Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik was mijn uitgeverij voor bladmuziek nog maar net begonnen, mijn website stond online, de eerste advertentie was geplaatst en ik had zelfs al een paar bestellingen gekregen. En toen kwam dat bewuste mailtje: “Hierbij bestellen wij voor onze vereniging 20 exemplaren van …”.
Verguld met alweer een bestelling zocht ik de betreffende vereniging op internet op. Vanaf een foto op hun website keken 50 blije gezichten mij aan. Wat?! Een bestelling van 20 exemplaren voor 50 zangers en zangeressen? Ik wist best dat er hier en daar naar hartenlust werd gekopieerd, maar dat dit nu met mijn handel ging gebeuren vond ik - zacht uitgedrukt - geen plezierig idee.
Wat te doen? Gewoon maar leveren? Elke bestelling was op dat moment immers welkom. En als ik er iets van zou zeggen en dat viel verkeerd, was ik misschien wel een klant kwijt. Een hopeloos dilemma voor een startende ondernemer …
Na hevig wikken en wegen heb ik de telefoon gepakt. “Goedemiddag. Ik zag uw bestelling - waarvoor hartelijk dank - en ik heb daar een vraag over. Ik ben zo vrij geweest om even op uw website te kijken en zie dat u met 50 leden bent. Hoe gaat u dat doen met 20 stuks?” Even bleef het stil aan de andere kant van de lijn. “Ik krijg gewoon van het bestuur de opdracht om er 20 te bestellen,” was het antwoord van - naar later bleek - de muziekcommissaris. “Maar hoe gaat u dat dan doen?” vroeg ik weer. “Ja, dan zal ik wel weer een uur staan te kopiëren,” klonk het aan de andere kant. “U weet dat kopiëren niet toegestaan is?” probeerde ik, zonder al te beschuldigend over te komen. Het antwoord kwam dit keer zonder aarzelen: “Ja, maar dat doen we altijd zo.”
Op dat moment hakte ik de knoop door en heb hem uitgelegd dat ik alleen leverde wanneer er één exemplaar per koorlid werd besteld. Hij zou het overleggen met het bestuur. Nog geen uur later kreeg ik een mailtje: “60 stuks graag”. Niet iedereen stond blijkbaar op de foto ...
Sindsdien heb ik al regelmatig een dergelijke bestelling nagebeld. Over het algemeen met succes. De meesten van die klanten zijn namelijk zo kwaad nog niet. Ze hebben alleen even een zetje nodig. En dat geef ik ze graag.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
John B
John B
Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik was mijn uitgeverij voor bladmuziek nog maar net begonnen, mijn website stond online, de eerste advertentie was geplaatst en ik had zelfs al een paar bestellingen gekregen. En toen kwam dat bewuste mailtje: “Hierbij bestellen wij voor onze vereniging 20 exemplaren van …”.
Verguld met alweer een bestelling zocht ik de betreffende vereniging op internet op. Vanaf een foto op hun website keken 50 blije gezichten mij aan. Wat?! Een bestelling van 20 exemplaren voor 50 zangers en zangeressen? Ik wist best dat er hier en daar naar hartenlust werd gekopieerd, maar dat dit nu met mijn handel ging gebeuren vond ik - zacht uitgedrukt - geen plezierig idee.
Wat te doen? Gewoon maar leveren? Elke bestelling was op dat moment immers welkom. En als ik er iets van zou zeggen en dat viel verkeerd, was ik misschien wel een klant kwijt. Een hopeloos dilemma voor een startende ondernemer …
Na hevig wikken en wegen heb ik de telefoon gepakt. “Goedemiddag. Ik zag uw bestelling - waarvoor hartelijk dank - en ik heb daar een vraag over. Ik ben zo vrij geweest om even op uw website te kijken en zie dat u met 50 leden bent. Hoe gaat u dat doen met 20 stuks?” Even bleef het stil aan de andere kant van de lijn. “Ik krijg gewoon van het bestuur de opdracht om er 20 te bestellen,” was het antwoord van - naar later bleek - de muziekcommissaris. “Maar hoe gaat u dat dan doen?” vroeg ik weer. “Ja, dan zal ik wel weer een uur staan te kopiëren,” klonk het aan de andere kant. “U weet dat kopiëren niet toegestaan is?” probeerde ik, zonder al te beschuldigend over te komen. Het antwoord kwam dit keer zonder aarzelen: “Ja, maar dat doen we altijd zo.”
Op dat moment hakte ik de knoop door en heb hem uitgelegd dat ik alleen leverde wanneer er één exemplaar per koorlid werd besteld. Hij zou het overleggen met het bestuur. Nog geen uur later kreeg ik een mailtje: “60 stuks graag”. Niet iedereen stond blijkbaar op de foto ...
Sindsdien heb ik al regelmatig een dergelijke bestelling nagebeld. Over het algemeen met succes. De meesten van die klanten zijn namelijk zo kwaad nog niet. Ze hebben alleen even een zetje nodig. En dat geef ik ze graag.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27029-gelukkig-hebben-we-de-foto%E2%80%99s-nog-%E2%80%A6/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag