binnenstromen. Als blijkt dat er administratie bij een webshop komt kijken (o gruwel!), dat adverteren geld kost en dat een goede website meestal ook niet gratis is. En dan worden er manier gezocht om toch maar te verkopen, prijzen aanpassen bijvoorbeeld... tot net op het randje. Haalt niet veel uit, klanten die je eerst niet wisten te vinden zullen je met lagere prijzen ook niet vinden. Dus wordt alles in de uitverkoop gegooid en dat is het einde van dat webwinkelverhaal. Helemaal niet aangenaam voor de "stenen" winkels, maar ook niet voor de overblijvende webwinkels. Toch maakt dit de markt niet kapot volgens mij, veel vertrouwen wekt zo'n uitverkoop-website niet bij klanten. Als leverancier heb je waarschijnlijk meer werk door de komst van de webwinkels, doordat je moet uitvissen of je met een ernstige partij te maken hebt. Ik hoorde laatst nog van een leverancier dat ze gaan nadenken over de manier waarop ze met beginnende webwinkels willen omgaan, het vergt dus wel wat inspanning en aanpassing. Maar nogmaals, je manier van werken bepaal je als leverancier zelf en ik zie geen enkele reden waarom je het gesprek met een webwinkel-eigenaar niet zou aangaan, enkel en alleen omwille van het gebrek aan een fysieke verkoopplaats. Overigens ben ik ook wel van mening dat er in de praktijk weinig zal veranderen, zoals duidelijk blijkt uit de reacties hier zijn er in alle branches wel leveranciers te vinden die niet leveren aan webwinkels... Ik vind het alleen erg jammer dat een wetsontwerp de bestaande paniekreacties gewoon zonder meer wil bevestigen.

De 'zolderkamerbedrijfjes' stoppen vanzelf met hun bedrijf omdat het niet genoeg opbrengt, of groeien door en zien dan vanzelf in dat er meer winst nodig is. Ik ben het er niet mee eens dat zij de boel verpesten.

En dat is dan in een notendopje wat ik eigenlijk wou zeggen met mijn weer veel te lange verhaal ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt als een typisch voorbeeld van de invloed van lobbyisten op de besluitvorming in Europa. De merkfabrikanten zijn goed georganiseerd en hebben bv ook bereikt dat parallelimport van buiten de vrijhandelszone beperkt kan worden. De tegenlobby bestaat uit consumentenorganisaties en ®etailers die op dat punt het onderspit gedolven hebben.

 

Voor internetvrijhandel moet een vergelijkbare lobby lopen. De grote merken zijn niet tegen webverkoop; ze willen dat fenomeen alleen zo veel mogelijk kunnen dirigeren. Om te voorkomen dat goedkope overschotten uit Griekenland in het dure Engeland of Zweden gedumpt worden. Ketenregie! Er is vast ook een tegenlobby actief. Daar moet je je dan bij aansluiten.

 

Wie vindt links naar de tegenlobby (niet alleen eBay)!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet dat veel webwinkeliers actief misbruik maken van hun bricks & mortar collega's door letterlijk te zeggen: als u het product wilt zien, gaat u toch naar de Scheer & Foppen of de Dixons?

Dat werkt in twee richtingen. Erg veel consumenten zoeken eerst op het Internet en gaan dan kopen in een "stenen" winkel, je zou dus ook kunnen stellen dat er misbruik gemaakt wordt van de website.

Daarom hebben de meeste 'stenen' winkels een eigen website, dus die vlieger gaat bijna niet meer op.

 

Het is misschien offtopic, maar ikzelf vind het wel jammer dat je tegenwoordig alleen de standaard winkels tegenkomt zoals kruidvat, h&m, we, etc. Je moet echt de zijstraatjes opzoeken om unieke winkels te vinden. Het lijkt me ook steeds lastiger om te concurreren met de grote winkels die containers vol in kunnen kopen en daardoor goedkoper uit zijn.

