Jump to content
herman van der helm

Stimulans voor alternatieve energie (discussie)

Recommended Posts

Als je in de brainstormfase al niet langs de kritiek komt, dan is er weinig hoop dat het idee dat je voorstaat de werkelijkheid zal overleven.

 

Nietes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in de brainstormfase al niet langs de kritiek komt, dan is er weinig hoop dat het idee dat je voorstaat de werkelijkheid zal overleven.

 

Nietes ;)

 

Wat ben je toch een eigenwijs meisje he..... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandt eens los dan! ???

 

Dit was een poging de discussie een beetje te sturen. Over dit onderwerp heb ik niet zoveel te zeggen, behalve dat wat ik al gezegd heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer. Jij kunt best wel eens slim uit de hoek komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandt eens los dan! ???

 

Dit was een poging de discussie een beetje te sturen. Over dit onderwerp heb ik niet zoveel te zeggen, behalve dat wat ik al gezegd heb.

Nofi, maar je hebt vooral gezegd: 'kijk eens wat Gates zegt'.


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter zegt: "Dat betekent nog meer hardware Henk! De kar wordt steeds zwaarder om te trekken......

 

Ik denk dat je beter op alternatieven kunt focussen. Kleinschaligheid."

 

Ik denk dat je herman bedoelt, maar goed. ;)

 

Een zware kar om te trekken ga ik echt niet uit de weg. Het leuke van deze discussie is, dat ik verwacht er ideeen uit op te doen. Misschien krijgen anderen ook hun ideeen erbij. Het zou best kunnen dat de alternatieven in kleinschaligheid gevonden kunnen worden. Ik wacht de inhoudelijke reacties en kritiek graag af.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk. Sorry: Herman. We wachten gewoon op nieuwe inhoudelijke aanvulling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk artikel in dit verband:

 

http://tweakers.net/nieuws/64528/panasonic-ontwikkelt-elektriciteitsopslagsysteem-voor-huishoudens.html

 

en ook dit:

 

http://www.technischweekblad.nl/een-redox-flow-batterij-in-de-tuin.76836.lynkx

 

klein citaat uit het laatste artikel:

 

Hoewel stroomopslag de efficiency van het verbruik kan bevorderen, geniet het in het algemeen de voorkeur om opgewekte elektriciteit direct te gebruiken. Dit omdat ook opslag gepaard gaat met verliezen. Het rendement varieert van dertig procent (waterstof) tot negentig procent (vliegwielen).

 

 

 

Energie-opslag kost bovendien geld. Het heeft de naam duur te zijn en in het algemeen is dat ook zo. Stroom uit batterijen is duur ten opzichte van stroom uit het net. Maar Sauer wijst erop, dat stroomopslag al kan concurreren met piekstroom uit het net. Netstroom kost 4 cent/kWh, maar piekstroom moet op de beurs 20 cent/kWh opbrengen. Stroom uit accu’s kost 5 tot 10 cent/kWh, wat in de toekomst verder naar beneden kan naar 3,5 cent/kWh.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat prijzenspel...... Denk je dat we de "spelers" buitenspel kunnen zetten, die nu die beurswinst opstrijken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk. Sorry: Herman. We wachten gewoon op nieuwe inhoudelijke aanvulling.

 

Is iedereen nog aan het denken?

 

Doe nog even een nieuwe duit in het zakje: http://naafmotor.nl/index.php?topic=59.0

 

En dan nog deze: http://www.happynews.nl/2010/02/04/elektrische-auto-als-energie-opslag-parkeren-levert-geld-op/

waarbij eigenlijk de discussie niet meer nodig is. Ofwel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie voorbeelden, tegelijkertijd ook extreem simpel, het is het samenvoegen van bestaande producten.

 

Roadmapping.

 

Voor dit onderwerp uit beeld verdwijnt, zet ik het weer bovenaan.

En een verdere discussie?, het enigste wat nodig is in de genoemde voorbeelden, is standaardisatie en verdere uit-ontwikkeling.

 

Nieuwe ideen, die hopelijk nog nu komen verdienen wederom de aandacht.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herman,

 

Het volgende idee, men monteert op een hijskraan een aantal dynamo's die aangedreven worden bij het zakken van de last. De opgewekte energie opslaan in een accu.

Bij het omhoog hijsen de dynamo's DMV een vrijloopkoppeling oid ontkoppelen

.

Iets dergelijks is misschien mogelijk op een kermis.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooit een rondleiding gehad in een zogenaamde 'piekcentrale' in Belgie of Luxemburg, ik weet het niet meer.

In de zogenaamde 'dal' uren van elektriciteitsgebruik ('s-nachts) wordt water naar een hogerliggend bassin gepompt en tijdens 'pieken' wordt het weer losgelaten waardoor het elektriciteit opwekt (lees ook deze blog met veel meer voorbeelden)

Mooie ideeen van accu's voor het opslaan van overtollige energie.

 

Een ander idee is een omgekeerd stuwmeer.


... doet leuke dingen op internet ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was laatst op TV Henri. In Noorwegen denken ze zo heel Europa van energie te kunnen voorzien.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk es an! Mijn bezoek (net even teruggerekend) was al zo'n dikke 25 jaar geleden.


... doet leuke dingen op internet ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet direct een gekoppelde accu oplossing maar ik plaat hem toch maar even

In de jaren zeventig is er een mooie typische Nederlandse oplossing gelanceerd door ing Lievense, bekend onder de naam plan Lievense.

 

Bij deze oplossing wordt een dijkring aangelegd in het IJsselmeer waardoor een meer in het meer ontstaat.

Tijdens de daluren als de centrales energie overhebben kunnen pompen aangedreven worden die het meer vullen, zodra er meer vermogen is kun het ontstane niveauverschil dan weer benutten om energie terug te leveren. Er zijn nu wel tekeningen op het web te vinden waarbij er ook windmolens op de dijk geplaatst zijn om op die manier het net te voeden of om water te pompen.

 

 

Wat betreft de batterijen die mensen thuis hebben. Nog los van de eventuele omzettingsverliezen denk ik dat mensen thuis gewoon te weinig batterijen beschikbaar hebben om het echt de moeite waard te maken. Veel batterijen thuis zijn minstens halfvol omdat deze in een laptop, afstandbediening, accuboormachine, kruimeldief enz zitten.

 

Het gemiddeld gebruikt een huishouden 3500kwh per jaar.

Laten we zeggen dat het gemiddelde per dag dan 10 kwh is, dat is 10.000 Wh

Een laptop accu is waarschijnlijk de grootste accu die mensen thuis hebben, ongeveer 60Wh, daarna volgt waarschijnlijk de accuboor enz.

Stel dat opgeteld er 100Wh per huishouden aan accu's aanwezig is, als de helft van die gezamenlijke capaciteit is beschikbaar als buffer, dan praat je dus over 50Wh. De opslagcapaciteit is dan een 200ste deel van het totale dagverbruik, en dat lijkt mij wat weinig om echt van nut te zijn als buffer.

 

Zelf zie ik veel meer in intelligente energie distributie, huishoudelijke apparaten die 's nachts in de wachtrij staan tot ze door een op buurtniveau opererent intelligent verdeelstation een signaal krijgen dat ze aan mogen.

Zeker nu er langzaam aan meer elektrische auto's komen die 's nachts aan de lader hangen zou het wel eens heel handig kunnen zijn om de belasting te verdelen over de daluren.

Wie toch snel wil laden kan voorrang krijgen, wie het aan de buurtcentrale overlaat krijgt stroom voor minder geld.

In principe zou je dan landelijk weer alle buurt onderverdeelstations kunnen koppelen waardoor er van te voren al vast te stellen is hoeveel elektrisch vermogen er bij benadering nodig is.

Lijkt mij voor operators van Tennet fijn om uren van te voren al te weten welke netbelasting er wordt gevraagd gedurende de nacht.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor vormen van elektrisch vervoer ben ik juist wel benieuwd naar kleinschalige, lokale energie-opwekking en omzetting. Parkeergarages, parkeerterreinen (Schiphol?), conventionele tankstations, opslag in voertuigen zelf e.d. Tussenvormen: oppervlakken in gebruik voor spoorwegen, snelwegen, geluidsschermen.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wubbo Okkels gebruikt ook batterijen voor energie opslag in zijn expirementele zeilschip. Hij zeilt, en een aantal turbines aangedreven door schroeven onder water wekken elektra op die opgeslagen wordt voor windstille perioden en voor het verzorgen van het luxe leven van de bemanning. Het schip vaart daardoor energieneutraal. En waarom ik dit in dit topic plaats is het dubbel gebruik van batterijen. Hij gebruikt ze namelijk ook voor het noodzakelijk ballast in de kiel van het schip, waar normaal lood voor wordt gebruikt. Nu alleen in de haven koppelen aan het net, en weer een impuls voor alternatieve energieopslag.

Vanavond was hij in Knevel en van der Brink.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooit een rondleiding gehad in een zogenaamde 'piekcentrale' in Belgie of Luxemburg, ik weet het niet meer.

In de zogenaamde 'dal' uren van elektriciteitsgebruik ('s-nachts) wordt water naar een hogerliggend bassin gepompt en tijdens 'pieken' wordt het weer losgelaten waardoor het elektriciteit opwekt (lees ook deze blog met veel meer voorbeelden)

Mooie ideeen van accu's voor het opslaan van overtollige energie.

 

Een ander idee is een omgekeerd stuwmeer.

 

Dat omgekeerde stuwmeer is een heel goede optie voor energieopslag lijkt mij.

Ik zou dan de molens die het bekken leegpompen, niet via electra laten werken, maar direct het meer leeg laten pompen als het waait. Het voordeel hiervan is, dat de molen heel eenvoudig en met hoog rendement water kan oppompen, en hij niet meer uitgezet hoeft te worden bij storm. De energieopwekking vindt dan plaats zoals bij een gewoon stuwmeer. Ik zou alleen het meer aanzienlijk groter maken, zodat heel Nederland qua eletriciteit hiermee gevoed kan worden. Vanaf land is er dan weinig van te zien op de molens na, dus landschappelijk zeer verantwoord. Omdat de kosten voor aanleg zo hoog zijn, blijft het de vraag of zoiets wel gerealiseerd kan worden. Om nu ook deze barriere te doorbreken, zou er nog een extra commerciel gebruik van het meer moeten kunnen komen. Ik denk hierbij aan een vliegveld met een drijvende, roterende start en landingsbaan. Een plan hiervoor is me een aantal jaren geleden gepresenteerd op een NOVU ontmoeting.

 

http://www.noort-innovations.nl/Eindverslag%20Hogeschool%20Zuid%2023-06-06.pdf

 

krantenartikel: http://www.noort-innovations.nl/Staats%20Courant%2015%20oktober%202004.pdf

 

Deze startbaan drijft op de golven en draait met de windrichting mee, waardoor er heel efficient gebruik van kan worden gemaakt . Nieuwe voordelen: Door deze startbaan in het meer te situeren verdwijnt de "nieuwe luchthaven" geheel uit het zicht. De vogelbestrijding dient twee doelen: bescherming vliegtuig en windmolens. Zelfsupporting qua energievoorziening. De luchthaven is "losgekoppeld" van de grillige zee, zodat hij veel lichter uitgevoerd en dus goedkoper gerealiseerd kan worden.

 

Het enige probleem dat ik zie, is dat de vliegtuigen met een negatieve hoogtemeter moeten worden uitgerust ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betwijfel of windmolens genoeg vermogen hebben om miljoenen m3 water 250 m hoger te pompen. In Noorwegen zijn de natuurlijke omstandigheden optimaal met zulke hoogteverschillen.

 

Een drijvende startbaan is een leuk idee, maar ik denk dat de kosten voor aanleg veel te hoog zijn. Evenals een vliegveld in zee trouwens.

 

De hoogtemeters van vliegtuigen geven ook keurig een negatieve hoogte aan trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betwijfel of windmolens genoeg vermogen hebben om miljoenen m3 water 250 m hoger te pompen. In Noorwegen zijn de natuurlijke omstandigheden optimaal met zulke hoogteverschillen.

 

Een drijvende startbaan is een leuk idee, maar ik denk dat de kosten voor aanleg veel te hoog zijn. Evenals een vliegveld in zee trouwens.

 

 

Ik denk dat het in combinatie van die twee opties een win win situatie kan ontstaan waardoor het misschien wel uit kan.

 

Overigens kun je water met hoogrendabele pompen tot over de 1000 meter oppompen. Maar in denk dat een geopperde hoogte van 40 meter (pompdruk 4 bar) in het omgekeerde stuwmeer idee meer dan genoeg is voor een grote opslag.

 

Maar misschien moet ik me meer bij het batterij idee van de oorspronkelijke post houden. ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan nog verder offtopic hoor: hoeveel meter zou je met een Tiller moeten rijden om deze zelfvoorzienend (hefkracht) te maken? Of kun je bij uitladen en neerwaartse beweging van de last energie omzetten en opslaan? Zou je ook mensen of dieren met dit principe kunnen tillen?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept