• 0

opdrachtgever wil/kan rekening niet betalen

Ik doe sinds dec2009 werkzaamheden voor een bedrijf. Een arbeidscontract/inleencontract/opdrachtcontarct hebbenze nooit willen tekenen. Er zijn een paar rekeningen betaald maar nu sinds Maart worden er geen rekeningen voor geleverde arbeid meer betaald.

Ik heb aanmaningen verstuurd via email, post en aangetekend. Echter men zegt men heeft geen geld, iets wat in begin maart al bekend was maar ze hebben me toch werkzaamheden laten verrichten welke ik gefaktureerd heb.

De BTW moest ik over het 1e kwartaal 2010 afdragen ondanks dat de rekeningen niet aan mij betaald zijn.

 

Wat kan ik nu doen (ik heb geen zakelijke rechtsbijstand verzekering), iemand die daar een advies over kan geven, zodat ik toch aan mijn geld kan komen want is arbeid verricht.

 

Ik heb een eenmanszaak, net begonnen dus dit soort praktijken kunnen voor mij fataal zijn.

 

groeten,

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb onlangs een incassobureau ingeschakeld voor een klant die ruim een half jaar achterstand had. Ik kwam al jaren bij deze klant over de vloer, eens per maand. Hij kent mijn situatie en ik de zijne.

 

Mij is het prima bevallen, de klant ben ik kwijt maar mijn geld komt in drie termijnen (de eerste is al voldaan) binnen. De onbeschofte manier waarop de klant reageerde op het incassotraject zei mij dat ik de juiste weg ingeslagen was.

 

Voordat je deze stap zet moet je weten dat je relatie hoogstwaarschijnlijk ten einde is. Bij een klant die structureel niet betaald zal dat niet zo schokkend zijn. Ik heb enkele gesprekken met de klant gehad hierover en later een herinnering en een aanmaning gestuurd met de aankondiging van het incasso. Hij heeft op die brieven niet gereageerd, dus incasso ingeschakeld. Hij heeft "eerlijk" verteld dat zijn grootste opdrachtgever nog veel moet betalen (overheid dus incasso kon hij niet inschakelen), ik kreeg echter het gevoel onderaan de lijst van betalingen te staan. Ik vond de klant niet het recht hebben zijn problemen op mijn onderneming af te schuiven. Hij zorgt als ondernemer er maar voor zijn rekeningen te kunnen betalen, dat zijn grote klant niet betaald is zijn probleem. Hij had ook bij een bank om financiele ruimte kunnen vragen, die zijn daar voor.

 

Je hebt je dienst geleverd en mag dus ook je beloning verwachten binnen een redelijke termijn. Je klant heeft kunnen zien aankomen dat hij ej niet kon betalen wellicht, jij niet. Mijn advies is aanpakken die handel!

 

Succes met het innen van je geld.

Link naar reactie
  • 0

De handels relatie is zowiezo beeindigt dus ik verlies er geen klant mee, a.s. vrijdag een gesprek loopt dat op niets uit, dan zal ik melden dat ik of een incasso inschakel of via een advokaat een faillisements aanvraag ga opstarten. Dan kan ik in ieder geval mijn de aan de belasting afgedragen btw over niet betaalde nota's terug vragen, dat blijkt te kunnen.

 

Wordt vervolgd

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik heb vorig jaar een vergelijkbaar probleem met een klant gehad, na diverse mails,telefoontjes en bezoeken heb ik na een paar officiele brieven de incasso uit handen gegeven.

Ik heb op aanraden van een collega zzp-er contact gezocht met artradius collections, is mij erg goed bevallen. Het duurde nog wel even maar ik heb mijn facturen betaald gekregen.

 

succes ermee !!

 

Chris

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Vreemde berichten hier. Ik begrijp de frustraties maar ik zie geen oplossing in het in elkaar laten meppen van de schuldenaar.

 

 

 

Logisch als je je brood mee verdient incassodiensten. Er zijn twee soorten debiteuren. Die het echt niet kunnen betalen en die ander alle wetten en regels aan zijn/haar laars lappen en gewoon niet willen betalen. Die verdienen meppen. 8)

Link naar reactie
  • 0

En hoe hou jij die twee uit elkaar?

 

meestal niet zo moeilijk...

degene die wel wil betalen zal in contact met je blijven en proberen het op te lossen.

 

Degene die absoluut niet willen betalen gooien de hoorn op de haak als je beld, of lachen je uit met de melding dat je toch niet naar kantonrechter stapt of zeggen gewoon dat ze geen zin hebben om te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer van der Graaf,

 

Als bedrijfsconsultant kijk ik toch zeer bedenkelijk naar de gang van zaken zoals u die schetst.

 

De oorzaak van deze vervelende situatie ligt toch vooral bij uzelf. Allereerst dient u te allen tijde een contract op te stellen voor uw werkzaamheden. Dat weet bijna iedere beginnende ondernemer. Daarnaast is het noodzakelijk om een rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Hede ten dage is het niet mogelijk mensen op hun blauwe ogen te vertrouwen. U als eigenaar van uw firma had zich hiervan moeten vergewissen.

 

U wil in gesprek gaan met de tegenpartij, welnu ik adviseer u om stevig het gesprek in te gaan en in duidelijke bewoordingen uw eisen kenbaar te maken. De tegenpartij zal hiervan toch terug schrikken en denken met een ervaren ondernemer te maken te hebben.

 

Mijn advies:

Neemt u toch voor de zekerheid een advocaat in de arm.

Tevens kan het noemen van Tros Radar u ook van dienst zijn.

 

Ik hoop u hiermee op het juiste pad te hebben gebracht.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het telt in de rechtbank niet als bewijs, maar je mag het wel opnemen.

Zeker wel, de hoge raad heeft lang geleden al uitgemaakt dat het wel degelijk toegestaan is zakelijke gesprekken op te nemen met medeweten van één van de gespreksdeelnemers.

 

Juist daarom is het advocaten middels de gedragsregels verboden ;)

 

edit: volgens mij kwam ik ergens halverwege de draad uit...

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer Smeets

 

U heeft volledig gelijk, ik had een contract moet hebben. Echter ik heb een tweetal contracten aangeboden (vanaf Jan 2010), 1 voor de inname van mijn kennis en expertise en een tweede zijnde een huurcontract daar ik spullen op geslagen heb voor de firma waarvoor ik werkzaamheden heb verricht.

Ondanks vele verzoeken wilde men de contracten blijkbaar niet tekenen. De reden is me nu bekend. Ook via de accountant van dit bedrijf heb ik getracht een contract te krijgen maar blijkbaar speelt deze firma mee met mijn opdrachtgever.

 

Ik heb nu spullen in opslag welke ik vast kan houden, ondanks het weinig waard is. Inmiddels wel de druk opgevoerd en ineens zijn er 2 maanden huur betaald. Echter mijn openstaande posten voor werkzaamheden welke ik verricht heb blijven onbetaald.

Ik heb een advocaat aangeschreven welke volgende week voor mij aan de slag gaat

 

Dat van de rechtsbijstand verzekering ga ik binnenkort regelen, maar daar ik nog weinig opdrachtgevers had (en ook weinig inkomsten) moest ik een balans maken.

Helaas blijkt maar al te vaak dat de ethiek van zaken doen voor sommige ver te zoeken is. Maar ik ben weer wijzer geworden en via de advocaat em incasso zal ik mij geld halen want men bestrijdt mijn rekeningen niet. Aldus de accountant van deze (oud) opdrachtgever.

 

m vr gr

 

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.