Dat komt ook mede door de (zolderkamer) internetwinkels die hun produkten voor bodemprijzen verkopen of zelfs onder onze inkoopsprijzen, de fysieke winkel raakt op deze manier 'de krenten in de pap' kwijt aan zowel de grote ketens als ook de internetwinkels.

Nu zou je zeggen dat de fysieke winkel zich dan meer moet specialiseren, en dat gebeurt ook, maar de opbrengsten zijn zonder de 'krenten' toch echt een stuk lager en de huurprijzen in de hoofdwinkelstraat liegen er niet om.

 

Ik kan niet zeggen dat ik voor deze nieuwe regelgeving ben, het lijkt mij ook eerder remmend te werken dan dat het de economie stimuleert. Ik den k dat het heel erg lastig is om een stuk 'dumpingwetgeving' te maken, zoniet onmogelijk.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Maar juist bij de 'zolderkamerinternetbedrijfjes' zie je dat de ondernemer niets meer en niets minder doet dat tegen een zo laag mogelijke prijs schuiven, zonder ook maar op enigerlei wijze te kijken naar de eventuele meerwaarde.

 

Dat vind ik nou een uitlating die ik helemaal niet van je verwacht had. Deze uitlating vind ik erg beneden het niveau waarmee je normaal je waardevolle bijdragen levert.

 

Niet elk zoderkamerbedrijfje werkt op deze manier, degene die dat wel doen zijn doorgaans geen lang leven beschoren.

 

Ook op de zolderkamer kan een zeer serieuze ondernemer zitten. Dat er velen zijn die het tegendeel bewijzen doet daar niets aan af. Vanaf de zolderkamer kan je prima service verlenen en er zijn er ook zat dit dat doen.

Menig jurist is op zijn zolderkamer of verbouwde schuur begonnen en daarvan zijn er ook genoeg die nu een heel kantoor hebben gevuld met personeel. Dat kan bij zolderkamerwebwinkels ook gebeuren.

 

De laatste werkgever waar ik voor gewerkt heb (automatiseringsbedrijf) is ook op zijn zolder begonnen en toen ik daar kwam werken was ik personeelslid nummer 15.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat die kleine bedrijfjes best een belangrijke rol spelen. Ze houden in ieder geval de concurrentie scherp, en winnen klanten door bijvoorbeeld via prijsvergelijkers klandizie binnen te halen. Dat ene duidelijk betere garantie geeft dan de andere mag duidelijk zijn, maar dat zal voor fysieke winkels ook gelden.

 

Bovendien zie je dat retail gedomineerd wordt door een paar grote ketens, en dat de zelfstandige winkel vrijwel uit het (binnenstadse) straatbeeld is verdwenen. Uiteraard volkomen logisch gezien de prijzen voor zulke locaties. Gevolg is dat een startende brick & mortar shop min of meer is aangewezen op vestiging op een bedrijfs/industrieterrein waarbij het voordeel van toevallige passanten te verwaarlozen is.

 

In zo'n scenario is het enige verschil met de naastgelegen online verkoper de aanwezigheid van een kassa - verder is het gewoon een magazijn soortgelijk aan dat van grotere online shops.

Link naar reactie
  • 0

De grote winkelcentrum eigenaren gaan dit steeds meer inzien, al gaat het wel langzaam. Bezoeken aan winkelcentra nemen af omdat de speciaalzaak er niet meer kan zitten, het wordt gedomineerd door ketens en dat is niet goed voor je bezoekersaantallen.

De projectontwikkelaars gaan niet allemaal zomaar meer in zee met de hoogste bieder voor een pand. Ze houden minimaal een x percentage voor "kleine detailhandel" en dat minimale percentage wat ze willen groeit wel. Nu nog zorgen dat het voor de "kleine detaillist" ok te betalen valt.

 

Als je met een fysieke winkel teveel last hebt van webshops ben je als winkelier niet handig bezig als je zelf nog geen webshop hebt. Ze moeten dus niet klagen maar doen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan inderdaad heel makkelijk een webshop beginnen, dat daar erg luchtig over gedacht kan worden zal ik zeker niet ontkennen. Dacht er zelf ook een stuk makkelijker over dan het in werkelijkheid blijkt te zijn. Maar iedereen die het er gewoon maar ff bij doet zonder serieus bezig te zijn gaat vanzelf ten onder.. dat hou je niet lang vol.

 

Er zijn ook zat webshops die wel degelijk veel bijdragen aan een merk, of in elk geval er geen afbreuk aan zullen doen.

Als je als leverancier bang bent voor schade door opstartende shops kan je een leeftijd-eis stellen.

Ik weet van in elk geval 1 leverancier in mijn branche dat ze eisen dat je 2 jaar bestaat. Om te voorkomen dat hun mooie merk producten al te vaak tegen dump prijzen worden aangeboden omdat er weer eens een shopje is omgevallen.

 

Van mij mogen ze de algemene ondernemersvaardigheden wel weer verplicht stellen, als je een kvk inschrijving wilt moet je gewoon zo'n diploma hebben. Denk dat je dan al een heleboel ellende voorkomt.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Van mij mogen ze de algemene ondernemersvaardigheden wel weer verplicht stellen, als je een kvk inschrijving wilt moet je gewoon zo'n diploma hebben. Denk dat je dan al een heleboel ellende voorkomt.

 

Nogal offtopic... maar dit lijkt me in het geheel geen wenselijke optie, en ook geen oplossing voor enig probleem (voor zover er uberhaupt een probleem was).

Link naar reactie
  • 0
Van mij mogen ze de algemene ondernemersvaardigheden wel weer verplicht stellen, als je een kvk inschrijving wilt moet je gewoon zo'n diploma hebben. Denk dat je dan al een heleboel ellende voorkomt.

 

Natuurlijk.... en doe het gelijk zo als ze in China deze week hebben ingevoerd.... als je een domeinnaam wil registreren moet je eerst met paspoort jezelf melden bij een speciale organisatie die controleerd of jij wel een domeinnaam mag registreren.

 

Maak het vooral de internet ondernemers zo lastig mogelijk om wat geld te verdienen, daar stimuleer je de econonie ook echt mee als straks weer gewoon iedereen lekker werkeloos thuis blijft zitten.

 

Natuurlijk zijn er webshops die lopen te klooien met prijzen enz... maar dat zijn vrijwel altijd de shops die in de marge van de markt werken.

 

Komt er in dit verhaal neer dat de grote merken gewoon de juiste vriendjes gemaakt hebben door lekker met geld (en andere zaken) hebben gestrooit naar de juiste mensen (gewoon deels corruptie dus).

Link naar reactie
  • 0
..de juiste vriendjes gemaakt hebben door lekker met geld (en andere zaken) hebben gestrooit naar de juiste mensen (gewoon deels corruptie dus).

 

Dat is toch aan de orde van de dag. Sommige mensen noemen dat netwerken of lobby-en.

 

Het zijn niet alleen de grote winkelketens die hier aan werken ook de grote webwinkels (veelal verenigd in dat nutteloze "keurmerk") werken er hard aan om het kleine webwinkels moeilijk en het liefst onmogelijk te maken. Voor hun is dat "part of business".

 

Ik heb dat gezever over niet willen leveren aan alleen webwinkels kunnen oplossen door voor € 120,00 in de maand (BTW vrij) een winkelruimte te huren (ongeveer 20m2). En ineens gaan er velen deuren open. Inclusief de magazijnruimte (die overigens flink groter is dan de winkel) ben ik nu aan huur minder kwijt dan ons vorige magazijn welke in totaal minder oppervlakte had.

 

Voor ons is dit soort regelgeving dus wel interessant omdat ook wij daar een soort concurrentievoordeel mee zouden behalen, wat we nu eigenlijk dus al hebben. En toch blijf ik het concept-wetsvoorstel onfatsoenlijk en ouderwets vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.