Opinie: Trekt de EU fysieke winkels straks voor boven webwinkels?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MartinM
MartinM
Ik kreeg bij het lezen van de berichtgeving hieromtrent toch wel een heel erg 1990-gevoel.
De EC heeft een concept-wetsvoorstel geschreven waarin leveranciers de mogelijkheid krijgen om ondernemers te boycotten op basis van het feit dat de ondernemer in kwestie geen fysieke winkel heeft, maar enkel een webwinkel, en daarom geen producten te leveren.
Deze maatregel zou bedoeld zijn om ondernemers met een fysieke winkel te beschermen tegen de concurrentie die online dezelfde producten verkoopt.
Het idee erachter is dat online ondernemers geen kosten hebben aan huisvesting en winkelpersoneel en daarom lagere prijzen kunnen hanteren en ze investeren minder in "Het Merk " doordat ze geen fysieke aanwezigheid hebben.
De 'bricks-and-mortar'-regel is onderdeel van een uitgebreide hervorming van de e-commerce regels in de Europese Unie. De huidige regels voor e-commerce lopen in mei 2010 af. Dan moet er een nieuwe richtlijn zijn.
Volgens mij is het investeren in "Het Merk" iets dat de producent in samenwerking met de gehele distributieketen moet doen, niet iets dat je op het bordje van enkel de retailer moet leggen.
Daarnaast betekend fysieke afwezigheid imho helemaal niet perse minder investering in "Het Merk". Sterker nog, een online ondernemer heeft vaak meer behoefte aan reclame-uitingen om klanten te trekken en investeert veel in positieve online berichtgeving omtrent zijn producten en service, allemaal zaken die bijdragen aan "Het Merk".
En wat betreft de kosten, tja, ook een flinke drogreden. Een online retailer moet geld uitgeven aan SEO-campagnes, websiteontwikkeling, systeemontwikkelaars en beheerders, backoffice en distributie, allemaal posten die de online retailer bij een serieuze aanpak hoger in de boeken zal hebben staan dan de offline retailer.
Kortom, tijden veranderen, techniek verandert, de wensen van de consumenten veranderen, maar de EC wil ons terugdringen naar het pre-internet tijdperk?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag